Kurstart 2011-02-07: Charlie 4 månader

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Angelica.

Kurstart 2011-02-07: Charlie 4 månader

Inlägg av Angelica. »

Hej alla sömnexperter!

Vi ska köra SHN-kur på Charlie med start i morgon måndag 7 februari (tack SarahvonTrött för tipset och allt ovärderligt peppande, både muntligen och att se din glada rosiga nuna nu när du fått sova ut!).
Åter till Charlie =)
Han har sovit i sin egen säng (som står bredvid vår) sedan han var mindre än 1 vecka gammal, och sov till en början riktigt bra. Allt eftersom han blivit större har han (läs: vi) utvecklat ett oskönt sovmönster på ibland 45-minutare natten igenom (med omsövning på ca 15 minuter). Nu på senare tid sover han inte ens så långa pass. Han äter ett nattmål (bröstmjölk ca 03:30 - men mest för att jag vet att han ibland sover ca 2h efter matning). Han har i princip alltid ätit sig till sömns på kvällarna och i början fungerade det "jättebra", han kunde sova 3h första sovpasset på kvällsmålet de två första månaderna.
Schemat vi har lagt upp ser ut såhär:

Charlie 4 månader
07:00 vakna, frukost, morgontoalett/mys
08:30 - 10:00 sova 1,5h
10:00 bröstmjölk, aktivitet
11:30 - 13:00 sova 1,5h
13:00 smakportion + bröstmjölk, aktivitet
15:00 - 15.45 sova 45min
16:00 bröstmjölk, aktivitet
17:45 - 18:30 sova 45min
19:00 bröstmjölk, kvällstoalett/mys
20:00 sova natt

Frågor:
- Har ni någon synpunkt på schemat?
- Eftersom Charlie är så lång har vi bytt från liggdel till sittdel (förvisso fällbar sittdel) redan, så vagning på mage i den känns inte som ett alternativ. Egentligen inte vagning på rygg heller då det inte riktigt blir en skön bäddbar "säng". Går det att försöka med buffning i spälsäng från början med honom även om han bara är 4 månader? Eller ska vi köra på med vagning på rygg? Eller måste vi ha en liggdel?
- Ska dörren stå på glänt in till hans rum, då blir det inte kolsvart därinne?
- Öppet fönster nu på vintern också? Känns som han behöver mössa då. Räcker det om vi drar ner elementet på 0 och fortsätter bädda om honom med bara ett påslakan - utan täcke i? (Han är ganska varmblodig).
- Snuttefilten är starkt ihopkopplad med nappen, då han alltid haft den över ansiktet för att hålla fast nappen som alltid hoppat ut. Ska vi ändå ha snuttefilten där, eller stör det kuren?
- Jag kan tänka mig att det inte alltid tar 20 eller 45 minuter med buffning? Snälla säg att det finns folk som stått 1,5h - om det tar så lång tid med Charlie vill jag inte ge upp om det inte fungerar efter 45 minuter.
- Första natten: ska jag gå in och buffa varenda gång han gör ett ljud ifrån sig? Eller prova med ramsan och se om den hjälper, och sedan gå in om han jobbar upp sig? Eller är det sistnämnda schemat för natt nummer 2?
- Första natten: ska man vara tyst eller ska man ha på tv, musik osv. då med, mitt i natten? (Tv:n står precis utanför hans dörr).
- Andra natten: kan man buffa som på första natten, tills han är sömntung då också och sedan gå med ramsan?

Tacksam för svar!
Mvh. Angelica & Andreas (nervösa, men peppade förstågångskurare)
Charlie född 101011
Kurstart måndag 110207
SarahvonTrött

Re: Kurstart 2011-02-07: Charlie 4 månader

Inlägg av SarahvonTrött »

:heart:
Angelica.

Inlägg av Angelica. »

...och en fråga till.
Charlie äter ett nattmål som det är nu.
Igår natt (innan kur) klarade han från 20:30 till 05:30 utan mat. I natt (natten innan kurstart) ska vi försöka hålla minst samma tid.
Nu till frågan, kommer han från och med kurstart i morgon klara sig hela natten utan mat?

Börjar bli nervös men otroligt taggad nu. Nu en hel natts sömn.
/Andreas (& Angelica)
Charlie född 101011
Kurstart måndag 110207
Anna09

Inlägg av Anna09 »

Hej och välkomna!

