20-21 månaders flicka slutat somna dagtid

Frågor och svar om att kura lite äldre barn
Skriv svar
caraca83

20-21 månaders flicka slutat somna dagtid

Inlägg av caraca83 »

Hej!

Vi har problem. Vi började kura vår dotter för 2 mån sedan ungefär. Vi hade lite problem med tidiga morgnar men det gick över efter råd och tips från denna sida om pangramsa. Vår tider ser ut såhär:
vaknar 7.30
sover dag 12.45-15.30
lägger henne till natten 19.30

Tar räcker kanske 10-30 min att lägga varje gång hon ska sova. HOn är inte arg och ledsen längre och skriker men nu bara somnar hon inte. Hon ligger och pratar eller sjunger och slutligen somnar hon, kvällstid alltså. Dagtid är värre, då har hon slutat somna helt. Hon ligger och pratar i kanske 1 h sedan e hon så arg förstås när hon ju e trött men inte kan somna, att hon gallskriker de resterande 45 min. Och nej, det går inte med varken ramsor eller pangramsor. Va ska vi göra? Hur sover 2 åringar, det e ju inte många månader dit, kanske får hon för mycket sömn under dagen, eller kanske lägger vi henne för tidigt? Ni som har/haft barn i denna ålder, hur sover/sov de?

MVH
caraca83 med familj
miar70
Kontakt:

Re: 20-21 månaders flicka slutat somna dagtid

Inlägg av miar70 »

Hej caraca83!

Vet du, det är väldigt mycket sömn på schemat? Jag får det till 14 timmar och 45 minuter och hon behöver ca 13-13½ timme nu så ni är lite väl generösa med sömntimmarna :wink:

Vilan behöver hon ännu, men du kan inte tvinga henne att sova. En förmiddag med rejält med mat, social delaktighet och en rejäl dos utevistelse där hon får leka, klättra, busa och inte sitta i vagnen är sömnbefrämjande. Om du erbjuder henne de här tre sakerna i maxdos och sen erbjuder vilan, ja då har du gjort vad du kan för henne och då är det upp till henne om hon väljer att ligga vaken på dagluren. Mina barn har börjat få dagvila med saga vid 2½ år, så du kan ha det i tanken för snart är ni i den åldern också. Tiden går fortare än man önskar ibland.

Vad tror du om det här?

Kram Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
caraca83

Inlägg av caraca83 »

Hej!

Du förlåt, jag skrev fel tider. dagtid sover hon 12.45-14.30...
caraca83

Inlägg av caraca83 »

Hej!

Men tack för tipsen, ska tänka på det. Hon e som du säger snart där. :)

Men jag ska ta bort den där 15 min från dagvilan. Hon behövde den innan då hon kanske inte somnade så bra på kvällen och sov dåligt hela natten. så nu kan jag ju faktiskt ta bort den då hon sover bra på nätterna.

Men ett problem, detta med socialfrämjande aktiviteter och bus, håller jag helt med om, så vi brukar gå i kyrkans barngrupp på förmiddagarna för jag tänkte att då kommer hon sova bättre på dagvilan, men icke...det blir värre...vet inte om hon e så uppspelt. SÅ borde jag senarelägga dagvilan, kanske 13.15 först? eller kommer det förstöra natten, e det för sent?

MVH
Elin
caraca83

Inlägg av caraca83 »

Hej igen...

Så nu försökte jag lägga henne ½ h senare,alltså 13.15 och hon var riktigt trött såg jag, smågnällig, men icke...hon somnar inte...nu e kl.14 snart och hon ligger och babblar, leker och sjunger. Jag e glad att hon nu älskar sin säng och känner sej trygg i den, innan skrek hon ju så fort hon såg den, men ja, jag vet inte...vad jag ska göra...lillasyster sover ju i samma rum, snart 7 mån.
Hon behöver verkligen sin sömn, sover hon inte sina 1 ½ h, innan 1 h 45 min så brukar hon bli riktigt högljudd och gnällig och allmänt jobbig sedan på kvällen. Vad ska jag göra?! Ingen som har några tips?!

MVH
Elin
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hej igen Elin!

Jag är rädd att jag inte har nåt undergörande tips (vi hojtar och hoppas att nån annan har det :D ) utan jag tänker så att hon har förutsättningarna, hon väljer att vara vaken och sova åt de små livet kan vi ju inte hur gärna vi än vill!

Har du mörklagt under dagvilan? Det har jag haft till mina barn, kanske är det helt enkelt för ljust för henne? Och svalt ska det vara, precis som på natten. Jag är rätt säker på att hon kommer att sova snart på dagvilan också, bara du serverar allt precis som du gjort hittills. Lite mer is i magen från mammas sida och helt enkelt se tiden an, det är nog det bästa jag kan komma med just nu.

Kram Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
caraca83

Inlägg av caraca83 »

Hej!

ja, vi har rätt mörkt, inte bäckmörkt som på natten men dunkelt, och fönstret står öppet så de e rätt kyligt i rummet, inte iskallt, men kyligt.

