Jag fick mitt andra barn för 11 dagar sedan och har följt standardmodellen. Det har fungerat väldigt bra, lite knök på natten men inte så farligt. Men för några dagar sedan började det gå mer och mer åt pipan. Dagarna fungerar fortfarande perfekt, men så fort vi påbörjar kvällsmålet så spårar det ur. Han äter en gång från bröstet och sedan vill han inte ha en droppe till. Dessutom har han börjat spy upp det lilla han ätit. Sömnen blir det inget med, han ligger och vrider sig och gnyr och låter som om han genomgår helvetets plågor. Han skriker inte, och jag har inte tagit upp honom i detta tillstånd. Efter en timme vill han ha mat, äter en gång och sedan äcklas han av tutten. Spyr ev och sedan samma visa med sömnen.
Han sväljer mycket luft vid amningen trots att han har bra tag och jag har provat att mjölka ur innan. Mjölk finns i mängder. Vi skiljer tydligt på natt och dag enligt BB och försöker verkligen göra rätt men något är det som inte fungerar. han är svårrapad och ibland kommer inte rapen alls, kan det vara det som spökar? Fast även om han rapat så beter han sig såhär. Vad ska jag göra, ingen av oss sover och stämningen är inte direkt på topp.
Förresten: ska jag alltid invänta skriket innan jag ger honom mat? Hittills verkar han bara skrika om han blir kall på skötbordet men annars gnäller och stånkar han bara.
spädbarn som inte vill ha mjölk längre?
-
blivandemamma
- Rådgivare/advisor
spädbarn som inte vill ha mjölk längre?
Gammalt barnaboksbarn och mamma till
Arvid - 07
Ebbe -08
Alfred - 11
Otto 2016-08-12
Arvid - 07
Ebbe -08
Alfred - 11
Otto 2016-08-12
-
blivandemamma
- Rådgivare/advisor
Re: spädbarn som inte vill ha mjölk längre?
Inklistrat inlägg från HannaNord.
Någon bra admin kanske kan ordna det. Taget från Mat, mage och barnakropp

Anna
Någon bra admin kanske kan ordna det. Taget från Mat, mage och barnakropp
Anna
Gammalt barnaboksbarn och mamma till
Arvid - 07
Ebbe -08
Alfred - 11
Otto 2016-08-12
Arvid - 07
Ebbe -08
Alfred - 11
Otto 2016-08-12
...En fundering till: kan det vara 3-veckorskrisen som kommit lite tidigt, eller är den alltid punktlig? Vide är 1½ vecka... Jag tycker att det finns ordentligt med mjölk i tuttarna men kanske den inte räcker i alla fall plötsligt och det är därför det strular?
mamma till Tim 080321 och Vide 110115
Så här tror jag att det ligger till; lilla Vide har inte ork att äta tillräckligt mycket så att magen blir riktigt mätt.
Jag har med alla våra barn matat på med ersättning på kvällsmålet och ibland även någon gång under dagen. Skälet är att det för mig, och för lilla barnet naturligtvis, är viktigt att magen är så mätt så att småttingen kan sova gott.
Mina små har på kvällskvisten inte orkat tutta i sig tillräckligt med bröstmjölk utan det blir ett evigt pickande, småtuttande och gnällande. Jag har ammat så mycket det gått och sen har jag fyllt på med ersättning vilket är så mycket lättare att få i sig för en liten nykomling.
Ju äldre bebisen blir ju mer orkar den tutta och då även på kvällstid. Det börjar med att det inte behövs någon ersättning alls på dagtid och sen minskar konsumtionen även på kvällspåfyllningen.
Linus, vår senaste familjemedlem är sex veckor nu, han äter ingen ersättning alls på dagarna och på kvällen går det ner mellan 40 och 90 ml. Han sover minst 6 tim per natt och ibland blir det både 7 och 8 timmar.
Vi har aldrig haft några problem med att barnen ratat bröstmjölken framför flaskan, de har alla ratat flaskan så fort de orkat tutta ordentligt.
Så jag tror på att mata till med lite ersättning, men du får fundera på saken och göra som du vill.
Kram Susan
Jag har med alla våra barn matat på med ersättning på kvällsmålet och ibland även någon gång under dagen. Skälet är att det för mig, och för lilla barnet naturligtvis, är viktigt att magen är så mätt så att småttingen kan sova gott.
Mina små har på kvällskvisten inte orkat tutta i sig tillräckligt med bröstmjölk utan det blir ett evigt pickande, småtuttande och gnällande. Jag har ammat så mycket det gått och sen har jag fyllt på med ersättning vilket är så mycket lättare att få i sig för en liten nykomling.
Ju äldre bebisen blir ju mer orkar den tutta och då även på kvällstid. Det börjar med att det inte behövs någon ersättning alls på dagtid och sen minskar konsumtionen även på kvällspåfyllningen.
Linus, vår senaste familjemedlem är sex veckor nu, han äter ingen ersättning alls på dagarna och på kvällen går det ner mellan 40 och 90 ml. Han sover minst 6 tim per natt och ibland blir det både 7 och 8 timmar.
Vi har aldrig haft några problem med att barnen ratat bröstmjölken framför flaskan, de har alla ratat flaskan så fort de orkat tutta ordentligt.
Så jag tror på att mata till med lite ersättning, men du får fundera på saken och göra som du vill.
Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
Dipl. SHN-kurare!
Glömde det som jag tycker är det näst viktigaste efter en mätt barnamage och det är att väcka barnet när det är dags för mat.
Vi väcker alltid när det ska matas, inget av våra barn har behövt skrika för att få mat. Väcker man får man små barn som sover tills vi ömma föräldrar talar om att det är matdags. De behöver inte vakna i tid och otid för att hålla koll på om det är matdags eller ej.
Nu ska jag sluta tjata.
Kram Susan
Vi väcker alltid när det ska matas, inget av våra barn har behövt skrika för att få mat. Väcker man får man små barn som sover tills vi ömma föräldrar talar om att det är matdags. De behöver inte vakna i tid och otid för att hålla koll på om det är matdags eller ej.
Nu ska jag sluta tjata.
Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Dipl. SHN-kurare!
Dipl. SHN-kurare!