Hjälp med starten för 4 mån bebis?

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Grågås

Hjälp med starten för 4 mån bebis?

Inlägg av Grågås »

Hej
Min flicka fyller 4 mån 12/2. Då ska vi starta en mat- och sovrutin och sömnkur.

Hittills har hennes dagar sett ut som följer. Startar dagen någon gång mellan 06.00-06.30 (= för tidigt för min smak).
Äter vid 07.00 och sedan försöker vi få henne att sova vid 8.30-10.00. Detta lyckades vi med förut utan att egentligen anstränga oss (har aldrig anv någon metod men sjungit till söms och klappat på kind). Men senaste veckorna sover hon bara 45 min och kan inte somna om trots hjälp (samma som ovan).

sedan mat vid 10.00 och sedan isäng igen vid 12.00 och helst till 14.00 men detta har heller inte lyckats. Liten vaknar vid sin ytsömn och blir klarvaken men trööööt!

Sedan äta igen och sedan sova igen 45 min kl 16.00. Då har vi vagnat och det blir arga skrik i ca 5 min sedan slocknar hon och vaknar på klockan 45 min senare.

Sedan äta kl 17.00 så mycket det bara går, har fått komplettera med ersättning då mjölken helt plötsligt börjat sina rejält.
Därefter med vid matlagning och bus med pappa. sedan bad kl 18.20, och sen sista slurken. Sedan godnatt. nattningen på kvällen har alltid funkat utan skrik. Vi bara lägger ner henne i sin säng och sedan slocknar hon där själv.

Hon vaknar sedan klockan 03.00-03.30 och äter en gång. Somnar sedan själv i sängen. sedan börjar problemen. vaknar vid 05.00 och pratar sedan blir hon snabbt missnöjd, liten ligger och gäspar stort. Då har jag ibland suttit och klappat henne och gungat sängen. Hon kan somna om då och vaknar sedan som sagt mellan 06.00-06.30.

Hon sover i egen säng i vårt rum och på rygg (ingen napp men ett mjukisdjur i närheten) och jag vill fortsätta ha det så ett tag till, går det?
Försöker tanka henne så gott det går men hon är inte så matglad. Äter på ett bröst i ca 3 min och slöpper sen men ibland kan jag få henne att äta igen ganska så direkt eller efter blöjbyte och skratt. Men ofta vänder hon bara bort huvudet. Går upp i vikt som hon ska gör hon dock.

Mina frågor är:
1.Ska vi ramsa henne vid kvällsläggningen även om hon somnar helt utan problem där?
2.Hur ska vi reagera på nätterna? Ska vi börja som vanligt med kuren dvs buffa/solfjädra och ramsa? Och sedan jobba på enbart ramsan nästföljande nätter?
3. Hur ska ramsan låta under natten? Glad, bestämd, vyssnade? Om hon verkligen skriker upp sig natt 2 och framåt ska vi solfjädra då?
4. Hur tycker ni att schemat är dvs 45, 2,45. Sova 19.00 vakna 07.00?

Mvh
Grågås
Lovisa född 101012
ilindstrom

Re: Hjälp med starten för 4 mån bebis?

Inlägg av ilindstrom »

Hej grågås och välkommen hit!

Vad bra att du börjar planera er kur redan nu. Om du inte redan har internationella SHN-boken så är det ett tips att införskaffa den och läsa den några gånger. Så att allt sitter när du står där på natten och är trött.

Här kommer svar på dina frågor

1. De första nätterna ramsar du alltid. Hon ska ha ramsan med sig in i sömnen.

2. Jag skulle följa kuren som den är tänkt. ha gärna lathunden framför dig under kuren.

3. Du anpassar ramsan efter de frågor hon ställer. Så jag kan inte ge ett svar på det riktigt. Lyssna på henne och svara där efter är mitt råd.

