10 månaders flicka

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Låst
Christian79

10 månaders flicka

Inlägg av Christian79 »

Hej!

Vi har en alldeles underbar flicka på snart 10 månader som tyvärr inte sover så bra. Hon har fortfarande inte sovit en hel natt, utan har krånglat med sömnen hela livet. När det var som värst tog det ungefär en timme att lägga henne i spjälsängen och under natten kunde hon vakna runt tio gånger och skrika.

Just nu sover hon med napp. Hon somnar ganska lätt, men vaknar minst en gång varje timme under natten och vill ha napp eller att man ska klappa på henne. Oftast somnar hon om ganska fort.

Hon äter en halv flaska välling vid 1:00 och en halv vid 5:00. Det ska hon väl inte behöva??

Vi kommer fullkomligt bryta ihop när som helst om hon inte börjar sova bättre. Vi har inte sovit ordentligt sen hon kom. Hon har en storebror som sover 20-8. Vi skulle vilja att hon var med som honom!

Tror ni att SHN kan vara något för oss?

Tack på förhand.
ilindstrom

Re: 10 månaders flicka

Inlägg av ilindstrom »

Hej och välkomen hit!

Ett fullgånget och friskt barn som går upp i vikt som det ska behöver inte äta på natten vid 10-månaders ålder precis som du skriver.

Om SHN är något för er, är det bara ni själva som kan besluta. Läs boken och kika runt här på forumet så tror jag att ni kommer fatta ett bra beslut för just er.

Lycka till!
Ida
Storbus :heart: -02
Mellanbus :heart: -04
Lillbus :heart: -07

www.sovgott.net
Christian79

Inlägg av Christian79 »

Hej igen!

Nu har vi börjat kura! Vi kände att vi var tvungna att göra något eftersom nätterna blev bara värre och värre efter mitt inlägg. Den senaste veckan har hon haft 3-4 skriktimmar per natt och inte sovit mer än en timme i sträck. Vi funderade allvarligt på om hon var sjuk. Så ska ju inte barn som är friskt i övrigt behöva hålla på!

I söndags tog vi tag i situationen och började kura. Läggningen tog ungefär en timme och hon var helt vansinnig. Jag fick slita hårt för att kunna buffa eftersom hon helst ville ställa sig upp och skrika. Men till slut verkar det som att hon förstod! Den natten vaknade hon fem gången och var 'vaken' ungefär 40 minuter totalt. Varje gång hon vaknade till tog det högst 10 minuter innan hon accepterade bekräftelsen utan att prata tillbaks. Det var en helt otrolig skillnad mot tidigare nätter! Dessutom klarade hon sig utan både mat och napp!

Andra natten vaknade hon till vid halv nio, somnade om på ramsan och vaknade sen vid halv fyra!! Jag trodde aldrig att hon skulle kunna sova så länge i ett sträck :) sen var hon orolig till kl fem men sov sen tills jag väckte henne vid åtta. Natten innan var hon också som oroligast vid halv fyra så det verkar som att något händer där. Helt otroligt att hon sov så länge!

Jag vågar inte ta ut någonting i förskott men det känns verkligen som att vi gör framsteg varje natt!

Nu mitt i kurandet har vi några frågor som vi gärna skulle vilja ha hjälp med:

1. Jag bor inte med tillsammans med mamman, och vi är lite oroliga för reaktionen när hon ska sova där för första gången. Vi har tänkt oss att kura hemma hos mig 4+7 dagar, så att hon får lugn och ro och lär sig sova rätt utan att behöva flyttas runt. Då kommer mamman att bo här vissa nätter så att hon också får vara med och lägga. När kurandet är klart flyttar hon över till mammans lägenhet. Är det en bra strategi?

2. Om vi i schemat har sagt att hon ska sova till 7.30, men hon vaknar 7.10 och ser uppenbart pigg ut. Ska man krångla med henne och försöka få henne att sova ändå? troligtvis kommer hon bara hinna bli fly förbannad tills det är dags att gå upp?

