Lite frågetecken vid kurning av Vincent 14 månader.
Re: Lite frågetecken vid kurning av Vincent 14 månader.
Det går inte att säga på rak arm, det beror helt och hållet på hur natten fortskrider. När du känner att han tar ramsan - förstår vad den betyder och blir lugnad av den - då har du lyckats nå fram med den. Så jag säger det igen: slarva inte en enda gång med bekräftelsen, även om du upplever att du stör honom och han sätter igång att protestera. Det är alltid ramsan som ska ha sista ordet 
-
linneaeleonora
Nu sover Vincent. Vet inte vad jag ska säga riktigt. Jag gick tillväga på följande vis.
Gonatt med skratt
Gonatt mamma å pappa
Gonatt nallarna
Stänga dörren själv
Släcka lampan själv
Ner i sängen
Tillrättaläggande
Solfjädra – Vincent blir arg när jag håller fast honom hårt
Solfjädrar men låter Vincent vända sig så som han vill ligga
Vincent blir lugn och snuttar på sina fingrar
Jag säger bekräftelseramsan gånger 4 och går ut ur rummet när Vincent är vaken
Jag går in i köket och skramlar lite och Vincent hörs inte av
Kl 19:15 går jag ut och Vincent somnar själv
Det jag undrar nu är följande.
Skulle jag ha gett honom en starkare ramsa? Det kändes mer rätt med en bekräftelseramsa eftersom han var lugn redan.
Han brukar somna ganska snabbt men vi brukar aldrig få gå ut ur rummet när han är vaken.
Hur gör jag med ramsan inatt?
Gonatt med skratt
Gonatt mamma å pappa
Gonatt nallarna
Stänga dörren själv
Släcka lampan själv
Ner i sängen
Tillrättaläggande
Det jag undrar nu är följande.
Skulle jag ha gett honom en starkare ramsa? Det kändes mer rätt med en bekräftelseramsa eftersom han var lugn redan.
Han brukar somna ganska snabbt men vi brukar aldrig få gå ut ur rummet när han är vaken.
Hur gör jag med ramsan inatt?
-
linneaeleonora
Såhär har första dagen fungerat
Gonatt med skratt
Gonatt mamma å pappa
Gonatt nallarna
Stänga dörren själv
Släcka lampan själv
Ner i sängen
Tillrättaläggande
Kl 00:05 Vaknar Vincent
Jag går in och lägger tillrätta samt ger besked
Jag avslutar med tryck och ger bekräftelseramsa och går ut
Vincent somnar
Kl 05:36 vaknar Vincent
Jag går in och ger besked Vincent blir lugn
Avslutar med tryck och ramsar ut
Vincent blir upprörd
Jag ger påminnelse
Vincent lyssnar och blir tyst i några minuter
Vincent blir upprörd på nytt
Jag ger påminnelse
Vincent blir mer upprörd
Jag går in och ger besked i ca en halvtimma
Jag avslutar med tryck och avvaktar
När Vincent nästan sover ger jag bekräftelseramsan och går ut
Vincent somnar 06:38
Klockan 07.00 går jag och Martin in och väcker Vincent med massor av glädje.
Det är en svårväckt liten grabb men han blir glad när han vaknar och får mysa med sina gosedjur som sovit på hyllan hela natten.
Tror ni ramsan har gått fram nu så att jag kan börja lämna rummet tidigare?
Gonatt med skratt
Gonatt mamma å pappa
Gonatt nallarna
Stänga dörren själv
Släcka lampan själv
Ner i sängen
Tillrättaläggande
Kl 00:05 Vaknar Vincent
Jag går in och lägger tillrätta samt ger besked
Jag avslutar med tryck och ger bekräftelseramsa och går ut
Vincent somnar
Kl 05:36 vaknar Vincent
Jag går in och ger besked Vincent blir lugn
Avslutar med tryck och ramsar ut
Vincent blir upprörd
Jag ger påminnelse
Vincent lyssnar och blir tyst i några minuter
Vincent blir upprörd på nytt
Jag ger påminnelse
Vincent blir mer upprörd
Jag går in och ger besked i ca en halvtimma
Jag avslutar med tryck och avvaktar
När Vincent nästan sover ger jag bekräftelseramsan och går ut
Vincent somnar 06:38
Klockan 07.00 går jag och Martin in och väcker Vincent med massor av glädje.
