Hur ofta ramsa, uppföljningsveckan

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
yn84

Hur ofta ramsa, uppföljningsveckan

Inlägg av yn84 »

Hej
Vi är nu inne på 6e dygnet av kuren och det går helt ok. Vår son har dock börjat skrika nästan mer o mer vid läggning både dagtid o kvällstid. På kvällen lägger vi honom tillrätta, kort solfjäder o sen ramsan. Han börjar då skrika under ramsandet så vi får påminna flera gånger, kan ta upp till en halvtimme innan han somnar (i början av kuren gick det snabbare). Han vaknar 1-2ggr/natt o då ramsar vi oftast bara en gång sen somnar han.
På dagarna sover han i vagnen, vi försöker alltid lägga honom utan att vagna men det slutar alltid med att vi får gå tillbaka och göra det, då han skriker tills han blir vagnad. Kan ta 10-20min innan han somnar Han har också börjat vakna för tidigt på dagarna så då har vi vagnat, ramsat igen... Känns som en ond cirkel .Jag har inga problem med att vagna honom lite på dagen egentligen men tanken är ju att han ska kunna somna på andra ställen också.
Vi har hitills ramsat ganska ofta både kvälls- och dagtid eftersom vi förstått det som att barnet inte får bli ledsen, kan vara så ofta som varannan minut. Jag undrar nu om vi ramsar för ofta och hur vi kan göra för att han inte ska bli ledsen när han ska sova. Vi skrattar alltid innan läggningar och det är inga problem. Kan man förbereda honom mer på att han ska sova? Är det ok att han skriker några minuter utan att man ingriper? Han får alltid bekräftelse när han nästan somnat.
Tacksam för hjälp!
Sixten född 100906. Kurstart 26/1-11
Emma80

Re: Hur ofta ramsa, uppföljningsveckan

Inlägg av Emma80 »

Hej och välkommen :heart: !

Låter absolut som att ni ingriper för ofta, precis som du är inne på. Överlåt till honom att fixa mer själv, han kan! Och skrik är inte förbjudet, ledset skrik ska man hjälpa men skriken betyder olika saker. Just nu kan skriket mycket väl betyda att han vet vad som gäller och vill vara ifred :O)

Sen är det så att vissa barn låter lite innan de somnar, andra somnar knäpptysta. Så med en attityd av självklarhet pytsar ni ner en strålande glad liten bebis, ramsar er ut och sätter igång med någon absolut livsnödvändigt. Lyssna med ett halvt öra och ingrip med en punktsättande ramsa om det behövs. Men minska trafiken!

Kram Emma
:heart: Emil född 070510 :heart:
:heart: Elias född 081005 :heart:
yn84

Inlägg av yn84 »

Tack snälla för ditt svar. Jo jag misstänkte att det var så att vi ingrep för mycket, men det beror nog på ovanan att höra honom skrika (som ju Anna W beskriver i boken).. Kan väl erkänna att jag inte lärt mig betydelsen av alla olika skrik heller.. bara att man inte vill höra honom skrika. Han vill nog inte vara ifred eftersom skriken trappas upp tills vi kommer in igen..
Ska definitivt minska trafiken nu och jobba mer på attityden och tonfallet på ramsorna.
Men om han vaknar under luren (vilket han oftast gör) så måste vi väl ingripa? Eller ska vi vänta en stund först? Jag tycker nätterna är enklare, då är attityden där automatiskt, eftersom man ju faktiskt sover på natten själv o inte orkar med nån skrikande unge :wink:

Hur gör man sen när man vill byta sovplats på dagen? Har honom i vagnen nu men vill gärna att han ska kunna sova i t.ex sängen också. Måste man mörklägga rummet då också? Kanske ska börja vänja honom vid att sova med lite ljusinsläpp i vagnen först :?:
Sixten född 100906. Kurstart 26/1-11
Acnaib
Rådgivare/advisor

Inlägg av Acnaib »

Hej och välkommen hit! :heart: :D

Ja, dagen är inte alltid lika "självklar" trots att den ju egentligen är det. Älsklingen behöver sova på dagen oxå, så är det bara och där finner du attityden. När han vaknar vid luren så hanterar du det som du gör på natten. Du avvaktar först något, är det bara lite bök? Reder han ur det själv? Nej, han arbetar upp sig - ja då ramsar du! Han frågar igen och du behöver antaligen svara flera gånger ett tag till. Men så jobbar ni. Precis som på natten ;)

Ta inte för stora steg framåt nu. Han är ny i det här och ska precis lära sig hur det här fungerar. Senare, när han är en "säker sovare" i vagnen dagtid så kan du introducera spjälsängen. Då lägger du honom i den som om det vore det mest naturliga i hela världen och sen gör du precis som du hade gjort med vagnen - lägger tillrätta, kort tryck över ryggen och ramsa bort. Eller hur du nu brukar göra. Älsklingen kanske frågar "Va, va nu då? Ska jag sova HÄR?" Och då svarar du med ramsan "ja det ska du". Det mest naturlia i världen. Kanke frågas det igen och kanske även 2 dagar till, men du svarar bara med attityd av självklarhet "ja, här ska du sova nu"
Sen när älsklingen vant sig vid sängen så kan du börja altinera.
Jag vet itne riktigt om jag greppade hur gammal älsklingen är. Men om han har fler än 1 lur på dagen så kan man välja att ha olika lurar på olika platser. Men alltid samma lur på samma plats. Alltså lur 1 och 2 exempelvis i vagn (inne eller ute spelar ingen roll) och lur 3 i spjälsäng. När älsklingen sen är en helt "säker sovare" kan du altinera lite som det passar.

Hur har du det med vagnen? Helt mörkt där? Isf tror jag att älsklingen kommer vilja ha helt mörkt även i rummet dagtid sedan. Lägger du ett ljust tyg över vagnen så att älsklingen vänjer sig vid ljust i vagnen så kommer han troligen vilja sova ljust även i rummet.
Men det är olika det där, vad de små vill ha. Vår Freja t.ex. kune bara sova helt mörkt, dag som natt. Och hon har det fortfarande mörkt även dagtid. Så man får vara lite lyhörd där. Hur det fungerar bäst.

:heart:
Bianca
:heart: Freja :heart: 2009-01-03
:heart: Ronja :heart: 2010-05-22
:heart: Franz :heart: 2015-09-20
:heart: Otto :heart: 2017-01-01
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"