Nu är vi redo för rutiner :-)

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
KAKRI77

Nu är vi redo för rutiner :-)

Inlägg av KAKRI77 »

Hejsan!

Idag blir lillebror 3 månader och vi har "i stort sett" kört på SM från start, men har vi inte infört schema (vi har dock kört med i stort sett samma tider gällande mat och sov sen han var en månad) och vi har heller inte tagit tag i nattätandet. Hur som helst så känner vi nu att vi är redo att ta de stegen också! :D

Jag kurade storasyster när hon var 11 månader, har trivts väldigt bra med tankesätten kring SHN och SM och har alltså inte för avsikt att hamna i samma "träsk" med lillebror eller vänta med att genomföra en kur (om det skulle behövas!) tills han är 11 månader. Dock tillhör jag gruppen som inte vill ha honom sovandes på mage förrän han kan vända själv (vilket han kanske kan om 1-3 månader).

Så här skulle hans schema kunna se ut (anpassat efter hans nuvarande behov och dygnsrytm):

07:00 Mat
08:45 Sova 45min (till 09:30)
10:30 Mat
12:00 Sova 2h (till 14:00)
14:00 Mat
16:30 Sova 45min (till 17:15)
17:30 Mat
19:00 Sova natt 12h

Total sömn: 15,5h (eller 15h om han läggs närmare 19:30)

Sen blir det mat 22:00 eller 01:00, 03:00 och ibland 05:00...... :(

Jag helammar utan tillägg.

Han sover alla pass i vagnen, läggs vaken och somnar själv. :D Dagtid sover han ute i vardagsrummet eller i sovrummet med öppen dörr så han hör alla ljud, på nätterna sover han i vagnen i vårt sovrum.

Han är aktivt vaken varje dag med ensamlek, social delaktighet och utevistelse och är en glad liten rackare som väldigt sällan är ledsen eller gnällig, sällan övertrött och i stort sett aldrig gråter/skriker.

Vaknar han för tidigt går det att få honom att somna om med napp och vagning. Tar ca 10 minuter om det är på natten och snabbare på dagarna. Han hinner aldrig vakna riktigt eller bli ledsen, jag väntar tills jag ser att röröelserna och lätena går från lugna till spattiga och drar då några snabba drag med vagnen och släpper direkt. Oftast blir det 5-10 sådana snabba vagningar innan han somnar men jag låter honom som sagt inte jaga upp sig. (Gissar att jag borde backa mer *suck* :oops: men står iallafall inte och drar vagnen tills han somnar...)

:?: Vad tror ni om schemat? Egentligen skulle jag vilja att han sov det långa passet 13:30-15:30 så att jag hinner hämta storasyster på dagis och leka en timme ute med henne innan det är dags för matning av lillebror igen. Men just nu pallar han inte att hålla sig vaken så länge. Ska jag låta honom sova längre på första vilan eller lägga in en 20 minutare mellan första vilan och långa middagsvilan för att kunna lägga om schemat till middagsvila 13:30-15:30?
:?: Vilket steg tror ni står på tur för att få bort nattamningarna? Ska jag stenhårt vagna mig förbi allt från 19:00 till 04:00? Jag vill inte ta det steget innan jag bestämt mig för ett schema jag tror på men nu blir lillebror 3 månader idag =D> och nu i jul kan jag få vila lite på dagarna om det skulle bli ett par tuffa nätter.

Tror att jag fått med all bakgrundsinfo :wink: Och frågorna förstås! :D

Kram från Kajsa & lille Kimi
Mamma till Tyra född september 2008 - kurad 28/8-09 (11 månader + 2 veckor) och Kimi född september 2010, SM från start - kurad 23/4-11 (7 månader + 3 dagar)
Sarisparis
Rådgivare/advisor

Re: Nu är vi redo för rutiner :-)

Inlägg av Sarisparis »

Hej KAKRI77 och Välkommen hit! :D

Grattis pâ tremânadersdagen, Kimi :heart:

Underbart att höra att ni har det sâ bra! Jag tittade pâ ditt schemaförslag (som ser jättebra ut!) för att se hur det kunde jämkas ihop med önskan om lângluren 13:30-15:30, men förstâr jag dig rätt sâ äter han i nuläget klockan 14?
Nedan finner du ett typiskt schema för tremânaders, där vakentiden istället infaller mellan 13:30 och 15:30. Vad tror du om det?

