Jag och min man har en liten son om drygt 8 mån och vi har bestämt oss för att prova SHN-kuren för att hjälpa honom till en god sömn. Innan vi börjar har jag dock ngra frågor som jag blir jätteglad om någon med mer erfarenhet av SHN kan ge mig svar på.
1.Våra sömnsvårigheter är inte så stora som beskrivs i boken men tillräckliga för att vi (främst jag) ska vilja genomföra kuren. Liten sov jättefint de första månaderna men har gradvis börjat sova sämre och framförallt vakna tidigt, vid 05 ibland vilket känns mycket tungt. Dessutom är timmen/timmarna dessförinnan präglad av flera uppvak ganska ofta. Min första fråga är
- Spelar sömnsituationens svårighetsgrad någon roll?
2. Jag skulle helst vilja påbörja kuren dagtid istället för kvällstid (naturligtvis fortsätta kvällstid som beskrivs i boken) då det passar oss bättre. Kan det funka?
3. Ytterligare en fråga rör spjälsängens placering. Just nu står den bredvid min säng. Min make vill att bebis och spjälsäng ska vara kvar i vårt sovrum. Kan det funka om vi i övrigt gör som beskrivs i boken och t.ex. ramsar utanför vår sovrumsdörr när vi är vakna och från vår egen säng (utan att pojken ser oss) nattetid?
4. Avslutningsvis tycker jag att det svåraste för mig är att finna tilltro till attityden av självklarhet avseende morgontimmarna. Som jag skrev så vaknar den lille så tidigt. Jag har vid upprepade försök med olika metoder försökt få honom att somna om utan resultat. Han är oftast glad, pigg och pratar när han vaknar och min man tror att pojken helt enkelt är en morgonpigg liten filur. Jag är själv morgonpigg men inte riktigt så som sonen. Vi tänkte sätta morgon till 06.30. Jag blir jätteglad för några uppmuntrade ord som stärker mig i tron på att det faktiskt funkar.
Det var nog allt. Tacksam om någon har möjlighet att svara vid tillfälle.
//Virvla