9 månaders gråt vid läggning särskilt på dagen

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
MoaS

9 månaders gråt vid läggning särskilt på dagen

Inlägg av MoaS »

Hej!

Jag kurade min son för ca 1 månad sedan. Han är nu 9 månader. Det som har funkat bra är:

+ 12 timmar natt
+ glad morgon!
+ låter sig ramsas på natten
+ somnar snabbt på kvällen

Det som inte fungerar är:

- Gråter fortfarande vid läggning kväll och dag.
- Gråter mycket när man lägger honom i vagnen och somnar inte själv. Tar ofta 20 minuter för honom att somna på båda dagslurarna.

Jag upplever det som att han inte är tillräckligt trött på dagen. Men jag har tänkt att det spelar ingen roll hur dagen är så länge han sover på natten. Men det faktum att han också gråter när han läggs på kvällen gör att jag tycker det blir för mycket gråt.

Schemat:

19-7 sova natt
9.15-9.45 sova 45 (somnar inte förrän 9.35, får sova 45 min från det)
10.30 lunch
12.30 - 14 sova 1,5
14 mellanmål
17 middag
18.45 gröt
19 sova natt

Det som hände igår var att han inte somnade alls på morgonluren. Varvid jag bestämde att han skulle börja få sova bara 1 lur per dag och la in den igår mellan 12-14. Så det blev schemaändringar direkt. Och han somnade direkt jag la honom i vagnen då klockan 12. Skönt! Men sen i morse vaknade han redan före 6 och hade en ledsen orolig morgon med morgonbajs och satt upp i sängen och grät.

Nu känns det heljobbigt för mig. Har jag förstört hans fina morgnar? Ska jag fortsäta med en lur 12-14 eller gå tillbaka till 2 lurar då han inte vill sova? Och hur ska jag få honom att sluta gråta när jag lägger honom?

I bagaget har jag erfarenhet av mitt första barn som lät sig kuras på 3 veckor vid den här åldern och har sovit super sen dess, samt mitt andra barn där kuren misslyckades fullständigt och vi höll på i över ett halvår innan sonen så småningom hittade en rytm i sitt sovande. Jag minns hans morgnar, varje morgon tidigt uppvak med gråt och det får inte hända med det här 3:e barnet för då orkar inte jag.

När han vaknar på morgonen brukar vi säga pangramsa och sedan köra köksljud. Musik tycker jag blir för brutalt och onaturligt, men i morse tog vi till det också i ren panik.

Jag vet att panik inte hör hemma i shn så snälla hjälp mig med frågorna ovan.
MoaS

Re: 9 månaders gråt vid läggning särskilt på dagen

Inlägg av MoaS »

Nu la jag inte A till förmiddagsluren och precis när sovtiden skulle ha varit slut normalt så blev han jättetrött. Det känns som jag är ute på väldigt hal is nu. Jag vet ju att vad som än händer så ska man inte ändra i schemat förrän man är absolut säker på det. Så nu känns det som att jag ska gå tillbaka till det schemat vi hade. Vilket innebär att jag måste hålla honom vaken nu till 12.30 jättetrött och bara låta honom sova 1,5 h.

Snälla kan någon svara hur jag ska göra med schemat och med gråtande vagning. Vi har ingen ramsa på dagen. Men jag vill inte ändra något när nätterna funkar så bra. Och nu har jag ändå ändrat. Åh, vilken olycka, hjälp!
Katten77

Inlägg av Katten77 »

hej!

Ger ett snabbt svar här i väntan på att du får ett utförligare proffssvar från hjärtebarnskontrollanterna. :heart:

Spontant tänker jag att 1 dagslur är för lite för en 9-månaders. När man kurar kan det dröja läääänge tills dagslurarna funkar ordentligt, eftersom älsklingen tror sig vara utsövd efter 12h nattsömn. Men du som mamma vet ju bättre. ;)

Om jag var du skulle jag ändra tillbaka till ditt gamla schema med två lurar tills du fått hjälp att kolla igenom schemat. Försök hålla honom vaken tills det är dags för lunchluren idag, eller om du redan gett 5 min powernap. Jag tror INTE att du pajat dina fina nätter och mornar.

Har du sett denna tråd? Här finns massor av exempel på hur man kan lägga upp schemat för olika åldrar:
http://www.annawahlgren.com/phpBB3/view ... 28#p101828

Massor av styrkekramar! :heart:
Catarina - mamma till Oliver 2010-06-16 :heart:
Kurstart 2010-11-19
MoaS

Inlägg av MoaS »

Hej!