Förstår att ni kan vara nervösa, men detta kommer gå strålande! :D

Schas med nervositeten nu. :wink:

Angående schemat, jag tycker ni skall försöka stoppa in mer fast mat, dvs mindre bröstmjölk. Det är få barn som klarar hela nätter med enbart bröstmjölk på matschemat. Gröt, välling, mer smakisar gärna till både lunch och middag.

Nu till era frågor, jag svarar mellan era frågor om det går bra:

Frågor:
- Har ni någon synpunkt på schemat?
Som jag skrivit ovan. :)
- Eftersom Charlie är så lång har vi bytt från liggdel till sittdel (förvisso fällbar sittdel) redan, så vagning på mage i den känns inte som ett alternativ. Egentligen inte vagning på rygg heller då det inte riktigt blir en skön bäddbar "säng". Går det att försöka med buffning i spälsäng från början med honom även om han bara är 4 månader? Eller ska vi köra på med vagning på rygg? Eller måste vi ha en liggdel?
Vi har haft alla lurar inne, alltid. Så om ni är mer bekväma i sängen, så kör den under kuren och uppföljsningsveckan, tills allt "sitter", sedan kan ni alltid förlägga lur till vagnen. Man kan vara ute på vakentider också, visst.
- Ska dörren stå på glänt in till hans rum, då blir det inte kolsvart därinne?
Kolsvart är en stor fördel, så skjut till dörren helt, vi har en liten påse med sand i (som tyngd) så att dörren hålls där.
- Öppet fönster nu på vintern också? Känns som han behöver mössa då. Räcker det om vi drar ner elementet på 0 och fortsätter bädda om honom med bara ett påslakan - utan täcke i? (Han är ganska varmblodig).
Ni behöver inte ha öppet fönster nu på vintern, vi har inte det på sommaren heller med tanke på störande ljud från grannar etc. Tempen avgör ni helt och hållet. Känn efter själva.
- Snuttefilten är starkt ihopkopplad med nappen, då han alltid haft den över ansiktet för att hålla fast nappen som alltid hoppat ut. Ska vi ändå ha snuttefilten där, eller stör det kuren?
VIsst, kan ni ha kvar filten, men låt den ligga så att han känner lukten av den, eller har den nära. Kanske inte över ansiktet...
- Jag kan tänka mig att det inte alltid tar 20 eller 45 minuter med buffning? Snälla säg att det finns folk som stått 1,5h - om det tar så lång tid med Charlie vill jag inte ge upp om det inte fungerar efter 45 minuter.
Glöm tiden, det viktigaste är att lugna, sen hur lång tid det tar spelar ingen roll. OM ni går in med inställningen att ni SKALL lugna, oavsett tid, så går det bättre, jag lovar. Det är ert förhållningssätt som avgör. En nervös spänd förälder är inte lugn, visst. :)
- Första natten: ska jag gå in och buffa varenda gång han gör ett ljud ifrån sig? Eller prova med ramsan och se om den hjälper, och sedan gå in om han jobbar upp sig? Eller är det sistnämnda schemat för natt nummer 2?
Första natten skall ni in vid första fråga, om han enbart bökar runt, snorfar eller låter lite utan att fråga är han trygg i sig själv, visst. Så lyssna av, det är A och O. Men så fort han tycks behöva ett svar på något, DÅ skall ni vara snabba in och buffa tills sömns, första natten. Andra natten buffar ni till lugn, sedan ramsa ut. Så backar man, dvs lämnar över till barnet att klara själv, en liten bit i taget. För att sedan klara sig med enbart en gonattramsa med 4 verser vid läggning. Vi kör den än i dag, nu ramsar Ester med i kör... hihi.
- Första natten: ska man vara tyst eller ska man ha på tv, musik osv. då med, mitt i natten? (Tv:n står precis utanför hans dörr).
Ni skall ha de ljud ni normalt har, jättebra att få lyssna på TVn (husljud), det är också svar som säger at allt är som de skall, visst. Underskatta inte detta som svar när ni kommit längre in i kuren, kan ersätta ramsor. Men det tar vi längre fram.
- Andra natten: kan man buffa som på första natten, tills han är sömntung då också och sedan gå med ramsan?
Som jag skrev ovan, natt 1 till sovande, natt 2 till lugn eller sömntung beroende på hur natt 1 har gått. Det känner ni. Det handlar om att sätta en trygghet, om ni känner att han behöver bli sömntung natt 2 så kör ni det, och natt 3 endast till lugn, sedan RAMSA ut.