Det är en svårväckt liten grabb men han blir glad när han vaknar och får mysa med sina gosedjur som sovit på hyllan hela natten.
Tror ni ramsan har gått fram nu så att jag kan börja lämna rummet tidigare?
-
linneaeleonora
Jag måste få berätta om våran dag! 
Vi har varit duktig och passat schemat med undantag från middagen som vi flyttade fram en timma. Det blev konstigt vid lunch då Vincent var supertrött och inte fick i sig särskilt mycket mat. Efter lunchen sov han middag och hans farmor var barnvakt. Hon väckte honom efter en och en halv timma och då fick han ett äpple och lite vatten till mellanmål. Om han hade fått lite mer mellis så skulle vi kunnat vänta med middagen till klockan fem som planerat. Men nu vet vi exakt hur mycket han ska äta och när imorgon
Nu i kväll så gjorde vi allt efter schemat och kl 19.00 lades en trött och glad kille ner i sängen. Lite gnäll först men han blev snart lugn.
Såhär gick hela läggningen:
Välling 18.15
Lite lek efteråt
Byta blöja, nattkläder samt borsta tänderna
Skrattet till gonattet med mamma och pappa
God natt pappa
In i rummet
Vincent stänger dörren
God natt gosdjuren med lite skratt
Gonatt mamma
Vincent släcker själv
Mamma lägger ner och gör tillrättaläggandet
Ger besked i några minuter
Går ut och ramsar
Vincent blir arg och skriker att jag ska komma in igen
Vincent får ramsan och tystnad efteråt
Fortsatt arg Vincent och skriket stegras
Mamma går in och lägger tillrätta samt ger kort besked
Mamma ramsar ut igen och Vincent blir arg igen
Avvaktar och lyssnar och märker att Vincent är undrande och arg
Ger ramsan och märker att Vincent lyssnar fast han är arg
Är tyst ett tag och Vincent blir superarg och hostar
Mamma går in och ger ett lite längre besked
Mamma går ut med ganska lugn ramsa och Vincent är lugn och tyst
Mamma väntar några minuter och ger sedan bekräftelseramsan
Vincent är tyst från och med 19:20
Jaaaa!!! Jag tror vår lilla prins börjar förstå!
:D
Så härlig känsla att kunna stänga om honom utan att han brister i gråt.
Nu får vi se hur natten går.
Vi har varit duktig och passat schemat med undantag från middagen som vi flyttade fram en timma. Det blev konstigt vid lunch då Vincent var supertrött och inte fick i sig särskilt mycket mat. Efter lunchen sov han middag och hans farmor var barnvakt. Hon väckte honom efter en och en halv timma och då fick han ett äpple och lite vatten till mellanmål. Om han hade fått lite mer mellis så skulle vi kunnat vänta med middagen till klockan fem som planerat. Men nu vet vi exakt hur mycket han ska äta och när imorgon
Nu i kväll så gjorde vi allt efter schemat och kl 19.00 lades en trött och glad kille ner i sängen. Lite gnäll först men han blev snart lugn.
Såhär gick hela läggningen:
Välling 18.15
Lite lek efteråt
Byta blöja, nattkläder samt borsta tänderna
Skrattet till gonattet med mamma och pappa
God natt pappa
In i rummet
Vincent stänger dörren
God natt gosdjuren med lite skratt
Gonatt mamma
Vincent släcker själv
Mamma lägger ner och gör tillrättaläggandet
Ger besked i några minuter
Går ut och ramsar
Vincent blir arg och skriker att jag ska komma in igen
Vincent får ramsan och tystnad efteråt
Fortsatt arg Vincent och skriket stegras
Mamma går in och lägger tillrätta samt ger kort besked
Mamma ramsar ut igen och Vincent blir arg igen
Avvaktar och lyssnar och märker att Vincent är undrande och arg
Ger ramsan och märker att Vincent lyssnar fast han är arg
Är tyst ett tag och Vincent blir superarg och hostar
Mamma går in och ger ett lite längre besked
Mamma går ut med ganska lugn ramsa och Vincent är lugn och tyst
Mamma väntar några minuter och ger sedan bekräftelseramsan
Vincent är tyst från och med 19:20
Jaaaa!!! Jag tror vår lilla prins börjar förstå!
