Hej!
Vi står inför ett dilemma, kura eller inte kura vår lilla Esther?!
Läget är detta:
Vi har en tvåårig Mira som vi kurade när hon var dryga 5 månader. Hon sov inte och en kurning var ett måste och vi är evigt tacksamma AW. För snart 4 månader sedan fick vi Esther (2 okt -10). Med Esther har vi gjort allt rätt som vi gjorde fel med Mira. Esther har proppats med mat från dag ett, endast ersättning. Esther fick sova med oss i två veckor, efter som hon visade att hon ville oh behövde det. Efter de två veckorna började vi lägga över henne i egen säng efter att hon somnat med oss. Eftersom hon fick så mycket mat på dagarna åt hon max två ggr på natten och det ebbade snabbt ut till bara en gång. Vid ca en månad så sov hon alltså 12 h med ett uppvak för mat!
Problemet då var att hon somnade när vi gick o la oss, alltså vid 22-23 tiden. Vi bestämde oss då för att hon nog skulle fixa att sova 19-7 som sin syster, det tog 5 kvällar att ordna upp den saken. Dessutom såg vi till att hon somnade i sin egen säng och dessutom själv! ;-P Redan då började hon sluta äta på natten, dock har hon napp och hon vaknar lite då o då och vill ha den…, hon somnar med den men spottar sen ut den. Hon somnar på rygg och så vänder vi henne till mage efter några timmar. Hon sover bättre på mage (inte så sprattligt) men vill inte somna så.
Nu till det viktiga!
Det närmar sig 4månaders dagen, nappen ska väck (precis som storasysters rök på 4månaders dagen) och det e dags för Esther att flytta in till Miras rum. Problemet är att Esther inte riktigt kan sägas sova 12h. För det första måste vi nästan alltid gå in minst en gång och stoppa in nappen efter att vi lagt henne (dessutom på rygg och vi vill att hon ska sova på mage så hennes skalle inte blir platt). Sen brukar hon sova till 3-3.30 och vilja ha nappen. Hon ”sover” nästan då men behöver nappen för att verkligen somna om. (Oftast vänder vi henne här till rygg igen då hon blir snorig av att ligga på mage). Sen vaknar hon igen i vargtimmen vid 4 och kan då behöva att vi stoppar in nappen allt från 2-6ggr… *ahhh*
Esther är ett piggt och nyfiket barn som redan från början varit motoriskt före sina jämngamla. Hon vände sig redan på BB och har varit stabil i nacken nästan från början. Hon sover jätte bra på dagarna också och somnar alltid själv, ett A-barn alltså ;-P (vi tackar AW även här för alla råd som verkligen hjälpt! All kärlek!)
Men vad gör vi nu? Vi står inför dilemmat att kura ett barn som egentligen kan sova, som inte alls e trött, hålögd utan äter, sover och utvecklas med en rasande fart! Men vi kan inte ta in henne i Miras rum om hon inte sover hela natten själv.
Mira, som kurades för snart 2 år sedan sover bra, hon vaknar ibland före kl. 7 numera, men får alltid ligga kvar i sängen tills klockan ringer (något vi fått introducera efter som hon börjat vakna tidigare, innan dess behövde vi inte ställa klockan, hon väckte oss strax efter sju!) Efter att Esther föddes har Mira behövt en ny läggnings ritual än förut. Nu vill hon bli klappad nån minut (inte mer) innan vi går ut med en ramsa. Detta vill vi inte rucka på eftersom det tydligt har med trygghet att göra. Egentligen utgör det inget problem heller, det e bara att komma in med Esther när det har klappats klart. Men vi är lite oroliga över att lägga in Esther i Miras rum ändå..
