Funderar på börja med SHN, svårt att somna och vaknar ofta

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
oreiro

Funderar på börja med SHN, svårt att somna och vaknar ofta

Inlägg av oreiro »

Hej
Min pojke är 4 månader.
Funderar på att börja med SHN kuren, skulle vilja ha några tips och råd inför det.
Hjälp med att justera hans schema.

Vårt schema just nu ser ut så här:
20:30(21:00)läggning
06(07)mat, bytta blöja ca 1 timme
Sover fram till 08:30 eller 09(i bästa fall, om han somnar) ibland somnar han inte alls fram till 11-12
09(10)ensam leken ca 20 min, mat, byte av kläder,umgänge
12-14:30 sover(i bästa fall)
15 mat, hjälp med hushållsarbeten, umgänge
17(18)sover fram till 19
19:30-20:30 mat, bad

Vi har problem med att söva ned honom.
Några få dagar somnar han som klocka men oftast är det mycket protester och buffning i minst 1 timme.
Förut sov han bäst på dagen när man gick på promenad, men nu hjälper inte ens det.
På nätterna vaknar han ungefär kl 01, 03, 04,05...ofta kan han ligga vaken och gnöla och prata på i ett par timmar. Han har sovit på magen sen han föddes men nu har han lärt sig vända sig och så fort han hamnar på rygg så somnar han aldrig utan ligger och pratar tills han blir less och börjar att protestera.
Han har haft svårt att somna sen han föddes, vi kunde hålla på med att söva ned honom i flera timmar.
Jag läser Annas barnaboken och har även kommit halvvägs med SHN boken. Försöker att följa det så gott det går.
Mamma till en son född oktober 2010
Elle

Re: Funderar på börja med SHN, svårt att somna och vaknar of

Inlägg av Elle »

Hej oreiro och varmt välkommen till Forumet :D!

Först och främst undrar jag över vad lillen äter, när och hur mycket? Det är A och O med mätt mage för att kunna sova gott. Han behöver ca 15,5 tim sömn/dygn fördelat på 11-12 tim natt och tre dagslurar. När du skissar på ett schema så fundera både på vilka signaler sonen har givit om vad som passar honom ex kvällstrött/morgonpigg etc men även vilka tider som passar hela familjen. Läs boken, andras trådar här på forumet och ta fram papper och penna och skissa på schemat.

:heart: Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
oreiro

Inlägg av oreiro »

Hej Elle, tack för svaret,
Min son äter bröstmjölksersättningen Nan 2, jag har precis slutat amma, eftersom jag märkte att han inte blev mätt på min mjölk. Vi ger honom oftast 200ml, på kvällen innan sängdax 250ml.
Funderar på att börja med smakprover, kanske blir han mättare av det...
Just nu äter han ungefär dessa tider:
06, senast 07
10, senast 11 (ibland redan 09, om han aldrig somnar på förmiddag)
14, senast 15
18, senast 19 och 20 en sista slurk innan sova för natten.
Anna09

Inlägg av Anna09 »

Hej,

skriv gärna hur gammal din son är i din signatur. HIttar du under Profil. :)

Men generellt kan man säga som Elle, det krävs en del fast mat som gröt och välling och gärna riktiga puréer till middag och lunch. En mätt mage krävs för att sova gott hela natten.

:D

Det gäller också att ha fasta tider för mat under dagen, gärna fler mål än ni har. För att barnet inte skall behöva "tänka" på mat och kunna njuta av allt annat i livet.

Men läs färdigt boken, gärna ett par gånger och inför mer fast mat. :wink:
//Anna
Mamma till Ester - :heart: född feb 09, kvällsmålskurad juni 09
oreiro

Inlägg av oreiro »

Jag har inte börjat med smakprover än, när ska man börja med de och vad ska man ge först?
potatis?banan?hur mycket?och vilka måltider?när ska man börja med gröt och välling?
Som sagt just nu är det bara bröstmjölksersättningen.

När man ska börja med kuren, är det bäst att han sover i eget rum? Han sover i spjälsängen sen 2 månader tillbaka, så vi kan bara buffa, men oftast blir han bara argare av det. Kan man "söva ned" på annat sätt än det som står i boken, buffning, solfjädar. Några tips? Vi har använt vagnen 2 första månader och nu har han blivit för stor för den och det känns så trångt för honom när han ligger där och kan knappt röra sig.
Har funderat på bland annat att han kanske vaknar av oss(han sover i vårt rum fortfarande)
Eftersom vi lägger honom för natten kl 20 tidigast och 21 senast, undrar jag om det är bäst att trappa ned sakta varje dag? Dvs att lägga honom tidigare varje dag, eller ska man hoppa direkt till att lägga honom kl 19?
En till sak som jag funderar på, det är att när vi började lägga honom tidigare som han har börjat vakna ofta, innan dess hade vi en kort period då vi la honom 23 och han sov oavbrutet ända till 06(ibland 07). Kan det vara så att han inte har vant sig än att lägga sig så tidigt eller snarare att sova så länge sammanhängande?Hur vänjer man honom vid det?är det bara att fortsätta göra det?Hur lång tid brukar det ta innan de förstår vad som gäller och slutar protestera? Jag vill att det ska vara så lätt som möjligt när jag väl ska kura honom, så att det inte blir för stor omställning för honom. Kanske att sätta tiderna nu och när jag ska kura kan jag koncentrera mig på ramsan...och kanske få bort nappen helt.
Jag har många frågor eftersom det är mitt första barn och allt är så nytt för mig.
Emma80

