Nio nätter nu - det funkar inte - vaknar och gråter

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Lindaniel

Nio nätter nu - det funkar inte - vaknar och gråter

Inlägg av Lindaniel »

Vi har nu genomfört nio nätter av kuren och ser ingen bättring längre. De första fyra nätterna gick som planerat med mycket frågor och en hel del buffande, men redan andra natten märkte vi att ramsan tog och att vi kunde minska ner på buffandet för att tillslut sluta helt. Han sov bra den fjärde natten, då han vaknade vid 22 och somnade om efter 20 minuter (Tillrättalägande och solfjäder krävdes för att han skulle lugna sig) för att sedan sova helt till väckning vid 7.30. Men sedan dess har det blivit ungefär som innan kuren igen.

Vår son är 7 1/2 månad, glad och aktiv på dagarna och äter ordentligt med riktig mat och välling. Han somnar på väldigt kort tid både på dagarna och kvällarna, men det gjorde han även innan vi började med kuren. Möjligtvis går det ännu snabbare att somna nu, men det har inte varit något problem de senaste månaderna innan vi började med kuren.

Hans sovschema är:
natt 20-07:30,
dag: 09:45-10:30, 11:30-13:00 och 16:30-17:15
Vilket ska ge 14 1/2 timme per dygn.

Vårt problem är att han vaknar på nätterna med gråt och somnar inte om. Han sover första vändan ca 4-5 timmar sen kan han vakna varje eller varannan timme efter det, ibland oftare. Vi har följt kuren och buffar inte längre då det inte behövs(slutade under andra natten som man bör). Vi markerar bara med solfjäder efter tillrättaläggande och vi tillrättalägger bara när han lägger sig eller när vi hör att ramsan inte funkat på en halvtimme eller gråten stegrar sig väldigt kraftigt. Senaste nätterna har vi gått in en gång. Han tar ramsan för det mesta, men under hans stora vakenperiod vid ca 00-02 tiden så funkar inte den heller. Det är då vi ibland har gjort tillrättaläggande, då vi inte vet om han ligger helt fel i sängen.

Under vargtimmen vaknar han också, men då går vi aldrig in, utan ramsar eventuellt någon gång tills han somnar om, vilket han oftast gör. Men han brukar vakna 2-4 gånger under denna period.

I natt sov han först 7 timmar från åtta till tre, jättebra! Då vaknade han och hade en vakenperiod med ledsengråt på en halvtimme då inte ramsan funkade. Han somnade ganska snabbt om efter tillrättaläggande och ramsa plus bekräftelseramsa. Han vaknade nästa gång 4:10 men somnade snabbt om efter ramsa. Sen vaknade han precis innan sex och somnade om efter att vi satt på klassisk musik, som han sov till i 45 minuter, men somnade om utan att vi behövde ramsa.

Han vaknar ungefär lika mycket som innan vi började kura, enda skillnaden är att han inte har napp och att vi inte går in till honom lika ofta. Han sover lite längre första passet, men annars är allt sig likt. Vi har inte tagit upp honom ur sängen sen han var 5 månader då han fick eget rum och vi slutade med nattamningen. Vi har gjort tre undantag vid sjukdom (falsk krupp t.ex) då han tydligt visat att han inte alls vill bli upptagen, han har snarare blivit argare av detta...så nu tar vi inte upp honom om vi inte måste till akuten)

Vi är medvetna om att det kan ta längre tid när barnen är över 6 månader och dessutom har han tandsprickning just nu. Men ärligt talat så orkar vi inte mycket mer, då vi verkligen hade satt vårt hopp till denna kur. Vad ska vi göra? Det har ju gått mer än en vecka sen vi började och uppföljningsveckan är ju snart slut. Finns det någon som vet vad vi ska göra eller har varit i liknande situation? Skulle vara oerhört tacksam för hjälp!
Lindaniel

Re: Nio nätter nu - det funkar inte - vaknar och gråter

Inlägg av Lindaniel »

Ska tilläggas att han sover på mage med andningslarm också...Han vänder sig ibland men är oftast kvar på mage när vi väcker honom.
MoaS

Inlägg av MoaS »