Gällande nattmålet: om ni ökar på den "fasta" maten under dagen behöver ni inte tänka på nattmål. Visst kan ni köra ETT nattmål tills ni ökat fast-mats-dosen. Då kan ni ge det enligt en tänkt tidpunkt, gärna lite tidigare än han vaknat tidigare, mata i sömnen, det går utmärkt, släckt rum endast med ledljus. Ta upp och ge mat, rapa i sömnen och lägg till rätta efteråt, buffa tills han sover om han inte sovit sig igenom målet. Vi körde så med Ester före vi kurade henne, det funkade utmärkt. Det handlar även här om att man har inställningen hos er, självklart och lugn.

Minns: inget prat eller ögonkontakt under nattmålet, för på natten händer ingenting, då sover man, visst!? Man bara äter i sömnen, liksom... :mrgreen: innan man sover vidare igen.

Detta kommer gå galant, ni ställer kanonfrågor!

:thumbsup:
//Anna
Mamma till Ester - :heart: född feb 09, kvällsmålskurad juni 09
jonna_t

Inlägg av jonna_t »

Ville bara skriva att jag följer detta med spänning! Hade kunnat vara jag som skrivit trådstarten (med lite modifikationer...). Kör nog igång en egen tråd inom kort med egna funderingar. Jut nu läser och läser jag, bok och andra trådar.

Min tjej, 4,5 månad, var inne en sväng i vakna varje timme-rutinen för ett par veckor sedan. Har lyckats få bukt med det och har nu rätt korta läggningar och om-nattningar, hon vaknar 2-4 ggr/natt och vill gärna ha mat två av de uppvaken. Ammas helt, börjat liiite med smakisar. Största problemet för oss är att hon är på tok för beroende av rörelse för att kunna somna och därför alltid vaknar till vid nedläggning, det tar ofta 2-3-4 ggr, + mycket buff (= vaken förälder) frampå småtimmarna då hon verkar sova väldigt ytligt. Men nog om oss nu, kommer fortsätta kolla denna tråd och så kommer våran historia i egen tråd!

Lycka till. :)

/Jonna
Hanna, född 25 sept -10, kurad feb-11
Elias, född 30 mars - 09
Angelica.

Inlägg av Angelica. »

Tack Anna för snabbt svar!

Jag ger honom potatis utöver bröstmjölk till lunch under dagen och gröt utöver bröstmjölk till middag.
Då borde han alltså klara natten utan mat om jag förstår dig rätt?

Jag tänker att det kanske är bra att göra alla förändringar nu första natten (om jag inte svälter honom på kuppen det vill säga!)?
Om jag bestämmer mig för att ge honom nattmål, är det smart att ta det kl. 04:00 då, 3h innan frukost som intervallerna är på dagen?

Lycka till Jonna, jag kommer följa er med spänning! Hoppas att vi kan bidra med något inför er kurstart!

/Angelica
Charlie född 101011
Kurstart måndag 110207
Angelica.

Inlägg av Angelica. »

Uppdatering efter natt 1:

20:00 läggning på mage, buffning och solfjäder ca 7 minuter. Kom till ro direkt men vaknade efter 10 minuter då jag gjorde om proceduren, det tog 4 minuter.
21:00 - 22:20 vaknade 5 minuter efter att jag buffat och solfjädrat. Ramsade på vägen ut. Ramsade även 4 - 5 ggr innan varje gång jag gick in.
22:23 ramsade högt utanför dörren 7 ggr, Charlie lugnade sig och jag bekräftade.
01:00 ramsade 2 ggr och bekräftade.
01:30 och 01:40 grymtar och gråter själv väldigt kort, men inget ingripande behövs. Tystnar efter 15 sekunder
03:30 ramsade 9 ggr, bekräftelse, ramsade 11 ggr, bekräftelse, somnade
05:00 grymtar kort, somnar
06:20 grymtar kort, somnar
06:25 ramsar 7 ggr, bekräftelse
06:50 gnäll/grymt, somnar
07:00 godmorgon!

Vi klarade oss utan nattmatning så jag är väldigt nöjd! Jag är helt slut och Charlie ser helt knäckt ut även om han sovit mer än han nånsin gjort sammanlagt på en natt. Eller kanske just därför! =) Men det känns bra att vara igång, och jag hade en extremt smärtfri första natt. Snart kommer svärmor, då ska jag vila lite. Passar inte mig att dygna på det här sättet.

Några synpunkter på detta? Jag känner mig fortfarande som en riktig nybörjare.

/Angelica & Charlie
Charlie född 101011
Kurstart måndag 110207
Angelica.

