2 månaders sov-strul

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
lalinda

2 månaders sov-strul

Inlägg av lalinda »

Hejsan, har en två månaders tös som börjat strula med sömn på dagen, hon somnar av sig själv men vaknar efter ca 30min då får man gå upp och buffa lite och så där kan jag hålla på tre fyra gånger ibland fler bara för att få henne sova dessa två timmar.. vad är det för fel? Natten är inga problem sover från 20 till ca 04, äter men har svårt att somna om, tyvärr kan det ta upp till en timme och ständigt buffande och in med nappen innan hon lyckas komma till ro... tips råd?
chokladkaninen

Re: 2 månaders sov-strul

Inlägg av chokladkaninen »

Hej Lalinda! :D

Välkommen hit och grattis till den lilla! :D

Hur mycket sömn får hon ut totalt på ett dygn? Hon behöver förmodligen ca 16h, blir det mycket för mycket så sover hon förstås sämre och blir det ens lite för lite så äter hon sämre och sover sämre för det ("för trött för att äta men för hungrig för att sova"). :roll:

:idea: Matar du enl Standardmodellen, dvs 4 omgångar mat under 1,5h, lite vakentid till och sedan sova 2h? Eller har du redan ett schema som du följer?

Återkom så bollar vi vidare! :D
PS Var snäll och skriv in tösens födelsedatum i din profil så blir det lättare att hålla koll på hur gammal hon är. :wink:
Mamma till :heart: Storasyster f feb 07
och :heart: Lillebror f okt 08
lalinda

Inlägg av lalinda »

Tack för svar! :D

Jag har inte direkt ngt schema ännu, skulle behöva nog ha lite tips på att lägga upp ett dock :D Jag har mest försökt hålla mig till att hålla henne vaken 1.5h sova ca 2,5h det har funkat rätt bra.

Nu på sistone har det strulat med dagslurar, hon har börjat sova nästan genom hela natten, i natt sov hon från 20.00 - 06.30 jag var uppe vid två tillfällen och petade in nappen så somnade hon om. Ang maten så ammar jag inte utan ger ersättning vilket gör det svårt att ge henne mat i 4 omgångar, två gånger blir det och då kanske hon får i sig 165-200ml totalt, nattslurk får hon alltid. Tycker hon äter mycket för att va så liten men så spyr hon mycket också, kan nog omöjligt ge henne mer mat eller?

Är ny här forumet, vart hittar jag min profil och var kan jag lägga in hennes födelsedagsdatum?¨

Hälsningar/ Linda
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej,

Om du rullar högst upp på sidan hittar du "Kontrollpanel" där i finns profil och signatur, där du kan skriva födelse data m.m.

Ang matmängden så står det i BB att en 2 mån bör sikta på 2000 ml och det skulle jag nog påstå är precis vad ni har. Mer kan nog ingen goding begära. Njae... Skulle väl vara större napp på flaskan då :wink:

När man flaskmatar barn så byter man napp på flaskan mycket fortare än de som ammar. Annars måste de slita för hårt för maten och tröttnar fort. HOn vänjer sig på 1-3 dagar så ge inte upp.

Min sons första schema såg ut så här...

07.00 Mat, umgänge, mat, passiv social delaktighet
08.30 Sova 1,5 tim
10.00 Mat, Social delaktighet, umgänge
12.00 Sova 2 tim
14.00 Mat, Social delaktighet, umgänge
16.00 Sova 1,5 tim
17.30 Mat, umgänge (Kvällsslurk 19.30)
20.00 Godnatt!
04.00 Nattmål

Kanske kan vara något för er?
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
lalinda

Inlägg av lalinda »

Schemat ser bra, tack för tipset!

Men hur får jag henne att sova dessa tider, som det är nu så får jag springa upp stup i kvarten och buffa för att få henne o somna om, känns som om hennes sömn blir sönderhackad, hon somnar alltid själv ändå vaknar hon efter ca en halvtimme. Tips?

/Linda
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Har du vagn, "vagna" istället är mitt tips. då avslutar man med "skak i handtaget".

Det viktiga som jag har skrivit för länge sen i en annan tråd är typ.

1 mån lära sig sova och äta som folk
2 mån lära sig sova länge och gott (då vagnas man och i vissa fall buffas)
3 mån lära sig sova utan vagning och buffning ( då backar man, våga lita på att barnet KAN och VILL somna om själv) Speciellt om man sover på mage MED larm :wink:
4 mån lära sig sova 12 timmars natt och vara sin egen lilla skalman.

