När försöka få bort första nattmålet?

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
maria1984

Re: När försöka få bort första nattmålet?

Inlägg av maria1984 »

Tack! :lol:

Inatt blir det ingen nattamat för lillan.
Läser nu och gud va allt sitter i ryggmärgen.
Ramsade henne idag för första gången när hon la sig och höll på att glömma bekräftelsen mitt i alla matlagande. Kan ha gett den aningens för sent :oops:
Men vad allt redan sitter i SHN-boken. Man har verkligen ett försprång med SM.
Maria
Maja maj 2002
Elias aug 2005 kurad
Julia 31 aug 2010 SM från början
Clara Cecilia

Inlägg av Clara Cecilia »

:thumbsup:

:heart:

Clara
Mamma till V 2008, L 2010
maria1984

Inlägg av maria1984 »

Hejsan!
Detta är en glad mamma!

Liten rapport från helgen:
Natten till lördagen:
Hon är rätt sur när vi lägger henne men det tar ca 10 min. När man läser SHN-boken inser man att det är "ingenting".
Julia vaknade första gången 2:45, ligger och pratar, jag vagnar och ramsar, bekräftar och hon ligger och pratar massa. Vet inte riktigt om hon somnade om för vid 5 är hon jättesur och jättetrött. somnar så fort jag tar i vagnen och blir vrålsur när jag går men jag ger mig inte! 5:30 får jag sista ordet och hon somnar.
jag väcker 6:55

natten till söndag:
Hon somnar väldigt lätt. Ligger bara och gnölar.
hon vaknar 4:30 och ligger och pratar. Jag pangramsar och hon pratar vidare. Sen somnar jag om!? Antagligen hon med :shock: 6:00 pangramsar jag igen och då skriker hon ett jättekortskrik efteråt men somnar om fort.

Denna natten
Hon vaknade 4:45 och pratar. Jag ramsar och somnar om! 8) Hon väcker mig med prat 7:10.

Ja alltså har helgen gått jättebra :lol: .
Hon är så duktig lilla Julia, fattar direkt!
Tur jag varit så trött så min överkoncentration inte har varit i vägen haha!
Jag tyckte hon skrek en evighet första natten och när man ser tillbaka på mina anteckningar så är det en halvtimme EN gång.
Maria
Maja maj 2002
Elias aug 2005 kurad
maria1984

Inlägg av maria1984 »

hoppsan!
Så glad är jag inte så det behövs 3 inlägg!
Det stod error eller nåt när jag skulle skicka så jag tryckte igen,,, och igen...
kanske nån kan ta bort två av tre :roll:
Maria
Maja maj 2002
Elias aug 2005 kurad
SusanD
Rådgivare/advisor
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

Nu har jag städat lite i din tråd men det tog emot för det är ju så härligt när någon är så där jätte-, jätte-, jätteglad. :wink: :lol:

Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
Clara Cecilia

Inlägg av Clara Cecilia »

Hej,

vilken underbar rapport! Härligt jobbat och vilken fin grund du lagt till en så god sömn!

Kram Clara

Mamma till V 2008, L 2010
maria1984

Inlägg av maria1984 »

Tack!
Har SM att tacka för en sån enkel "kurning" =D>
Maria
Maja maj 2002
Elias aug 2005 kurad
Sarisparis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Sarisparis »

=D> =D> =D>

maria1984

Inlägg av maria1984 »

Hej!
Här flyter det på
Julia äter nu ett helt mål mat mitt på dagen.
Sista luren har hon nästan dragit ner på själv eftersom det tar ett tag innan hon somnar.
Sen till vargtimmarna. Första tre dygnen utan mat gick ju jättebra och det går fortfarande jättebra men vid halv 5 vaknar hon och verkar hur pigg som helst.
Jag brukar bjuda på en pangramsa och sen låta henne vara. Hon gnölar, stönar och pratar. Tillslut blir hon mer och mer arg och skriker. jag tycker abslout inte hon gråter faktiskt. Hon låter mest arg och frustrerad.
Hon brukar hålla på så ca 1 -1,5 tim. Så hon sover tillslut bara kanske en halvtimme innan väckning.
Ska man fortfarande bekräfta när hon blir tyst. Jag har bara pangramsat, dragit ihop bekräftelsen med beskedet och sen låtit henne vara.
Är det bara att vänta ut?

Sen undrar jag om det är vanligt att man drar ner till två dagslurar redan?
Tänkte eftersom hon har svårt att somna sista luren vid 16.
Nu sover hon ju 12-45-2-45
Maria
Maja maj 2002
Elias aug 2005 kurad
Sarisparis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Sarisparis »

Jag skulle râda till lite is i magen vad gäller vargtimmen. Verktyga inte i onödan, hos oss har det stört mer än det hjälpt. En pangramsa när det känns nödvändigt, sen förlita sig pâ att barnet vet vad som gäller (även om det inte hâller med, men reagera fâr man :wink: ). Sâ jag skulle inte ha bekräftat vid tystnad där i vargimmen, men kurnovis som jag är sâ inbjuder jag andra att komplettera!

Lillan är ganska exakt fem mânader, eller hur? Dâ tycker jag att det känns väldigt tidigt att ta bort den sista luren. Hos oss har den hängt med över âttamânadersângesten dâ en vilopaus verkligen behövts.
maria1984

Inlägg av maria1984 »

Sökte precis runt på vargtimmen när du hade svarat :)

Tror också jag ska backa... Hon blir bara väldigt arg när jag går in för att gå igen, stackarn lyser upp och så går mamma :shock:

Funderar på att städa lite inatt, dra på damsugarn och lite radio kanske. MEN va det inte så att på natten händer ingenting?
Är det ok med massa husljud på natten?
Är jag inne på fel forum nu kanske? Hon är ju sm-bebis men detta är väl lite mer kurfrågor?
Maria
Maja maj 2002
Elias aug 2005 kurad
Sarisparis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Sarisparis »

Har du hittat det här eminenta vargtimmsinlägget av TorsMamma?
TorsMamma skrev:Hej, det är vargtimmen det handlar om och den är SVÅR!!

