Är det någon flerbarnsföräldrer som vill dela med sig av lite tips inför den första tiden (utöver eller utifrån det som står i syskonkapitlet i Barnaboken
Kram
Den här trâden börjar bli lâng, jag vet inte om du läste det jag skrev tidigare?Tilda75 skrev:Är det någon flerbarnsföräldrer som vill dela med sig av lite tips inför den första tiden (utöver eller utifrån det som står i syskonkapitlet i Barnaboken )?
Kan man sâ är det ju superskönt att inte vara själv med alla smâ i början, men det är ju inte alltid det gâr att ordna optimalt.Sarisparis skrev:Min favoritlänk om syskon är Nancys : Syskon, SM och Skak i handtag:
viewtopic.php?p=181779#181779
Det lâter som att du är väl förberedd, MamMalin, som redan har TVÂ skötplatser uttänkta! Vad jag hade i âtanke när jag valde min skötplats, var att jag skulle kunna ha uppsikt över storebror under byten. Vi har rätt öppen planlösning, sâ jag la bara en sân där "bytmadrass" (uppblâsbara sidor) frân IKEA med en handduk över pâ köksbänken. Nära till vatten och soptunna, och blöjor och sânt fick plats i ett köksskâp.
Ett annat tips är att tänka ut var du ska amma. Jag valde vârt vardagsrum och stängde alla dörrar sâ att storebror fick fritt spelrum. (Barnsäkrade givetvis allt och la allt 'förbjudet' utom räckhâll.) Sâ kunde jag amma relativt ostört och storebror kunde hâlla pâ med sitt (eller sitta med oss förstâs, läsa saga funkar utmärkt när man ammar ).
Här är trâden i sin helhet.Nemita skrev:Jag tänkte berätta om en sak som har varit svår för oss med storebror och lillebror, och om hur vi har löst det. Det allra svåraste för oss visade sig vara den inbyggda, instinktiva och omedelbara reaktion som dyker upp hos föräldrarna om familjens lilla bebis är "i fara" på något sätt. Samma reaktion finns förstås hos storebror, förutom att vi reagerar på lite olika saker vi vuxna och han. Beskyddarinstinkten är ju helt naturlig och dessutom fullständigt avgörande för mänsklighetens överlevnad, men det som förvånade oss - och som gjorde att vi var lite oförberedda - var att vi reagerade så starkt när storebror gjorde något i närheten av lillebror som var potentiellt farligt för lillen. Det kunde handla om att storebror skrek, slamrade, bankade, hoppade, drog, petade eller hanterade lillebror omilt. Annekteringen gjorde vi enligt Annas förslag, ungefär, och den fungerade jättebra, så det var i ett senare skede detta hände. Jag upptäckte också, till min stora förvåning, att jag direkt känslomässigt allierade mig med lillebror och närapå kunde känna negativa känslor mot storebror på ett helt nytt sätt. Inte roligt för någon av oss.
Det knasiga var att storebror har ju alltid tex skrikit och slamrat, emellanåt, inget nytt under solen. Och vi har hanterat det genom att säga ungefär "Oj, hoppsan, om du har lust att skrika får du göra det på ditt rum! Här skriker man inte." Det har fungerat helt okej. Men när lillebror kom så började vi (för inte var det storebror som ändrade sig, utan vi...) säga "Oj, akta lillebrors öron!" Förutom att fokus blev på att det ska tas hänsyn till lillebror istället för att fokus fick ligga på beteendet som inte är okej, så visade sig storebror bli sårad och förolämpad av våra kommentarer (fast det tog ett tag innan vi förstod det). Han hade ju inte för avsikt att skada! Han var som vanligt! Dessutom blev kommentarerna (och ofta efterföljande handling då vi "höll undan" lillebror eller höll för hans öron) en så tydlig uppdelning i "vi och du". Storebror hamnade utanför och skuffades undan. Det var aldrig storebror som gjorde något annorlunda, det var vi som började reagera annorlunda på det han gjorde. Men när han blev sårad och kände sig utanför så blev han sur, trumpen och inte lika mån om lillebror... Vi hade läst BB och tänkt på detta i förväg, men ändå reagerade vi så här. Vi var inte alls beredda på att vi skulle göra det så instinktivt och, ja, tanklöst...
Som tur var märkte vi ganska direkt vad som höll på att hända så vi fick (bokstavligen) bita ihop och hålla tungan rätt i mun. Återgå till hur vi alltid hanterat skrik och sånt, med fokus på beteendet. Och naturligtvis fortsätta med att involvera storebror i skötseln av lillebror. Det har fungerat fantastiskt bra! Nu är storebror alltid jätteglad att se lillebror, älskar att bli beundrad av lillebror, ger honom leksaker, hjälper till med blöjbyten och muntrar upp honom när han är ledsen.
Det pågick inte länge, vårt trasslande (för det var som sagt vårt och inte storebrors) men det var tydligt att det kunde ha gått väldigt snett om vi fortsatt. Men jag tror att Anna brukar skriva att man kan alltid börja om och det hade hon helt rätt i! Jag undrar var vi hade hamnat om vi inte hade läst BB... brrr.
Detta kanske inte är något som ni känner igen men OM det är det så kanske våra erfarenheter kan hjälpa er på vägen!
Rooooligt!Sarisparis skrev: Nu har vi varit pâ ultraljud och efter mycket om och men sâ bestämde vi oss för att frâga om kön. Och TA DA en liten lillebror pâ ingâng! Som mâr bra, liksom jag, sâ allt är frid och fröjd.