Vår son vaknar också och gråter på nätterna, ibland fler ibland färre gånger. Men det gjorde han även innan kuren och vi tror att det har med saker som står utanför kuren att göra. Tandsprickning och förkylning t.ex. Det är mycket som stör i den här åldern. Därför är kuren vår enda hjälp. Nu somnar han åtminstone om själv efter en liten stund. Vi kan ju inte göra så mycket åt att han vaknar och gråter. Och det har blivit mycket bättre nu när det gått ca 4 veckor sedan vi började kura. Ni är inte igenom uppföljningsveckan än, så härda ut. Jag vet inte om det här stämmer för er, jag ville bara dela med mig av hur vi har det. Lycka till med älsklingen!
Luvisen

Inlägg av Luvisen »

Hej och välkommen Lindaniel! :D

Det låter som ni har det tufft. För oss gick också allt mer utför under uppföljningsveckan varför jag måste fråga. Hur ser dagarna ut? Vad har ni för er. Där kan det finnas saker att justera! :idea: Så var det hos oss. Måste även fråga så jag vet hur jag ska svara. Har ni läst Annas Barnaboken?

Skickar extra värme! :heart: :heart: :heart: /Luvisen
Bebispojken född 22 april 2009
Maratonkurning 26 dec 2009 - 12 feb 2010
Petite Soeur född 8 mars 2012
SM rookie
Lindaniel

Inlägg av Lindaniel »

På dagarna tar vi det mest lugnt och leker och myser här hemma. Speciellt under uppföljningsveckan. Då har vi även avstått från att gå på babysimmet som han älskar att gå på. Men det kändes bäst att hålla dagarna så gott som helt lika nu. En dag ser ut ungefär så här:

07.30 väckning + blöjbyte, sen går vi ner och ger honom välling (250 ml)
07.45 lite mys med mamma i soffan sen egenlek på lekmattan i vardagsrummet
08.45 går vi upp och tvättar honom, borstar tänderna, byter om till kläder och sen busar vi på övervåningen. Oftast i vår säng för det älskar han.
09.45 sover förmiddagsluren i sin säng (45 min)
10.30 väckning, sen går vi ner och han äter gröt + fruktpuré
10.45 här gör vi lite olika saker varje dag. Men han "hjälper" till med hushållsarbete, diskar, viker tvätt osv. Sen så ligger han mycket på mage på golvet också och kryper runt och undersöker husets alla vrår.
12.30 sova lunchluren i vagnen utomhus (1,5h)
14.00 väckning, sen äter han middagsmat + fruktpuré (tar lite längre tid att äta detta men aldrig mer än 30 min)
14.30 vi leker tillsammans på golvet.
15.30 går upp och busar på övervåningen. I hans rum och i vår säng. (leka tittut under våra täcken är sååå kul tycker han)
16.30 sova middagsluren i sin säng (45 min)
17.15 väckning, sen äter han middagsmat + fruktpuré (ges av pappa som har kommit hem)
17.45 busar med pappa i soffan en liten stund innan vi börjar laga mat.
18.00 matlagning som Edvin hjälper till med genom att sitta i sin matstol i köket med köksredskap.
ca 18.30 sitter han med oss vid matbordet och äter middag (han har kanske lite ärter eller något att plocka med, tanken är att han snart ska börja äta med oss)
19.00 går vi upp och byter till pyjamas
19.15 busar i soffan. Älskar att stå själv och hoppa lite (han står så klart inte själv, men det tror han att han gör)
19.30 dags för nattslurken. Välling igen (ca 250 ml brukar gå ner)
19.45 upp och byter blöja, borstar tänderna. Börjar busa upp honom så smått.
19.50 dags för skrattet till go´nattet. Här får vi testa lite olika varje kväll, för det som var kul igår behöver absolut inte vara kul idag ;) Men det går tillslut!
20.00 med skrattet i kroppen läggs han i sin säng. En av oss går ut. Han läggs tillrätta och så ramsar vi oss ut. Somnar oftast inom 5 minuter.

Jag har läst lite i Barnaboken, därför har jag till exempel gett honom egentid (inte i sängen eftersom han vill kräla runt) när hans rum är helt klart ska han få börja leka där på morgonen, så att han får vara helt ifred. Jag har också sett till så att han är delaktig i hushållsarbete och matlagningen speciellt, för han älskar det. Jag försöker sätta av lite tid varje dag där jag gör något som är "viktigt" för mig. Det kan vara att sy, rita, skriva...osv men det här varierar från dag till dag beroende på om jag orkar med. Är ju rätt trött på dagarna.