Exempel på schema vid 3 mån:
07.00 Mat, umgänge, mat, passiv social delaktighet
08.45 Sova 45 min
09.30 Mat (kl 11), Social delaktighet, umgänge
11.30 Sova 2 tim
13.30 Mat, Social delaktighet, umgänge
15.30 Sova 45 min
16.15 Mat, umgänge (Nattslurk 18.30)
19.00 Godnatt!
04.00 Nattmål

Själv har jag aldrig gâtt in för att ta bort nattmâl, lite för trött mitt i natten för att orka vara disciplinerad :roll: , men nätterna har alltid varit lugna och förlängt sig själva sâ att säga. Jag har istället satsat allt krut pâ dagen, mycket mat (och mera mat) och massor med kul pâ vakentiden.
Orkar du nâgra veckor till sâ kan det mycket väl hända att det kommer av sig själv, särskilt om du börjar med smakisar vilket du kan börja med under fjärde levnadsmânaden. Helamning känns lite lite för riktiga tolvtimmarsnätter.
Men annars sâ gäller det att vagna över uppvak fram tills den tid du bestämt. Jag tycker att du har helt rätt i att inte börja med detta förrän du har ett väl genomtänkt schema, dâ finns ju motivationen och övertygelsen att det kommer att fungera.
KAKRI77 skrev:Total sömn: 15,5h (eller 15h om han läggs närmare 19:30)
Jag reagerade lite pâ det du säger här, lägg inte schemat i underkant! Ge honom (minst) förutsättningarna till 15.5 timmar nu. Mânga smâ vill ha lite mer än sâ. :wink:
Och sâ passar jag pâ att kolla om lillen sover med larm? Ryggläge garanterar ju tyvärr ingenting. :cry:

Har du Barnaboken? Den är verkligen en vän att hâlla i handen och ger ett handfast stöd de första 16 âren. :wink:

Njut vidare! :heart: :santa:
KAKRI77

Inlägg av KAKRI77 »

Hej igen!

Känns inte riktigt som att mitt tänkta schema är så bra :( Jag ser ett par olika problem:

1.) Lillkillen klarar inte att hålla sig vaken mer än max 2 timmar (svårast är förmiddan - efter 16-tiden har jag lite lättare att få honom intresserad av annat än sömn....)
2.) Schemat kommer inte passa så bra ihop med storasyrrans dagishämtningar.
3.) Han vill gärna äta både 03 och 05 vilket gör att han inte är så laddad för frukost som jag skulle vilja :(

Om jag tittar på ditt schemaförslag så är det faktiskt nästan så vi kör just nu :D Lägger in kommentarer om var det är lite problem...

07:00 Morgon! (Funkar bra - har blivit 07:30 nu under julen....)
07:30 Mat
08:45-09:30 Sova 45 min (Funkar bra, även med dagishämtningen sen efter jul!)
10:30 Mat, Social delaktighet, umgänge (Vill börja mata så killen får en timme på sig att äta och kan hinna med en påfyllning precis innan 11:30, är inte det bra?)
11:30-13:30 Sova 2 tim
13:30 Mat, Social delaktighet, umgänge (funkar inte så bra eftersom lillkillen då måste äta som blixten på en kvart eftersom jag måste dra hemifrån 13:45 :( )
15:30-16:15 Sova 45 min (Funkar bra, han klarar inte att vara vaken längre än till 15:30 även om han sover 12-14)
16:30 Mat, umgänge
18:30 Nattslurk
19:00 Godnatt!
22:30 Mat igen :( Äter hungrigt från båda brösten, somnar sen om snabbt i vagnen.
03:00 Mat igen :( Äter oftast bara från ena bröstet, somnar oftast lätt i vagnen men sover sen oroligt. Vaknar ibland var 10:e minut första halvtimmen, sen ca var 30:de minut fram till 05 då en trött morsa testar med mat igen :( :oops:
05:00 Mat igen :( :oops: Samma sak som vid 03:00....
07:00 inte alltid hungrig :( :oops:

:?: Kan man se vad jag gör för fel och ge mig tips på åtgärder och ändringar?

Kram kram!
Mamma till Tyra född september 2008 - kurad 28/8-09 (11 månader + 2 veckor) och Kimi född september 2010, SM från start - kurad 23/4-11 (7 månader + 3 dagar)
KAKRI77

Inlägg av KAKRI77 »

Kom precis på en idé :D

Skulle tre sovpass på 45-1,5-1,5 istället för 45-2-45 vara värt ett försök? Då skulle sovpass två kunna sluta redan 13:00 vilket skulle ge mig en lugnare matning på 45min innan jag var tvungen att sticka till dagis. Och ett längre sovpass på 1,5h istället för 45 minuter på eftermiddan skulle ge mig och storasyrran den lilla extra stund för oss själva efter dagis som vi skulle behöva. Vad tror ni?? Blir det ett för långt sovpass inpå nattsovet då....?

