son på 10 månader, har tappat glädjen efter 4 dagars kurande
son på 10 månader, har tappat glädjen efter 4 dagars kurande
Hej!
Jag har en son på 10 månader som vi har försökt att kura i 4 dygn nu.... men vi är helt förtvivlade för det verkar som om han har helt tappat glädjen. Han har alltid varit en riktig solstråle och energiknippe, men ända sen vi började kuren har han förändrats och nu känner vi inte igen honom. Kuren i sig har inte fungerat riktigt bra heller än så länge, och nu är vi tveksamma på om vi ska fortsätta. Vi vill ju inte riskera att han tappar sitt goda humör och sin härliga personlighet för att vi ska försöka få honom till att sova bättre. Finns det några tankar till detta? Kan kuren påverka barnen negativt? Finns det några psykologiska effekter som vi behöver känna till när man kurar? Allt jag har läst i SHN boken är att de ska blomma upp, inte tvärtom.
Nedan är förändringar som vi märkt än så länge:
Inte lika glad
Inte lika aktiv o sprallig
Inte lika stabil, han har tappat sin styrka i fysisk aktivitet och tappar lätt balansen när han står upp och har svårare att gå med gåvagnen (om han ens vill gå med den... vilken han älskade innan)
Pratar inte lika mycket som han gjorde innan
Söker inte kontakt med andra barn / personer på samma sätt som innan
Kräktes flera gånger första dagen och en gång andra dagen, han har inte kräkts bara mitt på dagen utan någon anledning sen han var några månader gammal
Går detta över? Vi är så oroliga.
Angående kuren i sig som vi kört, så vaknar den lilla fortfarande 5-6 ggr per natt då han behöver hjälp med att somna om, antingen genom ramsa eller solfjäder... han är vaken ca 1,5 - 2 timmar per natt. vi hade hoppats på färre uppvaknanden och mindre gråt och hysteri såklart... här är vårt schema:
07:15 vakna och äta frukost
09:30 mellanmål
10:00 - 11:00 sova
12:00 lunch
14:30 mellanmål
15-16 sova
17:00 middag
18:45 nattslurk
19:15 lägga för natten
Första natten var fruktansvärd... andra natten något bättre, tredje o fjärde natten har varit ganska lika o har väl också varit något bättre än andra natten eftersom han har kunnat somna om med hjälp av endast ramsan några av gångerna då han vaknat.
Vi vore så tacksamma om vi kunde få några tips eller ord, speciellt kring hans beteende.
Tack på förhand!!
Jag har en son på 10 månader som vi har försökt att kura i 4 dygn nu.... men vi är helt förtvivlade för det verkar som om han har helt tappat glädjen. Han har alltid varit en riktig solstråle och energiknippe, men ända sen vi började kuren har han förändrats och nu känner vi inte igen honom. Kuren i sig har inte fungerat riktigt bra heller än så länge, och nu är vi tveksamma på om vi ska fortsätta. Vi vill ju inte riskera att han tappar sitt goda humör och sin härliga personlighet för att vi ska försöka få honom till att sova bättre. Finns det några tankar till detta? Kan kuren påverka barnen negativt? Finns det några psykologiska effekter som vi behöver känna till när man kurar? Allt jag har läst i SHN boken är att de ska blomma upp, inte tvärtom.
Inte lika glad
Inte lika stabil, han har tappat sin styrka i fysisk aktivitet och tappar lätt balansen när han står upp och har svårare att gå med gåvagnen (om han ens vill gå med den... vilken han älskade innan)
Kräktes flera gånger första dagen och en gång andra dagen, han har inte kräkts bara mitt på dagen utan någon anledning sen han var några månader gammal
Går detta över? Vi är så oroliga.
Angående kuren i sig som vi kört, så vaknar den lilla fortfarande 5-6 ggr per natt då han behöver hjälp med att somna om, antingen genom ramsa eller solfjäder... han är vaken ca 1,5 - 2 timmar per natt. vi hade hoppats på färre uppvaknanden och mindre gråt och hysteri såklart... här är vårt schema:
09:30 mellanmål
10:00 - 11:00 sova
12:00 lunch
15-16 sova
17:00 middag
Första natten var fruktansvärd... andra natten något bättre, tredje o fjärde natten har varit ganska lika o har väl också varit något bättre än andra natten eftersom han har kunnat somna om med hjälp av endast ramsan några av gångerna då han vaknat.