Inlägg av Emma80 »

Hej! Vi började med gröt strax före 4 månader, sen puré efter det. Banan kan man också ge tidigt men viktigt med katrinplommon också så de inte blir hårda i magen. Det finns nog olika ordning att introducera ny mat, vet inte om man kan säga att något är bättre eller sämre.

Ja, det är bäst att han sover i eget rum under kuren för att han ska få sin ostörda sömn och ni ska kunna verktyga utan att "underhålla" med er närvaro.

Jag hade köpt en stor vagn på Blocket och låtit honom sova på mage, lättare att vagna än att buffa en sån liten tycker jag,

Anna rekommenderar inte att man lägger barn senare än 20, helst runt 19. Övertrötta barn sover inte bra. Så jag föreslår att om ni kurar så gör alla förändringar på en gång, gör ett schema där han läggs kl 19-07 förslagsvis (förutsatt att han är riktigt mätt) och tre lurar under dagen.

Återkom gärna!
Kram Emma
:heart: Emil född 070510 :heart:
:heart: Elias född 081005 :heart:
oreiro

Inlägg av oreiro »

Tack Emma 80 för svar och tips, de var värdefulla.
Har blivit ännu mer sugen att börja med maten, blev så förvånad att du började med gröt så tidigt. På BVC sa de att man kan börja från och med 5 månad. Vad gav ni för vanlig mat (purè)efter gröten?Vilka tider är bäst att ge de mat?Vill veta så mycket som möjligt innan jag börjar. Hur ofta ska de äta i den här ålder?Vi har kört 3-4 timmar men ibland är han hungrig redan efter 2 timmar. Svårt att ha fasta mat tider.
Läggningen har varit kl 20 de senaste dagarna, så det känns skönt, det närmar sig. Men jag tror att det har varit tack vare att han har varit helt slut.
Den senaste veckan har han vägrat sova morgon luren och kvällsluren. Vilket gör att han blir trött och gnällig. Det var intressant att höra att övertrötta barn sover inte så bra, kanske därför han har vaknat 3 gånger varje natt.
Vi tänker också att det blir nog bäst att han sover i eget rum. Vi ska bara fixa mörka rullgardiner dit. Det där om vagnen, vi ska tänka på det, fast det känns jobbigt att gå tillbaka till den.
Är öppen för alla förslag och tips.
oreiro

Inlägg av oreiro »

Nu har jag börjat ge gröt, han äter med god aptit, men han verkar har blivit hård i magen, jag undrar om ersättningen efter gröten räcker eller om man ska ge typ vatten till gröten?
Vi har inte börjat med kuren än, men har introducerat ramsan och helt otroligt vad bra det funkar. Till och med nappen har börjat försvinna ur bilden, han är inte alls lika intresserad av den.
Det ända som känns som stör hans insomnandet eller förlänger den är att han suger på sina händer. Tar man bort de blir han bara arg.
Nu har han åkt på jätte förkylning, så vi kan nog inte börja med kuren helt än.
Emma80

Inlägg av Emma80 »

Hej! Ser att du fått vänta på svar, ledsen för det :oops: . Det finns ju 4-månadersgröt så vi körde på det, havregröt var det. Men jag är ingen kostexpert så jag ska absolut inte rekommendera det ena eller andra! Här får jag överlåta till någon annan med bättre koll eller bättre minne :wink: Vi har puréat det mesta, jordärtskocka eller sötpotatis med osaltat smör var riktiga favoriter. Morot också.

Liten varning för att introducera verktygen innan ni börjar kura. Anna skriver att man ska ta alla förändringar på en och samma gång. Att börja med ramsan nu kan göra honom förvirrad när ni kurar "på riktigt" och gör att det tar längre tid. Så mitt tips är att köra på som förut och sen göra allt på en gång, nappen väck och allt.

Klokt att inte kura under förkylningen, då kan ni kura med 100 % attityd när det väl gäller!
Kram Emma
:heart: Emil född 070510 :heart:
:heart: Elias född 081005 :heart:
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"