Varför somnar inte lille S?

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Sarisparis
Rådgivare/advisor

Re: Varför somnar inte lille S?

Inlägg av Sarisparis »

Hur har det gâtt i veckan?
MammaNina skrev:Han skriker fortfarande hjärtskärande när vi ska vagna eller buffa, men helt plötsligt tystnar han och somnar som en stock.
Dina rader fâr mig att tänka pâ hur Clara Cecilia beskrev sin dotters läggningar, men jag hittar inte ât trâden nu. Frân minnet var det nâgot i stil med: Nu Jävlar Somnar Jag!!! :lol: :lol: :lol:

Har du kommit vidare i dina schemafunderingar? Jag gillar TorsMammas SM översikt där du fâr hjälp att bygga ett schema som lätt gâr att justera allt eftersom barnet växer.
http://www.annawahlgren.com/phpBB3/view ... 40&t=21416

Och sâ Barnaboken förstâs. Läs gärna om lille Hugo 2,5 mânad och schemafunderingarna där.

:heart:
Clara Cecilia

Inlägg av Clara Cecilia »

Hej!
Sarisparis skrev:Dina rader fâr mig att tänka pâ hur Clara Cecilia beskrev sin dotters läggningar, men jag hittar inte ât trâden nu. Frân minnet var det nâgot i stil med: Nu Jävlar Somnar Jag!!! :lol: :lol: :lol:
Exakt så! :lol: Fram till 10 månader så bråkade hon varje läggning mellan 3-7 min (ja vi tog tid till sist). Numer är hon inte arg utan biter med sina nya tänder i pandan eller på Karlsson på taketdockans röda hår. Tussar, tussar! :lol:

Allvarligt, alla barn är olika. Vissa gosar in sig och somnar rart. Andra bråkar lite mer med världen i början. SM hjälper dig att veta att liten är Mätt, varit Ute rejält, Arbetat (eller åtminstone deltagit) och jobbat lite själv med sitt. Då kan du ha mer is i magen fast varma händer och hjärta när det gäller lite bråk vid läggning.

Clara
Mamma till V 2008, L 2010
MammaNina

Inlägg av MammaNina »

Hallå där!

Tack, det har gått jättebra! S har sovit fem -sex timmar varje natt, och två nätter sov han ännu längre, nästan åtta timmar! Om en vecka ska vi sätta ett schema, det ska bli skönt att få ännu mer struktur på dygnet.

Ja, det är väl så att vissa barn skriker medan de somnar, man får tänka sig att det snarare är en urladdning inför sömnen, än att det skulle vara något ångestfyllt (vilket det ju är lätt att få för sig när det låter som det gör :? )

En rent teknisk grej - det funkar inte så bra med mail-aviseringarna från forumet! Jag har missat flera inlägg eftersom jag nästan bara loggar in när jag får mail om det. Är det något som fler råkar ut för?

Tack för tips inför schemasnickeriet!
Kramar till alla!
:heart: lilla N född 19 april 2009
:heart: lille S född 17 december 2010
Clara Cecilia

Inlägg av Clara Cecilia »

Hej,

Om mail, japp samma här!
Maila administratörerna om det, antar att det är pga av omladdning av forumet :?:

Härlig sömn önskar jag er! Ni jobbar jättefint.

Clara
Mamma till V 2008, L 2010
MammaNina

Inlägg av MammaNina »

Hej igen...

Nu har jag suttit hela söndagen och försökt få till ett schema. Det har inte gått så bra, eftersom sonen haft synnerliga problem med sina daglurar och jag har vagnat en miljon ggr! Aningen svårt att samla tankarna då :( Känner mig lite nedslagen.
Anyway, jag vet inte hur jag ska få ihop ett schema som passar med storasysters tider. Hon sover 19.30-7.30, samt 13-14.30. Jag skulle behöva lite tips från andra som är hemma med flera barn. Vad ska man tänka på när man spikar schema för den lille? Hur lyckas man få en dagsrutin där man hinner med utevistelse och kanske öppna förskolan någon gång? Eller är det bara att glömma?
Jag har letat lite efter "syskontrådar"men inte hittat några. Vet ni om det finns någr sådana på forumet?

Hälsn Nina
LindaVega

Inlägg av LindaVega »

Hej, har inte läst hela din tråd, men visst börjar lille S vara runt 8 veckor. Det infaller en ökningsperiod då som brukar vara rätt besvärlig. Med anledning av vagningen tänker jag. Mat, mat, mat är det som gäller i några dagar/vecka.

