Hur viktigt är schemat ?

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
cajed
Kontakt:

Hur viktigt är schemat ?

Inlägg av cajed »

Hej igen,

Läste nga inlägg ang. scheman och att dessa bör följas regelrätt men jag kan inte sitta hemma och följa klockan hela tiden utan fikar på stan med vänner och det kan ju bli lite när som tidsmässigt. Liksom shoppingturer och inhandlande av livsmedel in och ut ur kallt väder till varma butiker etc. Somnar och vaknar lite olika av både värme och nya ljud och eller höga röster ... liksom sover fastän utryckningsfordon far förbi ! Inte kan jag låta världen kretssa runt henne och inte skall jag väl vagna en vaknad och skrattande liten gullegris bara för att hon inte sovit sina 1½h utan bara 45min. Eftersom hon gärna vill äta och sedan somna på det så blir sällan mat tiderna samma heller utan hamnar lite olika typ när hon känner för det. Sover gör hon och glad är hon och roar sig med ensamlekar lite då och då underdagen när jag gör ngt annat, tvättar, lagarmat eller städar. Ibland vill hon hellre hänga med i bärselen. Dessutom är vi mitt i villarenovering och flytt och beräknas kunna flytta in i röran i slutet av januari.

Gör jag henne en otjänst eller kan vi köra på tills vi stöter på trubbel?

Tack igen för en super site.

Kramar och nyp i stjärten *ler* :wink:
/Cajed
Mamma till Linnea född 050725. www.jpk.dinstudio.se
father of sons

Inlägg av father of sons »

:lol: :lol:

Jag tycker att schemat är guld värt. Det underlättar dagen för alla.
Vi pratar mycket om att "ta ledning". Det gör inte du.
det kan ju bli lite när som tidsmässigt

Eftersom hon gärna vill äta och sedan somna på det så blir sällan mat tiderna samma heller utan hamnar lite olika typ när hon känner för det

Sover gör hon och glad är hon och roar sig med ensamlekar lite då och då underdagen när jag gör ngt annat, tvättar, lagarmat eller städar
Så varför är schemat bra? Och varför ta ledning?
Ja, att kunna förutse sin dag betyder oerhört mycket för alla.
Att som liten älskling veta och känna att mamma/pappa bevakar mina intressen (intressen=sömn/mat) är tryggt. Du visar vägen i denna nya värld. Att låta henne äta när hon vill och sova när hon vill funkar kanske nu, men i längden tror inte jag att det är en bra variant. Vad gäller ensamlek så är det inte precis samma, samma som att leka själv, ibland. Se barnaboken eller på forumet.
Tvätta, laga mat och städa är också något som du med fördel kan låta liten älskling deltaga i (social delaktighet).
Inte kan jag låta världen kretssa runt henne och inte skall jag väl vagna en vaknad och skrattande liten gullegris bara för att hon inte sovit sina 1½h utan bara 45min.
Det är skillnad på att vara händelsernas centrum, eller att befinna sig där.

Ja, varför ska du vagna en liten skrattande gullegris efter 45 min?
Varför? Vad tycker du själv?

:D
kattis73
Kontakt:

Inlägg av kattis73 »

Schemat är superviktigt, och barn mår jättebra av det. Man får helt enkelt planera sina dagar så att det passar schemat. Jag tycker oftast att det går jättebra, även om man naturligtvis ibland måste avvika, t ex pga läkartider och annat. Man får skapa ett schema som utgår från barnet men som även anpassas till övriga familjen. Vi har t ex lagt Isaks långa sovpass på förmiddagen när vi nästan alltid är hemma. Sen blir det ännu lättare längre fram, när han inte sover lika många pass. Dagen blir ju mindre uppstyckad då.
:heart: Storebror född -02
:heart: Mellanbror född -05, kurad vid 5 månader
:heart: Lillebror född -09, SM från 3 veckor
:heart: Lillasyster född 120607, SM från start
Myra

Inlägg av Myra »

Känner väldigt mycket som du cajed. Oxå mycket ute o flänger och mitt i renovering så ibland känns det svårt att få det att fungera med ett schema... men jag har det i bakhuvudet hela tiden och försöker så gott det går. Jag slits lite mellan att strunta helt o hållet i det (hon är ju så himla nöjd hela tiden så varför ska jag hålla på så här funderar jag ibland när det maler i mig "nu borde hon ha sovit si o så länge) och det kan kännas frustrerande när hon vaknar efter 1 timme istället för 2 tex men samtidigt tror jag på det i längden...

Samtidigt står det ju i barnaboken att man inte ska ge avkall på det man vill göra och att det är en utmärkt tid för att bygga om huset, resa etc....men det kanske är när man lyckats få schemat att fungera?

/Myra
cajed
Kontakt:

Inlägg av cajed »

hej och tack för råd och tankar,

Father of a son: första känslan jag fick blev försvarsinställning. " Jag är minsann ingen dålig mor och jag ser efter min lillas behov 100%. Jag tar ledning, hon har sin egna egentid och hon är mkt socialt med mig/oss vid renovering, matlagning etc. Hon är lycklig och glad och hänger med."
Sedan funderade jag just över varför jag tog den inställningen och om det i så fall var så att det du skrev tog skruv och bekräftade mina egna tankar om att jag tappat ledningen och rutinerna mitt i allt stök, timmar, minuter och dagarna bara springer i väg och hon blir större och större, medvetnare och medvetnare. Plötsligt har jag ingen tid utan hon talar om vad som skall ske nu, byggda på våra gamla rutiner såklart. Hon är nämligen lätt kurad tidigare för att få sammanhållen natt. Tack för wake up call.

