Frågor om 15 månaders Gabriel som kuras nu!

Frågor och svar om att kura lite äldre barn
Skriv svar
MammaSofia78

Frågor om 15 månaders Gabriel som kuras nu!

Inlägg av MammaSofia78 »

Hej!

Jag och min man började kura Gabriel i fredags kväll (idag är det måndag). Tre nätter har alltså förflutit och nätterna har varit följande:

NATT1 (Mamma)
07.30 Läggdags
20.15 Tystnat av solfjädring+ramsa och sedan somnat
22.30 Skrik (tillrättaläggande+ramsa hjälpte på en gång)
23.30 Skrik (tillrättaläggande+ramsa hjälpte på en gång)
04.30 Vaken (tillrättaläggande+ramsa fungerar ej - bara skrik/gråt)
06.00 Tagit upp en gråtande Gabriel ur sängen och påbörjat morgon.

NATT2 (Mamma)
18.30 Läggdags
18.50 Tystnat av solfjädring+ramsa och sedan somnat
01.30 Väldigt vaken, han vill somna men sömnen kommer inte, ingenting fungerar förutom att han får hålla min hand.
03.15 Somnade till slut till min hand
07.20 Vaknade av sig själv.

NATT3 (Pappa)
18.30 Läggdags
19.30 Solfjädring helt tills han somnat+ramsa
21.30 Skrik (solfjädring+ramsa fungerade)
03.30 Väldigt vaken, han vill somna men sömnen kommer inte, ingenting fungerar förutom att han får hålla handen. Inte ens handen fungerar.
05.00 Somnade till slut med solfjädring+ramsa (in och ut många gånger ur rummet)

Detta var alltså nu på morgonen, vet inte hur det har gått sedan kl 5. Det är min man som är pappaledig nu. Jag körde till jobbet tidigt.

Jag tycker att kuren har fungerat bra. Gabriel har sovit i sin egen spjälsäng, i eget mörklagt svalt rum, utan napp (han var helt nappifierad tidigare) och sovit stora delar av natten på egen hand. Det vi upplever som problem är hans "vargtimmar" som dock inte uppträder tidig morgon utan snarare runt 1-3 tiden mitt i natten. Detta har han haft tidigare också innan kuren, ca 3-4 nätter per vecka. Då har han legat i sin spjälsäng intill vår säng så då har han legat och hållt någon av oss i handen ca 1-3 timmar tills han somnat till slut. Vi vet inte hur vi ska få bort dessa "vakentimmar". När vi försöker solfjädring+ramsa så ställer han sig upp och skriker. Han fortsätter med detta ända tills han får handen. Först då blir han lugn. Han håller i handen, ligger stilla, med ögonen stängda och försöker somna. Men sömnen kommer inte förrän många timmar senare.

Vad gör vi fel???

Gabriel har goda rutiner i övrigt på dagen. Får mat och dagssömn till ungefär samma tider. Han är van vid regelbundenhet och återkommande rutiner varje dag sedan spädbarnsåldern. Han har också alltid ätit bra. Är väldigt glad i mat.

En annan sak, Gabriel börjar gråta så fort vi går in i hans rum och han förstår att det är läggning på gång, både vid dagssömnen och nattsömnen. Det har han börjat med nu till kuren. Innan har han sett fram emot att läggas när han låg i vårt rum. Själva läggningen är väl rätt ok, trots allt. Vi har aldrig upplevt själva läggningen som ett problem. Förr gick den väldigt snabbt, ca 10 minuter. Nu 20-45 minuter. Men vi har ju precis börjat kuren. Vårt problem är uppvaknandet under natten. Förr, när han låg hos oss, vaknade han många gånger per natt. Kanske 5-7 ggr en bra natt. En bra natt har han heller inga "vakentimmar". Så det har ju definitivt blivit mycket bättre sedan kuren påbörjades. Han vaknar inte alls lika ofta som förr. Men "vakentimmarna" finns kvar verkar det som och han är väldigt ledsen när han ska läggas. Han somnar gråtandes varje kväll.

Tacksam för svar! Vi behöver verkligen hjälp!
Mvh, Sofia
MammaSofia78

Re: Frågor om 15 månaders Gabriel som kuras nu!