Angående syskon. Jag är hemma med tre stycken just nu. De två äldsta går på dagis tis, ons, tors mellan 8-13. Pappan lämnar och jag hämtar. På fredagar går vi på kyrkis mellan 9-11.

De dagar vi är hemma så är vi inne på förmiddagen och tar det lugnt, äter frukost, dukar undan, sätter på tvätt, de stora leker osv. Lillebror har alltid haft ett långt sovpass mitt på dagen runt lunch och då passar vi på att gå ut. Om vi äter en tidig lunch kan vi vara ute i 1.5 timme innan han ska upp igen. För dig kanske det passar bättre att ni går ut på lillens första sovpass, så kan du få lite egen tid om du synkar lillens andra sovpass med storasysters. Guld värt när man är hemma med två ganska små barn.

På eftermiddagen brukar de stora få se en film och äta mellis efter utevistelsen. Lillebror och jag stökar lite i köket efter han har fått mat och mys. Vi har t ex ofta lämnat lunchdisken för att komma ut så fort som möjligt. På sista sovpasset är det alltid tvättstugejobb för mig och de stora. Vi hänger tvätt, sorterar och lägger in i garderoben. Sedan fri lek till det är dags för middagsbestyr mm.

På fredagar tar vi bussen till kyrkis på lillebrors första sovpass. Sedan åker vi tillbaka strax före nästa sovpass. Då får han vara vaken i vagnen en stund.

Med lite planering funkar nästan allt. Har du inga speciella tider att passa (hämtningar, lämningar) så skulle jag se till att synka ihop middagsluren för båda. Då får du lite egen tid mitt på dagen.

Kram
Linda
Vega 050416 :heart: Malte 070109 :heart: Oskar 100923
MammaNina

Inlägg av MammaNina »

Tack snälla Linda!

Det är så värdefullt att få inspiration av andra! Jag tror att det kommer att gå bra att synka det hela när vi bara fått ordning på lillebrors daglurar. Just nu känns det helt gräsligt med hans skrikande under vagning och buffning. Men han sover fantastiskt på natten, drygt 7 timmar i natt och hela 8 timmar förra natten!

Vi har ju inte bestämt något schema än, utan går i stort sett efter 2 t vaken, 2 t sömn. Men man känner sig som en riktig skurk när man ska ha honom att sova, han skriker verkligen som om han höll på att avlida! Jag måste erkänna att tvivlet smyger sig på mig då...är det rätt att göra så här, borde jag istället låta honom vara vaken? Men hans sovtid är redan för kort över dygnet, han skrapar bara ihop max 14 timmar. Borde jag istället vara ännu mer envis och se till att han får 16 timmar? Kan sömnbrist göra att han skriker än mer vid vagnandet?

Linda, när du skriver om ökningsperioden runt 8 veckor (ja, han är 8 veckor på fredag), menar du att vi ska överge standardmodellen och mata honom oftare? För nu får han fem mål om dagen, då serveras bröstmjölk + ersättning tills han verkligen inte vill ha mer. Vi brukar kunna hålla oss till matning inom 1,5 timme.

Så här ser hans dag ut nu, ungefär:

ca 6 (eller lite senare) vaknar, äter
ca 7 somnar om, sover som en stock i minst 3 timmar
ca 10 (el halv 11) VÄCKS, äter
ca 12 (halv 1) somnar. Jag försöker köra denna lur på balkongen, men på sistone har det betytt att jag har fått stå och vagna (och frysa) i dörröppningen mest hela tiden. Det är ohållbart med allt annat som ska hinnas med! Så jag har slutat med balkongen, för närvarande.
ca 14 vaknar, äter
ca 16 sover kanske 1 timme, mycket vagning
ca 18 vaknar, äter
ca 20 buffas till att sova 45 min. Han ställer massor av frågor under detta sena pass, vi får buffa/vagna flera ggr, länge!
ca 21 vaknar
ca 21.30 äter
23 godnatt. Somnar ibland helt av sig själv, behöver ibland lite vagning.

Detta är alltså inget medvetet schema utan bygger på hans egen dagsrytm som vi har uppfattat den. Synpunkter? Han verkar vara en kvällsmänniska, strängt taget sover han ju nästan 23-10 (eller längre!) med bara en snabb matpaus vid 6-7 på morgonen. Det känns som om det blir svårare och svårare att få honom att sova ju längre dagen lider, de första lurarna går bra om han bara får sova inne i ett mörkt rum. Han somnar även i vagnen när vi går ut, då har jag oftast lagt honom på rygg pga av fårskinn och åkpåse som gör vagnen trång. Mestadels vaknar han till då och då, så sömnen är ju inte djup. Jag tycker det är riktigt svårt att få till magläge+utomhus när det är minusgrader!