Vi vore så tacksamma om vi kunde få några tips eller ord, speciellt kring hans beteende.
Tack på förhand!!
Hugo:2010-03-26
Kuren startades: 2011-01-26
Re: son på 10 månader, har tappat glädjen efter 4 dagars kur
Varmt välkomna hit!
Vad synd att det blev så knasigt. Man kan nu inte prova att kura eller hoppas på att det ska si eller så. Man ska köra med stor övertygelse och den kan man bara få om man vet varför man kurar. Vet ni det? Det låter som ni önskar en sammahängande natt, men det är inte därför vi kurar våra barn...Och detta skriver jag med mkt värme till er.
Jag såg också att schemat inte följer Annas anvisningar så ni behöver justera det omgående.
Betänk att er son har tio månader med akumulerad sömnbrist i sitt korta liv. Hans kropp måste få justera sig först innan han kan blomma upp. Mitt barns kropp hade synnerligen slitna marginaler varför det tog säkert 3 veckor innan han blommade upp men som han har blommat!
Läs lilla SHN-boken igen och kom fram till varför ni vill kura er son. Och vill ni det så kör ni stenhårt efter alla anvisningar som Anna ger. Kan inte tro annat än att ni skulle få tillbaka er sprallige son med råge! Men FÖRST måste den lilla människan få SOVA!
Ni får inte OROA er, ni ger er son en hel flock med vargar att tampas med! [-X Vem kan då begå livet med glädje?
Det där med motoriken är trötthet. Han är trött. Han behöver få tebax sina krafter innan han kan traska runt med vagnar och dyl i stor stil. Ge honom tid och omtanke och lugn.
Sedan kan ni även kika i Barnaboken som Anna skrivit- där finns jättefina intressanta råd om de små som ger så mkt glädje , framförallt till barnen!
Värme! /Luvisen
Vad synd att det blev så knasigt. Man kan nu inte prova att kura eller hoppas på att det ska si eller så. Man ska köra med stor övertygelse och den kan man bara få om man vet varför man kurar. Vet ni det? Det låter som ni önskar en sammahängande natt, men det är inte därför vi kurar våra barn...Och detta skriver jag med mkt värme till er.
Jag såg också att schemat inte följer Annas anvisningar så ni behöver justera det omgående.
Betänk att er son har tio månader med akumulerad sömnbrist i sitt korta liv. Hans kropp måste få justera sig först innan han kan blomma upp. Mitt barns kropp hade synnerligen slitna marginaler varför det tog säkert 3 veckor innan han blommade upp men som han har blommat!
Läs lilla SHN-boken igen och kom fram till varför ni vill kura er son. Och vill ni det så kör ni stenhårt efter alla anvisningar som Anna ger. Kan inte tro annat än att ni skulle få tillbaka er sprallige son med råge! Men FÖRST måste den lilla människan få SOVA!
Ni får inte OROA er, ni ger er son en hel flock med vargar att tampas med! [-X Vem kan då begå livet med glädje?
Det där med motoriken är trötthet. Han är trött. Han behöver få tebax sina krafter innan han kan traska runt med vagnar och dyl i stor stil. Ge honom tid och omtanke och lugn.
Sedan kan ni även kika i Barnaboken som Anna skrivit- där finns jättefina intressanta råd om de små som ger så mkt glädje , framförallt till barnen!
Värme! /Luvisen
Bebispojken född 22 april 2009
Maratonkurning 26 dec 2009 - 12 feb 2010
Petite Soeur född 8 mars 2012
SM rookie
SM rookie
-
annawahlgren
- Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Och tack, Luvisen
Kära du, det enda jag kan säga är LÄGG NER ÖGONBLICKLIGENbengtseb skrev:Jag har en son på 10 månader som vi har försökt att kura i 4 dygn nu.... men vi är helt förtvivlade för det verkar som om han har helt tappat glädjen. ---
Inte lika glad
Så strunta i alltsammans :thumbsup:
Du skriver ju inte heller om vad som möjlgien var "fel" förut. Njut då det som var förut och fråga dig varför du alls kom på tanken att "kura" - det verkar ju inte alls behövas
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Hej igen och tack för era svar Luvisen och Anna!
Jag skrev aldrig anledningen till att vi började kura vår lilla son... och det är för att han hade så svårt att komma till ro. Det var jättesvårt att få honom att somna på kvällarna. Det var ammning och vaggning och schyssning som gällde för att få honom att trappa ner. Sen vaknade han mellan 8-10 ggr per natt. Nyligen hade det blivit enkelt att få honom till att somna om, gå fram till sängen och lägga honom ner igen och schhhha lite. Jag ammade honom fortfarande 2 ggr per natt också, och det ville jag sluta med.