Inlägg av MammaSofia78 »

Hej igen!

Kommit på att jag och min man har fortfarande en del frågetecken kring kurandet.

Hur länge ska jag solfjädra? När jag tillrättalägger Gabriel och solfjädrar så kan han vara lugn men så fort jag går ut, innan jag hunnit lämna rummet, så ställer han sig upp och "frågar", dvs skriker och gråter. Men solfjädrar jag tillräckligt länge så hinner han bli ordentligt trött och då fungerar det att gå och ramsa.

När han väl ställer sig upp och skriker och gråter, hur länge kan jag låta honom "fråga" på det viset? Vad är ok? När ska jag ramsa igen? Hittills har jag inte låtit honom skrika alls länge (ca 15 sek) innan jag har gått in och tillrättalagt igen. Så håller jag på så och går in och ut ur rummet tills han är jätte trött. Då solfjädrar jag några minuter tills han är väldigt sömntung och sen går ut med ramsa. Men frågan är om jag borde solfjädrat längre redan från början? Solfjädra i 10 minuter t ex redan första gången så han hinner bli riktigt tung i kroppen?

Och när han vankar under natten från sin sömn och skriker och gråter. Då ramsar jag från dörrspringan. Men hur länge ska jag låta honom "fråga" innan jag fortsätter att ramsa? Och hur länge kan jag hålla på så här?

En del frågor kvarstår inser jag nu fastän jag trodde att jag var mogen för att kura Gabriel. Vi är på dag nr fyra nu i kurandet.

Tacksam för hjälp!
/Sofia
Susanne G
Kontakt:

Inlägg av Susanne G »

Hej Sofia och välkommen till forumet. :D

Som du själv skriver så är ni på dag fyra. Alltså bara fyra dagar sedan ni började kuren. Ni måste ge det lite mer tid och mer tålamod.

Om ni känner er osäkra på hur och vad ni ska göra så tycker jag ni kan läsa på lite mer. Hellre för mycket än för lite.

Jag tycker du kan solfjädra honom längre vid själva läggningen om du känner att det funkar bättre. Sedan går du ut med ramsan. Skulle han ställa sig upp så får du ändå fortsätta ut. Ramsa dig bort från rummet och gå t ex ut och slamra med disken.

Avvakta lite, svårt att säga exakt tid utan ni får lyssna av HUR han låter. Är han bara lite arg så kan du bara slamra på en stund till innan du ramsar igen. Är han däremot ledsen så ramsa tidigare. Att lära sig vad gråten betyder är en stor del i shn. Ramsan och hans ljud blir en dialog er emellan. En annan sak att tänka på är att aldrig ramsa och sedan gå in exakt efteråt. Då uteblir effekten av ramsan och den blir verkningslös. Känner du dig osäker är det bättre att gå in och lägga tillrätta och sedan ramsa.

Det är viktigt att ni håller er till samma tider varje dag. Jag uppfattar det som att läggnings och väckningstider varierar en del.
Håll er till samma tider och se till att NI får väcka honom så kommer poletten att trilla ner till slut.

Skrattet till gonattet är ett fint verktyg. När det lätt blir lite lesset redan när man är på väg till sängen är det viktigt att man lägger ännu mera krut på buset innan nattning. Busa 10 minuter innan ni lägger honom så att han riktigt kiknar. Du och pappa kan fortsätta skratta efter läggningen och nästan skratta ramsan när ni går ut. Brukar funka bra. :D

När han har sina vakentimmar där på natten gäller det att ni vägleder honom rätt och visar vad som gäller, att det är natt och han ska sova. Solfjädra honom riktigt sömntung, t om in i sömnen någon natt, och gå ut med ramsan. Att ni håller honom i handen ibland förvirrar bara honom. Han kommer inte veta vad som gäller och kuren kommer ta längre tid. Han är ju van vid det sen innan så det är klart att han undrar. Ni måste visa honom hur det ska vara.

Först och främst så läs på lite till så att ni har mer kött på benen.

Susanne
Susanne G
Dotter född 25/6-04
Kurad vid 4-månader.
Dotter född 31/10 -09. Sm från start.
MammaSofia78

Inlägg av MammaSofia78 »

Hej Susanne!