Normalt sett (inte under uppföljningsveckan alltså) går vi på promenad vid lunchluren, har besök av eller besöker någon av våra grannar (tre barn här födda med någon veckas mellanrum), måndagar har vi babysim (andra terminen nu så schemat är gjort för att passa denna aktivitet) och på fredagar har vi mammaträff med alla hans kompisar. Föutom detta så gör vi inte så mycket annat (världen ska ju vara liten innan den blir stor...)

Pjuh det blev ett långt svar =)

/Linda
Luvisen

Inlägg av Luvisen »

Hmm... :-k Ska se om fler kloka kan komma med råd.

Det som slår mig är att de är mkt underhållning på schemat fr dig alltså. Jag menar inget illa utan att den lilla människan måste vara med mer. Göra mer själv. Sätt honom i diskhon medans du diskar så kan han smaka på en ny disksvamp och ta några tag med diskborsten? Fast det kanske ni gör också? Stoppar han in tvätt i tvättmaskinen? Det är härligt! Är han bossen över alla lampor som ska ändas och släckas? Ja, sånt smått och gott som kommer fram lite här och var. :wink: Och till detta ska han ha stort tack i stor stil! ;)

Sedan kan ni ju köra MER plockisar till maten. Kokta grönsaker att mosa? Smörkuber? En STOR bit gurka som man kan gnaga på (det kommer ju inte loss några stora bitar, om det kommer loss ngt alls... )

Det var mina tankar så här just nu.

Värme! /Luvisen
Bebispojken född 22 april 2009
Maratonkurning 26 dec 2009 - 12 feb 2010
Petite Soeur född 8 mars 2012
SM rookie
Lindaniel

Inlägg av Lindaniel »

Jo han hjälper till massor här hemma och jag är noga med att tala om för honom vad bra det är att han hjälper mig. Vi tänder lampor, vattnar blommor, diskar, han viker sina pyjamaser själv ;) mm. Det känns som att vi har bra koll på dagarna, och han somnar utan större protester då, Det kan vara den sista luren på eftermiddagen som krånglar ibland. Han får gurka osv ibland, men vi ska bli bättre på att ge honom plockisar nu.

Men tillbaks till nätterna då. Inatt gick det lite bättre. Han vaknade som vanligt kl 01, men vi behövde inte gå in utan han somnade om med hjälp av en ramsa. Vaknade sedan kl 6...då hördes det att han fastnat i sin gråt. Daniel gick snabbt in och la honom tillrätta. Han låg upptryckt mot spjälorna och somnade om direkt efter tillrättaläggandet.

Hur funkar det med tillrättaläggande nu? Är det ok att vi går in någon gång på natten fortfarande? Bör vi ramsa efteråt eller beror det på hur vaken han är när vi går in? Vet att man inte kan säga exakt hur mycket en bebis får gråta, men när uppföljningsveckan nu är över för vår del, bör vi då vänta ännu längre innan vi går in till honom. Vi vill inte fastna med ramsor och tillrättaläggande...utan vi vill ju göra honom trygg utan att vi behöver ingripa så mycket. Hur uppnår vi det bäst nu tror ni?
Lindaniel

Inlägg av Lindaniel »

Jo han hjälper till massor här hemma och jag är noga med att tala om för honom vad bra det är att han hjälper mig. Vi tänder lampor, vattnar blommor, diskar, han viker sina pyjamaser själv ;) mm. Det känns som att vi har bra koll på dagarna, och han somnar utan större protester då, Det kan vara den sista luren på eftermiddagen som krånglar ibland. Han får gurka osv ibland, men vi ska bli bättre på att ge honom plockisar nu.

Men tillbaks till nätterna då. Inatt gick det lite bättre. Han vaknade som vanligt kl 01, men vi behövde inte gå in utan han somnade om med hjälp av en ramsa. Vaknade sedan kl 6...då hördes det att han fastnat i sin gråt. Daniel gick snabbt in och la honom tillrätta. Han låg upptryckt mot spjälorna och somnade om direkt efter tillrättaläggandet.

