Lilleman 10,5 månader så klängig o gråtig

Samtalsforum med barnen i fokus
Skriv svar
Liten_med_Mindre

Lilleman 10,5 månader så klängig o gråtig

Inlägg av Liten_med_Mindre »

Nu är det dags att fråga igen.
Lilleman har sen innan kuren vid dryga 8 månader alltid varit en glad o gosig kille. Kuren har gått kanonfint och syskonen sover fint i samma rum. Men i och med att 8 månaders ångesten kom har han blivit väldigt klängig o gråtig. Vill sitta i famnen eller ha förälder med på golvet nästan hela tiden. (Hmm...pysslar han själv länge vet vi att han bajsar.)

Aptiten har också gått ner generellt känns det som, och han har väl inte gått upp så jättebra i vikt sen i somras. Han äter inte fulla burkar lika ofta som innan, pillar in lite majs o brödbitar om det bjuds, får olja o smör i all mat o välling.

Varar ångesten så länge? Är det därför vår glada kille är ledsen och otrygg med halvdan aptit? Vid 9,5 månader slutade jag amma o kvälls- och morgonslurk blev välling som han nu slurpar i sig hyfsat.

Vi inser ju att han säkert har påverkats av att mamma började jobba för 3 veckor sen, men gnälligheten o klängigheten fanns där innan. (så fort mamma kommer hem sitter han som ett plåster i famnen resten av kvällen), efter att ha klängt på pappa eller kanske morfar hela dagen.

Hur kan vi hjälpa lilleman att bli gladare och nöjdare igen?
Mamma till miss J, född januari 2008, kurad i Gastsjön augusti 2008
Lilleman född mars 2010
miniz

Re: Lilleman 10,5 månader så klängig o gråtig

Inlägg av miniz »

Hej.

En liten fràga bara.
Hur är det med social delaktighet?

Man glömmer ofta att barnen blir större och kan mer och mer (om man ger dem möjlighet).
Min 11.5 mnd. brukar tömma besticklàdan efter disk och nàgon gàng fylla i làdan, andra gànger räcker han mig dem för att efter 3-23 gafflar och knivar leka med dem.
Han är ett ess pà att tömma tvättmaskinen och har precis börjat fatta att den ibland ska fyllas. :lol:
Slà av och pà ljus är hans fasta uppgift, bland annat.

Sà istället för att gà ner pà golvet till honom, bjud in honom till er värld, ta upp honom och làt honom smaka pà er värld.
Man kan ocksà göra mycket nyttigt pà golvet, skala potatisar och vika tvätt t.ex.

Läs elva mànader-ett àr kapitlet i Barnaboken :heart: sà fàr du en liten repetition av hur vardagen kan se ut.

Kram.
fem älsklingar
nov-03, sep-05, feb-08, feb-10 och nov-12.
Liten_med_Mindre

Inlägg av Liten_med_Mindre »

Jo, vi försöker med delaktighet men kan säkert alltid bli bättre. Jag har också haft mina funderingar på om han inte känner sig behövd, eller om han känner sig så underlägsen då storasyster ju kan göra det mesta o han inte. Storasyster har ju aldrig varit ett sånt flocksdjur som lilleman - hon brydde sig sällan om vi gick till något annat rum, så vi har inte stött på beteendet förut.

Lilleman puttar alltid dammsugaren när det städas. Älskar att plocka på saker i diskmaskinen, utan utskillning om det är smutsigt eller rent. Provsmakar skalad potatis från sin barnstol vid diskbänken, och "sorterar" kökslådor från samma stol medan någon lagar mat.

Hur han o pappa löser det på dagarna vet jag inte riktigt.

Vet att vi nog är lite dåliga på att få storasyster att hjälpa till/vilja hjälpa till (med två barn har det blivit så lätt att tänka - jag fixar så slipper vi vänta), så det kanske är lika med lilleman.
Mamma till miss J, född januari 2008, kurad i Gastsjön augusti 2008
Lilleman född mars 2010
miniz

Inlägg av miniz »

Liten_med_Mindre skrev:Jag har också haft mina funderingar på om han inte känner sig behövd, eller om han känner sig så underlägsen då storasyster ju kan göra det mesta o han inte.
Du ska inte tänka att han känner sig underlägseln. Tänk hellre att han en sàdan tur som har en storasyster som kan visa honom hur det gàr till.
När min tràring blir lite lat med att fylla tvättmaskinen brukar jag be honom visa lillen hur man gör, för han vet ju inte. Nu gör de det tillsammans.

Bjud in treàringen i arbetet hemma. Jag vet att det gàr mycket fortare när man gör det själv, det blir inget kladd dà. Men husfriden blir en helt annan när alla fàr vara nyttiga, inte bara mamma. :wink: Och de lär sig ju medan de jobbar. Att t.ex duka av kan bli hennes jobb, det är nyttigt, pà riktigt. Det är viktigt att barnen har riktiga jobb, att de känner att de gör nàgot riktigt och viktigt.

Lilleman kan vara med i det mesta, hàlla olika saker, en morot t.ex medan pappa skalar till middag, "vika" tvätt, räcka olika saker ja det är bara att bjuda in honom till den verkliga världen.

Har du läst kapitlet i Barnaboken?

Rutiner, utevistelse, humor och arbete hjälper pà gnällisar, stora som smà.
fem älsklingar
nov-03, sep-05, feb-08, feb-10 och nov-12.
Skriv svar

Återgå till "Barnafostran"