Du har en dotter som är nästan lika gammal som Gabriel, såg jag. Bara några dagar emellan. :)

Tack snälla för att du tagit dig tid till att skriva ett svar till oss! Jag blev så otroligt glad när jag läste ditt mejl! Du har förstått situationen rätt och jag kan förstå att vi verkar vara för lite pålästa men vi har läst och läst och läst men det är först nu när vi börjat kuren som alla frågor kommer och du har rätt i att vi är osäkra och veliga. Inte alls bra! Men med svar på våra frågor så blir vi också starkare i vår säkerhet.

Vi ska alltså sluta helt med att ge handen. Det förvirrar Gabriel bara. Och vi ska vara konsekventa, solfjädra, ramsa på väg ut, slamra med disk mm, låta honom reagera, ramsa igen, möjligen lägga tillrätta igen, och snabbt ut med ramsa och fortsätta så tills han lugnar sig och somnar (då bekräftelse).

Och skrattet till gonatten är också väldigt viktigt!

När jag la ner honom igår i spjälsängen för att lägga sig så vägrade han att läggas tillrätta. Han sköt ifrån med benen och ville bara stå upp i sängen och gråta med full hals. Han är så klart jätte förvirrad nu stackaren. Det är då jag undrar om jag gör rätt i att ändå gå ut med ramsa, låta honom reagera, slamra med mitt och sen? Han står och skriker och är både arg och ledsen. Då har jag försökt gå in, lägga honom tillrätta igen. Så är frågan, ska jag snabbt ut igen eller vara kvar och solfjädra/buffa länge? Oftast så får jag inte honom lugn, han vill antingen inte lägga sig ner alls eller ligger kanske några sekunder och sen upp igen. Är det rätt av mig då att ramsa mig ut och låta honom reagera en stund?

När han väl kommit till det stadiet att han lägger sig ner utan motstånd och sen ska jag solfjädra/buffa honom så vill han hela tiden dra åt sig min hand. Och när jag inte ger honom handen så blir han ju jätte ledsen och gråter och ställer sig upp igen. Men då ska jag alltså vara konsekvent, inte ge honom handen, ställer han sig upp och gråter och skriker så går jag ut med ramsa och låter honom reagera. Uppfattar jag det rätt? Och om han fortsätter att skrika och skrika, är det fel då att försöka ramsa igen? Det får jag kanske avgöra själv? Det gäller att få upp en kommunikation med ramsan. Men nu när han är så förvirrad? Vad är bäst att göra? Främst försöka lugna honom med solfjädring/buffning (inte handen) och ramsan kommer i andra hand (på väg ut)? Förlåt att jag bombarderar dig med frågor. Detta är själva kärnan i problemet att jag är osäker på hur jag ska hantera situationen och hans reaktion. Jag måste komma till att jag lyckas lugna honom, utan handen, med solfjädern/buffning och sen försöka lugna honom med ramsa.

På natten kan man väl säga att samma situation uppstår igen och då kommer de samma frågorna tillbaka. Men på natten gäller det för mig att kommunisera att nu är det natt sov så gott. Mer med ramsan, eller hur? Inte så långa solfjädringar/buffningar? Han hör att jag ramsar men bryter ut i skrik och gråt (både arg och ledsen och sen börjar han bli mer och mer förtvivlad när jag fortsätter att ramsa efter en kort paus). Vad gör jag i ett sånt läge?

Jag behöver känslan att jag gör rätt och att det jag gjort denna natt kan jag nästa natt bygga vidare på. Så kände jag väl den första natten men sen började jag ge honom handen och sen dess har väl allt bara blivit pannkaka för Gabriel. Vill inte förvirra honom mer. Vet också att detta gör vi för att han ska lära sig att sova, vilket får honom att må bra. Men har svårt att tolka hans skrik i processen och veta vad som är rätt eller fel i mitt agerande i var stund.