Så härlig känsla att kunna stänga om honom utan att han brister i gråt.
Nu får vi se hur natten går.
Oj, många nya inlägg här
På det hela taget verkar det gå jättebra, ni jobbar på så lugnt och metodiskt tycker jag. På ett ställe skriver du att du säger ramsan x 4 inne i rummet och sen går ut, men du ska säga första versen när du är på väg från sängen och sen fortsätta utanför rummet (det kanske bara var ett felskriv?).
Tänk på att husljud är väldigt lugnande, så när du lagt ner och ramsar dig ut se till att du har nåt att göra då, direkt. Gärna dammsuga, slamra med disk, prata i telefon - något som hörs och kräver all din uppmärksamhet. Risken är annars att man stannar vid dörren och analyserar ihjäl sig 8) 
Glöm inte att kuren är en process där det går både framåt och bakåt ibland, det måste få vara så och vid ev. bakslag har man fina tillfällen att befästa ramsan och visa barnet att det är det här som gäller!
Kram Mia
Glöm inte att kuren är en process där det går både framåt och bakåt ibland, det måste få vara så och vid ev. bakslag har man fina tillfällen att befästa ramsan och visa barnet att det är det här som gäller!
Kram Mia
-
linneaeleonora
Sådär nu är andra natten avklarad.
Det såg ut såhär
02:10 vaknar Vincent
Mamma ramsar utifrån och Vincent blir lugn och tyst
Vincent får bekräftelseramsan och säger inget
02:40 Vincent gråter och tar inte emot ramsan
Mamma går in och lägger tillrätta + solfjädrar
Mamma går ut med ramsan och Vincent är tyst och får bekräftelsen
06:30 Vincent slår upp ögonen och tycker att det är morgon och att han minsann ska gå upp han med (pappa är uppe)
Mamma ramsar utifrån och Vincent är jätteupprörd. Hostar och gråter.
Går in och lägger ner + kort solfjäder
Ut med ramsan och redan vid första ordet blir Vincent lika upprörd igen
Plockar ur diskmaskinen och lyssnar på radion och ger ramsan efter ett tag
Vincent vill inte lyssna och börjar bli riktigt arg
In igen och lägga tillrätta samt solfjädra en lite längre stund
Samma visa när mamma går ut och rensar lite i ett köksskåp.
Vincent lyssnar inte på ramsan och lugnar inte ner sig
När det känns lite bättre och klockan är sju går mamma in och gör glad morgon.
Vincent blir ganska snabbt glad igen
Morgonen var svår för han blev så upprörd. Det hjälpte inte med ramsan eller att jag gjorde hushållsljud. Det känns som att jag måste komma bort lite från solfjädringen och få ramsan att ta över. Men jag har lite svårt för att inte gå in när han är så ledsen. Jag har svårt att avgöra när det är nödvändigt eller inte.
Första kvällen så sa jag ramsan inne hos Vincent när han precis var på väg att somna med gick ut så att jag var ute innan sista versen. Nu säger jag ramsan och är ute efter första versen.
Jag känner att jag skulle behöva lite kraftsamling inför kvällen då jag tänker skippa solfjädringen och springet in till Vincent så mycket som möjligt. Jag vet bara inte hur jag ska känna mig lugn och trygg när han blir så ledsen.
Det såg ut såhär
02:10 vaknar Vincent
Mamma ramsar utifrån och Vincent blir lugn och tyst
Vincent får bekräftelseramsan och säger inget
02:40 Vincent gråter och tar inte emot ramsan
Mamma går in och lägger tillrätta + solfjädrar
Mamma går ut med ramsan och Vincent är tyst och får bekräftelsen
06:30 Vincent slår upp ögonen och tycker att det är morgon och att han minsann ska gå upp han med (pappa är uppe)
Mamma ramsar utifrån och Vincent är jätteupprörd. Hostar och gråter.