Tack för att du svarade! Du stärkte mig i att gå tillbaka till mitt schema. Det gick bra att hålla honom vaken, han fick leka med sina syskon i deras rum och det orkade han. Vara med mig orkade han inte! Nu la jag honom halv 13 och han var så trött att han somnade direkt efter bli-lagd-i-vagnen-gråtet.

På något sätt skulle jag behöva bryta det här mönstret. Jag vet inte om han gråter för att han är för trött. Eller för att han inte är trött? Jag fattar faktisk inte varför han gråter. Eftersom han gråter och protesterar både när jag ska klä på honom och sen när jag ska lägga honom i vagnen så är han ju i väldigt eländigt skick när det så är dags att börja vagna. Jag kör massor med skratt under alltihopa men det hjälper inte, även om han skrattar så gråter han.

På kvällen blir han ledsen precis när vi gör tillrättaläggandet. Vi slutade buffa efter 2:a natten men kanske ska man gå tillbaka till det? Jag minns med barn nr 1 att hon några veckor efter kuren älskade att bli tillrättalagd och snart började lägga sig till rätt Buffandet gjorde honom i och för sig inte glad men lugn ändå. Jag minns hur första barnet när vi kurade henne efter några veckor älskade att bli lagd i sängen och själv la sig i sovställning och glad till tusen och somnade glad. Känns som många mil mellan det och det här.
MoaS

Inlägg av MoaS »

Har kollat i länken ovan och kommit fram till att det inte är schemat det är fel på. Men jag funderar på att börja väcka honom kl. 10 på korta luren oavsett hur lång tid han ta på sig att somna. För är det så att han inte vill somna förrän efter 20 min och bara sova 20 så får han väl ha det så då. Då inkräktar inte kortluren på långluren. Viktigare att han sover långluren och natten.

Men snälla hjälp mig hur jag ska hjälpa A att komma till ro vid dagslurarna. Han sover ute på rygg i vagn dagtid, på mage i säng nattetid.
Nellan

Inlägg av Nellan »

Hej.

Jag är inte heller nån expert på området och håller just nu på att kura min tjej som är 9,5 månader. Hon gråter också hysteriskt när jag lägger henne på dagarna :( Men jag har lärt mig att absolut inte gå in, att ta kommandot och ramsa högt och tydligt tills hon lyssnar. Det går bättre och bättre för varje dag. Hon känner av när jag är trött och börjar bli uppgiven, då tar hon i lite till, för hon hoppas att jag ska ge upp. Stå på dig och orka, jag vet att du gör det :)

Varför har ni ingen ramsa på dagen? Tanken är ju att han ska somna av den, den lugnar ju honom. Vet att det är jättejobbigt att han skriker, men jag har lärt mig att de måste få skrika av sig. Måste han sova i vagnen på dagarna? När man väl klätt på honom har han ju varvat upp sig ordentligt, tänkte om det var lättare att börja i sängen och sen gå över till vagnen.

Det kommer att bli bra, var bara envis och visa att det är du som bestämmer. Han behöver sina två lurar och det är ju det vi båda försöker övertala våra små barn :wink:

Vi sitter ju lite i samma båt, men här får man verkligen styrka :!:

Kram och stort lycka till :heart:
Nellan

Inlägg av Nellan »

Såg ditt senaste inlägg just när jag skickat mitt meddelande :wink:
Har du läst boken sova hela natten? I den står det att även om läggningen tar tid eller t o m om barnet inte somnar alls (det har hänt mig ett par ggr att lilltjej skrikit sig igenom sin fm lur på 45 min :( ) så ska de tas upp när det är tänkt att de skulle vakna. Om han ska sova 9.15-9.45 ser du till att ta upp honom 9.45 även om han bara sovit 10min. detta är för att du ska få in rutinerna så han vet att han ska sova så. Sen gäller det ju att tjoa och tjimma så han är glad när du tar upp honom :D

Kram igen :wink:
MoaS

Inlägg av MoaS »

Tack för svar, jag ska vara mer konsekvent och fast i mina besked till lillpojken i fortsättningen. Det går ju inte att börja vackla så här. Han kan ju inte hjälpa att det blir fel. Men jag kan hjälpa honom så att det blir rätt! Jag håller fast vid schemat och skrattet till go'nattet.

