Sluta ammas och byta rum

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Aurum

Sluta ammas och byta rum

Inlägg av Aurum »

Hej alla kloka!

Jag behöver råd och stöd i fråga om min snart 10-månaders flicka. Hur ska jag få henne att sluta amma och hur ska jag flytta över henne till storebrors rum?
Lillan sover i spjälsäng precis jämte min sambos och min säng. P.g.a. att hon knappt ökade i vikt mellan fyra och sex månaders ålder ammade jag henne ofta på nätterna, vid minsta pip. När hon fick fast föda vid sex månader bröts trenden och hon går nu upp som hon ska, även om hon fortfarande ligger under kurvan. (Jag struntar i den där kurvan f.ö.)
Hon slutade då att vakna så ofta men fortfarande ammar jag henne 2-3 gånger per natt där den sista gången är vid fem, halv sex-tiden på morgonen för att hon ska somna om. Anledningen till att jag ammar är enkel: snabb lösning. Istället för att ta fajten med hennes riktiga ilska och tillhörande röstresurser så är det enklare att amma och hon sover gott vidare. Själv är jag väldigt, väldigt trött så det är förstås också en orsak till min enkla lösning.
Jag ammar ingenting på dagen. Hon får bröstet som nattslurk och sen alltså på natten. Jag har mjölk men tycker mig märka att intresset för att äta har minskat och det är mest som tröst, så mjölken sinar väl snart. Hon är för övrigt tumsugare och har ratat gosedjur utan håller istället hårt i täcket.
Nu har jag emellertid en dead line. Den femte mars ska sambon och jag sova på hotell en natt och morföräldrar ska vara barnvakter! Jag har aldrig pumpat innan och tänker inte börja nu.
Lillan sover 19-07 (men vaknar hon kl. sex vilket också är vanligt går vi upp då). Hon läggs till vila kl. 10.30 och där är hon inte alls säker men sover oftast en timme och 15 min. Anledningen till att hon är uppe så länge på förmiddagen är att det ska passa med storebrors vila, jag vill ha båda sovandes samtidigt. Lillans andra vila på 30 minuter ute i vagn infaller vid kl. 15, 15.30 beroende på hur länge hon sov på långa vilan.

Vi vill lägga in Lillan i storebrors rum. Därav lite av mitt bryderi. Tanken var nämligen att Lillan självmant skulle sluta med amningen, som storebror gjorde, och sen skulle hon flyttas in till honom. Men nu undrar jag; ska jag avvänja henne vid nattamning samtidigt som hon flyttas in till storebror eller ska jag ta en sak i taget? Problemet är att min son (två och ett halvt år gammal) inte heller är en säker sovare. (Han har dock aldrig kurats eftersom han sover bra vissa dagar och sämre andra.) Det känns därför inte helt smidigt att ha Lillan protesterandes i samma rum som sonen. Å andra sidan vill jag ju inte måla fan på väggen!

Hur ska jag göra??
Tacksam för svar!
Luvisen

Re: Sluta ammas och byta rum

Inlägg av Luvisen »

Får man fråga: Varför vill du inte kura barnen? Iaf lillan. SÅ är saken biff! :mrgreen:
Läs SHN-boken, gör ett bombsäkert schema och sätt ett datum. Så är det bara att köra så är nattamningen puts väck. Med tiden även nattuppvak. :heart: Pojken din är stor men kan givetvis också kuras så har du båda sovandes nätterna igenom så ni kan göra detsamma. :P

Vad tror du om det?

Värme! //Luvisen
Bebispojken född 22 april 2009
Maratonkurning 26 dec 2009 - 12 feb 2010
Petite Soeur född 8 mars 2012
SM rookie
Aurum

Inlägg av Aurum »

Jo, det har jag förstått att det är kurning som gäller för att nattamningen ska avbrytas. Frågan är då om jag ska flytta in lillasyster till storebrors rum med en gång och starta kurning där och i så fall riskera att storebror inte får nån vidare sömn de nätterna det handlar om, eller om jag ska kura lillasyster i vårt rum och när hon blivit en säker sovare flytta på henne?
Min tanke är lite att kanske slutar hon mer självmant med nattamningen om hela lägessituationen ändras. (Eller blir det tvärtom; jättejobbigt med mycket förändringar på en gång?)
Kanske blir min frågeställning tydligare nu? Känner själv att jag är lite vimsig, är så trött...

Tack för att du svarar!
Luvisen

Inlägg av Luvisen »

Aha! Då fattar jag bättre! :lol:

Ska du kura båda så kan du ju ha dem i samma rum och ramsa dem över en kam. Är det många år mellan syskonen? För då kanske det är bättre att kura dem separat. Småttingarna kan ju vara lite tjorviga (många frågor liksom). Fast det kan lika gärna sova mer eller mindre hela natten igenom redan 1a natten. :shock:

Värme och stöd finns här. :heart: :heart: :heart: /Luvisen
Bebispojken född 22 april 2009
Maratonkurning 26 dec 2009 - 12 feb 2010
Petite Soeur född 8 mars 2012
SM rookie
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"