Går in och lägger ner + kort solfjäder
Ut med ramsan och redan vid första ordet blir Vincent lika upprörd igen
Plockar ur diskmaskinen och lyssnar på radion och ger ramsan efter ett tag
Vincent vill inte lyssna och börjar bli riktigt arg
In igen och lägga tillrätta samt solfjädra en lite längre stund
Samma visa när mamma går ut och rensar lite i ett köksskåp.
Vincent lyssnar inte på ramsan och lugnar inte ner sig
När det känns lite bättre och klockan är sju går mamma in och gör glad morgon.
Vincent blir ganska snabbt glad igen
Morgonen var svår för han blev så upprörd. Det hjälpte inte med ramsan eller att jag gjorde hushållsljud. Det känns som att jag måste komma bort lite från solfjädringen och få ramsan att ta över. Men jag har lite svårt för att inte gå in när han är så ledsen. Jag har svårt att avgöra när det är nödvändigt eller inte.
Första kvällen så sa jag ramsan inne hos Vincent när han precis var på väg att somna med gick ut så att jag var ute innan sista versen. Nu säger jag ramsan och är ute efter första versen.
Jag känner att jag skulle behöva lite kraftsamling inför kvällen då jag tänker skippa solfjädringen och springet in till Vincent så mycket som möjligt. Jag vet bara inte hur jag ska känna mig lugn och trygg när han blir så ledsen.
-
linneaeleonora
Jag kör på med fler inlägg på rad medan tankarna snurrar runt i huvudet
Vi har hamnat i ett läge då V blir upprörd av ramsan när jag går ut. Det är lite som att han har kommit på att han blir kvar där inne ensam. Jag har under dagen läst på en massor och byggt upp ett självförtroende som jag behövde. Det hjälpte verkligen ikväll när jag skulle lägga Vincent. Jag försökte tänka på vargarna som slinker in genom dörren om jag far emellan som en jojo samt lyssna på Vincents reaktion som om han ställde frågor.
När jag nattade så gick jag tillväga som tidigare nätter och skillnaden idag var att Vincent blev jättearg när jag gick ut. Han skrek och skrek men trots det så gick skriket inte in i hjärtat som tidigare utan snarare upp i min skalle. Jag gav ramsan vid hans dörr vid de tillfällen som jag kände att jag helst skulle vilja gå in och tog disken så länge. Jag tog sen beslutet att gå in och solfjädra men bestämde att det skulle bli det sista jag gjorde. Så det blev en lååång solfjäder och sedan en mjuk ramsa på väg ut. Då blir Vincent genast arg men tystnar när jag också gör det. Jag avvaktar en minut och ger sedan bekräftelseramsan. En halvtimma tog det allt som allt och även om inte själva läggningen/sömnen har blivit bättre så har min attityd förändrats och jag har mål i sikte.
Jag har turen att en bekant kurar samtidigt och det är jätteskönt att kunna höras av under dagen och ventilera lite tankar och så är ju forumet guld värd när man undrar över något. Alla frågor finns egentligen besvarade här
Nu hoppas vi snart på framsteg som märks lite tydligare också !
Tack Mia för att du svarar så fint
Vi har hamnat i ett läge då V blir upprörd av ramsan när jag går ut. Det är lite som att han har kommit på att han blir kvar där inne ensam. Jag har under dagen läst på en massor och byggt upp ett självförtroende som jag behövde. Det hjälpte verkligen ikväll när jag skulle lägga Vincent. Jag försökte tänka på vargarna som slinker in genom dörren om jag far emellan som en jojo samt lyssna på Vincents reaktion som om han ställde frågor.
När jag nattade så gick jag tillväga som tidigare nätter och skillnaden idag var att Vincent blev jättearg när jag gick ut. Han skrek och skrek men trots det så gick skriket inte in i hjärtat som tidigare utan snarare upp i min skalle. Jag gav ramsan vid hans dörr vid de tillfällen som jag kände att jag helst skulle vilja gå in och tog disken så länge. Jag tog sen beslutet att gå in och solfjädra men bestämde att det skulle bli det sista jag gjorde. Så det blev en lååång solfjäder och sedan en mjuk ramsa på väg ut. Då blir Vincent genast arg men tystnar när jag också gör det. Jag avvaktar en minut och ger sedan bekräftelseramsan. En halvtimma tog det allt som allt och även om inte själva läggningen/sömnen har blivit bättre så har min attityd förändrats och jag har mål i sikte.