Jätte tacksam för din hjälp!
Mvh,
Sofia och Gunnar
Susanne G
Kontakt:

Inlägg av Susanne G »

Hej igen! Vad trevligt med jämngamla barn. Det är en härlig ålder med små ettöringar. :D

Jag tycker det är bättre att ni lugnar honom ordentligt vid läggningen än att han ska läggas snabbt och att ni sedan får gå in strax igen. Lugna honom så att du känner att han är avslappnad, ramsa dig ut. Reser han då på sig så låt han reagera lite. Avvakta och när du känner att du vill gå in, då kan du ramsa honom. Högt och klart. Ibland kan man ramsa liksom i farten. Man håller på med annat och ramsar när man går förbi sovrummet.

Det där med att hålla handen är något ni själva får ta ställning till. Om han blir lugn av det och ni känner er trygga med det så är det väl inget problem. Det jag tänkte på var mer när du skrev att ni höll honom i handen upp till 3 timmar. Det är ju ingen bra ide men om ni använder det istället för buffning eller solfjäder någon eller några minuter så är det väl bra fint. Det kan ju också vara så att ni vill bryta en gammal dålig vana. Det vet ni bäst själva.

Ramsa kan man ibland få göra många ggr. Ibland kanske det behövs ramsan x 15 för att han ska lugna sig. När han då går ner i ton gör du det också, när han höjer volymen gör du det. Försök att överrösta honom så att det blir som ett dialog.

Sen när man känner att ramsan funkar bra så gäller det att backa och inte ramsa för minsta lilla. Dit har vi kanske inte kommit än. Ni ska känna att han är trygg vid läggning och sovsituationer även om han kanske skriker. Då är man mer sparsam med verktygen

Susanne
Susanne G
Dotter född 25/6-04
Kurad vid 4-månader.
Dotter född 31/10 -09. Sm från start.
MammaSofia78

Inlägg av MammaSofia78 »

Tack snälla för din feedback!!! Ytterligare en natt har gått och vi har skärp till oss. Vi satsar på att bryta hand-vanan (eftersom den egentligen fungerar ganska dåligt när han måste hålla handen i upp till 3 timmar). Vi bestämde att både min man och jag gick upp i natt. Min man skötte solfjädringen och ramsandet och jag fanns utanför rummet som support och bollplank. Det fungerade mycket bättre för oss två. Vi kände oss på detta sätt mycket starkare mentalt. Natten blev följande:

19.40:
Läggning efter mycket skratt och bus. Gabriel ställer sig upp direkt i sängen och skriker och gråter. Vi försöker lugna honom med solfjädern men nej, vill inte. Då har min man gått ut med ramsan. Vi har väntat på att han ska få skrika av sig. Sen ramsat igen, väntat, gått in och försökt solfjädra igen. Om han inte är mogen för solfjädring har min man gått ut igen med ramsa, väntat, slamrat med disk mm, ramsat, väntat, sen gått in igen och försökt solfjädra. Gabriel är väldigt arg och lite ledsen också. Skriker: jag vill inte detta! Till slut har han gett med sig och går med på solfjädring. Vi har solfjädrat länge, ca 5-10 minuter tills han typ nästan somnat och ramsat på väg ut+bekräftelse.

20.05:
Gabriel sover typ efter solfjädring ca 5-10 minuter och vi har ramsat på väg ut+bekräftelse.

20.45-21.00:
Gabriel vaknar till och skriker igen. Kom och hjälp mig, jag vill sova! Solfjädring tills somnat nästan+ramsa. Sätter sig upp och skriker hjälp jag behöver er hjälp! Solfjädring tills somnat i princip+ramsa+bekräftelse.

01.15-01.25
Gabriel vaknar till och skriker igen. Kom och hjälp mig, jag vill sova! Solfjädring tills somnat nästan+ramsa.

04.15-06.15
Jätte trasslig och stökig. Som att lägga honom på nytt men ännu värre. Svårt att lugna honom överhuvudtaget. Fick gå in och ut ca 20 gånger. Varvade solfjädring och ramsa. Väntade ut honom varje gång. Mot slutet av passet så gick han med på solfjädring tills han somnade. Ramsa+bekräftelse på väg ut.

