hjälp med ensamlek, det gar inge bra...

Samtalsforum med barnen i fokus
Skriv svar
knyttet

hjälp med ensamlek, det gar inge bra...

Inlägg av knyttet »

Hej,

Var lilla är 9 manader och vi har precis börjat med ensamlek i sängen och behöver hjälp....

Hon har lekt själv pa golvet i vardagsrummet innan och det har fungerat bra tills hon började kräla och därmed inte ligger kvar utan krälar iväg efter oss.

Första dagen i sângen gick bra, la upp ett gäng favorit saker och satte pa lite trevlig musik och sa hej hej ses om ett tag. Hon lekte förnöjsamt i 10min da jag gick in och bröt. Dag tva lekte hon fint i 20min da jag gick in och bröt. (da hade hon dock ramlat i till ryggläge fran sittande och hon kan ej ta sig upp igen sa hon lag mest och tittade i taket och gjorde pruttljud :-) ) Dag tre drog hon sig upp till staende mot spjälen (det är första gangen hon lyckas med det, kan ej krypa ännu utan bara krâla) och börja skrika efter knappt 10 min i sängen. Verkade som om hon inte kunde komma ner fran denna nya position och jag avaktade ett bra tag tills jag insag att hon inte skulle sätta sig och leka igen. Da gick jag in och satte henne ner och när hon sag glad ut tog jag upp henne. Dag fyra tänkte jag att jag testar att lägga henne pa mage sa att hon inte kan ställa sig upp men eftersom hon âr van att kuna krypa runt sa blev hon väldigt upprörd, sa jag satte henne upp. Da ställde hon sig direkt upp och skrek mot dörren, mer och mer sa fort jag gick ut...jag gick in och satte henne ner och visade ngn rolig sak, men sa fort jag började ga ut ur rummet började hon grata och ställa sig upp.

Hur ska jag göra när hon ställer sig upp sa dâr och grater?

Det är svart att hitta saker hon är särskilt intresserad av, vi har ett pussel med 4 stora bitar, en trälada med träklossar samt en plast bunke brevid att fylla (det gillar hon bäst), skallra, aktivitetsbok (oxa favorit), en pale med stjärn ringar att tra pa i plas som blinkar och spelar musik när man trär pa dem, tva gose nallar, riskaka och en spegel. Vi försöker köra stenhart med socialdelaktighet och inga leksaker resten av dagen, men hon verkar ända inte sa intresserad av att halla pa med dem.

Tack tack.
Storasyster född 10.04.2010 Lillebror född 21.12.2011
Sarisparis
Rådgivare/advisor

Re: hjälp med ensamlek, det gar inge bra...

Inlägg av Sarisparis »

En snabb tanke som inte har med ensamleken att göra egentligen :roll: :wink: , men som kanske kan lösa problemet.

:?: Har ni börjat öva pâ att ta sig ner frân stâende vid andra tillfällen? Öva mycket, ge beröm och ha roligt sâ ska du se att hon lär sig snart. :D

:heart:
knyttet

Inlägg av knyttet »

Hej, nej eftersom det var första ggn hon ställde sig upp sa har vi inte hunnit öva sa mkt, men jag försöker visa hur man sätter sig ned nu sa mycket som möjligt. Men problemet är att hon inte alls andvänder sina ben egentligen, dom hänger bara pa släp även när hon krälar. Hon är super stark i armarna och drar sig liksom upp och hänger kvar i armarna utan att alls stödja pa benen alls.

Men sen verkar det mest som om hon inte vill sitta kvar i sängen själv när jag gar utan att kunna dra iväg vart hon vill...hon börjar först grata sen ställer hon sig upp...

Föresten bor du ocksa i Paris...? :D Har du nagra erfarenheter av svenska kyrkans barn aktiviteter, vill sa gärna att lillan ska prata svenska och det blir lite daligt med det hemma ibland...tänkte att det kanske kan vara bra att ga dit och leka med lite svenska barn. En annan fraga; jag börjar känna mig mer och mer skeptisk till dagis, hade först tânkt att hon kunde ga halv dag fran 2ar pa ett ekologiskt föräldrarkoperativ som jag hittat men man far inte hämta när man vill, det är heldagar som gäller (!) Men hur blir det i la maternelle om de inte har gatt pa dagis innan? Svart att anpassa sig/passa in? Skulle vara intressant att höra ngn barnaboks mors asikt om detta :)

tusentack
Storasyster född 10.04.2010 Lillebror född 21.12.2011
Sarisparis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Sarisparis »

knyttet skrev:Föresten bor du ocksa i Paris...? Har du nagra erfarenheter av svenska kyrkans barn aktiviteter, vill sa gärna att lillan ska prata svenska och det blir lite daligt med det hemma ibland...tänkte att det kanske kan vara bra att ga dit och leka med lite svenska barn. En annan fraga; jag börjar känna mig mer och mer skeptisk till dagis, hade först tânkt att hon kunde ga halv dag fran 2ar pa ett ekologiskt föräldrarkoperativ som jag hittat men man far inte hämta när man vill, det är heldagar som gäller (!) Men hur blir det i la maternelle om de inte har gatt pa dagis innan? Svart att anpassa sig/passa in? Skulle vara intressant att höra ngn barnaboks mors asikt om detta
Denna bit av föregâende inlägg flyttar in pâ Hela världens barnaboksforum! :D
Skriv svar

Återgå till "Barnafostran"