Hjälp med schema

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Nmri

Hjälp med schema

Inlägg av Nmri »

Hejsan!

Har en kille på 6 mån som sover väldigt dåligt på nätterna, vaknar nästan varje timme och nu är både han och jag trötta. Tänkte börja nästa helg 28 januari med kuren men känner mig osäker på hur jag ska lägga upp schemat.

Har tyvärr bokat in mig på babysim som börjar den 15 feb, och börjar kl 14-14.30. Behöver åka senast kl 13 och när man tittar på de flestas scheman så har nästan alla en lång sovperiod runt denna tid. Tänkte iaf ha natt mellan 20-8.

Har någon förslag hur jag ska lägga upp schemat?

Mvh Jessika
Nmri

Re: Hjälp med schema

Inlägg av Nmri »

Funderar på detta:

08 vakna- Gröt/ammas
10.15-12.15 Sover
12.15 Lunch
15.15-16 Sover
16 Gröt
18 middag
19 välling el gröt/ammas
20 sova

Vore tacksam för synpunkter!
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Hej och välkommen hit!

De allra allra flesta 6 månaders är för små för att klara sig på två lurar under dagen. De behöver sova tre gånger oftast tills de är 8-9 månader.

Som riktlinje kan man ha 2-2,5 h vaket innan barnet behöver sova igen. När jag ser på dina mattider så blir det tätt framåt kvällen. Jag skulle lägga dem lite tätare tidigare så att gröten och middagen får mer än 2 h mellan sig.

Angånde simmet så har jag ingen erfarenhet av att inte ha långluren mitt på dagen. Så där kan jag inte hjälpa dig. Du kan inte byta tid på simtiden?

Lycka till!
Ida
Storbus :heart: -02
Mellanbus :heart: -04
Lillbus :heart: -07

www.sovgott.net
Nmri

Inlägg av Nmri »

Hej igen!

Påbörjade kuren i fredags ( 28 januari) då min sambo tog de 2 första nätterna. En STOR skillnad sen innan då han vaknade varje timma. Han fick under kurens första natt flytta in i eget rum och nu måndag och tisdag natt har han sovit från 19.30-7.30- helt underbart!!! :D

Imorse hörde vi att han vaknade kl 7 och frågade om det inte var morgon snart men blev tyst vid husljud så jag plockade inte upp honom förrän 7.25. Mina problem än så länge är att han orkar inte vara vaken under dagen utan blir trött och grinig en timme/halvtimme innan sova. Vet inte om det är fel på mina tider eller om han bara inte vant sig vid tiderna?? Vad tror ni?
Vet inte om jag gjorde fel men la honom 10 min tidigare- 9.20, och han somnade på 1 min med lite gråt-så fort har det inte gått innan.

Våra tider:

19.30-7.30: Sova Natt
7.45: Välling eller gröt
9.30-10.15: Sova 45 min
11.00 Lunch MatPure och efterätt
12.30-14: Sova 1 ½ timme
14.00: Gröt
17.00: Matpure och efterätt
19.00 Välling
19.30 Sova Natt

Har inte haft de bästa kvällsläggningar, tog 30 min igår men tror att jag ramsar för mkt, ska försöka hålla mig borta mer. Han är även ganska förkyld och hostig och även det borde påverka dagarna?

Om någon har några tips så mottages det gärna! :D

Mvh Jessika & Joel
Född 17 juli 2010 - Påbörjad kur 28 januari 2011
Nmri

Inlägg av Nmri »

Ojsan blev fel på schemat, självklart sover han på eftermiddagen. Mellan 16.15-1700 sover han 45 min och har varit väldigt grinig vid denna tid då han ska äta.

Mvh Jessika
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Vad härligt att läsa att kurningen gått så bra. Fint jobbat av er alla tre. Angående schemat så skulle jag vänta två veckor innan jag utvärderade det. Så här i början är de ofta supertrötta. Du kan använda marginalkvartar om du vill. Jag tror att han snart sovit i kapp och då kommer schemat vara jättebra.

Hur gjorde du med simmet (är nyfiken)

hälsningar
Ida

www.sovgott.net
Nmri

Inlägg av Nmri »

Hej! Tack för ditt svar :D Alltid skönt att höra att det är normalt. Är så glad att detta funkar, känns som att ramsan börjar ta. Var dum igår och gav honom välling igår vid 17 ist för matpure för han var så grinig men tror inte det mättar lika bra. Så inatt vaknade 03.40 och gnölade i 10 min men somnade om av ramsan och likadant en timme senare.
Han vaknade även vid 06.50 imorse men eftersom min sambo skulle upp, fick han ge honom en ramsa och sen in i duschen(husljud) och då somnade han om till 7.30 då vi väckte honom. Såå stolt över prinsen!!

Ja du, detta med babysimmet gör mig lite nervös, det börjar den 15 feb och eftersom prinsen ska sova mellan 12.30-1400, så tänkte jag lägga honom 12.15 och så får jag flytta över honom till bilen och sen väcka honom runt 13.30. Jättedumt jag vet men jag tänkte testa och se om det funkar. Jag tänkte att jag kunde ge honom välling innan 14, så är han mätt iaf. Eller är det "bättre" att lägga honom runt 12? Jag vet att jag inte håller mig med 15 min så inget är väl bra, men om nån har nåt tips? Eller ska man väcka honom när han sovit 1 tim 20 min istället för 1 tim 30 min?

Vänliga hälsningar
Jessika
Nmri

Inlägg av Nmri »

Glöm det sista jag skrev med 1 tim 20 min el 1 tim 30 min, tänkte att man inte ska väcka på 30 min men han sover ju normalt 1 tim 30 min, blev lite krångligt :oops:
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Vad bra det går för er låter det som. Pröva att lägga honom 12.15 så får du se hur det går. Kanske kan han få mosad banan till vällingen också. Det brukar ligga gott i magen.

Lycka till
Ida

www.sovgott.net
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"