Nu är klockan 10.30 och lille S har sovit sedan 7. Dags att väcka!

Goa hälsningar!
Nina
LindaVega

Inlägg av LindaVega »

Nej inte släppa, men vara mer generös med matningen. När min yngsta var 7 veckor satt han bokstavligt taget fast vid tutten hela vakenpasset. Jag släppte mat inom 1.5 timme, och vissa sömnpass blev lite kortare. För oss var det över inom en knapp vecka.

Eftersom du ammar- tänk på att dricka extra vätska, minst 1 liter extra än vanligt, fet mat och vila är också viktigt. För mig märks det direkt om jag har slarvat med vätskan t ex.

Det jag tänker spontant när jag ser dina tider är att första sovpasset är så långt. Han sover ju undan rätt mycket redan där.
Jag hade väckt efter 2.5 timme, och sedan vaken 2 och nästa sovpass 2 h.

Övertrötthet är lurigt, ofta kan lurarna bli besvärliga pga det. Lägg hellre lite för tidigt. En balansgång det där.

Många småttingar har svårt att sova längre pass på kvällen. Vi skar ner sistaluren till 45 min runt två månader för att skarven var så besvärlig. Lägg tidigare för natten istället.

Härligt att nätterna funkar så bra

Vad tror du om ovanstående?

Linda
MammaNina

Inlägg av MammaNina »

LindaVega skrev:När min yngsta var 7 veckor satt han bokstavligt taget fast vid tutten hela vakenpasset. Jag släppte mat inom 1.5 timme, och vissa sömnpass blev lite kortare. För oss var det över inom en knapp vecka.
Vad skönt att höra! Min pojke blir aldrig helmätt, känns det som. De första två (?) veckorna när jag helammade satt jag flera timmar i sträck utan att han blev nöjd. Nu när jag ger tillägg också, går det hela lite fortare men han är fortfarande väldigt långsam i sitt ätande. Och visar aldrig sådär tydligt som man skulle önska, att han är nöjd! Så det blir ju att jag sitter och matar väldigt stor del av hans vakna tid, och sen får jag bara bestämma mig för att nu har han fått nog, nu behöver han sova.

Yes, första sovpasset efter frukost är långt och kunde säkert bli ännu längre om jag inte väckte. Jag ska definitivt väcka tidigare, hela förmiddagen blir fel som det är nu. Jag låter honom ju somna om genast efter 6-målet, borde jag ge honom mer vakentid där? Det vore kanske bra för att få hans dygnsrytm lite mer socialt acceptabel :)

Om jag lägger honom tidigare för kvällen som du skriver, är det inte risk att han vaknar mitt i natten då? Jag tycker det är väldigt skönt att slippa gå upp och göra ersättning kl 4...

Snabbt nedkastat förslag till 2-månadersschema:

Sova natt 23-7
7-8.30 äta mm
8.30-11 sova ute
11-13 äta mm
13-15 sova (storasyster sover 13-14.30)
15-17 äta mm
17-19 sova
19-20.45 äta mm
20.45-21.30 sova
21.30-23 äta mm

Det blir 15.15 timmar sömn. Aningen för lite men mer än han sover idag.
:?: Det blir väldigt tätt mellan de två sista målen, men det kanske bara är bra med tanke på att det sista ska tas bort såsmåningom?
:?: Är det för lite vakentid på kvällen?

Jag skulle gärna starta natten tidigare, men då blir ju hela förmiddagen tidigare och det blir svårt att hinna ut redan kl 8-10. Om man inte kör nio-timmarsnatt förstås... :?:

/Nina
LindaVega

Inlägg av LindaVega »

Aha jag förstår. Tyvärr har jag ingen erfarenhet av din lösning. Kanske någon annan? Förstår att du inte vill upp och ge mat om han nu sover sammanhängande.

Mina har varit kvällströttisar, och vi gör natt 19.00 och har sedan ett nattmål runt 03 som sedan plockas bort runt 4 månader.

Ett sätt som skulle kunna funka är ju att du plockar upp i sömnen runt 23 (så har jag gjort med mina två, fast kl 22.00) och sedan sover han till morgon på det.

