Dagkurning?

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
lillkillen

Dagkurning?

Inlägg av lillkillen »

Vi har genomfört sova-hela-natten kuren på vår son för några månader sen och det funkar jättebra. Vår son som nu är över 8 månader sover kl.20-08. På dagarna är det däremot svårare. Vi vill ha honom att sova ute kl.10-10.45 och 13-14.30 och sen inomhus kl.16.30-17. Inomhus går det ganska bra att bara lägga honom i spjälsängen o så somnar han men där ute i vagnen får man stå å dra o dra o dra....vi har ju förstås vänjt honom med det men jag har nog försökt att bara lägga honom där men han skriker som bara den...och vill inte sova länge. Hur ska jag göra för att få honom att somna själv i vagnen. Vi har också en dagramsa som vi säger när vi lägger honom i vagnen.
barnen Emil född 3.10.2007 och Elias född 14.5.2010
Luvisen

Re: Dagkurning?

Inlägg av Luvisen »

Hej hallå!

Vad roligt att ni fått till en fin nattsömn. :P =D>

Dagen då... :-k

En detalj... men sista luren är väl inte 30 min eller? Utan 20 min :idea:

Sömn i vagn. Där får man först etablera vagningen, har ni gjort det? Är det det du menar med dra och dra? I så fall gäller det att man kör hela paketet.

Vagna, skak sida sida, ramsa bort.
Nästa steg (alltså nästa dag) gör du: dra 3 vagningstag, skak, ramsa
Nästa steg: skak, ramsa
Nästa steg: ramsa

Har du filt/eller sjal på så du skärmar av intrycken?
Vad sover älsklingen i? Och vad i övrigt har du i vagnen?

Värme! /Luvisen
Bebispojken född 22 april 2009
Maratonkurning 26 dec 2009 - 12 feb 2010
Petite Soeur född 8 mars 2012
SM rookie
lillkillen

Inlägg av lillkillen »

Hej o tack för svar! :)

Vår sista lur är 30 minuter, borde den vara 20 min? vi har inte provat genomföra det enligt ditt dag-för-dag-schema. Men hur gör man det i praktiken då, t.ex. första dagen? När man ramsat bort och gått in(han sover på terrassen i vagn på sida för jag tycker att han inte ryms på magen...?), då börjar han ju gråta och storvråla till sist. Hur länge skall man vänta då innan man går o vagnar o skakar o ramsar igen?

Vi har ingen sjal, kanske vi skall prova det. Har provat också att ha honom på mage men nu när det är kallt och jag har ett fårskinn under så känns det inte bekvämt att lägga honom på mage...

Nu t.ex. lade jag honom o sova i spjälsängen inne på förmiddagen. Han skrek en stund innan han somnade. Men när jag lämnar honom i vagnen har han en helt annan ton, mera upprört.
lillkillen

Inlägg av lillkillen »

Jaa, glömde att skriva att han sover i halare och sovpåse med ett fårskinn under nu på vintern. Inget annat i vagnen.
Luvisen

Inlägg av Luvisen »

Vår sista lur är 30 minuter, borde den vara 20 min?
Anna Wahlgrens har så nogsamt observerat att små barns sömn intervaller är som följer:

20 min
45 min
1,5 tim
2 tim
3 tim mm...

Så ja, sista luren "ska vara" 20 min. :wink:
Men hur gör man det i praktiken då, t.ex. första dagen? När man ramsat bort och gått in(han sover på terrassen i vagn på sida för jag tycker att han inte ryms på magen...?), då börjar han ju gråta och storvråla till sist. Hur länge skall man vänta då innan man går o vagnar o skakar o ramsar igen?
Finns ingen tidsangivelse att ge, tyvärr. Ni måste lyssna och ingripa när han ber om det. MEN man kan inte bara vagna utan effekt och sedan gå- men det förstår ni ju redan! :wink: Vad ni gör då är att etablera vagningen som verktyg första dagen och är det bra gjort så slutar den lilla människan skrika bums, iaf inom 2 min. Drar man ett tag och den lilla människan slutar skrika och blir tyst direkt då kan man börja backa så som jag skrivit. Då har han fattat och är redo att ta över mer och mer själv. Så att säga. När jag vagnade mitt barn så skrek han redan efter några min så då var jag raskt där igen och vagnade. Han ska sitt besked i handling ordentligt, om man säger.