4. Sömnen ser bra ut. Kanske kan du skriva ut hela schemat så att matider och läggningstider finns med?

Lycka till!
Ida
Storbus :heart: -02
Mellanbus :heart: -04
Lillbus :heart: -07

www.sovgott.net
Grågås

Inlägg av Grågås »

Detta är det tänkta schemat

07.00 vaknar och äta (hon vill bara ha ur ett bröst). Social delaktighet
08.30-10 sova i sin säng
10.00-12.00 äta från ett bröst, leka, gosa
12.00-14.00 sova i sin säng
14.00-16.00 äta (bröst + ersättning ca 30 ml är det vi brukar få i henne, hon förstår inte riktigt hur man suger och blir nöjd på dessa 30 ml efter bröstet)
16.00-16.45 sova i vagnen
17.00 äta från bröst
18.20 bada
18.30 kvällsslurk
19.00 godnatt i sin säng
Lovisa född 101012
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Hej igen!

Men erfarenhet är att det är svårt att kura på endast bröstmjölk. Det bästa är om man hunnit introducera fast föda. Så jag skulle vänta tills barnet äter lite gröt och pureer innan jag körde igång kuren.

hälsningar
Ida
Storbus :heart: -02
Mellanbus :heart: -04
Lillbus :heart: -07

www.sovgott.net
Regnbågsmamma

Inlägg av Regnbågsmamma »

Hej!

Spännande att ni vill kura, jag e inne på första natten av kur nummer två, på bebis två givetvis =P~ ;)

Vårt schema är ganska likt ert

7 morgon och ersättning
8 lite gröt
9-9.45 sova
11 ersättning
12-12.45 sova
14 ersättning
14.45- 15.30 sova
17 ersättning
18.30 kvällsslurk (gröt eller ersättning)
19 sova

Som ni ser är det ingen jättelång sömn, det passar helt enkelt inte vår Esther att sova mer än 45-60min i taget på dagarna. Kanske e det för att hon sovit på rygg på dagarna eller så för att hon "bara är sån". För oss är det helt accepterat, hur känner ni själva? Är det värt att fajtas om eller inte?

Lycka till och hör av er om ni vill ha fler tips. Jag e ju mitt inne i kurandet så jag har allt färskt i minnet s.a.s :)

Ta hand om er//Mirjam
Mamma till Mira 081116 Kurad 090409 5mån <3
och Esther 101002 Kurstart 110204 4mån <3
Acnaib
Rådgivare/advisor

Inlägg av Acnaib »

Hej Grågås och välkommen hit! :heart:

Jag tror precis som ilindstrom att det måste till lite mer mat för att det ska gå så bra som möjligt. Så börja där. Sen kommer kuren att gå strålande, ska du se! :sleep:
regnbågsmamma skrev: Som ni ser är det ingen jättelång sömn, det passar helt enkelt inte vår Esther att sova mer än 45-60min i taget på dagarna. Kanske e det för att hon sovit på rygg på dagarna eller så för att hon "bara är sån". För oss är det helt accepterat, hur känner ni själva? Är det värt att fajtas om eller inte?
Precis som du skriver, Rengbågsmamma, så vill de allra flesta små älsklingar bara sova 45 min i stöten. Det beror på att de i magen sov ungefär 45 min åt gången. Att de vaknar i 45-min skarven är vanligt och den skarven kan ibland vara klurig att ta sig förbi. Men de allra flesta små älsklingar mår bäst av en lite längre vila mitt på dagen. Det är även denna långa vila som kommer att följa dem upp i åren. En 4 månaders ska ha ungefär 15,5h sömn/dygn. Om älsklingen då får 12h natt så återstår 3,5 h sömn till dagen. Det skulle då bli 5st 45-min-lurar (med 15 min för mycket sömn då) och det kan vara knepigt att få till.
Jag tror helt klart att det är värt den lilla extra mödan man har när man vänjer av älsklingen vid den 45-min-skarven ;) :sleep:

:heart:
Bianca
:heart: Freja :heart: 2009-01-03
:heart: Ronja :heart: 2010-05-22
:heart: Franz :heart: 2015-09-20
:heart: Otto :heart: 2017-01-01
Grågås

Inlägg av Grågås »

Okej ja då ska vi försöka börja med lite smakisar och gröt vid 4 mån när kuren sen ska börja.