/Kajsa igen
Elle

Inlägg av Elle »

07:30 Morgon!
09.30-11.00 Sova 1,5 tim
11:00 Mat, Social delaktighet, umgänge, extra slurk innan läggning
13:30-15:00 Sova 1,5 tim
15:00 Mat, Social delaktighet, umgänge
17:00-17:45 Sova 45 min
17:45 Mat, umgänge, bad
19:15 Nattslurk
19:30 Godnatt!
ca 22:30 Mat
ca 04:00 Mat

Här är ett annat förslag som kanske skulle passa er? Vad gäller natten så kanske du ska behålla två nattmål ett tag till och så ta nästa steg när ni känner er redo. Matningen vid 22.30 blir som en extraslurk mer eller mindre i sömnen. Sedan vagnar du övriga uppvak fram till nästa nattmål. Jag hade en bestämd mattid vid 04 med använde "marginalhalvtimme".

Lite tankar från mig :D .
:heart: Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
KAKRI77

Inlägg av KAKRI77 »

Just nu kör vi så här:

07:00 Morgon!
07:30 Mat, ensamlek
08:45-09:30 Sova 45 min
10:30 Mat, Social delaktighet, umgänge
11:45-13:15 Sova 1,5 tim
13:15 Mat, Social delaktighet, umgänge
16:15-17:00 Sova 45 min
17:15 Mat, Social delaktighet, umgänge
18:30 Nattslurk, trugar med ersättning efter att ha gett "tuttemjölk" tills han vägrar ta mer....
19:00 Godnatt!
23:30 Mat igen, hungrig
01:00 Vagnas
03:00 Mat igen, äter oftast bara från ena bröstet
05:30 Mat igen Samma sak som vid 03:00....
:arrow: Resultat: trött mamma 07:00 och liten kille som inte alltid är så hungrig 07:30 efter nattens övningar :oops:

Precis innan årsskiftet gick det på rätt håll, han somnade om blixtsnabbt i vagnen när jag petade in nappen och bara drog ett par snabba markerande drag. Och jag kunde få det att gå 5 timmar mellan nattmatningarna. Men de sista dagarna har allt gått sämre känns det som :cry:
:arrow: Han är oroligare vid läggningen på dagarna och har svårt att fixa 45 min-skarven med napp + snabb vagning på långpasset.
:arrow: Han verkar väldigt hungrig vid påfyllningen i slutet av "matningstimmen" och verkar även hungrig när det inte är matdags.
:arrow: Han har svårare att komma till ro på kvällen och har ibland ätit 17, påfyllning före 18, nattslurk före 19 och sen vägrat somna ordentlugt utan att få mat runt 20 igen.... Jag har testat att köra ersättning som nattslurk ett par kvällar men märker ingen skillnad :(
:arrow: Han vill äta oftare på nätterna, nöjer sig inte med napp + vagning.
:arrow: Han är ledsen när han vaknar på nätterna (tidigare var det bara lite gnäll innan nappen + de snabba dragen med vagnen var på plats), ibland tar det 30 minuter för honom att sluta skrika. Jag vagnar honom lugn, inte helt tyst eller sovandes och låter honom visa att det är skrik inte gnäll (10 sek skrik?) innan jag vagnar igen.

Kan nån se var de stora bristerna och luckorna finns....? Börjar känna mig desperat eftersom det känns som vi är på väg åt fel håll :cry:

/Kajsa & lille Kimi (nu 3,5 månader)
Clara Cecilia

Inlägg av Clara Cecilia »

Hej,

ser det likadant ut nu?

Jag tycker att det verkar vara dags för mat, alltså Mat. Har ni börjat med smakisar ännu?
För vissa små så räcker inte bröst eller ersättning längre när dom närmar sig 4 månader. Och skarvning dagtid är ett vanligt tecken.
Här hemma fick vi byta till välling blandat med ersättning (NAN 2) och riktig mat just vid 3,5 månad.

Väl mosad banan, passerad majs och 4 månadersgröt from idag är mitt förslag. :D

:heart:

Clara
Mamma till V 2008, L 2010
KAKRI77

Inlägg av KAKRI77 »

Hej och tack för dina idéer!!