3. Eftersom jag bor i en tvåa så sover vi alla i samma rum, även storebror. Hur gör man med ramsandet om hon vaknar till på natten? Ska jag gå ut ur rummet och ramsa bakom dörren? Jag har en känsla av att hon kommer bli vansinnig om hon vet att jag ligger i sängen.

4. Vi skulle gärna vilja ha kommentarer på schemat! Hon blir elva månader om en vecka.

07.30 - Vakna
08.00 - Frukostgröt
11.00 - Lunch, matburk
11.30 - Sova
13.30 - Vakna
14.30 - Mellis, frukt/fruktburk
17.00 - Middag, matburk/mat
19.00 - Välling, goåglakexchoklad
19.15 - Sova

Typ så. Vi måste hämta storebror på dagis vid två så vi har försökt anpassa oss efter det. Hur allvarligt är det att rucka på schemat en kvart hit eller dit? Ibland lägger sig verkligheten i...

5. Hon har haft svårt att komma till ro vid dagslurarna. Idag tog det t.ex. 40 minuter. Hon kommer till ro, men när jag ska bekräfta så blir hon arg igen. Idag gjorde vi så sex gånger innan hon somnade. Om man sagt att hon ska sova 11.30-13.30, men hon somnar först vid 12.30. Ska man då ändå ta upp henne vid 13.30? Då kommer man att ha ett väldigt grinigt barn när kvällen kommer.

Tacksam för svar!
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Välkommen är du :wink: :lol:
Christian79 skrev:Det var en helt otrolig skillnad mot tidigare nätter! Dessutom klarade hon sig utan både mat och napp!
Stort beröm ska du ha =D> Vilket strålande vackert arbete :-({|= Lilla barnet är på god väg att få sin goda, glada, sköna, sammanhängande nattsömn - en gåva för livet är vad du ger henne nu, kanske den allra finaste hon kan få [-o<
Christian79 skrev:Jag vågar inte ta ut någonting i förskott men det känns verkligen som att vi gör framsteg varje natt!
Ta du gladeligen ut hur mycket fröjd som helst i förskott, för den väntar alldeles bakom hörnet \:D/ Se det som att du håller MÅLET i sikte, för det är ju det du gör - så känns det kanske mindre svajigt :D

Ni gör fantastiska framsteg. Precis så "brukar" - med reservation för att de små älsklingarna har sina varierade turer av frågor och reaktioner - Sova hela natten-kurens två första nätter se ut. Och det är naturligtvis de som är de svåraste, när man plötsligt inför en totalt ny ordning, i brist på den som (inte) fanns förut, och barnet undrar vad i fridens dar det är som händer - dvs frågar x antal gånger: VET DU VAD DU GÖR :?: Är det farligt och fel, det som pågår :?: Kommer vargen och tar mig nu :?: :!:

Men, som du ser - det verkligt flagranta är ju att din lilla, och nästan alla med henne, på bara ett par nätter av kuren reagerar med uppenbar lättnad, ja t o m tacksamhet. Det vill säga de SOVER. Allt lugnare. Allt tryggare. Allt gladare. Jag tycker det är ett mirakel varje gång. Men det är SANT :-({|=
Christian79 skrev:1. Vi har tänkt oss att kura hemma hos mig 4+7 dagar, så att hon får lugn och ro och lär sig sova rätt utan att behöva flyttas runt. Då kommer mamman att bo här vissa nätter så att hon också får vara med och lägga. När kurandet är klart flyttar hon över till mammans lägenhet. Är det en bra strategi?
Mycket bra, smart, lugnt och fint och genomtänkt.
Christian79 skrev:2. Om vi i schemat har sagt att hon ska sova till 7.30, men hon vaknar 7.10 och ser uppenbart pigg ut. Ska man krångla med henne och försöka få henne att sova ändå?
Hm, hur vet du att hon "ser uppenbart pigg ut" :?: Det ska vara mörkt - riktigt becksvart - där hon sover. Införskaffa gärna en vikskärm också, så hon får känslan av att ha ett eget, fredat utrymme kring sin säng (särskilt som storebror också sover därinne). Glipor av ljus kan man akut och enkelt stänga ute med aluminiumfolie, som man fäster på rutan efter att ha sprutat vatten på glaset med en blomspruta.