Inlägg av Angelica. »

Kompletterande fråga:

- Har haft på ljud (tv och/eller musik) hela natten, samt dagtid lägg till slammer i form av städning, diskning osv. När ska jag tona bort nattljuden i kuren? Och hur? Vill ju inte vara tvungen att ha på musik i tid och evighet, eller städa heller för den delen :D men vet inte om jag ska ta bort det illa kvickt eller vänja successivt senare?

Dagen har flutit på ganska bra (om än i ett töcken för mig), förutom att Charlie har haft lite sämre aptit idag - fått truga en hel del och varit tvungen att ta till lite katrinplommonpuré (som gjorde susen), men det är allt according to the book vad jag förstår. Bättre aptit dag 3 så jag håller tummarna för det.

Tacksam för svar!

/A
Charlie född 101011
Kurstart måndag 110207
Angelica.

Inlägg av Angelica. »

Kompletterande fråga 2:

- Charlie sover alltid 41 minuter. Idag har vi gjort så att när han vaknade på de två 45minters-lurarna så har vi ramsat 1 respektive 3 ggr och sen har han somnat in själv. Och sen har vi väckt honom efter de få minuterna som varit kvar. Då har han varit glad men väldigt trött, såklart. Det positiva är väl att han fått öva på att somna om själv. Men frågan är om vi ska fortsätta så?

- Om han vaknar upp själv, men inte frågar så högt så vi svarar med en ramsa utan inväntar att se om han jobbar upp sig eller lugnar ner sig själv - ska vi då bekräfta efter att han somnar in själv? Eller vara tysta?

/A
Charlie född 101011
Kurstart måndag 110207
_lill

Inlägg av _lill »

Hej!
Jag tycker det låter som ni jobbar på bra! Som du ser klarar han sig fint utan nattmat och vill du så kan du ju alltid slänga in ett grötmål på förmiddagen också :)
- Har haft på ljud (tv och/eller musik) hela natten, samt dagtid lägg till slammer i form av städning, diskning osv. När ska jag tona bort nattljuden i kuren? Och hur? Vill ju inte vara tvungen att ha på musik i tid och evighet, eller städa heller för den delen men vet inte om jag ska ta bort det illa kvickt eller vänja successivt senare?
På natten tycker jag inte att du behöver ha det så högljutt. Husljuden som jag förstår det är något man kan ta till som ett verktyg när det verkligen krisar, annars ska det ju vara tyst på natten. Så backa med det redan nu tycker jag. Dagtid får det gärna vara mer ljud, men det behöver ju inte vara högljutt. Försök att bete dig som vanligt: diska lite kanske, sätt på tvn om du vill det eller var tyst om du vill det. Det är ju inte meningen att du ska behöva tänka på att låta om du förstår vad jag menar :)
- Charlie sover alltid 41 minuter. Idag har vi gjort så att när han vaknade på de två 45minters-lurarna så har vi ramsat 1 respektive 3 ggr och sen har han somnat in själv. Och sen har vi väckt honom efter de få minuterna som varit kvar. Då har han varit glad men väldigt trött, såklart. Det positiva är väl att han fått öva på att somna om själv. Men frågan är om vi ska fortsätta så?

- Om han vaknar upp själv, men inte frågar så högt så vi svarar med en ramsa utan inväntar att se om han jobbar upp sig eller lugnar ner sig själv - ska vi då bekräfta efter att han somnar in själv? Eller vara tysta?

jag förstår inte riktigt hur du menar... om han sover 41 min av 45 är det väl bra? du har ju alltid marginalkvartarna att ta till också, dvs om han somnar en kvart för sent kan du alltid låta honom sova en kvart till efter ordinarie väckning.

Första dagen på kuren är samma som första natten, dvs buffning vid minsta pip. Efter det backar man och som du skriver låter man barnet somna om själv. De första dygnen av kuren kan och bör man vara rätt frikostig med ramsan och beräftelsen. Efter hand kan du baka in bekräftelsen i ramsan då han tystnar redan när du börjar ramsa. Hoppas du hänger med :)

Lycka till!
:heart: Iris 080308 kurad i augusti 08
:heart: Nils 100319 SM från början, finslipningskur juli 10
Angelica.