Till saken hör också att vi har haft sådan himla problem med vår 7 månaders tjej också och jag hade äntligen lyckats få till det med tiderna, så att hon faktiskt sov och inte gallskrek i sängen, men så väckte vår äldsta henne just så nu ligger de båda och gallskriker i rummet. och den lilla får ju inga bra intryck av att sova om den äldsta väcker henne så hon tvingas skrika, och nej. inga ramsor hjälper. Har ett inlägg om detta på 4 mån-12 mån sidan om mina problem där...suck...blir galen...och vi kan inte ha dem i separata rum heller, vi har bara detta rum. Buhuu, känner för att gråta, det hade liksom äntligen börjat funka med sömnen efter att jag sovit knappt dag eller natt, endast några timmar per dygn, i två månader...och nu e det så här igen...gallskrikande ungar som vägrar sova dag som natt.precis som innan vi började med wahlgrenmetoden. och jag har verkligen hållit mej till metoden. men avd gör man när hon gallskriker? mans ka ju inte ta upp en skrikande unge ur sängen, men hon slutar ju aldrig skrika?! hur gör ni andra? den extra 15 räcker inte till för henne att sluta, hon kunde nog skrika en hel dag om vi lät henne.

MVH
Elin
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Självklart måste du hjälpa henne med andra verktyg om det är så att hon ligger och gallskriker, det är det vi har verktygen till. Om vi nu bortser från dagens vila (som ändå snart är till ända?) så finns det kanske en möjlighet ändå att dela på dem under just dagsovningen? Jag vet många som har gemensamt rum nattetid med olika rum dagtid just för att de har lite olika tider, lättare väcker varandra då osv. En resesäng i ert sovrum för den stora kanske, eller i badrummet? En resesäng är inte så dyr, några hundralappar och det kan det absolut vara värt.

Såklart ska ni komma tillrätta med det här, vi är många som har många barn och visst är det så att det krånglar ibland. Det ordnar sig, vi får bara fundera ut vad som behövs just för er just nu!
caraca83

Inlägg av caraca83 »

Hej!

Snällt av dej att svara så snabbt och med så bra tips!
Bra tips om resesängen faktiskt! Det ska jag genast titta på!

Vet inte om jag gjorde rätt, hon slutade gallskrika slutligen men gnällde och ropade på mamma. Men sen så när hon var tyst en liten liten stund så passade jag på att "väcka" henne som jag brukar när hon faktiskt sover, men tjo och tjim, tänkte så det inte blir negativt. Är det OK att göra så?

Hon var glad över att få komma upp och bajsade genast ett stor lass i blöjan, så vet inte om det kanske är det som bekymrar henne. Det var när jag tänker på det likadant igår...men hon e inte förstoppad, utan det e ganska löst, å att ge plommon etc funkar kanske inte för att hon ska hinna bajsa innan läggdags på dagen...Några tips på det? Kunde ju försöka att få henne att bajsa tidigare på ngt sätt så kanske dagsömnen blir bättre också...eller vad tror ni?

MVH
Elin
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Tyckte du gjorde helt rätt, fäst inte för stor vikt vid dagens bravader nu bara :wink: .

Magen och bajseriet är nåt som kan strula till både dagar och nätter i början, men precis som du själv säger så är katrinplommon finemang, även päron är bra som omväxling. Försök att ge det på förmiddan så att magen hinner med sig innan vilan, plus att röra sig så magen håller sig igång. Det här är ett problem som brukar försvinna fortare än man tror, hon kommer snart att bajsa rätt tidigt på förmiddagarna om jag får gissa :wink:

Hoppas du hittar en resesäng, blocket brukar ha billiga!
caraca83

Inlägg av caraca83 »

Hej igen!

Vet ännu inte vad som är fel, hon bajsar nu innan sovtid dagtid, och allt e som vanligt. funderar ännu på schemat lite. e 13.00 för tidigt, för sent? lagom?
lillan sover nu i annat rum så att de inte väcker varann. vilket funkat bra!
och hon sover nu 1½h , alltså 15 min mindre än innan.
går ja ut å går i vagnen somnar hon och sover 1 h i alla fall, ibland 1½h, men inte i sängen. där bara leker hon. e alltså schemat fel?

MVH
Elin
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hej Elin :D

Visst kan du skjuta på sovningen till ett om du känner att det skulle passa. Vad bra att ni fick till olika dagsovningsplatser. Jag tror hon snart kommer att sova sin lur, ibland kan det vara lite tjorv i den här åldern men det fina är att du ger henne så bra förutsättningar för sömn. Det är det som är det viktiga! Tänk och analysera inte så mycket, servera henne sängen lika som du gör nu och överlåt resten åt henne. Tycker jag.

Kram Mia
Elle

Flyttad fråga

Inlägg av Elle »

caraca83 skrev:Hej!

Mormor kommer på besök och ska natta barnen. Vet det står i SHN boken att andra även kan natta barnen, men nu undrar jag. Ska hon ha en egen ramsa eller ta någon av våra ramsor?

MVH
caraca83
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
Elle

Flyttat svar

Inlägg av Elle »

miar70 skrev:Det bästa är om hon tar er ramsa, du kan skriva den och klistra upp den på dörren om du vill.

MEN visst går det om hon absolut vill säga en egen ramsa, det är egentligen inte orden i sig som är det avgörande utan hur de sägs :wink: .
Elle

Inlägg av Elle »

Jag flyttade din fråga och Mias svar till den här tråden så har vi allt samlat i en tråd. Det är lättare för oss som vill hjälpa.

Tack!
:heart: Elle
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn äldre än ett år "