Så nu när ni börjar närma er 3 mån så börja med att sätta de nya tiderna och sen buffar du mindre och mindre. Lägger tillrätta mer istället för att sluta med det. :shock:

Jo, en anekdot...
Min son var runt 2 dryga månader och jag skrev hit in till Anna och bad om samma råd. MIn son blev skitförbannad när jag slutade vagna i skarvarna..
Min man kom, tog mig till badrummet och sa, NU Skall vi titta på klockan. 13 sekunder tog det så hörde man en skön suck och en son som somnade skönt.

Jag minns än idag hur han sov bäst om jag pratade i telefonen och var jättearg. Ju argare desto mer och bättre sov han. :shock: :roll: :D

Så glöm inte att backa till husljud, HÖGA sådana kan man gott ha. De små lär sig att somna om om bara DU litar på han hon kan det. :heart:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
lalinda

Inlägg av lalinda »

Vagna är jag urusel på, ska öva kanske mer då..och mer höga husljud det kan vi fixa, tack för tipsen!
Sarisparis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Sarisparis »

Hej lalinda och välkommen hit! :D

Har du kollat filmklippen där Anna visar hur man vagnar (och buffar för den delen)?

http://www.annawahlgren.com/index.php/v ... lmer-start

lalinda

Inlägg av lalinda »

Ja, jag har ju det, höll på igår, la henne i vagnen istället, men det hjälpte inte, nope, efter 30min vaknade hon och bökade fick springa dit titt som tätt o vagna för att få henne att sova 1,5h luren.... förstår inte varför det strular vid nästan varje lur, hon somnar själv, hon är mätt, det är som om hon inte har ngn ro i kroppen, jag vet inte om det är nappen som stör kanske, men det gör den ju inte under nattetid då är det inga problem för henne o somna om när jag stoppar in den igen. Suck...
Nemita
Kontakt:

Inlägg av Nemita »

Hej! :heart:

Nu kanske jag frågar några för dig självklara saker, men jag kan inte hitta informationen i tråden så du får ursäkta. :oops:

Hur sover hon, på rygg, sidan eller mage? Vagnar du tills hon somnar om eller bara tills hon blir lugn och/eller sömntung? Har du ljust, dunkelt eller rent av mörkt i rummet?

Kram :heart:
Mamma till en pojke född 8 januari 2007 (kurad vid 6 månader) och en stor liten knodd född 24 juli 2010 (en vecka efter beräknat, 4,5 kg tung) som standardmodellas.
lalinda

Inlägg av lalinda »

Hej igen, sorry för sent svar har haft o göra! Hon sover på mage, under dagtid har jag det ljust, mörkt under natten så klart. Jag har börjat lägga henne i vagnen under dagslurarna, det har funkat jättebra, har fått in tekninken också, jag vagnar så klart inte tills hon somnar utan bara tills hon blir lugn :) och massa husljud till, hon sover som en stock, så det verkar löst sig. Dock är jag rädd för att hon kommer rata sin spjälsäng, tycker redan hon sover sämre i den om nätterna, vill ju helst att hon sover i sängen iaf under nätterna, då vi bor i hus är det lättare att ha henne i vagnen om dagarna, borde jag vara orolig? Kanske ha nån lur i sängen? Tacksam för svar! Kram
Elle

Inlägg av Elle »

Fortsätt med vagnen dagtid. Kanon att det fungerar så bra! Ni kan mysa till det i spjälsängen så den blir lite mer "ombonad" och trängre som vagnen. Vi tog ett täcke och rullade och lade som ett U och stoppade ner ändarna under madrassen. Då blev ytan hon sov på mindre och mjuka kanter runt.

:heart: Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
lalinda

Inlägg av lalinda »

Då behöver jag inte oroa mig för att hon ratar sin säng alltså :) inatt sov hon som en stock i sängen från 20.00-04.00, nattmål och sen somnade om till 0730 :)

Känns skönt att ha henne i vagnen dagtid, då kan man lättare ha henne utomhus nu när våren kanske vill komma snart.

Kan även passa på o fråga ang schemat, det händer ju att man vill gå ut o gå under vakentiden men det tar inte många minuter förrän hon somnar ändå trots att det inte sovdags, hur strikt ska man vara med schemat?

Kram
Clara Cecilia

Inlägg av Clara Cecilia »

Hej,
om hon sover sina timmar resten av dagen/natten så skulle jag vara strikt.
Har du suffletten nerfälld? Det kan hjälpa.

Eller bulla upp en liten kudde bakom ryggen. Eller rätt och slätt ta henne på armen så hon får Se.

Clara
Mamma till V 2008, L 2010
lalinda

Inlägg av lalinda »

Så pass alltså, inte rucka alls alltså.. ska pröva det där med sufletten och kanske bulla upp. Tack för tipset.

Linda
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"