Fråga innan kurstart

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Virvla

Fråga innan kurstart

Inlägg av Virvla »

Hej!

Jag och min man har en liten son om drygt 8 mån och vi har bestämt oss för att prova SHN-kuren för att hjälpa honom till en god sömn. Innan vi börjar har jag dock ngra frågor som jag blir jätteglad om någon med mer erfarenhet av SHN kan ge mig svar på.

:?:
1.Våra sömnsvårigheter är inte så stora som beskrivs i boken men tillräckliga för att vi (främst jag) ska vilja genomföra kuren. Liten sov jättefint de första månaderna men har gradvis börjat sova sämre och framförallt vakna tidigt, vid 05 ibland vilket känns mycket tungt. Dessutom är timmen/timmarna dessförinnan präglad av flera uppvak ganska ofta. Min första fråga är

- Spelar sömnsituationens svårighetsgrad någon roll?

2. Jag skulle helst vilja påbörja kuren dagtid istället för kvällstid (naturligtvis fortsätta kvällstid som beskrivs i boken) då det passar oss bättre. Kan det funka?

3. Ytterligare en fråga rör spjälsängens placering. Just nu står den bredvid min säng. Min make vill att bebis och spjälsäng ska vara kvar i vårt sovrum. Kan det funka om vi i övrigt gör som beskrivs i boken och t.ex. ramsar utanför vår sovrumsdörr när vi är vakna och från vår egen säng (utan att pojken ser oss) nattetid?

4. Avslutningsvis tycker jag att det svåraste för mig är att finna tilltro till attityden av självklarhet avseende morgontimmarna. Som jag skrev så vaknar den lille så tidigt. Jag har vid upprepade försök med olika metoder försökt få honom att somna om utan resultat. Han är oftast glad, pigg och pratar när han vaknar och min man tror att pojken helt enkelt är en morgonpigg liten filur. Jag är själv morgonpigg men inte riktigt så som sonen. Vi tänkte sätta morgon till 06.30. Jag blir jätteglad för några uppmuntrade ord som stärker mig i tron på att det faktiskt funkar.

Det var nog allt. Tacksam om någon har möjlighet att svara vid tillfälle.

//Virvla
Anna09

Re: Fråga innan kurstart

Inlägg av Anna09 »

Hej och välkommen hit! :heart:

På frågan om ifall det funkar vill jag be dig läsa tråden som heter "Livet efter kuren" som finns på detta kurforum. Vi är tusentals föräldrar och barn som sover som kungar, drottningar, prinsar och små prinsessor. Tack vare AW.

Nu till dina frågor:

1) Svårighetsgrad spelar ingen roll, Ester blev endast kvällsmålskurad och nappkurad när vi kurade henne. Vi hade varken en lättare eller svårare kur än andra. Alla barn är olika. Det som gör det är attityden av självklarhet.

2) Att börja till kvällen är nästan ett måste. Jag funderade någon minut på din fråga men insåg snabbt att det vore svårt att börja på dagen. Anledningen är att man första natten vill sätta Tryggheten och säkerheten direkt och den kvällen och natten kan innebära många uppvak, mycket buffande. Att då börja på en lur... blir bara hattigt och jag har svårt att tro att man sätter verktygen så som man skall. Börja på kvällen, men håll tiderna på dagen ändå.

3) Bäst är att ha eget rum, helt mörklagt, beckmörkt. OM man måste ha sängen i föräldrarnas sovrum bör man helst skärma av barnet med ett draperi eller annt så att juvelen får egen ortörd vrå. Att ramsa från sängen som är bredvid blir bara underhållning. Det är svårt att få det tryck och den säkra tonen i rösten då man ligger ner.

4) Morgontimmarna är de som oftast tar lite längre tid att sätta sig, som det står om i SHN-boken. MEN här på forumet finns massor av trådar att läsa om just detta, vi som finns här har massor av bra tips på strategier att tillämpa. För det är det de timmarna handlar om, att ha en klar taktik INNAN så att man vet exakt vad man tar till, sedan jobbar man målmedvetet utifrån den tills sömnen sitter som en smäck ända fram till morgonen. Och det KOMMER DEN ATT GÖRA, om du litar på dig själv och på lilla skatten.

Men att läsa på och läsa på igen för att förstå grundtänket är A och O. SHN handlar om en livsstil och ett förhållningssätt till hela tillvaron, inte en quick-fix som på några dagar "fixar" till sömnen om man säger. Det handlar om att sätta en trygghet och en säkerhet gällande sömnen.

:D
//Anna
Mamma till Ester - :heart: född feb 09, kvällsmålskurad juni 09
Virvla

Re: Fråga innan kurstart

Inlägg av Virvla »

Tack för din snabba återkoppling och utförliga svar! Jag uppskattar det.

//Virvla
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"