Kattis73: Tack för dina inlägg. Jag skall ta tag och inte oroa mig i onödan. Det var så här jag tänkte och gjorde förrut och faktiskt fortfarande.

Myra: Tack du förstod och fick på pränt precis vad jag går igenom. Jag har hennes schema i bakhuvudet hela tiden också och samma frustrationer. Hur somnar din lilla? helt själv eller efter amning eller vagnad/buffad?
Myra

Inlägg av Myra »

Hej. Min lilla tjej somnar oftast av sig själv när jag gett henne insomningsslurken (enl standardmodellen). Jag FÖRSÖKER som sagt var köra enl den. Hon slutar suga och ser trött ut och då brukar jag försöka få henne att rapa men oftast kommer det ingen rap och så lägger jag ner henne i vaggan på mage med andningslarm (eller i vagnen på rygg eller bilstolen om jag ska ut) och hon somnar direkt. Däremot kan hon vakna efter ca 45 min och då brukar jag buffa om hon ligger i vagnen. Om jag är ute med vagnen somnar hon om av sig själv, hon kan ligga o titta någon minut men somnar sen om.

Läste precis "stickyn" högst upp på det här forumet om Livet efter kuren, en uppmuntran. Läs det om du inte redan gjort det. Det är sånt man behöver läsa för att få lite stöd.

Jag har försökt köra enl standardmodellen sen hon var ca 3 veckor. Jag "hittade" AW först när hennes storebror som nu är 3 1/2 år var 10 månader och jag höll på att bli tokig för han vaknade alltid kl 4 på morgonen! Körde då lite kur på honom och numera sover han i alla fall till 6-7 tiden. Det var så synd att jag inte hittade AW tidigare med honom för då hade nog allt sett annorlunda ut. Honom bar vi omkring på väldigt mycket och han var aldrig nöjd. Vi sövde honom i famnen ca 30 min och så sov han kanske 40 min....och sen gnällig. Därför har jag tänkt att "nu jäklar ska jag köra enl AW:s principer" men hon är så himla lugn o nöjd och sover bra (kanske för att jag gör enl standardmodellen? :D till 90% :D ) så ibland känns det som sagt var mest bara frustrerande att hålla på med nåt schema o sånt men jag tror ändå att det ger verkan långsiktigt sett.

/Myra
cajed
Kontakt:

Inlägg av cajed »

Hej,
Jag tror också benhårt på mycket av detta AW leder men ibland när dagar är upp och ner och scheman inte längre följs och mat inte intas vid samma tidpunkter varje dag och älskling ändå är supernöjd så börjar åtminstonne jag fundera på om jag håller på att underminera mig själv och skapa dåliga vanor för kommande tider. Vill ju inte göra ngt nu som verkar bra men som sedan skapar ett kaos om du/ni förstår.

Mitt schema ser ut så här:
8.00 morgon och mat. 10.00 mat och sömn. 45min
10.45 ev. mat och umgänge. 13.00 mat och sömn. 45min.
13.45 smakportioner samt amma. 16.30 mat och sömn. 45min.
omkring 19 vill hon hon sutta och ta en 20min quicknap. Direkt efter vår middag och hålligång.
21.00 sova natten
19.30 ev. bad. Alltid kvällsmys med pappa och sånt. 20.00 mat och toppmatning inför natten.
father of sons

Inlägg av father of sons »

cajed skrev: Father of a son: första känslan jag fick blev försvarsinställning.
Sedan funderade jag just över varför jag tog den inställningen
**
Så bra att du inte blev kvar i första känslan!
Så bra att du istället valde att äga den känslan och fundera på varför!
Du visste själv, egentligen! Bra! :thumbsup:

:D
anna
Kontakt:

Inlägg av anna »

Hej! :D

Du har fått jättebra råd och vinklar - sug åt dig!

Själv är jag en "schema-slav" :wink:
Med facit i hand, (och numera iofs bara ät-tider och EN lång middagssömn för 2,5 åringen att passa), har jag svårt att se nackdelar - faktiskt!
Man vet hela tiden hur och när barnet behöver
1. Äta
2 sova.
och så anpassar man livet efter det, inte så svårt alls!
Du har bara fördelar att vinna!
Äta och sova kan barnet göra vartsomhelst, bara du lär henne!
Egentligen är det ju ganska coolt att kunna säga "Visst, vi kan fika på stán, jag kan vara där 11.45, eller vad det kan vara.
Då kan det t.ex vara dags för ett matpass.
Eller är det under vakentiden fram till nästa sömn
Eller är det när sovtiden börjar.
Du ser! Det är bara att planera! De enda tiderna man egentligen är "låst" är ju mitt i en sovtid, synd att avbryta det.

Du har allt att vinna!
Jag säger inte ATT det kommer gå åt pipan förr eller senare utan fast schema, men det KAN göra det, den risken är stor! Vågar du ta den... :wink:
Lycka till!

P.s när stora flicka Clara var i din dotters ålder sov hon sig igenom motorsågs-ljud!! Snickaren var mållös! :wink: Så renoveringar bör inte vara några problem! :D

kram anna
Mamma till Clara 7 maj -01 och Ida 9 april -03.
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"