Jag har turen att en bekant kurar samtidigt och det är jätteskönt att kunna höras av under dagen och ventilera lite tankar och så är ju forumet guld värd när man undrar över något. Alla frågor finns egentligen besvarade här
Nu hoppas vi snart på framsteg som märks lite tydligare också !
Tack Mia för att du svarar så fint
linneaeleonora skrev:Jag har under dagen läst på en massor och byggt upp ett självförtroende som jag behövde. Det hjälpte verkligen ikväll när jag skulle lägga Vincent. Jag försökte tänka på vargarna som slinker in genom dörren om jag far emellan som en jojo samt lyssna på Vincents reaktion som om han ställde frågor.://:
Jag tog sen beslutet att gå in och solfjädra men bestämde att det skulle bli det sista jag gjorde. Så det blev en lååång solfjäder och sedan en mjuk ramsa på väg ut. Då blir Vincent genast arg men tystnar när jag också gör det. Jag avvaktar en minut och ger sedan bekräftelseramsan. En halvtimma tog det allt som allt och även om inte själva läggningen/sömnen har blivit bättre så har min attityd förändrats och jag har mål i sikte.
Spännande läsning
Som du säkert läst i nästan alla andra trådar så tjatar vi konstant om hur viktigt det är att man har rätt attityd, och då tänker jag att man måste ha kuren i hjärtat: känna att den är ens egen och att det man gör inte är enskilda handlingar utan att allt hänger ihop. Det låter som att du är där nu
Hoppas ni haft en bra natt!
Kram!
-
linneaeleonora
Ja men precis. Jag läste att det är bättre att man gör fel med rätt attityd än rätt med fel attityd. Där är vi nu. Jag slutar att bekymra mig över ifall jag gör som man ska utan gör det jag gör med självförtroende och hoppas att det når fram
Vincent vaknade klockan sex och började prata lite. Fort fram med ramsan från madrassen i vardagsrummet och han blir tyst. Ger efter ett tag bekräftelseramsan och har ännu inte hört något. Om tio minuter blir det glad morgon. Jag konstaterade nyss att detta förmodligen är första gången sen han föddes som jag stiger upp en halvtimma innan honom
Mitt efterlängtade framsteg kom tillslut!
Vincent vaknade klockan sex och började prata lite. Fort fram med ramsan från madrassen i vardagsrummet och han blir tyst. Ger efter ett tag bekräftelseramsan och har ännu inte hört något. Om tio minuter blir det glad morgon. Jag konstaterade nyss att detta förmodligen är första gången sen han föddes som jag stiger upp en halvtimma innan honom
Mitt efterlängtade framsteg kom tillslut!
-
linneaeleonora
Ramsan tar inte kvällstid alls. Vi kommer inte vidare från solfjädringen. Han blir inte lugn fast vi avvaktar. Snarare argare.
Sakta i backarna nu.
Killen är 14 månader och har hunnit få en del vanor. Att allt ska förändras på 3-4 dagar med en så gammal herre är inte troligt.
Ju äldre barn man kurar desto längre tid kan det ta. De har ju levt lite längre än en halvårsbebis med sina sovvanor.
Ni jobbar på så bra! Lägg ett extra krut på skrattet innan läggning. Använd er också mer av husljud just vid läggningen. Aldrig fel att dra igång dammsugaren precis innan han ska läggas som man bara fortsätter med när han ligger.
Solfjädra honom riktigt lugn vid läggningen så ni slipper springa ut och in och solfjädra. Tänk dock på att resultatet är viktigare än hur lång tid det tar. Ni har inte ens kurat en vecka så lite protester får ni räkna med.
Jobba på nu. Ni gör det så bra!
Susanne
Killen är 14 månader och har hunnit få en del vanor. Att allt ska förändras på 3-4 dagar med en så gammal herre är inte troligt.
Ju äldre barn man kurar desto längre tid kan det ta. De har ju levt lite längre än en halvårsbebis med sina sovvanor.