Låt klockan bestämma. Vaknar hon lite tidigare än tänkt är det inte hela världen. Smyg ut och stör inte. Vill du kan du ge en s k upplysningsramsa (x4) utanför dörren, som sakligt och älskvärt och tydligt talar om att morgonen inte kommit än (för henne). Musik kan avlösa, eller allmänna husljud. Gör sedan stor glad apparat av morgonen när den kommer i rättan tid :lol: Som om hon hade sovit som en liten gris, även om hon inte har det. Det viktiga här är inte att hon sover varje minut hon "ska". Det viktiga är att hon har förutsättningarna. Så ge henne dem :P
Christian79 skrev:3. Ska jag gå ut ur rummet och ramsa bakom dörren? Jag har en känsla av att hon kommer bli vansinnig om hon vet att jag ligger i sängen.
Ja. Smyg ut och ramsa utanför. Helt rätt. Det gäller nu under själva kuren. När nätterna "sitter" pålitligt sedan, och har så gjort i en vecka, kan du ligga kvar och ramsa från sängen.
Christian79 skrev:4. Vi skulle gärna vilja ha kommentarer på schemat! Hon blir elva månader om en vecka. --- Vi måste hämta storebror på dagis vid två så vi har försökt anpassa oss efter det. Hur allvarligt är det att rucka på schemat en kvart hit eller dit?
Nu är du bara inne på tredje dygnet, så bli inte otålig - fortsätt arbetet lugnt och fint =D> Inga marginalkvartar helst förrän sömnen sitter både natt och dag. Var minutiöst strikt till och med uppföljningsveckan :!:

Ack ja, detta dagis :roll: som ska sätta villkoren för små barns vardagsliv :roll: :evil: 8) Gillar jag inte alls. Rätta tiden för måltiden hade ju varit kl 2, men nu går alltså inte det. Ge henne då åtminstone en sockerfri fullkornsskorpa att gnaga och suga på fram till 14.30, eller någon annan lagom tidskrävande och transportabel aperitif! Äpple, kanske :?: Banan :?: Så får den "riktiga" måltiden sedan bli lite snål, om så är.
Christian79 skrev:5. Hon kommer till ro, men när jag ska bekräfta så blir hon arg igen. Idag gjorde vi så sex gånger innan hon somnade. Om man sagt att hon ska sova 11.30-13.30, men hon somnar först vid 12.30. Ska man då ändå ta upp henne vid 13.30? Då kommer man att ha ett väldigt grinigt barn när kvällen kommer.
Dra nu inga förhastade slutsatser av typ "brukar" eller "blir" (arg igen när du ska bekräfta, exempelvis). Du har precis påbörjat kuren, som är en process. På det här stadiet finns verkligen inga "brukar", och det går inte att utvärdera någonting alls, förrän kuren är genomförd till sin elva dagar :!:

Men pass på för att överarbeta. Att överhuvudtaget "verktyga" en ilsken liten unge är verkningslöst. Arg behöver hon svära av sig innan hon är mottaglig för kommunikation. Gäller de flesta av oss :wink: :lol:

Och ja, håll tiderna. Nitiskt :mrgreen: Vad du har i rockärmen är alltid en spontan femminuterslur. Den schemalägger man inte. Lilla ungen stupar, helt enkelt - i soffan, i famnen, vid bordet, i bilbarnstolen, var som helst, när som helst under eftermiddagen. Då hjälper man den lilla älsklingen att ligga skönt, tittar på klockan och låter det gå exakt fem minuter, varken mer eller mindre. Så väcker man och tar upp, och det blir protester första gången, kanske första gångerna, men sedan inte mer. Den power-napen gör underverk. Man får ett nytt litet barn som gott och väl orkar hålla igång till dagens ände sedan :lol: Men femminutersluren kommer alltså utanpå programmet och helt på barnens eget, halvt avsvimmade initiativ. Själv håller man bara noga koll på tiden.