Hur funkar det med tillrättaläggande nu? Är det ok att vi går in någon gång på natten fortfarande? Bör vi ramsa efteråt eller beror det på hur vaken han är när vi går in? Vet att man inte kan säga exakt hur mycket en bebis får gråta, men när uppföljningsveckan nu är över för vår del, bör vi då vänta ännu längre innan vi går in till honom. Vi vill inte fastna med ramsor och tillrättaläggande...utan vi vill ju göra honom trygg utan att vi behöver ingripa så mycket. Hur uppnår vi det bäst nu tror ni?
Anna09

Inlägg av Anna09 »

Hej,

har läst hur era dagar ser ut och det känns som att du gjort en stor omställning av deras "utseende" i och med kuren?

Jag skulle lägga till MER utevistelse, krypa och upptäcka världen ute, både på fm och em.

Du kan också läsa kapitlet om 8 månadersångesten i Barnaboken.

Han behöver inte läggas tillrätta längre, ni KAN göra det. Då 10 minuter efter att han somnat till kvällen. När ni lägger er själva kan ni smyga in och lägga på täcke och kanske lägga till rätta lite - om det behövs.

Jag tycker hans värld är stor nog med grannbarn, babysim och mammaträff som du beskriver - så stor har Esters värld inte blivit ännu... :shock: :wink:

Men frisk luft och att upptäcka snö, is, granbarr och annat som finns ute nu är toppen, fåglar, flygplan, helikoptrar, bilar, bussar u name it - är toppen. Lite bökigt med alla kläder men helt värt det - man skapar en god vana.

Vi hade lite trubbel med den luren då också, jag gick ut med vagnen och erbjöd förutsättningar att sova/vila under promenaden. Klockade ibland 5 min, ibland 20 min. Du förstår tänket.

Inte överkoncentrera elle leta fel - ut i friska luften och njut. Läs om ångesten och det är toppen att ni har så mycket social delaktighet.

Underskatta inte hans förmåga att äta just plockisar och annat som går att tugga sönder i små mjuka bitar, till alla mål. :wink:
//Anna
Mamma till Ester - :heart: född feb 09, kvällsmålskurad juni 09
Lindaniel

Inlägg av Lindaniel »

Hej!

Och tack för svar =) Jag har svarat på några av dina frågor. Och jag vet att jag intar försvarsposition här, men jag känner att jag dels kan ha missuppfattat ditt/era svar eller så har vi bara missförstått varandra helt enkelt =/ Vi har ju läst SHN utan och innan, men nu undrar jag om vi har missförstått vissa delar jag och min sambo...Vi har vänner som lyckats med kuren som har gett oss tips och råd, men eftersom det funkade för dom från natt fyra så kan de inte riktigt hjälpa oss längre. De hade vissa problem och fick hjälp via forumet...och nu har vissa av svaren vi har fått gått emot det dom fick rådet att göra. Så vi är lite förvirrade. Vi trodde att: Barn ska somna i stillastående vagn (så att dom inte vaknar när vagnen står still). Dagarna ska vara helt lika under kuren Dagarna ska vara lugna och trygga under uppföljningsveckan (alltså undvika för många nya intryck).

har läst hur era dagar ser ut och det känns som att du gjort en stor omställning av deras "utseende" i och med kuren? Under kuren så hoppade vi över babysimningen eftersom den ger honom väldigt mycket intryck och dagarna ska vara helt lika under kuren (eller?) och vi kunde ju inte åka på simning varje dag...Jag har också förstått det som att uppföljningsveckan ska vara lugn den med, så vi har inte gjort något utöver det vanliga. (I fredags var vi på mammaträff en liten stund eftersom han tycker det är så kul att träffa sina kompisar). Jag har inte varit ute på promenad som jag brukar. Han somnar ju väldigt lätt då och jag har förstått det som att det är viktigt att barnet lär sig sova fast att vagnen står still, så därför ställde jag bara ut honom på altanen. Normalt sett så går vi ut lite innan han ska sova så att han får se sig omkring och efter 15 min så lägger jag ner ryggen på vagnen och då somnar han. Men ville inte göra så den här veckan. I och med att han har varit så trött på dagarna så somnar han alltid i vagnen (även när han inte ska). Men igår och idag var vi ute med honom i en halvtimme och han höll sig vaken. Så nu kommer vi ju såklart fortsätta med det och så småningom utöka tiden han är ute med vagnen. Det jag försöker säga är att dagarna är sig ganska lika det dom var innan vi började kuren, och jag har inte lagt till något extra eftersom det kändes som en dum tid att göra det. NU när uppföljningsveckan är över så ska jag givetvis ge honom möjlighet att upptäcka världen i den takt som han själv vill. Och han är väldigt nyfiken så det blir nog inga problem.