Då skulle du kunna ha följande tider
7-8.30 vaken 1.5
8.30-11.00 sova 2.5
11-13 vaken 2 h
13-14.30 sova 1.5 h
14.30-16.30- vaken 2 h
16.30-17.15 sova 45 min
17.15-20.00 vaken 2.45 h (+ ev powernap 20 min)

Nattmål 23.00

Sömn: 16 h inklusive powernap på sista vakenpasset

Vad tror du?

Linda
MammaNina

Inlägg av MammaNina »

Linda,

det ser jättebra ut tycker jag. Tack! Dessutom skulle min man som ändå gillar att vara uppe sent på kvällarna kunna ge 23-målet med flaska (hoppa över amningen helt vid det målet), och jag kunde lägga mig tidigt, ljuva tanke!!

Om han ska sova 8.30-11 och man vill hinna ut under tiden, då får man ju antingen vara snabb med frukost och påklädning (vilket vi inte är) eller låta honom börja sovpasset inomhus. Lite besvärligt med hans klädsel då...men han kan ju börja sovandet på balkongen. Och snart är det sommar, då blir det enklare!

Jag ska lägga fram schemaförslaget för maken ikväll, och så kör vi igång om nån vecka.

Tack igen Linda! Jag är verkligen tacksam och fylld av beundran inför att du och andra moderatorer har tid och ork att engagera er i oss rådvilla! Stor applåd för er! =D> :heart:
MammaNina

Inlägg av MammaNina »

Hej igen Linda,

En sak slog mig - nattmålet tar ju nästan en timme i anspråk (han äter extremt långsamt) så det blir ju bara drygt 15 timmars sömn. Skulle man inte kunna öka på 45-minutaren till det dubbla så att han sover till 18? Eller tror du att det blir för kort vakentid inför natten då (18-20)?

Du har inte skrivit något om mattider i ditt förslag, men jag antar att det skulle bli 7, 11, 15, 19 (el 18.30 ifall det blir för långt att vänta från 18) och 23 då?

/Nina
LindaVega

Inlägg av LindaVega »

:thumbsup:

Ja se mitt förslag just som ett förslag. Anpassa sedan till det som passar er bäst. Jag har inte varit så noga med exakta tider för min yngsta. Inte förrän han blev fyra månader, däremot har jag haft noga koll på sömntimmar och haft en rytm där mattiderna kommer med 3.5- 4 timmars intervall, något tätare på kvällen. .

Vi hamnade på ungefär samma tider varje dag ändå, med 30-45 min skillnad.

Återkom med rapport

:heart: Linda
Elle

Inlägg av Elle »

Nina, ni kanske behöver byta napp på nappflaskan? Vi bytte till större hål snabbare än vad det stod på förpackningen, då båda våra "krävde" mer mat och det SNABBT =P~!

Här hemma hade vi också en långlur på fm. Då tog jag på en tunn fleeceoverall och lade henne i vagnen så hon fick somna. När vi andra tagit på oss och var redo att gå ut så smög jag på mössa och lade över filten etc. Fungerade toppenbra här hemma! Vi lade schemat lite "omlott" i början så ex lillasyster hade morgon en halvtimme tidigare än storebror, så hon fick en första omgång mat innan vår frukost. Sedan påfyllning efteråt. Likaså vid lunch. Lade sedan storebror en halvtimme före lillasyster så kunde jag fylla på och mysa lite med bara henne samt att när storebror väcktes så hade han och jag en stund för oss själva. Sedan fasade vi ihop schemat mer och mer ju mer vanlig mat lillasyster åt och i och med att lurarna kortades.

:heart: Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
MammaNina

Inlägg av MammaNina »

Hm, större hål i nappen vågar jag nog inte använda för han sätter i halsen en hel del. Dessutom ammar jag också och jag tror han förlorar motivationen att suga om flaskan blir så lätt att dricka ur :)

Det där med omlott-schema är precis vad jag är ute efter. Ska anpassa tiderna litegrann så att jag får de där ensamstunderna med varje barn!

Igår gjorde jag just som du skrev, Elle, lade S i att sova i vagnen med lite halvtjocka kläder, sedan fick han ullfilt mm på sig när vi var klara att gå ut. Han sov sig igenom hela promenaden och fortsatte sova när vi kom hem. Då skalade jag bara av filtarna och han fick behålla mössan på. Skönt, tydligen :wink: !

Nina
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"