Vi har justerat vår dagsschema och lagt upp följande dagschema:
NATT: 19.30-07.00
FRUKOST: 07.30
Uteaktivitet
LUNCH: 11.00
DAGSÖMN: 12.00-14.00
MELLANMÅL: 14.30
Uteaktivitet
MIDDAG: 17.00
BAD/NATTSLURK/BUS: 18.00-19.30
SOV: 19.30

Nu undrar vi:
*Är upplägget ok? Något som kan justeras? Är det ok att vi solfjädrat honom till sömns för att bryta handvanan och lugna honom. Han har ju länge varit van vid något annat. Hans skrik är mycket: Vad är detta? Vad sysslar ni med? Kom och hjälp mig att kunna somna! Ååååh, vad detta är ledsamt! Tycker inte om detta alls!

*Ska vi fortsätta natt nr 2 med samma upplägg? Att vi fortsätter att solfjädra honom till sömns? Han är van vid att få hjälp av oss att somna så han nöjer sig nu med solfjädrandet. Är det då risk att vi bara byter ut handen mot solfjädring? Hur länge ska vi solfjädra honom till sömns eller ska vi redan nu, natt nr 2, börja solfjädra kort och satsa mer på ramsan? Tack för tipset med ramsan att följa hans tonlägen och försöka överrösta honom!!! Jag säger natt nr 2 eftersom jag betraktar denna natt lite som första natten på nytt eftersom de andra nätterna var vi inte helt konsekventa. Märker på Gabriel att han inte riktigt fattar vad ramsan är till för. Han förstår att vi står utanför och säger något till honom och hans svar är: kom in hit och ge mig sömn! Stå inte där och ramsa! Vad är det för något? Han blir arg av ramsandet. Därför undrar jag hur ska vi fortsätta? I vilka steg ska vi ta det?

Nattens aktiviteter upplever jag lite som en uttröttningsmetod. Han går med på solfjädring till sömns när han inte orkar vara arg och ledsen längre. Så kan man nog sammanfatta natten.

Jätte jätte jätte tacksam för din guidning och råd så långt! Tusen tack!!!!!
MammaSofia78 :) och PappaGunnar
Elle

Inlägg av Elle »

Hej MammaSofia78 och PappaGunnar!

Först och främst vill jag önska er varmt välkommen till Forumet :D! Vad bra att ni tar tag i sonens sömnproblem så att han får den sammanhängande sömnen som han så väl behöver. Med en 15 månaders tar det lite längre tid än om man kurar en 6-månaders, beroende på att man haft längre tid på sig att etablera de "dåliga" vanorna. Så A och O för er är att ni är lugna och trygga med vad ni gör och förmedlar det till sonen. Fortsätt jobba som ni gör med solfjädern och ramsan och ta ett steg i taget, ha inte för bråttom. Målet nu är att han ska bli trygg i sängen och att han lär sig att han kan somna själv, somna om och att ni har koll på när morgonen är här. Så fokus på det och behåll lugnet! Att han blir arg, ja det är fullt tillåtet och då ska ni inte verktyga utan gör husljud och ha radion på så han hör att ni finns där. Om han "fastnar" eller blir ledsen, ja då behöver han er hjälp. Ni jobbar på sååå bra =D> ! Schemat ser kanonbra ut! Hur går det med dagssömnen?

:heart: Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
MammaSofia78

Inlägg av MammaSofia78 »

Hej och tack för ditt inlägg! Det värmer :)

Gabriels dagssömn liknar nattsömnen. Han somnar oftast inom 20 minuter till lång solfjädring. Sen vaknar han efter ca 45 min med skrik efter sina föräldrar. Solfjädring e det enda som lugnar (ramsa fungerar inte). Men oftast somnar han om snabbt efter solfjädring i dagssömnen och sen väcker vi honom när det är dags. Till skillnad från när han vaknar på natten, då det tar lång tid för honom att somna om, trots långa solfjädringar.

Vi känner oss trötta, slitna. Varje ny natt är en utmaning. Vi går på sparlåga. Svårt att lära honom att finna ro till att sova på egen hand. Vad mer kan vi göra?
Gunnar75

Inlägg av Gunnar75 »

Onsdag: Dagsömnens insomning gick efter 15min; ramsa4x+skrik+solfjäder+sömn+bekräftelse 2-3min efteråt.
1t efteråt fungerade faktiskt bekräftelsen då Gabriel vaknade till (trött).