Vet inte om jag gjorde fel men smygstartade med att enbart ramsa henne nu i två nätter och hon svarade på dem.
Hon vaknade vid 03.00 och då ramsade jag och hon svarade lite argt i ca 1 min och somnade sen om efter min bekräftelse:)
Detta har funkat så på precis samma sätt i två nätter nu. Kanske fel av mig.

Regnbågsmamma: Jag försöker få till åtminstone en lång vila men svårt är det då hon också vaknar 40-45 min efter insomning. Men min flicka behöver verkligen det för att vara glad och fin tills pappa kommer hem på kvällen och hjälper till med bus, bad och skratt.
Lovisa född 101012
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej, vi brukar inte rekommendera att man använder "verktygen" innan kurstart då de lätt blir "förbrukade" tills dess att man de fakto kurar.

Så har ni börjat kura är detta ok (kanske inte helt enl. regelboken, men än dock) det enda verktyget vi brukar rekommendera man kan börja med är schemat och mat. Detta är nämligen bara till fördel.

Så var försiktiga med ramsan nu, ni vill ju att den "tar" när ni kurar också och inte förvirrar henne med lite olika besked nu. :wink:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Regnbågsmamma

Inlägg av Regnbågsmamma »

En 4 månaders ska ha ungefär 15,5h sömn/dygn. Om älsklingen då får 12h natt så återstår 3,5 h sömn till dagen. Det skulle då bli 5st 45-min-lurar (med 15 min för mycket sömn då) och det kan vara knepigt att få till.
Jag tror helt klart att det är värt den lilla extra mödan man har när man vänjer av älsklingen vid den 45-min-skarven ;) :sleep:

ja det hade varit det bästa, men eftersom storasyster ska till förskolan dagar i veckan 9-15 och Esther somnar i vagn så blir det för tajt med sömnen om hon ska sova längre. Esther e oxå pigg mellan varven så vi är inte oroliga. en 5minuters slänger vi dessutom in ibland om hon behöver inför kvällen ;)
Mamma till Mira 081116 Kurad 090409 5mån <3
och Esther 101002 Kurstart 110204 4mån <3
Grågås

Inlägg av Grågås »

Nu är vi inne på 7:e dagen av kuren och det mesta går klockrent.

Schemat:

Vakna 07.00 (fortfarande en dröm då lillan vaknar som innan kuren vid 06-06.30 och pratar). tas inte upp förrän kl 07.00
07-08.30 ammas+ flaska 120-140 ml, sen social delaktighet
08.30-10.00 sova
10.00-12.00 ammas+ flaska 140-165 ml+ smakportion av grönsak
12.00-14.00 sova
14.00-16.15 ammas+flaska 140-165 ml
16.15-17.00 sova
17.00-19.00: får kvällsmaten kl 17.30 och då ammas + flaska 165-180 ml + smakportion av grönsak
19.00 sova

Lillan äter effektivt ca 5 min på ett bröst och släpper sedan nöjt. Får sedan flaska och sen smakportion( vid två tillfällen)
Hon trilskas gärna vid flaskan, nöjer sig ofta efter ca 40 ml och måste sedan truuuuuugas för att få i henne mer. Detta upplever jag som ganska besvärligt för äter hon bra på dagen så blir natten bra! Hålet på mam-flaskan är stl 1. De större storlekarna gör att det kommer för snabbt och hon sätter i halsen. Men då tar ju också matandet på165 ml ca 20 min. Phu! Hon ledsnar till slut.
Kvällsslurk vägrar hon och gnäller till och blir inte nöjd förrän man lägger henne i sängen för att sova.

Så mina bekymmer är:
1. Tycker hon äter lite lite och detta gör att jag oroar mig inför nätterna. Om hon vaknar till vilket hon alltid gör vid 05.30 så vill jag veta att hon inte är tokhungrig och att jag kan ge henne en pangramsa (för ofta somnar hon om efter en sådan alt pratar nöjt till och från i en timme till en och en halv).

