Idag blir lillebror 3 månader och vi har "i stort sett" kört på SM från start, men har vi inte infört schema (vi har dock kört med i stort sett samma tider gällande mat och sov sen han var en månad) och vi har heller inte tagit tag i nattätandet. Hur som helst så känner vi nu att vi är redo att ta de stegen också!
Jag kurade storasyster när hon var 11 månader, har trivts väldigt bra med tankesätten kring SHN och SM och har alltså inte för avsikt att hamna i samma "träsk" med lillebror eller vänta med att genomföra en kur (om det skulle behövas!) tills han är 11 månader. Dock tillhör jag gruppen som inte vill ha honom sovandes på mage förrän han kan vända själv (vilket han kanske kan om 1-3 månader).
Så här skulle hans schema kunna se ut (anpassat efter hans nuvarande behov och dygnsrytm):
07:00 Mat
08:45 Sova 45min (till 09:30)
10:30 Mat
12:00 Sova 2h (till 14:00)
14:00 Mat
16:30 Sova 45min (till 17:15)
17:30 Mat
19:00 Sova natt 12h
Total sömn: 15,5h (eller 15h om han läggs närmare 19:30)
Sen blir det mat 22:00 eller 01:00, 03:00 och ibland 05:00......
Jag helammar utan tillägg.
Han sover alla pass i vagnen, läggs vaken och somnar själv.
Han är aktivt vaken varje dag med ensamlek, social delaktighet och utevistelse och är en glad liten rackare som väldigt sällan är ledsen eller gnällig, sällan övertrött och i stort sett aldrig gråter/skriker.
Vaknar han för tidigt går det att få honom att somna om med napp och vagning. Tar ca 10 minuter om det är på natten och snabbare på dagarna. Han hinner aldrig vakna riktigt eller bli ledsen, jag väntar tills jag ser att röröelserna och lätena går från lugna till spattiga och drar då några snabba drag med vagnen och släpper direkt. Oftast blir det 5-10 sådana snabba vagningar innan han somnar men jag låter honom som sagt inte jaga upp sig. (Gissar att jag borde backa mer *suck*
Tror att jag fått med all bakgrundsinfo
Kram från Kajsa & lille Kimi