Sen jag skrev inlägget igårkväll sov han också mkt bättre under natten. Vi behövde inte hjälpa honom att somna om förrän kl 06.00.... men sen var han i princip vaken till kl 07.
Anna, med denna informaion, rekommenderar du fortfarande att vi slutar kuren omedelbart?? Han är inte helt ledsen, men absolut inte samma goa glada kille som innan kuren även efter en bra natts sömn.
Luvisen, anledningen till att jag inte följt Annas schema är att min BVC har rekommenderat att ett visst antal måltider för Hugo och då fick jag snickra ihop schemat med det i tankarna samt ta hänsyn till hans ungefärliga rutin/sovtider som han haft hittills.
Tack än en gång för era insikter... hoppas på ännu ett svar innan jag avslutar kuren.
Jag skrev aldrig anledningen till att vi började kura vår lilla son... och det är för att han hade så svårt att komma till ro. Det var jättesvårt att få honom att somna på kvällarna. Det var ammning och vaggning och schyssning som gällde för att få honom att trappa ner. Sen vaknade han mellan 8-10 ggr per natt. Nyligen hade det blivit enkelt att få honom till att somna om, gå fram till sängen och lägga honom ner igen och schhhha lite. Jag ammade honom fortfarande 2 ggr per natt också, och det ville jag sluta med.
Sen jag skrev inlägget igårkväll sov han också mkt bättre under natten. Vi behövde inte hjälpa honom att somna om förrän kl 06.00.... men sen var han i princip vaken till kl 07.
Anna, med denna informaion, rekommenderar du fortfarande att vi slutar kuren omedelbart?? Han är inte helt ledsen, men absolut inte samma goa glada kille som innan kuren även efter en bra natts sömn.
Luvisen, anledningen till att jag inte följt Annas schema är att min BVC har rekommenderat att ett visst antal måltider för Hugo och då fick jag snickra ihop schemat med det i tankarna samt ta hänsyn till hans ungefärliga rutin/sovtider som han haft hittills.
Tack än en gång för era insikter... hoppas på ännu ett svar innan jag avslutar kuren.
Åhå, får man fråga varför?Luvisen, anledningen till att jag inte följt Annas schema är att min BVC har rekommenderat att ett visst antal måltider för Hugo
Vad fint att han kunde sova.
SM rookie
SM rookie
javisst var det underbart att han sov igår natt, hoppas på samma inatt också!
BVC rekommenderade frukost, mellanmål, lunch, mellanmål, middag och sen kvällsmat. Anledningen var nog tvådelad, för att han skulle få i sig tillräckligt med mat under dagen så att han skulle kunna sova bättre på natten och för att han också skulle följa sin viktkurva (under de senaste hade han gått upp i vikt, men han följde inte sin viktkurva).
Nu vet jag ju också att SHN kuren (om den nu funkar för oss och om vi fortsätter med den) skulle korrigera båda de här anledningarna... hur mkt tror ni att mitt schemat skulle påverka kuren? Resten av kuren följer jag/vi.
I mitt förra svar skulle jag också nämnt att både jag och min man är helt slut för att vi inte får tillräckligt med sömn (och det fick nog inte sonen heller). Alla var helt förundrade hur lillkillen kunde vara så glad, aktiv och utvecklades så snabbt trots att han inte sov mycket alls.
BVC rekommenderade frukost, mellanmål, lunch, mellanmål, middag och sen kvällsmat. Anledningen var nog tvådelad, för att han skulle få i sig tillräckligt med mat under dagen så att han skulle kunna sova bättre på natten och för att han också skulle följa sin viktkurva (under de senaste hade han gått upp i vikt, men han följde inte sin viktkurva).
Nu vet jag ju också att SHN kuren (om den nu funkar för oss och om vi fortsätter med den) skulle korrigera båda de här anledningarna... hur mkt tror ni att mitt schemat skulle påverka kuren? Resten av kuren följer jag/vi.
I mitt förra svar skulle jag också nämnt att både jag och min man är helt slut för att vi inte får tillräckligt med sömn (och det fick nog inte sonen heller). Alla var helt förundrade hur lillkillen kunde vara så glad, aktiv och utvecklades så snabbt trots att han inte sov mycket alls.