Kväll: mycket lek i hans rum för att tvinga frem skrattet och sjöng och åkte flygplan tills han skrattade och flygplanet landade i sängen. Direkt skrik, men vi började nattningen där med solfjädring och ramsa. Somnade efter 25min med 2 rundor solfjäder + ramsa4x+bekräftelse.

Natt: Kontinuerlig sömn fram till 2315 - visade sig vara vargtimmen som startade så tidigt.

2315-0245 (3,5timmar!): Ramsanx4 (hur många gånger som helst) tog inte, även med långa öppehåll. Någon dialog kanske märkbar ibland (tystnad under ramsan), men bara eskalerande agrression och förtvivlan till slut, kräver antingen buffning eller solfjäder. Hur många försök som helst, hur långt uppehåll som helst (känner föräldrarna) börjar likna 5-minutersmetoden om vi väntar mer.

Så efter kl1 fastnade vi i "solfjädringsträsket" och Gabriel skvatt till vid minste knirk. Pappa solfjädrade 2 timmar och till slut (med öronproppar) skled han ner på madrass bredvid spjälsengen, även där svårt att komma ner på madrassen utan att Gabriel ryckte till. Mycket skrik hanterades under denna tid. Ramsade till slut konstinuerligt medan soljfädringen pågick (desperat...).

0245 Sömen infaller kontinuerligt fram till dags att gå upp (Gabriel vaknade själv glad och pigg kl0810, pappan glömde klockan..).

Torsdag: Dagsömn insomning efter 20min; ramsa4x+skrik+solfjäder+sömn+bekräftelse 2-3min efteråt.
Skrik/vaken 50min efteråt, men 2x ramsax4 med mellanrum fungerade inte, måtte in och solfjädra 3min och sedan ut och bekräftelse 2-3min.

---
Känner väl att denna natten inte var så framgangsrik; "vargtimmarna" är jättesvåra att komma runt.
Funderar på om vi kan lösa det med stol i rummet, eller ska vi fokusera på att ramsa/skrika han ur det? Det är supersvårt när det börjar likna 5-minutersmetoden och han inte fattar konceptet. Vi har dock inte fattat förän i går att man måste göra bekräftelsen i hans rum, så vi räknar med att få bättre inlärning nu. (att läsa sig till detta är lite som att läsa sig till att windsurfa eller köra bil...)

På dagtid är Gabriel hur pigg och glad som helst och det ger god feedback till pappan som uppleverer detta som framgång.
Behovet för handen är borta, men solfjädern tar handens plats mer och mer.
Gabriel är tyvärr van vid denna dåliga sömn och nu får han mer kontinuerlig sömn än någonsin. Endast vargtimmarna kvar (som altid varit där i någon form men som föräldrar har somnat bredvid i stället för att hantera skrik).
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hej både mor och far och välkommen från mig med :D

Nu har jag inte läst alla inlägg supernoga, men det är några grejer jag funderar på:
Dagsömnens insomning gick efter 15min; ramsa4x+skrik+solfjäder+sömn+bekräftelse 2-3min efteråt.
1t efteråt fungerade faktiskt bekräftelsen då Gabriel vaknade till (trött).
Om det är så att ni ramsar - han skriker och ni går in, ja då lär ni honom att ramsan inte duger utan han behöver er handgripliga hjälp att komma till ro. Med andra ord: han skriker er till sig, och det vill vi ju inte. När man ramsar ska man se till att ramsan når fram och inte ge sig med mindre, även om det kräver att man får ramsa sig halvhes. OM man ändå känner att nä nu måste jag in, då är det jätteviktigt att vänta så att solfjädern blir ett eget lugnande verktyg och inte nåt som hör ihop med ramsan.
Så efter kl1 fastnade vi i "solfjädringsträsket" och Gabriel skvatt till vid minste knirk. Pappa solfjädrade 2 timmar och till slut (med öronproppar) skled han ner på madrass bredvid spjälsengen, även där svårt att komma ner på madrassen utan att Gabriel ryckte till. Mycket skrik hanterades under denna tid. Ramsade till slut konstinuerligt medan soljfädringen pågick (desperat...).
Det här är inte speciellt lugnande för Gabriel, och inte för er båda heller :wink: . När man verktygar ska man göra det rejält, en låååång solfjäder istället för tjugo små korta, en låååång ramseomgång istället för hundra stycken fyraversers. Och absolut inget smyga, det är inte meningen att ni ska lära honom att ni är kvar där när han somnar utan han ska vara medveten om att ni går för då behöver han inte leta efter er när han vaknar. Madrass bredvid sängen? Nej, den ska bort och utanför dörren - han vill och behöver tydlighet och inte har ni väl tänkt campa bredvid hans säng i framtiden [-X :wink: .
Sömen infaller kontinuerligt fram till dags att gå upp (Gabriel vaknade själv glad och pigg kl0810, pappan glömde klockan..).
Det här är jätteviktigt: fuska inte med väckningen!!! En viktig nyckel i SHN är att barnet ska känna sig trygg i sömnen både vad gäller läggning och väckning, det är ni som föräldrar som ska ha koll på klockan. Om han känner att han måste hojta för att väcka er kommer med all sannolikhet morgonen att börja tidigare och tidigare... Så slarva inte med det här för Gabriels skull :heart:
Funderar på om vi kan lösa det med stol i rummet, eller ska vi fokusera på att ramsa/skrika han ur det? Det är supersvårt när det börjar likna 5-minutersmetoden och han inte fattar konceptet. Vi har dock inte fattat förän i går att man måste göra bekräftelsen i hans rum, så vi räknar med att få bättre inlärning nu. (att läsa sig till detta är lite som att läsa sig till att windsurfa eller köra bil...)