Inlägg av Angelica. »

Uppdatering efter natt 2:

20:00 läggning på mage, buffning och solfjäder ca 4 minuter. Ramsade 10 omgångar utanför innan han kom till ro. Bekräftade 1 gång
00:00 grymtade
00:15 missnöjd 20 sekunder, somnade utan ingripande
01:25 ramsade 6 ggr, bekräftade 1 gång
05:30 gråter själv 30 sekunder men inget ingripande behövs
05:55 ramsade 3 ggr (x4) men kände att ramsan var för kort, ramsade istället x8 en gång, bekräftelse
06:15 gråter tyst, somnar om på 3 minuter
06:20 grymtar kort, somnar
07:00 godmorgon!

Kompletterande fråga 3:

- På dagen har jag märkt att om jag buffar tills lugn och solfjädrar blir han förbannad (som att han vet vad som kommer efter solfjädern, där han bara har börjat streta och kränga sig). Sedan tar det ofta 15 minuter med påminnelser innan han lugnar sig och somnar. Sista luren tillrättalade jag honom bara, samt en kort kort solfjäder (kanske 3 sekunder) varpå jag ramsade ut. Han blev missnöjd men inte så högljutt som när jag buffar och solfjädrar längre. Jag påminde inget, han verkade lugn - somnade sedan på 3 minuter utan ingripande! Frågan är alltså: är det ok att redan på dag 2 sluta med buffning/längre solfjäder till lugn och låta honom somna själv? (Vill ju inte gärna göra något galet när det hittills gått så bra!) :lol:

Håll tummarna för Andreas första natt i natt (kurnatt 3) och för att jag kan sova.

/A
Charlie född 101011
Kurstart måndag 110207
jonna_t

Inlägg av jonna_t »

Ja visst håller jag koll i er tråd! :) blir glad för er skull att det hittills ser så fint ut, blir peppad som sjutton. Här hemma försöker jag, i väntan på vår start, att inte fortsätta göra mer fel men samtidigt inte heller börja använda för mycket verktyg som jag behöver sen i kuren... Svår avvägning! Har just nattat om en tjej som sovit fint sen kl 20 med undantag för matpaus kl 23. Hon ligger i egen säng och det blev varken gråt eller buren till sömns.

Hoppas natten flyter på bra för er, får läsa i morgon. Nu ska jag också vara duktig och somna om själv. :)
Hanna, född 25 sept -10, kurad feb-11
Elias, född 30 mars - 09
_lill

Inlägg av _lill »

Hej!
Jag tycker absolut du ska backa med buffningen. Kort markeringsbuff, solfjäder (kort!) och ramsa ut! Tänk ut hela tiden du är inne i rummet. Han visar ju tydligt att du stör :)
:heart: Iris 080308 kurad i augusti 08
:heart: Nils 100319 SM från början, finslipningskur juli 10
Blomman81

Inlägg av Blomman81 »

Vi har precis (började förra torsdagen) kurat vår lilla tjej, 4,5mån och det gick toppen, över förväntan! Vill bara berätta att våra nätter var liknande era. Vad jag lärde mig under dessa dagar var att less is more. Vad jag vill säga med det är att vi hela tiden trappade ned på "hjälpandet" (buffa, vagna) för att få lilltjejen lugn, hon fixade det själv till slut. Vi gjorde alltså mindre och mindre och fick mer utdelning, i form av sovande alltså :) .

Kämpa på bara, det blir bra till slut, fast det är en del motgångar på vägen.
Lilltjejen född 100915, kurad 110204
Angelica.

Inlägg av Angelica. »

Hej alla!

Nu har vi två kurnätter och en "uppföljningsnatt" i ryggen och vi är i stort väldigt nöjda (och får jag säga förvånade?) Vi trodde väl aldrig att en 20-minuterskille skulle kunna sova nästan 11 timmar i egen säng - i eget rum första kurnatten! Men det gick! Han vaknar och behöver ramsas ca 1-2ggr/natt, vaknar ibland fler ggr som han ibland somnar om själv på. Vi får i princip alltid väcka honom, både efter dagslurar och nattlur.

Däremot när vi lägger honom, dag som kväll, gråter han sig till sömns på 2-15 minuter. Jag undrar, ska det alltid vara så? Min förhoppning är att han ska fortsätta vara så lugn som han är när vi lägger honom (ingen buffning, ingen solfjäder bara tillrättaläggning och huvudet lägger han rätt själv!) och ramsar ut, men han börjar skrika efter 10-20 sekunder. Vad har ni för erfarenheter av detta? Finns det något vi kan göra?
Han behöver inte somna direkt men jag hade velat att han var så trygg att han bara bökade lite och kanske gnällde till av missnöjdhet - inte skrik.

Hjälp snälla!
Charlie född 101011
Kurstart måndag 110207
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"