Ni jobbar på så bra! Lägg ett extra krut på skrattet innan läggning. Använd er också mer av husljud just vid läggningen. Aldrig fel att dra igång dammsugaren precis innan han ska läggas som man bara fortsätter med när han ligger.
Solfjädra honom riktigt lugn vid läggningen så ni slipper springa ut och in och solfjädra. Tänk dock på att resultatet är viktigare än hur lång tid det tar. Ni har inte ens kurat en vecka så lite protester får ni räkna med.
Jobba på nu. Ni gör det så bra!
Susanne
Susanne G
Dotter född 25/6-04
Kurad vid 4-månader.
Dotter född 31/10 -09. Sm från start.
Dotter född 25/6-04
Kurad vid 4-månader.
Dotter född 31/10 -09. Sm från start.
-
linneaeleonora
Igårkväll lät jag min sambo lägga Vincent för första gången och det gick ganska bra. Första gången han gick ut och ramsade blev han ledsen och gick inte ramsa ut men andra gången när han blev ledsen så tog han emot ramsan och somnade. Han hade dock bara sovit i en halvtimma under dagen så trött kan man säga att han var.
Vincent sover jättebra på natten utan uppvak men idag vaknade han en halvtimma tidigare än han ska och var ledsen. Jag solfjädrade i nästan en halvtimma men när jag gick ut med ramsan så blev han ledsen på en gång och lugnade inte ner sig. Hur ska man gå tillväga då? Jag låtsades att det var morgon och att han precis hade vaknat och gjorde glad morgon. Han blev glad på en gång och ville ha ner alla sina gosedjur i sängen
Hur lång tid kan det ta för ramsan att befästa sig?
Vincent sover jättebra på natten utan uppvak men idag vaknade han en halvtimma tidigare än han ska och var ledsen. Jag solfjädrade i nästan en halvtimma men när jag gick ut med ramsan så blev han ledsen på en gång och lugnade inte ner sig. Hur ska man gå tillväga då? Jag låtsades att det var morgon och att han precis hade vaknat och gjorde glad morgon. Han blev glad på en gång och ville ha ner alla sina gosedjur i sängen
Hur lång tid kan det ta för ramsan att befästa sig?
Hej igen!
Jag tror Vincent absolut förstår ramsan vid det här laget, men det betyder inte att han per automatik somnar direkt av den
.
Ramsan är ditt verktyg att berätta för Vincent att det är dags att sova alternativt att det fortfarande är natt. Som när man har ett litet barn och vagnar - det är signalen för att det är dags att sova. Att han sen protesterar och inte håller med dig, ja det är inte så mycket du kan göra åt. Nyckeln i att få till morgnarna är att du får väcka honom, så ett omsomnande är GULD värt. När han förstår att det är du och inte han som har kollen både på när dagen börjar och när den slutar, ja då kommer han att sova lugnt till du väcker honom. Just nu är det nog så att han känner att det är han som ska väcka dig och inte tvärtom 8)
.
Ramsan ska vara som en dialog: när du ramsar och han "går ner" då ramsar du också lugnare och mjukare, när han är förb-ad och skriker högre, ja då talar du om för honom med ramsan att det är nog och ser till att nå fram. Vänta inte på hans godkännande! Är han ledsen så har man en mycket glad
ramsa. Som han ropar får han svar
Ni jobbar på så fint, men en skopa tålamod och sikte mot målet får inte glömmas. Som Susanne säger också, glöm inte skrattet innan gonattet! Superviktigt!
Kram Mia
Jag tror Vincent absolut förstår ramsan vid det här laget, men det betyder inte att han per automatik somnar direkt av den
Ramsan är ditt verktyg att berätta för Vincent att det är dags att sova alternativt att det fortfarande är natt. Som när man har ett litet barn och vagnar - det är signalen för att det är dags att sova. Att han sen protesterar och inte håller med dig, ja det är inte så mycket du kan göra åt. Nyckeln i att få till morgnarna är att du får väcka honom, så ett omsomnande är GULD värt. När han förstår att det är du och inte han som har kollen både på när dagen börjar och när den slutar, ja då kommer han att sova lugnt till du väcker honom. Just nu är det nog så att han känner att det är han som ska väcka dig och inte tvärtom 8)
Ramsan ska vara som en dialog: när du ramsar och han "går ner" då ramsar du också lugnare och mjukare, när han är förb-ad och skriker högre, ja då talar du om för honom med ramsan att det är nog och ser till att nå fram. Vänta inte på hans godkännande! Är han ledsen så har man en mycket glad
Ni jobbar på så fint, men en skopa tålamod och sikte mot målet får inte glömmas. Som Susanne säger också, glöm inte skrattet innan gonattet! Superviktigt!