Aha! Men min son följde inte heller sin viktkurva men det fixades snabbt med kuren! :thumbsup:
Jag föreslår att du kör 2 frukostar
- det hade vi. Mätt kommer han bli och upp kommer han gå!
Jag vet att det påverkar när man kör hemmasnickrade scheman. Det blir inte bra. Antingen får de små liven för mkt sömn eller för lite och då blir de inte glada och nöjda. Du behöver inte justera ditt schema så mkt alls. Här nedan har jag skrivit hur det skulle se ut.
08.00 eller 8.30 andra frukost
10- 10:45 (45 min sova)
11:30 lunch
12.30-14.00 (1,5 sova)
17:30 middag
Vad tror du om det?
Sonen fick nog inte tillräckligt med sömn? Här måste du ta till dig vad Anna skriver mer på djupet. Det lilla livet fick inte alls den sömn han behövde. Tyvärr.
Och han sken som solen ändå... Lilla hjärtat! Det skriver Anna också om, såg du det? Att det är själva livsglädjen som bryter igenom och eran son måste ha massvis av det. Vad härligt!
Skickar extra värme! /Luvisen
Jag föreslår att du kör 2 frukostar
Jag vet att det påverkar när man kör hemmasnickrade scheman. Det blir inte bra. Antingen får de små liven för mkt sömn eller för lite och då blir de inte glada och nöjda. Du behöver inte justera ditt schema så mkt alls. Här nedan har jag skrivit hur det skulle se ut.
08.00 eller 8.30 andra frukost
12.30-14.00 (1,5 sova)
Vad tror du om det?
Sonen fick nog inte tillräckligt med sömn? Här måste du ta till dig vad Anna skriver mer på djupet. Det lilla livet fick inte alls den sömn han behövde. Tyvärr.
Skickar extra värme! /Luvisen
SM rookie
SM rookie
-
annawahlgren
Ja. Jag tycker ni ska se tiden an. Ni är inte övertygade ett dugg om Sova hela natten-kurens välsignelser, om man säger. Då kan ju inte lilla barnet gärna bli det hellerbengtseb skrev:Anna, med denna informaion, rekommenderar du fortfarande att vi slutar kuren omedelbart?? Han är inte helt ledsen, men absolut inte samma goa glada kille som innan kuren även efter en bra natts sömn.
För mig är det inte er det är synd om utan lilla barnet - er sömn kommer om och när han får sin. Ni är vuxna gamla kämpar. Han är bara ett litet barn och helt utan reserver. Folk omkring er förundras över hur glad och aktiv han är och hur snabbt han utvecklas, "trots att han inte sov mycket alls" - läs gärna under SHN-fliken om lille Tom, utbränd vid åtta månaders ålder. Han behövde ingen sömn alls, enligt BVC. Han var bara "ovanligt social".bengtseb skrev:I mitt förra svar skulle jag också nämnt att både jag och min man är helt slut för att vi inte får tillräckligt med sömn (och det fick nog inte sonen heller). Alla var helt förundrade hur lillkillen kunde vara så glad, aktiv och utvecklades så snabbt trots att han inte sov mycket alls.
Så jag vidhåller. Jag avråder å det bestämdaste. Ni vet inte, om du förlåter mig, vad ni gör eller vad ni vill. Det är liksom det första man måste ta reda på, särskilt om man ansvarar för andra. Det gäller allt i livet.
Så fundera först, och införskaffa först och främst Internationella Sova hela natten :thumbsup: Då kan ni ta ställning sedan.
O:)
-
annawahlgren
(Ur "Varför fungerar Sova hela natten-kuren?" Sid 12 resp. 16:)
Kuren fungerar på alla barn med sömnproblem därför att små barn, precis som alla andra människor av kött och blod, behöver sova på¨nätterna och vill det.
Vi vill alla kunna sova i lugn och ro. Barn är inga undantag.*
Men får de inte sin goda sömn, orkar de inte njuta av sin imperativa livslust långa stunder i taget. De blir gnälliga, klängiga och oroliga. Men de ler ändå, så fort man lockar dem till det. Det är själva livslusten som ler, och den är tappert oförtruten.
Det är lätt då att som vuxen dra den felaktiga slutsatsen att allt är i sin ordning, så länge den lilla verkar glad som mentalt grundtillstånd. Det är lätt då att bortse från den bleka hyn, skuggorna under ögonen, den klängiga gnälligheten och den pockande oron, så länge barnet ökar i vikt och dessutom kan lockas att dra på mun.