LYCKA TILL i fortsättningen, och jag sätter en bättre travhäst på att det kommer att (fortsätta) gå strålande för lilla barnet under din och er briljanta ledning, som betyder målmedveten HJÄLP i barnets intresse :P

O:) :heart: :sleep:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Christian79

Inlägg av Christian79 »

Tusen tack för att du tog dig tid att svara så utförligt!

Vi ska klara detta. Det finns inget alternativ!

Vi har en fråga till om läggningen. Idag tog det 50 minuter innan hon tillslut somnade. Hon var väldigt arg en stor del av den tiden. En del i det tror jag är att hon bara sov 40 minuter på lunchen och var väldigt trött när det väl var dags för att sova. Jag testade faktiskt en femminuterslur på eftermiddagen och det gjorde henne verkligen till ett annat barn!

Frågan är hur vi gör vid läggningen när hon är vansinnig och skriker. I boken står det att man inte ska behöva buffa, utan att det ska gå att ramsa tills hon lugnar sig. Hon blir bara ännu argare när man ramsar! Vi har ännu inte lyckats ramsa henne lugn. Ska vi gå in och buffa då? Att bara låta henne ligga och skrika känns inte rätt. Ska man forsöka ramsa regelbundet tills hon lugnar sig?

Tacksam för svar!
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:D Tack för varma ord :heart:

Ramla nu inte ner i otålighetsfällan. Du har precis börjat kura. Fortsätt arbetet lugnt och fint. Du har verktygen, du har ditt sunda förnuft, och du har - ska ha - målet för ögonen. Till en lyckosam kur krävs först och främst Attityden av Självklarhet. Läs om (och om igen) Safarin, så förstår du hur du själv skulle vilja ha det - det vill barnet också :idea:
Christian79 skrev:Frågan är hur vi gör vid läggningen när hon är vansinnig och skriker.
Hon är inte "vansinnig". Förolämpa inte barnet. Hon ställer frågor respektive reagerar. Det har hon ensamrätt på. Du å din sida är inne på en riskabel väg när du fikar efter HENNES bekräftelser på att du gör rätt. Du ska veta exakt vad du gör och varför. Det är vad HON, med all rätt, förväntar sig av DIG :!: Läs om kapitlen Lugnet och Säkerheten. Den grundläggande principen för Sova hela natten-kuren är att

:arrow: barnet ska lugnas där det ligger.

Så gör det!
Christian79 skrev:Hon blir bara ännu argare när man ramsar! Vi har ännu inte lyckats ramsa henne lugn.
Det är just det. Ni måste öva upp ramsan mycket bättre än ni (inte) gjort. Läs på i Verktygslådan, öva noga och framför allt - lär er LYSSNA :!:
Låt ramsan bäras av övertygelse och tro inte att bara orden räcker. Här talar vi dialog - kommunikation med barnet. Det kommer ni att få uppleva om ni är ihärdiga och lyhörda nog, och det är en euforisk upplevelse. Då, men först då, tar ramsan verkligen över =D> Och med totalt betryggande framgång.

Christian79

Inlägg av Christian79 »

Tackåtack för allt stöd! Just nu är du vår livlina och vi är oerhört tacksamma för all hjälp!

Igårkväll tog jag, mamman, över läggningen. Och jag är helt förtvivlad, för natten som har gått har varit den värsta hittills. Läggningen var en 50 min lång skrikfest, och varje gång jag ramsade för att bekräfta så protesterade Milla det högsta hon kunde. Till slut somnade hon och då var jag bra svettig. Klockan var då 20.05. Sen sov hon fram till 23.15 och efter det började cirkusen. Hon vaknade, jag ramsade, hon lugnade ner sig på 2 min, jag bekräftade och hon sov. I 20 minuter ungefär. Sen började allt om igen. Så höll vi på, Milla och jag, fram till 02.35 då hon äntligen kom till ro och somande för att sova fram till 05.35. Då vaknade hon igen och fortsatte på samma sätt. Klockan 07.45, enligt schemat, väckte jag henne, men det var en grinig unge som mötte min blick trots att jag log och tjoade som en besatt.