Tror ni att det skulle gå bra om jag införde dagramsa nu? Hur ska man jobba med vagningen och ramsningen? När vagna och när bara ramsa?
MoaS

Inlägg av MoaS »

Nu har jag läst på om läggningen i vagn så nu vet jag hur jag ska göra. Men nu undrar jag istället över läggningen i sängen på kvällen. Eftersom han fortfarande gråter vid läggning: Ska jag börja buffa och solfjädra tills han är helt sömntung i kroppen och tyst som vi gjorde första natten på kuren? Det tar ju inte så lång tid nu. Eller finns det risk att vi då talar om för honom att "nu är det fara och färde, nu börjar vi med nåt nytt för du klarar inte att somna själv?"
Luvisen

Inlägg av Luvisen »

Mer som en markeringsbuff, så han är lugn "bara". Inte mer, om man säger. Glöm inte betryggande tryck över lilla ryggen. Resten av natten så ska ni bara buffa om det verkligen behövs och kort. Inte tills älsklingen somnar. Ramsa först och avvakta innan ni tänker på att gå in.

Värme! /Luvisen
Bebispojken född 22 april 2009
Maratonkurning 26 dec 2009 - 12 feb 2010
Petite Soeur född 8 mars 2012
SM rookie
MoaS

Inlägg av MoaS »

A sova bra i natt och första luren gick också bra. Han fick sova ute i vagn och när han blev ledsen vid påklädningen tolkade jag det bara som att han var väldigt trött och att det här kommer att gå jättebra och så skojade jag massor med honom och gav mig inte förrän han verkligen skrattade! Jag såg sedan till att han var glad igen efter påklädningen innan jag la honom i vagnen. Och han var mycket lugnare när jag la ner honom än han brukar vara!! Låg och tittade och myste där nere alldeles tyst. Gnällde till i bland och då vagnade jag precis bara så han blev tyst sen slutade jag. Han somnade på 7 minuter :) Och inget gapskrik. Tror att han börjar lita på mig bättre nu.
Luvisen

Inlägg av Luvisen »

Oj vad fint du jobbar! Bravo! Fotsätt så! :heart:

Goa hälsn/Luvisen
Bebispojken född 22 april 2009
Maratonkurning 26 dec 2009 - 12 feb 2010
Petite Soeur född 8 mars 2012
SM rookie
MoaS

Inlägg av MoaS »

Nu har vi ett nytt problem. A vaknar på natten och är vaken, hur länge vet vi inte, utan att vara ledsen. Jag märkte det av en slump i natt då jag vaknade av att det knakade i hans säng. Det är precis som om han vaknar och tror att det är morgon och ligger och väntar glad på att vi ska komma och väcka. Och när vi aldrig kommer, eftersom det är kanske 2 timmar för tidigt, så börjar han gnälla. Då först vaknar jag. I natt hade han också bajsat under denna vakenstund. På dagen är han jätteledsen och trött hela tiden nu. Bara gråter i princip. Vad göra?
MoaS

Inlägg av MoaS »

Vill tillägga att han när han blev ledsen och jag pangramsade så somnade han om, och sov sista 45 minuterna till väckning kl. 7. Måste jag börja ligga utanför hans dörr så jag hör när han vaknar och ramsa fast han inte gett det minsta ljud ifrån sig? Snälla, säg att det här är nåt tillfälligt som går över på nån vecka :) Bara vi gör rätt :)
MoaS

Inlägg av MoaS »

Jag försöker se de positiva framsteg vi trots allt gör.

+ I natt sov A hela natten utan att vakna och gråta. I stället vaknade han kl. 04.30 glad! Jag pangramsade och gick sen och la mig och ignorerade fortsatta ljud. Han blev aldrig sådär hysteriskt ledsen. Grät till lite ca. var 10 minut, förmodligen över det eländiga i att vara vaken mitt i natten och inte kunnna somna om. Det kändes inte som han grät oss till sig, utan han var kvar i sin egen lilla nattvärld. Han somnade om själv efter 60 min och sov ca. 45 minuter. Vi med! Sen vaknade han och var vaken 45 min till väckning kl. 7, men inte ledsen alls. Jag pangramsade direkt jag hörde att han vaknade. Sen låg han och småpratade, var tyst och gnällde bara nån gång. 20 min innan väckning gick jag upp som vanligt och gjorde köksljud.

+ Kom idag på varför A är ledsen och kinkig på morgonen. Han är hungrig!! Han har alltid bara druckit en halv flaska och sen har han fått sitta och peta i sig mackbitar och frukt. Men det räcker inte längre. Idag åt han en halv flaska och sen en hel gröt! Samt en halv burk plommonpuré och lite mackbitar. Och efter det var han hur glad som helst. For iväg och började leka direkt jag släppte ner honom på golvet. Pojken är stor, duktig och hungrig!
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"