Det mentala grundtillståndet – livsglädjen – finns medfött hos alla barn. Det är ett faktum som inte ger oss frisedel att bortse från små barns stora sömnbehov.*
(Ur "Barnet och kuren", sid 83 f:)
Alltså förskönar de sanningen en smula. ”Han sover jättebra. Visst vaknar han ibland, men vi har inga problem med det.”
Om och när du har genomfört Sova hela natten-kuren efter konstens alla regler, med lugnet som grund, säkerheten som välmurat bygge och njutningen som det strålande slutresultatet, synligt för alla, även för dem som vanligtvis inte ser så bra, kommer den nakna sanningen krypande. Folk förskönar inte sina katastrofala nätter längre. Nu säger de som det är: ”Vi går på knäna. Vi orkar inte en natt till! Hur har ni gjort?!”
En studie från USA menar att tre av fyra föräldrar skulle vilja förbättra barnens sovvanor. Samtidigt deklarerar 90 procent av alla föräldrar att de tror att barnen sover tillräckligt.
Det gör nu varken spädbarn, småbarn, skolbarn eller ungdomar, har det visat sig. Barn i alla storlekar sover i genomsnitt en timme mindre per dygn än de gjorde för 30 år sedan. (Det är 48 år sedan jag fick mitt första barn, och går vi tillbaka till den tiden skulle jag tro att vi kan lägga på en timme till: då sov barn i genomsnitt bortåt två timmar mer per dygn än nu.)
Den där timmen, eller timmarna, befäster en kronisk sömnbrist hos barn och unga som slår hårt mot den arma hjärna som är under känslig funktionell utveckling ända upp i 21-årsåldern. Det finns gott om forskare i dag som ser ett katastrofalt samband mellan sömndeprivation och perceptionsförmåga, koncentration, minne och emotionell stabilitet. Kronisk sömnbrist under de känsliga barn- och ungdomsåren hotar att permanent skada hjärnstrukturen. Det är skador som man inte kan sova bort som en annan baksmälla. Det är skador som kan förklara både stress, depressioner, hetsätning, barnfetma, ADHD och självmord.
Därför tror jag att västvärldens föräldrar mycket snart kommer att få klart för sig att de ”sanningar” de matats med – att barn inte skulle behöva så mycket sömn; att barn själva skulle ta sig den sömn de behöver; att sönderhackade nätter, med alldeles för lite sömn för alla parter, skulle vara ett problem för föräldrarna, inte för barnet – varit lögn och förbannad dikt.
Sent ska syndarna vakna, men nu är vi där!
Barn behöver sova på nätterna. De behöver tolv timmars sömn långt upp i skolåldern. Punkt.*
(Mina slutord, ur "Epilog från Gastsjön", sid 227:)
De föräldrar som genomfört min Sova hela natten-kur, här eller hemma på egen hand, har alla lyckats om inte utrota vargen så hålla honom betryggande stången. Deras barn får sin sömn. Natt efter natt, år ut och år in. (Mig veterligt har jag bara misslyckats med två av många hundra barn, och de barnen hade utsatts för neuroleptika. De skulle ha behövt avgiftas först.)
Låter det krångligt? Verkar min Sova hela natten-kur komplicerad och krävande, tycker du?
Det är den. Den kräver personligt engagemang. Den kräver ditt hjärta, din kärlek och din koncentration. Den kräver din oförtrutet goda vilja, som sätter barnets långsiktiga intressen i fokus framför dina egna - och samhällets - kortsiktiga. Den bygger på en syn på barnet som människa av kött och blod, inte som ett fritidstillbehör, underordnat arbetsmarknadens nyckfulla villkor. Små barn är inga gosedjur att kela med på fritiden. De ska behandlas med kärleksfull respekt – i handling.
Sova hela natten-kuren representerar en livsfilosofi som avkräver dig mänsklig lyhördhet, konstruktiv uppmärksamhet, obrottsligt personligt ansvar, eftertänksamt nytänkande och långsiktig framsynthet. Den kräver, kort sagt, betryggande föräldraskap.*
O:)
Hej hej! och tack så hjärtligt för era svar, kommentarer och förslag. Jag uppskattar verkligen att ni läser och svarar på mina frågor.
Luvisen, ditt schema ser toppen ut! Bra förslag med två frukostar!
Jag ska prova ett par dagar och se hur det går.