Ingen stol i rummet. Men gärna utanför. Tänk nu på att göra det ni gör med tydlighet och rejält, jag tror Gabriel känner sig smått förvirrad just nu så kanske får ni backa bandet lite och erbjuda lite mer hjälp men INTE stanna kvar och sova bredvid honom.

Bekräftelsen ska inte göras i hans rum. Bekräftar honom gör ni när han tystnar, även om det just då stör honom. Det är den (bekräftelsen) som gör att han lär sig ramsan och var noga med den! Bekräftelsen är detsamma som ramsan, alltid gånger fyra när den sägs separat, men med mjuk och lugn röst - som en smekning på kinden :D . Sätter han igång efter den, ja då börjar man helt enkelt om där man var innan.

Teorin ÄR viktig. Det känns som om ni inte har riktigt full koll på verktygen, och det är lika viktigt som när man tar körkort - utan klarat teoriprov får man inte köra bilen :wink:

Hoppas ni inte tycker jag varit för surkartig i mitt inlägg :oops: det är inte meningen. Men ska ni kura enligt SHN och vi försöka hjälpa er är det viktigt att ni är med på tåget :wink:

Kram Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Gunnar75

Inlägg av Gunnar75 »

Hej Mia och tack för svaret!

Vi har analyserat de 7 dygn med försök på SHN och kommit fram till att ta en paus nu och starta om när vi har fått lite sömn och kräfter tillbaks. Den sista halva veckan blev tyvärr en negativ spiral med ditto frånsteg från metodiken till slut (ursäkta att jag skrev allt, jag var medventen om att det inte var rätt att sova i rummet), dels på grund av sömnbrist.
Felen som ledde till att vi körde i diket var tex:
- Av någon anledning kom vi aldrig till bekräftelsen första natten. Senare startades bekräftelsen för tidigt så att Gabriel vaknade (evig rundgång med påminnelse etc), dvs vi borde väntat längre.
- Detta ledde till att ramsan inte fungerade (förutom en gång)
- Att inte vänta tillräckligt mellan påminnelse och solfjäder orsakade att solfjädern till slut slutade fungera (agression) och att Gabriel lärde sig att skrika tills vi kom in och lugnade med solfjädern.

Vi har lärt oss mycket av detta/de felsteg som gjordes i början och ska försöka igen när vi får modet och kräfterna tillbaks. Har då också tänkt ta hjälp av en kurare för att få det rätt från början.

Tack för hjälpen så långt!

Mvh
Sofia och Gunnar
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hej mamma och pappa :D

Jag tycker ni gör helt rätt som avbryter just nu och tar nya tag när allt känns bra!

Välkommen tillbaka med ev. funderingar, det är bara att fortsätta skriva i samma tråd.

Kram Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn äldre än ett år "