2. Vad tror ni om schemat? Lillan sover ofta bra på daglurarna men blir trött redan efter ca 1 timmes vakentid och blir ofta gnällig/kinkig

3.Tycker att det blir för tajt mellan målet vid 14 och det vid 17.30 eftersom en måltid kan ta ca 40 min. Hon är inte så hungrig då vid 17.30 och om vi drar det lite senare vid ca 18.00 så är hon så trött och inställd på att snart få sova att hon äter än mindre.

Tacksam för råd!
Lovisa född 101012
_lill

Inlägg av _lill »

Hej!

Ni har lite mycket sömn på schemat, drar ni ner den första luren till 45 min tror jag ni ska se att schemat fungerar smidigare! Det är inte konstigt att de är trötta i början av kuren. De små liven har sovit så dåligt och får äntligen sova - klart de har sömn att ta igen!

Vill ni kan ni ju börja med smakportioner av gröt också för att få henne riktigt mätt och belåten! Kvällsslurken ska erbjudas, men vill man itne ha måste man inte :) Måltiderna ska inte dras ut på i två timmar, entimmesmåltider tror jag att Anna rekomenderar i 4-månaders åldern och sen kan man dra ner det hela till en halvtimme. Småäter hon under 2 timmar är det klart att hon itne är hungrig när det är dags för nästa mål!

Lycka till med kuren!
:heart: Iris 080308 kurad i augusti 08
:heart: Nils 100319 SM från början, finslipningskur juli 10
Grågås

Inlägg av Grågås »

Lillan äter en måltid bestående av amning+flaska+smakportion inom 40 min. Men då äter hon som sagt inte hela erbjudna flaskan (ofta erbjuds 165 ml/gång). Resten av vakentiden är hon aktiv: hon är med runt i huset, leker för sig själv eller får besök av någon.

Är det verkligen för mycket sömn? 1.5+2+45 dagtid och hon sover ju sedan oftast bara 10.5-11/natt. vaknar ju som sagt ofta redan vid 05.30.

Tror kanske det är mer realistiskt med 11 h natt än tolv när jag tänker efter. Hon har alltid,sedan födseln, sovit mellan 10.5-11 h.

Trött har hon ockkså alltid varit efter bara ca en timmes vakentid.

Förbryllad!
Lovisa född 101012
_lill

Inlägg av _lill »

Hej igen!

Jaha då förstår jag, trodde ni gav både i början och slutet av vakentiden :)
Mer än erbjuda kan man inte, är hon glad och aktiv spelar antal ml mindre roll! Du ammar ju dessutom förstå och då får hon ju i sig rätt mycket också.

Ja anledningen till att hon sover så kort natt kan mycket väl vara att hon sover så mycket på dagen :) Antingen jobbar ni vidare med det schema ni har och lägger morgonen tidigare eller så drar ni ner på dagsömnen och arbetar med att få henne att sova längre. Har du 11 h natt tycker jag du kan behålla daglurarna som de är ett par veckor. Runt 5 månader minskar sömnbehovet ytterligare med ca 30 min. Här kan du läsa mer om sömnbehov i olika åldrar: http://www.annawahlgren.com/index.php/v ... n-per-dygn
:heart: Iris 080308 kurad i augusti 08
:heart: Nils 100319 SM från början, finslipningskur juli 10
Grågås

Inlägg av Grågås »

Tack för länken!

Ikväll fick hon för sig att bara äta 100 ml från flaska och INGET mer. Snacka om att man blir stressad inför natten nu. Hon vill ju bara i säng, allt annat är bara onödigt känns det som hon tycker. Blir inte tillfreds förrän vi lägger henne att sova.
Nu får vi se hur natten blir. Jag vet inte riktigt hur jag ska göra om hon vaknar. Hon är ju antagligen tokhungrig då och då kan jag väl inte vägra henne mat i natt?

ojoj! #-o
Lovisa född 101012
Grågås

Inlägg av Grågås »

Natten blev över förväntan. Sov för första gången från 18.50-06.50 utan uppvak.

Men hon fortsätter äta pytte.Till lunch nu ville hon inte ta bröstet och inte heller flaska. Åt ca en tsk gröt.

hmmm.....!!!
Lovisa född 101012
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"