Kram Mia
-
linneaeleonora
Jag hoppas jag inte tråkar ut er med mina inlägg här.
De senaste dagarna har vi inte sett några framsteg utan snarare tvärtom.
Det känns som att det skulle vara enklare att ge upp. Och det är det säkert.
Men vi vill inte välja den enkla och ohållbara vägen utan nu ska vi peppa så vi kommer fram till målet!
Jag förstår verkligen att det är bättre att väcka honom. Men hur länge ska jag lägga honom och hur ska jag lyckas med det på morgonen? Är det bättre att solfjädra då tills han sover och fortsätta med det tills han ska upp? För så fort jag avslutar och går ut med ramsan så vaknar han och blir arg/ledsen. Jag kan inte beskriva hans tillstånd när vi går som annat än förtvivlad. Han hänger sig fast på sängen och gråter så det skär i hjärtat. Detsamma på kvällen.
Dagsluren fungerar ganska bra. Han somnar i vagnen så snart vi kommer ut och det enda problemet där är att han inte sover hela den beräknade tiden. Så inte heller där får jag möjlighet att väcka honom. Jag har provat att börja gå med vagnen när han vaknar samt ge ramsan men han somnar inte om.
Gör vi rätt som vill fortsätta eller borde vi ge oss och börja om vid ett senare tillfälle?
Jag vill ju så gärna att han ska känna sig trygg i sängen.
Kram från en lite förvirrad Linnea
De senaste dagarna har vi inte sett några framsteg utan snarare tvärtom.
Det känns som att det skulle vara enklare att ge upp. Och det är det säkert.
Men vi vill inte välja den enkla och ohållbara vägen utan nu ska vi peppa så vi kommer fram till målet!
Jag förstår verkligen att det är bättre att väcka honom. Men hur länge ska jag lägga honom och hur ska jag lyckas med det på morgonen? Är det bättre att solfjädra då tills han sover och fortsätta med det tills han ska upp? För så fort jag avslutar och går ut med ramsan så vaknar han och blir arg/ledsen. Jag kan inte beskriva hans tillstånd när vi går som annat än förtvivlad. Han hänger sig fast på sängen och gråter så det skär i hjärtat. Detsamma på kvällen.
Dagsluren fungerar ganska bra. Han somnar i vagnen så snart vi kommer ut och det enda problemet där är att han inte sover hela den beräknade tiden. Så inte heller där får jag möjlighet att väcka honom. Jag har provat att börja gå med vagnen när han vaknar samt ge ramsan men han somnar inte om.
Gör vi rätt som vill fortsätta eller borde vi ge oss och börja om vid ett senare tillfälle?
Jag vill ju så gärna att han ska känna sig trygg i sängen.
Kram från en lite förvirrad Linnea
Vet du, jag skulle absolut solfjädra längre än du gör, kanske ända in i sömnen. Ni har hamnat i ett tråkigt mönster som måste brytas, och då är verktygen till för att användas.
Till dagluren och vagnen kan du göra så att du börjar gå tio minuter innan han brukar vakna, och går luren ut. Det viktiga är som sagt att få tiderna att sitta nu till en början, och en del barn behöver lite mer handgriplig hjälp.
Jag tycker absolut inte ni ska bryta nu, ni är så fint på väg och bara ni får till sovningen fram till väckning är ni snart i mål.
Kram!
Till dagluren och vagnen kan du göra så att du börjar gå tio minuter innan han brukar vakna, och går luren ut. Det viktiga är som sagt att få tiderna att sitta nu till en början, och en del barn behöver lite mer handgriplig hjälp.
Jag tycker absolut inte ni ska bryta nu, ni är så fint på väg och bara ni får till sovningen fram till väckning är ni snart i mål.
Kram!