Ibland blir jag dock helt villrådig på hur jag skall bemöta henne. Låser mig tyvärr ibland när jag blir arg och då måste jag funderat innan på hur jag ska bemöta henne för att vara en bra mamma. Har två situationer jag funderar mycket på:
Tex: Hon vill att jag skall göra något, t.ex. hämta något som hon ej når. Jag svarar att jag skall göra det men först ska jag göra något färdigt. Då lägger hon sig ner och börjar storgråta. VAD gör jag då? Väntar ut henne tills jag är färdig? Men är inte risken då att hon tror att hon kan gråta sig till vad hon vill? Samtidigt kan jag ju inte förvisa henne, hon är ju bara ledsen....Jag kan ju inte säga ; "man får inte gråta bland andra människor. Du får komma ut när du inte är ledsen längre" Det här "problemet" uppstår ofta...
Vad gör jag när hon inte vill gå ut? Vi måste gå ut med hunden och ofta vägrar hon detta? (Förbjuda fungerar INTE.) När hon väl är ute kvittrar hon och är glad! Fast oftast vill hon gå ut men vill då inte ta på sig kläderna själv, utan hon vill att jag skall göra allt! Det tycker inte jag är rätt. Det hon kan klara av ska hon väl göra själv? Mycket med tanke på att nummer två är på väg ... Eller är jag för "hård".
Min älskade unge lär mig så oerhört mycket varje dag, men i de här situationerna har jag fastnat och jag känner att jag ger henne felaktiga reaktioner på hennes beteende