Hoppas någon har tid att svara mig i mina funderingar, tacksamma för minst lilla kommentar!
Någon vaken som kan svara på mina frågor?
Någon vaken som kan svara på mina frågor?
Sitter nu uppe 1:a natten av kuren och det känns både lite nervöst och spännande! Men jag tror verkligen på det här och ser fram emot den stora njutningen!
Har dock några funderingar som jag hoppas någon kan hjälpa mig med!
Lillkillen verkar föredra att ligga på sidan istället för på mage. Jag lägger honom alltid tillrätta på mage men han vrider snabbt runt till favoritsidan och kommer då till ro och är nöjd. Skall jag bara låta honom ligga kvar så, solfjädra och ramsa mig ut? Läste i boken att man längre in i kuren kan gå in efter tio minuter för att lägga rätt. Är det nödvändigt eller kan jag låta honom ha den sovställning han väljer själv?
Den långa middagsluren är tänkt att vara ute i vagn. Skall vi lägga honom att sova i stillastående något annat vagn så att han inte vänjer sig vid att det måste "rulla" hela tiden? Ramsa som vanligt? Om han sedan vaknar i vagnen men inte sovit färdigt sin lur, hur gör vi då?
Han vägrar äta något annat än havre gröt och päronpure så nu får han gröt till frukost, lunch, mellanmål och middag. Puré som efterrätt till lunch och middag. Ammar till frukost, melllis och kvällsslurk. Vet inte hur jag skall lyckas få i honom något annat. Tips?
Hoppas någon har tid att svara mig i mina funderingar, tacksamma för minst lilla kommentar!
"Jürgen" 100727
-
chokladkaninen
Re: Någon vaken som kan svara på mina frågor?
Hej Jola! 
Hoppas att det gick bra inatt och under dagen idag!
Jag gör ett försök med dina frågor:
Sovställningen: jag tycker du gör rätt när du lägger honom tillrätta (= "visar" magläget
). Föredrar han sedan att ligga på sidan skulle jag inte bråka om det. Fast om du behöver buffa el solfjädra gör du ju fortfarande enklast det på mage.
I vagnen är det precis som i sängen (så ja, somna stillastående är bra) men ifall det behövs och du vill så kan du byta buffandet mot vagnande. Men huvudverktyget är ramsan oavsett sovplats, så gör som det står i boken.
Förmodligen kommer aptiten att komma som ett brev på posten de närmaste dagarna, så erbjud massor av mat!
Som det verkar nu blir ju mellanmålet ett huvudmål? Behåll gröten till frukost och mellanmål, amning till frukost, mellanmål och kvällsslurk, tycker jag. Och satsa på lagad mat (potatis- och grönsaksmos med massor av smör i har varit populärt här!
) till lunch och middag och fyll på med amning tills du tycker att han äter ordentligt. Och framförallt: försök jobba med dina egna negativa förväntningar i matningssituationen för det är väldigt troligt att det löser sig efter några dagars kurande! 
Hoppas att det gick bra inatt och under dagen idag!
Mamma till
Storasyster f feb 07
och
Lillebror f okt 08
och
Re: Någon vaken som kan svara på mina frågor?
Hej chokladkaninen och tack för ditt svar! Skall köra på med potatis idag!
Jo tack, natten gick ganska bra men mellan ca kl 3 och 5 blev det mycket skrik, mycket buff och många ramsor i alla dess olika tonarter! Han är van vid att äta nån gång däremellan så han undrade så klart varför maten aldrig kom!
Dagen flöt på bra förutom ett uppvaknande i 45 minuters skarven under den långa lunchvilan (12.30-14.30). Pappa fick buffa en stund för att lugna ner. Men det var aldrig några problem att lägga honom utan accepterade det trots att nappen är borta!
Nu är vi inne på den andra natten och han sov utan uppehåll från 19.30 till 03.40. Men sen hade han väldigt svårt att komma till ro då han hela tiden rullar över till rygg. Han har tystnat till ramsan men efter några minuter har han kört igång igen med sitt gnöl som till slut stegrats till skrik. Har verkligen försökt att inte gå in men var ändå tvungen att gå in och lägga över på mage igen. Då har blivit nöjd, räckt med en kort solfjäder och ut snabbt med ramsan. Men efter en liten stund var han igång igen. Nu äntligen kl. 5 somnade han om. Tror jag var inne 3 gånger för att läggs tillrätta varav 1 gång som jag behövt buffa. Hoppas det inte var för mycket men om det inte räcker med att ramsa hur skall man annars göra?
Håller tummarna för inga fler uppvak i natt!
Jo tack, natten gick ganska bra men mellan ca kl 3 och 5 blev det mycket skrik, mycket buff och många ramsor i alla dess olika tonarter! Han är van vid att äta nån gång däremellan så han undrade så klart varför maten aldrig kom!
Dagen flöt på bra förutom ett uppvaknande i 45 minuters skarven under den långa lunchvilan (12.30-14.30). Pappa fick buffa en stund för att lugna ner. Men det var aldrig några problem att lägga honom utan accepterade det trots att nappen är borta!
Nu är vi inne på den andra natten och han sov utan uppehåll från 19.30 till 03.40. Men sen hade han väldigt svårt att komma till ro då han hela tiden rullar över till rygg. Han har tystnat till ramsan men efter några minuter har han kört igång igen med sitt gnöl som till slut stegrats till skrik. Har verkligen försökt att inte gå in men var ändå tvungen att gå in och lägga över på mage igen. Då har blivit nöjd, räckt med en kort solfjäder och ut snabbt med ramsan. Men efter en liten stund var han igång igen. Nu äntligen kl. 5 somnade han om. Tror jag var inne 3 gånger för att läggs tillrätta varav 1 gång som jag behövt buffa. Hoppas det inte var för mycket men om det inte räcker med att ramsa hur skall man annars göra?
Håller tummarna för inga fler uppvak i natt!
"Jürgen" 100727