Jag har också känslan av att det är "riktig mat" som behövs. Det är en stor liten kille som gissningsvis behöver en del käk för att underhålla sin kroppsvolym :D Tycker det är så trist att vi inte får utdelning i form av "somna om själv" när jag verkligen varit noga med att låta honom somna på egen hand från 3-4 veckors ålder :(

Just nu känns det som att han skulle kunna "snuttäta" dygnet runt, speciellt på nätterna, om han fick möjlighet. Före nyår kunde han vakna på natten 5-6 timmar efter nattslurken och ändå tacka nej till matning och bara vilja ha lite napp och vagnskak. Nu är det inte så... Inatt (som är en typisk natt den sista tiden) somnade han efter att ha ammat dubbeltutte + 110ml ersättning vid 19:00, vaknade efter 45 min, och sen ett par gånger till innan 22:30 då han fick mat igen. Vagnades 00:30, 01:30, mat 03:00, vagnades till och från fram till 05:00 då det var dags för mat igen... Morgon 06:55. *SUCK*
Clara Cecilia

Hej,
då är det dags för Mat och Välling är mitt enkla svar. Det går inte att vagna bort hunger nämligen bara Frågor.

Kör igång med smakisar direkt imorgon och blanda kvällsslurken med välling. Gillar han det så erbjud mer. Det är ju inget kul att vara hungrig :(

Clara
KAKRI77

Inlägg av KAKRI77 »

Nu har vi haft 2 nätter som varit som de vi hade precis innan det blev sämre för en vecka sen: sova 19-07, äta 02+05:et ena natten och 23+04 andra natten. Vaknar till med ca 1-1,5 timmes mellanrum, inte ledsen utan nöjer sig direkt med napp+vagnskak. Somnar om direkt. Enda som är sämre än före nyår är att han vaknar 3-5ggr mellan 19 och 20:30 och panikskriker. Verkar lite raprelaterat, även om han rapat bra vid 19 verkar han kunna jaga fram mer under den stunden....

Tror fortfarande att klimpen vill ha tidigare mat men om han drar ner på snuttviljan just nu kan jag vänta de 10 dagarna till hans 4-månadersdag :-) Men kvällarna är riktigt trista nu, kan ju inte slappna av när jag vet att det kommer panikskrik.... :-( Börjar till och med fundera på om jag ska börja med 2 timmars vagn i vardagsrummet men det känns ju som fel väg att gå jämfört med att ligga i vagnen i ett mörkt sovrum, eller vad tror ni? Ska jag strunta i nattslurken, som han ju vill ha!, för att ge fler rapmöjligheter innan läggning? Hålla vaken efter slurken går inte....

Tack för alla tankar hittills!
Clara Cecilia

Hej,
nej ta inte bort mat, ge mer. Riktig mat. Som sagt, vi är många här som startat redan runt 3,5 månad med smakisar.

När han sen om nån månad sover och äter två mål lagad mat per dag så gör du en nappkur.

Clara
KAKRI77

Inlägg av KAKRI77 »

Det känns som att allt blir sämre och sämre.... Lille mannen vägrar somna själv i vagnen på kvällen (dagtid går allt enligt plan). Han ammar 17, äter gröt 18, ammar 19 igen och däckar. Sover 20 min i soffan, vaknar och är vaken tills han och jag lägger oss tillsammans vid 20.30. Innan kunde jag väcka och rapa duktigt vid 19 och lägga vaken i vagnen. Sen skarvade han en del i 2-3 timmar men kunde ändå lugnas att sömn om vagnen. Nu går han varken att lägga vaken eller sovandes i vagnen. Han vill dessutom tillbringa stor del av natten bredvid mig vilket lett till snuttammande. BLAJ!! Jag känner mig totalt värdelös, börjar helt tappa tron på mig själv och vet inte vad jag ska göra. Orkar knappt vara mamma till minq älskade små troll nu när jag får sova max 45min i taget....
Sarisparis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Sarisparis »

Hej Kakri,

Oj! :shock: Hur har det gâtt med matandet? Fâr du i honom smakisar flera gânger per dag? Det totala matintaget över dagen har betydelse för natten, inte bara nattslurken. Om ni just börjat kan det ocksâ vara värt ha i huvudet att det kan ta ett par dagar innan kroppen 'kommer i kapp' och känner sig mätt ordentligt.