Har ni SHN boken? Där står det under vagning som verktyg. :idea:

Varför skulle det vara obekvämt att sova på mage på en fårfäll? Är den väldigt tjock? Jag tänker att är man magsovare så är man...

Bara som ett exempel så skriver jag detta:

Min son sov i följande på vintern:
tunn fårfäll underst
sovpåse
bomullsbody och bomullsbyxor
ullstrumpor
ullvantar
tunn bomullsmössa med öronlappar
sedan proppa jag ned ett istoppstäcke i sovpåsen :mrgreen:

därefter förslöt jag sovpåsen, drog över en svart sjal och sist regnöverdrag för vagnen. Varmt, gosigt och ingen blåst. 8)

Oftast med hela den konkarongen han hann somna innan jag ens hade börjat rulla ut vagnen på gården. :shock: Detta bara efter någon dag med vagning!
Hoppas det var till ngn hjälp.

Värme! /Luvisen
Bebispojken född 22 april 2009
Maratonkurning 26 dec 2009 - 12 feb 2010
Petite Soeur född 8 mars 2012
SM rookie
lillkillen

Inlägg av lillkillen »

Tack för svar!

Nu är vi inne på andra dagen och han börjar vrålskrika så fort vagnen stannar. suck! Men då måste han väl göra det då....jag ramsar bort och återvänder o vagnar inom kort...? Då tystnar han nog men strax vagnen stannar så skriker han igen.
Acnaib
Rådgivare/advisor

Inlägg av Acnaib »

Hej! :D

Det här är nytt för lilla älsklingen. Ge honom lite tid! Man kan inte förstå hur allt det nya fungerar på en gång. :wink: Klart han frågar, det hade nog du med gjort om din värld ställts på huvudet och allt plötsligt varit annorlunda. Inte sant? Det gäller nu att du/ni är konsekventa så att älsklingen kant a till sig budskapet. Vagna lugn och gå sendan därifrån. Gör nåt sanslöst viktigt som bara måste göras innan du kan återvända och dra vagnen tills älsklingen lugnat sig igen. Kasnke behövs bara nåra korta drag, och då räcker det. Skriker han igen när du lämnar så ge honom på nytt lite tid. Snart kommer han vara med på noterna!
Ni jobbar på så fint så fint! Fortsätt med det så är ni snaaaart i mål! :sleep:

:heart:
Bianca
:heart: Freja :heart: 2009-01-03
:heart: Ronja :heart: 2010-05-22
:heart: Franz :heart: 2015-09-20
:heart: Otto :heart: 2017-01-01
verra_83

Inlägg av verra_83 »

jag har precis samma problem...Dagslurarna går inget bra alls..så jag vore jätte glad om du vill berätta hur det gått och vad ni gort/gör :)
Behöver lite tips!
Theo 071130 ej kurad sovit bra från start
Viggo 100707 kurstart 19/1
lillkillen

Inlägg av lillkillen »

Nu dag 3 vagnade jag honom i vagnen 45 minuter med skrikpauser emellan innan han somnade!!! Sen nästa sovpass så var han så trött så han somnade av sej själv inom 5 minuter...kanske det börjar gå. Jag lät honom nog avreagera sej mellan varven då första passet. Han vrålskrek strax vagnen stannade inann jag hann börja ramsa. :shock:
lillkillen

Nu orkar jag snart inte höra på skriket

Inlägg av lillkillen »

Alltså vi har dagkurat i flera dagar nu men killen bara protesterar o gallskriker så fort vagnen stannar! Snart får han börja sova inomhus. Där i spjälsängen går det hur bra som helst. Varför protesterar han mot vagnen. Sen när jag går ut o vagnar en stund o ramsar så börjar han gallskrika.Sen väntar jag ett par minuter o samma sak igen. Med den följden att han inte sover alls dom 45 minutrarna han ska sova på förmiddagen. Sen e han så slut att han somnar ganska bra nästa pass kl.13.... :(
Anna09

Inlägg av Anna09 »

Hej,

måste ni ha alla lurar i vagnen? Vi har alltid haft alla lurar i sängen och sett till att vara ute under vakentiderna istället. :wink:
//Anna
Mamma till Ester - :heart: född feb 09, kvällsmålskurad juni 09
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"