Mira har inte behövt ramsas på nätterna på så länge att hon glömt bort den. Hon hör den när hon ska somna men aldrig mer, så när hon började vakna ibland på nätterna efter att Esthers föddes så funkade ramsan inte och hon somnade heller inte om själv, som hon gjort tidigare. Detta gjorde att vi gick in och kramades och klappade nån minut och gick ut. (Hon sover i spjällsäng och vi tar aldrig upp henne heller). Det fungerade jättefint, henne kan vi ju prata med. Nu vaknar hon inte längre på nätterna, men det kan ju komma tillbaka om vi tar in Esther i hennes rum… Vad gör vi då med Mira, vi ”får” ju inte gå in… Vi vill heller inte mini kura Mira genom att ställa oss o ramsa..
Vi kan även tillägga att Esther e ett tryggt barn som nästan ALDRIG skrikit i panik, speciellt inte på natten. Inte ens när hon tappar nappen. Hon ”vet” ju att vi kommer. Hon ”säger till” om hon tappat nappen, vaknat, sparkat av sig täcket, kräkts, det e allt. Men somnar inte om ifall vi inte kommer..
Alla råd och tips mottages!
Mvh Mirjam och Fanny
Dilemma, kura eller inte kura Esther?!
-
Regnbågsmamma
Dilemma, kura eller inte kura Esther?!
Mamma till Mira 081116 Kurad 090409 5mån <3
och Esther 101002 Kurstart 110204 4mån <3
Re: Dilemma, kura eller inte kura Esther?!
Hej! Jag var i samma situation på ett ungefär med min tvåa, och valde att kura. Behöver hon få nappen instoppad 2-6 ggr och sover oroligt från kl 4 tycker jag inte alls det låter som att hon sover särskilt bra, utifrån AW-kriterier då naturligtvis ;p
Alternativet är ju att ni väntar med att kura och fortsätter med SM. Det finns ju ingen lag på att syskon måste dela rum vid 4 månader
Nappen hade jag nog tagit bort dock, den verkar förstöra en del.
Angående att flytta ihop dem så tycker jag ni ska avvakta med det tills lillan är kurad elle SMad så att hon sover sina timmar. Jag tror inte det kommer påverka nämnvärt om ni går in till storasyster ibland utan de vänjer sig vid det också.
Har ni schema? Hur ser maten ut? Vad jag lärt mig här på forumet kan de där små äta väldigt mycket och små barn som sovit bra innan 4-månaders dagen börjar ofta sova hackigt just pga detta.
Alternativet är ju att ni väntar med att kura och fortsätter med SM. Det finns ju ingen lag på att syskon måste dela rum vid 4 månader
Angående att flytta ihop dem så tycker jag ni ska avvakta med det tills lillan är kurad elle SMad så att hon sover sina timmar. Jag tror inte det kommer påverka nämnvärt om ni går in till storasyster ibland utan de vänjer sig vid det också.
Har ni schema? Hur ser maten ut? Vad jag lärt mig här på forumet kan de där små äta väldigt mycket och små barn som sovit bra innan 4-månaders dagen börjar ofta sova hackigt just pga detta.
-
Regnbågsmamma
Hej,
vi vill att de sover i samma rum så att vi får vårt rum tillbaka, jag behöver det till att kunna plugga i på kvällarna. Vi bor inte större än 58km2
Vi tänkte vara kaxiga i dag och ta nappen, men gav oss till natten. Är det värt en natt/kväll (vem vet om man inte testar) av gråt och skrik (så mkt skrik som idag har hon ALDRIG skrikit), när vi ändå tänker kura på fredag? Med nappen vid insomning så kan hon sova upp till 12h utan uppvak (de senaste 2 nätterna ;-P ). Så på fredag när jag är utsövd på riktigt och kurningen ska ske så tar vi nappen. Mins inte att storasyster var lika fast vid den...
vi vill att de sover i samma rum så att vi får vårt rum tillbaka, jag behöver det till att kunna plugga i på kvällarna. Vi bor inte större än 58km2
Vi tänkte vara kaxiga i dag och ta nappen, men gav oss till natten. Är det värt en natt/kväll (vem vet om man inte testar) av gråt och skrik (så mkt skrik som idag har hon ALDRIG skrikit), när vi ändå tänker kura på fredag? Med nappen vid insomning så kan hon sova upp till 12h utan uppvak (de senaste 2 nätterna ;-P ). Så på fredag när jag är utsövd på riktigt och kurningen ska ske så tar vi nappen. Mins inte att storasyster var lika fast vid den...