Så hon lugnar ner sig och somnar till ramsan, men vaknar jätteofta fortfarande. Vad gör jag för fel? Ramsar jag för ofta? Är jag för snabb med att gå in? Åh! Hjälp!!

/Elma
Christian79

Inlägg av Christian79 »

Oj! Jag ska kanske förtydliga. "Att gå in" menar jag inte bokstavligen "gå in i rummet" utan "gå in med ramsan". Alltså ramsa. :)

Och sen är Milla tokförkyld. Hon är jättetät och hostar mycket. Kan det vara så att hon väcker sig själv?

Idag är jag en trött mamma på jobbet. Gäsp!
Christian79

Inlägg av Christian79 »

Ikväll går det strålande!! Det tog exakt tre minuter för henne att somna. Hon protesterade till en början, men tog emot ramsan så fort hon hörde att jag menar allvar. Vilken kick! När jag sen efter en stund bekräftade, så hörde jag bara en djup, nöjd suck från spjälsängen. Hurra!! :)

Nu strax efter 21.00 vaknade hon till och gnydde och lär lite orolig. Först tänkte jag ge henne en påminnelseramsa, men jag lyssnade efter och det lät inte som hon frågade. Så jag lät bli och efter tre minuter var det återigen tyst. Annars tycker jag att just den här biten är knepig. Att veta när man ska påminna utan att störa? Jag vill ju inte att hon ska skrika upp sig, samtidigt måste hon få en chans att somna om själv. Finns det några generella tips?

Vi är ikväll inne på vår femte natt.

Tack på förhand!
/Elma
Christian79

Inlägg av Christian79 »

Gääsp!

Efter en strålande inledning på natt fem, med en fantastiskt enkel läggning och sen störfri sömn fram till kl 03.30, vaknade Milla och var jätteledsen. Hon hade hostat en hel del under natten, men lyckats somna om själv utan att jag har behövt ramsa. Men där runt halv fyra fick hon en hostattack som hon liksom inte tog sig ur och jag gav henne lite vatten. Då hade hon hunnit ställa sig i sängen och efter det började nattens kamp.

Under två timmar skrek hon sig blå. Hon skrek, jag ramsade, hon skrek, jag ramsade. Mer och mer frusterard blev jag, mer och mer arg blev hon. Till slut däckade hon, alldeles snorig och varm. Då var klockan kvart över 6. Jag väckte henne enligt schemat 07.45. Sur som få.

Så vad gör vi för fel? Det känns som vi gör nåt fel. I natt var det skitjobbigt att hålla sig utanför dörren. Hon var så ledsen och hostig, och ingenting, verkligen ingenting funkade.

/elma
Acnaib
Rådgivare/advisor

Inlägg av Acnaib »

Hej!

Hur har det gått för er?
:heart:
Bianca
:heart: Freja :heart: 2009-01-03
:heart: Ronja :heart: 2010-05-22
:heart: Franz :heart: 2015-09-20
:heart: Otto :heart: 2017-01-01
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

Christian79 skrev:Under två timmar skrek hon sig blå. Hon skrek, jag ramsade, hon skrek, jag ramsade. --- Så vad gör vi för fel? Det känns som vi gör nåt fel. I natt var det skitjobbigt att hålla sig utanför dörren. Hon var så ledsen och hostig, och ingenting, verkligen ingenting funkade.
:D Oförlåtligt. Skäms :roll: Du ska kunna lugna ditt barn. Det är inte särskilt konstigt och inte särskilt svårt. Du KAN. Du har allt i boken, Internationella Sova hela natten. ALLT :!:

Så läs, läs och läs igen - inte minst under arbetets gång. Man får nya ögon allt eftersom. Det är Attityden av Självklarhet som är själva bakpulvret i kakan :idea:

Du/ni har tydligen startat en ny tråd - så jag stänger denna. Kring samma barn och samma kur, kör samma tråd :!: Det ger välbehövlig överblick och historik för alla oss som försöker hjälpa er.

Låst

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"