Jag skrev just ett svar till en annan mamma, med en liten som är snäppet större än din, kanske kan vara nâgot för dig att fundera pâ ocksâ?
Sarisparis skrev:Jag vet inte om du har ett hum om principerna i Sova Hela Natten-kuren, Lugnet, Säkerheten och Njutningen? Byggstenarna till den berömda Attityden som kan förflytta berg.
Pâ det du beskriver, sâ lâter det som att ni fastnat i Lugnandet, utan att nâ fram till Säkerheten (som sedan leder er till Njutningen ). Lillan slappnar av fint och gör sig redo att sova, sâ länge du lugnar henne (vagnar). Men sâ fort du slutar sâ protesterar hon. Alltsâ, att hon inte är övertygad om att hon befinner sig i Säkerhet, alldeles själv.
Anna beskriver det här jättefint i den här krönikan:

http://www.annawahlgren.com/index.php/v ... r-trygghet

Läs och fundera. Kanske det är dags för att sätta ramsan som främsta verktyg?
KAKRI77

Inlägg av KAKRI77 »

Hejsan o tack för snabb kommentar!

På dagarna äter killen så här:
06:30-07:30 (beroende på när han vaknar...): ammar x 2
08:15 gröt
10:30 ammar x 2
11:30 smakis pure
14:00 ammar x 2
17:00 ammar x 2
18:00 gröt
19:00-19:30 ammar

Han totalvägrar påfyllning inom en timme sen jag började m gröten. På natten ammar han oftast 2 gånger.

Tror alldeles säkert vi kan sitta fast i lugnande... han hade en liten period för ett par veckor sen då det bara var vagnen som dög på natten, nu skriker han nästan när han ser den... Jag ska testa att skriva upp hans uppvaknanden ett par nätter för att se hur "illa" det är... som tur är har han ett strålande humör, speciellt på morgonen och när han fyra av sitt lilla tandlösa leende när han vaknar på morgonen glömmer jag snabbt hur natten varit :-) Men jag vill ju orka med motgångar och prövningar, inte minst från 2.5-åringen på dagarna utan att balla ur helt och börja gråta.... :-(
Clara Cecilia

Hej!

Sarisparis har så rätt i sitt svar om Lugnet, Säkerheten och Tryggheten, läs på om det.

Men jag tycker också att det luktar behov av mer mat! :lol: ! Potatismos med Smör i mängd, passerad majs, sötpotatismos och blomkål, palternacka i parti och minut! Och glöm inte banan och fruktmos! Och Kanske en slurk välling?
Gröt och ammning i All ära men har man fått smak på mat så hjälper ingen ramsa i världen förrens man är Mätt.

Byt målet Smakis till Lunch + dessert och fyll på med amning om han vill ha en slurk till.
Byt målet 17.00 till Middag med mängder av mos + dessert och överväg en slurk kvällsvälling som nattslurk.
KAKRI77 skrev: Han totalvägrar påfyllning inom en timme sen jag började m gröten. På natten ammar han oftast 2 gånger.(
Det låter om han fått smak på mat. Gröt är välling och inte lika mättande som mat med Smör =P~ .
KAKRI77 skrev: Tror alldeles säkert vi kan sitta fast i lugnande... han hade en liten period för ett par veckor sen då det bara var vagnen som dög på natten, nu skriker han nästan när han ser den... Jag ska testa att skriva upp hans uppvaknanden ett par nätter för att se hur "illa" det är... som tur är har han ett strålande humör, speciellt på morgonen och när han fyra av sitt lilla tandlösa leende när han vaknar på morgonen glömmer jag snabbt hur natten varit :-) Men jag vill ju orka med motgångar och prövningar, inte minst från 2.5-åringen på dagarna utan att balla ur helt och börja gråta.... :-(
Jag har själv varit där. Så jag vet precis. Ge Mat en rejäl chans. Bröstmjölk hjälper magen att funka och man kan alltid ge lite katrinplommonpuré tillsammans med en mogen banan som dessert för extra skjuts :D .

Men förutom mat så är Attityden avgörande - så mata och läs på! Ett par dagar av fejkad ork kan göra underverk! Själv brukar jag kalla den kuren "Hela livet är en musikal", alla protester, gnällförsök möts av en "stepp", en dans sång och ett stort leende. :shock: Det funkar, också på en själv.. :lol:
(Och så frisk luft i mängd också vaken och diskmaskiner och tvättmaskiner och en trasa i handen på golvnivå så han är Helt säker på att ni hjälps åt och jobbar ihop, eller hur? :D )

Clara
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"