Hej! Välkommen hit! (för det har jag itne sagt innan va? :-k) 
Jag förstår hur du tänker. Men nappen ska ju bort, och då kur ni en minikur för att få bort den. Även om älsklingen sover bra nu så kan det ju bli krångel när nappen är borta, så en liten minikur hade jag gett mig på! Jag tycker att du tänker rätt! När ni kör kuren, då tar ni nappen. Det är ju inte lång tid kvar tills dess, så låt älsklingen ha den till kuren och sen kör ni allt på ett bräde! :thumbsup:
Förstår att du vill ha de små i samma rum! Klart de ska sova tillsammans.
Mina små delar oxå rum! Jag tycker ni kan vänta med att flytta ihop dem tills efter kuren, så ni vet att älsklingen sover bra även utan napp. Ang vargtimmen så är min erferenhet att om bara det älsdre syskonet vet att mamma/pappa tar hand om den lilla när hon/han vaknar i vartimmen så sover storasyskonet vidare. Det kan ta några dagar innan det sätter sig, men det kommer funka så fint så.

Bianca
Jag förstår hur du tänker. Men nappen ska ju bort, och då kur ni en minikur för att få bort den. Även om älsklingen sover bra nu så kan det ju bli krångel när nappen är borta, så en liten minikur hade jag gett mig på! Jag tycker att du tänker rätt! När ni kör kuren, då tar ni nappen. Det är ju inte lång tid kvar tills dess, så låt älsklingen ha den till kuren och sen kör ni allt på ett bräde! :thumbsup:
Förstår att du vill ha de små i samma rum! Klart de ska sova tillsammans.
Bianca
-
Regnbågsmamma
Tackar!
Ja vi har mörklagt vårat rum redan, så Esther ska kuras där. Mamma Fanny och Mira ska sova hos mormor o morfar de första 4 nätterna och under uppföljningsveckan får Esther ligga kvar i vårt rum, och vi i vardagsrummet
När Esthers sömn sitter då får hon flytta in till Mira. Vi räknar med att det kommer ta några dar/veckor/månad för dem att vänja sig vid att sova tillsammans, så det finns med i berälkningarna. Men hellre två månader av lite skrik/gnäll om vi vet att det blir fantastiskt sen 
Vi har ju genomfört kurandet en gång redan, så säkerheten sitter som ett smäck. Vi kan och vi lever AW-livsstillen (givetvisst inte alla men i de delar vi valt och testat)! Det här blir bra, återkommer med lägesrapport i slutet av veckan när kurandet börjar!
Ta hand om er//Mirjam
Ja vi har mörklagt vårat rum redan, så Esther ska kuras där. Mamma Fanny och Mira ska sova hos mormor o morfar de första 4 nätterna och under uppföljningsveckan får Esther ligga kvar i vårt rum, och vi i vardagsrummet
Vi har ju genomfört kurandet en gång redan, så säkerheten sitter som ett smäck. Vi kan och vi lever AW-livsstillen (givetvisst inte alla men i de delar vi valt och testat)! Det här blir bra, återkommer med lägesrapport i slutet av veckan när kurandet börjar!
Ta hand om er//Mirjam
-
Regnbågsmamma
Tackar!
När Esthers sömn sitter då får hon flytta in till Mira. Vi räknar med att det kommer ta några dar/veckor/månad för dem att vänja sig vid att sova tillsammans, så det finns med i berälkningarna. Men hellre två månader av lite skrik/gnäll om vi vet att det blir fantastiskt sen 
Ta hand om er//Mirjam
Ta hand om er//Mirjam