Kura eller kan det ordna sig ändå?

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Språttan

Kura eller kan det ordna sig ändå?

Inlägg av Språttan »

Hej!
Jag undrar om någon har några kloka synpunkter på lillasyster som har sovit ganska bra från början (utan att vi gjorde så mycket). Hon vaknar dock nu i princip i alla skarvar (40-45 minuters åtminstone) dagtid.

På natten vaknar hon också ofta. Då stoppar jag in nappen och vagnar lite ev. Men, ibland tar det en ganska kort stund så är det dags igen och det blir lite tröttsamt för jag hinner inte somna om... Hon är inte alltid ledsen utan kanske mer irriterad på något. Ibland gallskriker hon dock (drömmar?).

Hur kommer jag ifrån vagnandet? Jag tog bort nappen för en vecka sedan men då skrek hon väldigt mycket. Efter att ha vagnat i 20 min utan resultat så gav jag upp. Jag vet att det var fel och jag hade troligtvis inte rätt teknik men just då orkade jag inte. Jag vill inte heller att hon ska väcka sin storebror.

Hon somnar oftast ganska OK, både dag och natt, om jag vagnar. Men, när hon vaknar sedan vill hon ha nappen för att kunna somna om. Tidigare sov hon till 4 då hon fick mat men det har vi nu tagit bort sedan någon vecka och det är nog bara någon natt sen dess som hon har sovit till 4. Oftast har hon flera uppvak, kanske redan på kvällen. Sedan vaknar hon gärna runt 4 ändå.

Hon blir 5 mån. om några dagar och jag ger henne så mycket mat hon vill ha enl. schemat nedan: (gröten är ny för idag)
07:30 morgon och ersättning (ofta vaknar hon innan och jag tar upp henne 7:15 istället)
09:15-10 sova (ute oftast) 45 min
ca 10:30 gröt och frukt (ev. katrinplommon för hon är ganska trög i magen)
12-14 sova (ute oftast) 2 h
ca 14:30 lunch
16:15 sova (inne eller ute) 45v min
17-20 vaken
ca 17:30 ersättning först och välling efter badet
20 gonatt!

Hon är ofta med i köket dagtid när jag grejar. Och hon älskar att titta på storebror för att se vad han hittar på, antingen på filten eller i sin babysitter.
Synpunkter på schemat?

Bör jag kura eller finns det andra sätt/knep för att sovandet att fungera bättre (igen)?

Tacksam för alla idéer/synpunkter!

//Språttan
Alexander maj 05
Emelie sept. 10
Sagalinda
Kontakt:

Re: Kura eller kan det ordna sig ändå?

Inlägg av Sagalinda »

Hej på dig Språttan :D

Jag tycker helt klart det låter som att en kur skulle göra susen! Jag ber att din tråd flyttas till kurforum för yngre barn!
Dipl. SHN-kurare och mamma till
:heart: Saga född 28 maj 2005 och kurad vid 6 mån
:heart: Sigrid född 9 maj 2007, SM-barn
:heart: Hugo född 1 april 2009, SM-barn
:heart: Astrid född 20 februari 2012, SM-barn
http://www.alternativjournalen.se/obesprutat
http://vaccin.me
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"