Anna, tack för att du tog tiden och citerade ur internationella SHN boken - det var bra att få repetition av några viktiga avsnitt! Jag har den äldre versionen av boken här hemma och har självklart läst den innan jag startade kuren.
Igår och idag har vår lilla kille börjat att komma tillbaka till sig själv igen. Han är inte riktigt där ännu, men strålar mer igen. Det känns jätteskönt. Nu i efterhand tror jag att han var väldigt trött och att det tog honom flera dygn att återhämta sig. Jag hoppas såklart att det fortsätter på rätt håll och att han blir samma spralliga kille igen men nu utan sömnbrist, vilket jag vet att han hade innan.
Vi kommer att fortsätta kuren!!
Luvisen, ditt schema ser toppen ut! Bra förslag med två frukostar!
Anna, tack för att du tog tiden och citerade ur internationella SHN boken - det var bra att få repetition av några viktiga avsnitt! Jag har den äldre versionen av boken här hemma och har självklart läst den innan jag startade kuren.
Igår och idag har vår lilla kille börjat att komma tillbaka till sig själv igen. Han är inte riktigt där ännu, men strålar mer igen. Det känns jätteskönt. Nu i efterhand tror jag att han var väldigt trött och att det tog honom flera dygn att återhämta sig. Jag hoppas såklart att det fortsätter på rätt håll och att han blir samma spralliga kille igen men nu utan sömnbrist, vilket jag vet att han hade innan.
Vi kommer att fortsätta kuren!!
SM rookie
SM rookie
Hej igen!
Efter att jag skulle köra det nya schemat idag undrar jag om det verkligen blev rätt... det känns som om det är väldigt kort vakentid mellan dagslurarna och han hinner nog inte blir tillräckligt trött.
Ska jag flytta fram den första dagsluren till 9:15? Undrar också om det funkar att han är vaken 5 timmar på eftermiddagen? Tack igen för all hjälp och synpunkter!! Nedan är schemat som jag tror att jag behöver justera.
8.30 andra frukost
12.30-14.00 (1,5 sova)
Efter att jag skulle köra det nya schemat idag undrar jag om det verkligen blev rätt... det känns som om det är väldigt kort vakentid mellan dagslurarna och han hinner nog inte blir tillräckligt trött.
8.30 andra frukost
12.30-14.00 (1,5 sova)
Hej!
Jag tycker du ska skjuta på den andra luren istället, kanske 13.30-15 eller 14-15.30. Jag har också en 10-månaders och han skulle inte fixa att ha så kort mellan lurarna.... kan också vara så att det räcker med 20 min till förmiddagsluren. Vad jag förstår har de flesta 10-månaders det (?).
Lycka till!
Jag tycker du ska skjuta på den andra luren istället, kanske 13.30-15 eller 14-15.30. Jag har också en 10-månaders och han skulle inte fixa att ha så kort mellan lurarna.... kan också vara så att det räcker med 20 min till förmiddagsluren. Vad jag förstår har de flesta 10-månaders det (?).
Lycka till!
Hej!
Så här brukar "de flesta" tänka
9-11 mån (14 timmars sömn), 12-45-1,5 (45 min fm är förutsättningar och kan variera allt mellan 20-45 min)
Jag tycker det verkar vara lång tid mellan morgon och fm-vilan jag :-k
Jag hade kanske valt att ändra om det till något sådant:
8.30 andra frukost
9:30- 10:15 (45 min sova, men kan bli 20 min. Älsklingen bör har förutsättning att siva 45 min, men blir det bara 20 och det liggs och snackas restan av tiden så är det helt ok!)
13.00-14.30 (1,5 sova)

Bianca
Så här brukar "de flesta" tänka
9-11 mån (14 timmars sömn), 12-45-1,5 (45 min fm är förutsättningar och kan variera allt mellan 20-45 min)
Jag tycker det verkar vara lång tid mellan morgon och fm-vilan jag :-k
Jag hade kanske valt att ändra om det till något sådant:
8.30 andra frukost
9:30- 10:15 (45 min sova, men kan bli 20 min. Älsklingen bör har förutsättning att siva 45 min, men blir det bara 20 och det liggs och snackas restan av tiden så är det helt ok!)
13.00-14.30 (1,5 sova)
Bianca
Tusen tack för förslagen. Han har varit väldigt trött innan den första förmiddagsvilan, så jag tror att en tidigare tupplur där kommer att funka.
Vi ska testa!!
Vi ska testa!!