Det är nämnligen så här att när man hålt på med kuren en kort tid tror barnet att det är "utsövt" vid vargtimmen.

När vi kurar i Gastsjön så spelar vi klassisk musik typ Mozart eller Strauss riktigt högt! JÄTTEHÖGT. Så högt att barnet hör detta genom sitt eget skrik och får något annat att lyssna på. Vi har i perioder försökt att "verktyga" genom just vargtimmen, men det enda som händer är att:

1. vargtimmen kommer tidigare och tidigare
2. man fastnar i buffträsket.

Det du kan göra för att se att han verkligen inte är förtvilad (samma misstag som de flesta av oss kurare har gjort) är att gå in och buffa, du kommer märka att han antingen

1. slutar skrika direkt du kommer in (alltså inte förtvivlad)
2. ligger och låter sig buffas i en evighet och skriker som en stucken gris så fort du går ut. (alltså inte förtvivlad då heller)

Så alltså blir ju då buffningen inte något SVAR på frågan. Hänger du med?

Då har vi ibland solfjädrat, för att liksom inte göra det hela för skönt. då får vi samma reaktioner som ovan, eller

De skriker som stuckna grisar under solfjädern och man vill genast börja buffa.

Prova gärna en morgon om du vill för att själv se. När du själv märker att din blotta närvaro faktiskt inte hjälper mot tidiga mornar så föreslår jag i alla fall att du kör på HÖG musik eller dammsuger direkt utanför dörren så han MÅSTE lyssna på annat! HUSLJUD.

jag vet att detta kan kännas tufft. MEN; det är inte 5 min metoden och vet du varför? Jo, 1 du har gett ett solklart besked med ramsan först och 2 han har redan fått sina frågor svarade. Han är inte frågande längre om du hänger med? Han blir skitförbannad, han undrar om morgonen inte börjar snart och han tycker du skall komma in och underhålla honom tills han behagar somna om. VAd är då svaret på denna fråga?

Jo, På natten skall man sova. Även om det är 4 eller 06 på morgonen måste DU se det som om det vore 01 på morgonen.

jag vet att det är tufft, men du kommer märka att husljud är lika kraftfulla verktyg som buffningen om bara DU tror på det!
Själv har jag aldrig använt varken husljud eller musik (för lat mitt i natten, men sâ har det inte varit regelrätt kurning heller), utan tänkt, som du säger, att Pâ Natten Händer Ingenting. Eftersom din kur är sâ färsk sâ skulle jag nog fortsatt pâ den linjen nâgra dar, innan utvärdering.
Maria1984 skrev:Är jag inne på fel forum nu kanske? Hon är ju sm-bebis men detta är väl lite mer kurfrågor?
Sâ länge du känner dig hjälpt sâ är du varmt välkommen att stanna här! :lol: Gör som du känner! :D
maria1984

Inlägg av maria1984 »

Hej!!!
Oj vad längesen! Tiden går och allt är jättebra här hemma. Hela nätter har vi haft sedan sist vi skrev här :) Julia är drygt 6 månader nu.
Vi har ni börjat få lite svårt med schema och tänkte bolla med er.
Grejen är att hon har svårt att somna vid nästan alla lurar och vi tycker aldrig hon är trött längre innan lurarna. Jag vet ju att man inte ska invänta trötthet för att lägga men vissa lurar somnar hon nästan när det är dags att ta upp henne.

Schemat nu är:
natt19:00-07:00
sova 9:15. 45 min
sova 12:00 1,5 tim (den drog vi nyss ner från 2 för att testa om det skulle hjälpa men det gjorde det ej)
16:00. sova 45

Det vi funderar på är om det skulle funka att ha 2 lurar eftersom hon verkar klara lite längre mellan lurarna nu!
Ja jag skulle vilja ha lite synpunkter och tips. Jag har läst hänvisningstrådarna men hittar inga schema som känns bra. Jag vill gärna ha kvar en långlur på em.
Kram så länge
Maria
Maja maj 2002
Elias aug 2005 kurad
Sarisparis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Sarisparis »

Ja, kul att höra av dig igen! :D Underbart att nätterna sitter, bra jobbat! :thumbsup:

Kanske nâgot sânt här:

19-07 Natt
9.30 Sova 45 min
12.30 Sova 2 timmar
5 el 20minutare vid behov pâ eftermiddagen

Som du ser har jag skjutit pâ alla lurar och alltsâ ökat vakentiden (hos oss skulle det inte ha funkat, men nân piggis har vi aldrig haft :lol: ).
Jag tycker du har helt rätt i att vilja behâlla lângluren pâ eftermiddagen, den ska ju hänga med ett tag sâ att säga. :D

Vad tror du?

maria1984

Inlägg av maria1984 »

Det är väl ungefär så vi har funderat på schema också.

såhär gjorde hon nu:
Vi la henne nu vid 16 som vanligt för sin tredje lur men det tog en halvtimme för henne att somna så snart ska jag väcka henne igen ju. Då blir det ju bara en kvart.
Dessutom vankar hon ofta tidigare på långluren nu och ligger vaken i vagnen.

Frågan är om hon verkligen orkar vara vaken från ca 15 till 19?
Maria
Maja maj 2002
Elias aug 2005 kurad
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"