Jag skulle lägga till MER utevistelse, krypa och upptäcka världen ute, både på fm och em. Vi är rätt insöade här så krypa ute det går inte just nu tyvärr =) Han kryper inte än utan krälar bara och det finns ingen barmark överhuvudtaget, så det känns inte som någon bra idé just nu. Men han har en pulka som vi ska köra honom i så fort det slutar vara mellan -10 och -15 grader.

Du kan också läsa kapitlet om 8 månadersångesten i Barnaboken.
Ja det ska jag göra! Det är ju hög tid det har du rätt i =)

Han behöver inte läggas tillrätta längre, ni KAN göra det. Då 10 minuter efter att han somnat till kvällen. När ni lägger er själva kan ni smyga in och lägga på täcke och kanske lägga till rätta lite - om det behövs. Hmmm, jag har nog uttryckt mig fel. Det jag menar är ju att vi upprepar beskedet en gång per natt (med tillrättaläggning och ramsa som vid sänggåendet). Då han gråter och inte svarar på ramsan, så brukar beskedet (tl + ramsa) få honom att somna. Och det är det jag undrar om vi ska sluta med? Och i så fall, hur mycket får han gråta?

Vi hade lite trubbel med den luren då också, jag gick ut med vagnen och erbjöd förutsättningar att sova/vila under promenaden. Klockade ibland 5 min, ibland 20 min. Du förstår tänket. Jo absolut fast jag trodde man skulle undvika det. Jag vet att han somnar i vagnen, men han ska ju lära sig att sova även om vagnen står still (eller?). Vissa dagar sover han sina 45 min i sängen på em och vissa sover han 20, så det kanske inget stort problem.

Underskatta inte hans förmåga att äta just plockisar och annat som går att tugga sönder i små mjuka bitar, till alla mål. Han har precis blivit intresserad av detta så vi har börjat ge honom mer nu den här helgen.

Är det så att ni tror nätterna ordnar sig mer nu när jag kan börja låta honom uppleva världen lite mer igen och ge honom mer intryck? Uppföljningsveckan är ju slut från och med imorgon och då ska vi simma igen =)
Emma80

Inlägg av Emma80 »

Hej! Hur har det gått de senaste två dagarna? Ibland om man inte får svar direkt så kommer man på egna lösningar, har ni sett några framsteg?

Kram Emma
:heart: Emil född 070510 :heart:
:heart: Elias född 081005 :heart:
Lindaniel

Inlägg av Lindaniel »

Så sant, så sant! Vi följde vår instinkt, och det verkar ha fungerat. Han har sovit ganska så bra med ett uppvak per natt senaste nätterna. Igår sov han helt till 05.22 innan han började gråta. Var vaken 30 min, men sov sen tills jag väckte honom 07.30. Inatt sov han ännu bättre och vaknade först kl 06.45. Låg och babblade men började gny lite kl 06.55...då tog jag mig en dusch, och han tystnade. Var vaken men nöjd en liten stund, började bli missnöjd 07.15 så jag tog upp honom 07.20 innan han började bli ledsen. Synd att använda sista 10 minuterna på en superbra natt med att ramsa tänkte jag...så vi har haft en underbar morgon =)
Acnaib
Rådgivare/advisor

Inlägg av Acnaib »

Underbart! Härligt att det gick så fint. Bra jobbat! :thumbsup:

:heart:
Bianca
:heart: Freja :heart: 2009-01-03
:heart: Ronja :heart: 2010-05-22
:heart: Franz :heart: 2015-09-20
:heart: Otto :heart: 2017-01-01
Skriv svar