Hej igen!
Oj, jag ser nu att jag inte svarade på ditt förra inlägg, LindaVega. Sorry!
Jag har ramsat lite mer de senaste dagarna. Inte före femtiden, men när han vaknar mellan 6 och 7. Jag tycker att han somnat om lite snabbare med hjälp av ramsan än utan. De senaste nätterna har sett ut så här (ungefär, för mitt minne är som en fiskmås...):
Natt1: Sov till ca 6, pangramsa, somnade om direkt och väcktes 7.
Natt2: Uppvak vid 4 som han klarade själv (det får han i princip alltid göra den här tiden). Sov till 7 och väcktes.
Natt3: Uppvak vid 4. Sov till ca 6. Pangramsa, tyst. Uppvak + pangramsa + tyst i 2-3 omgångar till.
Natt4: Sov till 6.40. "Väckning" inom marginalkvart vid 6.50. Blev inte ledsen.
Natt5: Uppvak vid 2 och 4 som han klarade själv. Sov till 6.40. Väckning som dagen innan.
Skillnaden mot förra veckan är att han somnade om Natt1 och att han sovit till efter 6.30 ett par nätter istället för till ca 6. Bra trend, tycker jag. Jag tänker precis som du, Linda, att om inte storebror stördes skulle jag bara vänta ut lillen. Vid 4 tror jag inte att storebror vaknar, men vid 6 gör han det absolut. Han brukar ofta vakna tidigt och ligga och vänta på klockan. Ofta pratar lillebror dock väldigt tyst och då är det nog mer jag som störs än någon annan... Jag vet inte ens om han är vaken själv.
Nåja, han håller just på att lära sig krypa och jag tror det är ett par tänder på gång, så om han har lite extra att filura över mitt i natten så är det väl hans ensak. Jag tror jag ska fortsätta med pangramsa på morgonen efter 6 men i övrigt bara försöka sova genom det. Jag har hört att det går över innan tonåren.
Kram

Mamma till en pojke född 8 januari 2007 (kurad vid 6 månader) och en stor liten knodd född 24 juli 2010 (en vecka efter beräknat, 4,5 kg tung) som standardmodellas.