Vi har påbörjat SHN på vår pojke som snart är 13 mån ikväll. Han brukar somna själv i sin säng, dock med nappen, och sen vakna 2-6 gånger per natt och äta välling en gång.
Idag tog jag bort nappen och det har gått bra hela dagen men läggningen var jobbig, det tog en halvtimme av skrik innan han lugnade sig själv medan jag ramsade utanför (jag var in 5 gånger). Nu till frågan - varje gång jag kom in och skulle lugna honom blev han ännu argare och när jag skulle försöka lägga ner honom bara kastade han sig fram och tillbaka. Han är otroligt stark (väger redan 12,5 kg) och jag hade inga händer med att lägga honom ned på sidan...skulle behövt minst 4 händer för att hålla honom stilla med solfjädern. Har bestämt att skippa buffningen eftersom han blir som tokig av den.
Men - hur lugna när jag inte får honom att sluta spjärna emot!?!
Påbörjad kur ikväll, fråga om att lugna i sängen
-
Lorangamamman
Re: Påbörjad kur ikväll, fråga om att lugna i sängen
Hej och välkommen till forumet vill jag börja med att säga.
Första natten med solfjäder är det inte så konstigt med lite motstånd. Han undrar väl vad du håller på med.
Andas djupt när du solfjädrar och tänk lugna tankar. " Åh vad skönt att sova. Det är så skönt såå".
Till slut blir han lugn men det kan ta en stund. Tänk på solfjädern som när du omfamnar ett barn för att lugna det. Man får liksom ta över det jobbiga från dem tills man känner att kroppen börjar slappna av.
Susanne
Första natten med solfjäder är det inte så konstigt med lite motstånd. Han undrar väl vad du håller på med.
Andas djupt när du solfjädrar och tänk lugna tankar. " Åh vad skönt att sova. Det är så skönt såå".
Till slut blir han lugn men det kan ta en stund. Tänk på solfjädern som när du omfamnar ett barn för att lugna det. Man får liksom ta över det jobbiga från dem tills man känner att kroppen börjar slappna av.
Susanne
Susanne G
Dotter född 25/6-04
Kurad vid 4-månader.
Dotter född 31/10 -09. Sm från start.
Dotter född 25/6-04
Kurad vid 4-månader.
Dotter född 31/10 -09. Sm från start.
-
Lorangamamman
Tack! Ja nu har vi kört två nätter och han visade betydligt mindre motstånd andra natten, däremot har jag märkt ganska snabbt att han lugnar sig bättre med ramsan utanför dörren än att jag kommer in och ska solfjädra, får nog inte in tekniken men jag klara verkligen inte att hålla honom still med händerna... Men det funkade att stoppa om täcket hårt, så jag kör på det istället, och som jag förstått det ska vi hoppas på att inte behöva gå in nu på tredje natten utan bara ramsa?
Läggningen har i vilket fall tagit 30 min kväll 1, 13 min kväll 2 och 2 min kväll 3 - underbart! Den stora utmaningen är som för de flesta andra morgontimmarna, han vill helst gå upp 5 och nu två mornar har jag ramsat mellan 04.50 till 06.30 som är morgontiden nu. Hoppas att det ger sig snart!
Läggningen har i vilket fall tagit 30 min kväll 1, 13 min kväll 2 och 2 min kväll 3 - underbart! Den stora utmaningen är som för de flesta andra morgontimmarna, han vill helst gå upp 5 och nu två mornar har jag ramsat mellan 04.50 till 06.30 som är morgontiden nu. Hoppas att det ger sig snart!
Storebror som aldrig kurats, lillebror född 100109, påbörjad kur 110129.
Kanonbra jobbat!! Jobba på med ramsan, lyssna av och kommunicera lugn. Var noga med bekräftelsen när han tystnat.
Elle