När försöka få bort första nattmålet?
Re: När försöka få bort första nattmålet?
Tack
Vet allt du skriver.
Va bara tvungen att skriva av mig
kram!!!
Vet allt du skriver.
Va bara tvungen att skriva av mig
kram!!!
Maria
Maja maj 2002
Elias aug 2005 kurad
Julia 31 aug 2010 SM från början
Maja maj 2002
Elias aug 2005 kurad
-
Clara Cecilia
Då ses vi på Kackelforum nästa gång!
Ville bara inte du skulle känna dig så där ensam som man kan göra.
Clara
Ville bara inte du skulle känna dig så där ensam som man kan göra.
Clara
Mamma till V 2008, L 2010
Dagen igår gick över förväntan.
visst, hon somnar inte så fort man lagt henne utan hinner oftast blir rätt förbannad innan hon väl somnar.
MEN samtidigt gick det inte fort det sista med nappen heller eftersom den heeela j****a tiden ramlade ur och jag fick springa fram och tillbaka som en jojo och stoppa in den igen.
Natten gick också bra. Hon vaknade första gången vid 4. Och jag ammade, la tillbaka henne. Gick och la mig och antar att hon somnade för det gjorde jag
Hon vaknade sen vid 6 och då va det svårare. Hon grejade och jag vagnade. Varje gång jag slutade blev hon arg, men jag gav mig inte, skaket i handtaget blir hon så himla sur av
.
Hon somnade vid halv 7 och sov tre kvart till. Helt ok tycker jag.
Nu sover hon sitt långa sovpass och har inte vaknat hitills vilket hon alltid brukar göra för att hon vill ha nappen.
hoppas det håller i sig
Ska jag backa mycket eller ska jag besvara hennes många frågor ganska kvickt nu i början?
visst, hon somnar inte så fort man lagt henne utan hinner oftast blir rätt förbannad innan hon väl somnar.
MEN samtidigt gick det inte fort det sista med nappen heller eftersom den heeela j****a tiden ramlade ur och jag fick springa fram och tillbaka som en jojo och stoppa in den igen.
Natten gick också bra. Hon vaknade första gången vid 4. Och jag ammade, la tillbaka henne. Gick och la mig och antar att hon somnade för det gjorde jag
Hon vaknade sen vid 6 och då va det svårare. Hon grejade och jag vagnade. Varje gång jag slutade blev hon arg, men jag gav mig inte, skaket i handtaget blir hon så himla sur av
Hon somnade vid halv 7 och sov tre kvart till. Helt ok tycker jag.
Nu sover hon sitt långa sovpass och har inte vaknat hitills vilket hon alltid brukar göra för att hon vill ha nappen.
hoppas det håller i sig
Ska jag backa mycket eller ska jag besvara hennes många frågor ganska kvickt nu i början?
Maria
Maja maj 2002
Elias aug 2005 kurad
Maja maj 2002
Elias aug 2005 kurad
-
Clara Cecilia
Hej
Ärligt talat så går det sådär...
Dagarna funkar fint. Hon somnar relativt kvickt. Blir lite arg men oftast inte ledsen.
Försöker att inte lägga mig i eftersom hon blir ännu argare om jag vagnar och sen slutar
Kruxet är nätterna.
Hon vaknar ganska tidigt och krånglar.
i förrgår vaknade hon redan 23
Låg och pratade ganska länge men blev sen ledsen. Somnade inte förrän vid 1 och då efter mycket vagnande.
Åt sen 04:30.
I natt vaknade hon 02:30. Hade bajsat och fick mat. Sen sov hon till 06:30.
Känns som att det går åt fel håll liksom?
Känner att vi förr när hon vaknade va där snabbt med nappen igen också somnade hon om.
nu blir man lite maktlös...
kan man fortfarande använda nappen i bilen och tex promenader ute när hon är vaken eller blir det bara förvirrande?
Ärligt talat så går det sådär...
Dagarna funkar fint. Hon somnar relativt kvickt. Blir lite arg men oftast inte ledsen.
Försöker att inte lägga mig i eftersom hon blir ännu argare om jag vagnar och sen slutar
Kruxet är nätterna.
Hon vaknar ganska tidigt och krånglar.
i förrgår vaknade hon redan 23
Åt sen 04:30.
I natt vaknade hon 02:30. Hade bajsat och fick mat. Sen sov hon till 06:30.
Känns som att det går åt fel håll liksom?
Känner att vi förr när hon vaknade va där snabbt med nappen igen också somnade hon om.
nu blir man lite maktlös...
kan man fortfarande använda nappen i bilen och tex promenader ute när hon är vaken eller blir det bara förvirrande?
Maria
Maja maj 2002
Elias aug 2005 kurad
Maja maj 2002
Elias aug 2005 kurad
Hej maria1984!
Hm. Du skriver att "hon blir ännu argare om jag vagnar och sen slutar". Kan du beskriva det lite mer noga? Är det alltid så att hon blir arg när du slutar eller är det bara på daglurarna? Upplever du att vagningen inte riktigt "tar" längre? Jag undrar om det är så att ni har hamnat i ett vagningsträsk. Jag känner nämligen igen mig...
Beskriv lite mer så återkommer jag.
När det gäller napp så tror jag att man kan göra precis som man vill, MEN det hela handlar nog om hur bra man själv är på att inte falla tillbaka i att använda napp i tid och otid. Med första barnet så slängde jag napparna helt. Jag litade inte på att jag skulle kunna låta bli dem och vi använde dem aldrig igen. Det visade sig också att han blev mycket MINDRE gnällig på dagarna när vi slutade med napp. Pinsamt nog. Haha.
Så den behövdes i princip inte. Bökigt ibland, visst, men inget BEHOV. Om man säger.
Med vår lilla kille nu har jag sparat dem för tex långa bilresor, men nu är det två månader sen vi tog bort den och den har ännu inte behövts, så jag undrar om den kommer att användas nån gång.
Kram
Hm. Du skriver att "hon blir ännu argare om jag vagnar och sen slutar". Kan du beskriva det lite mer noga? Är det alltid så att hon blir arg när du slutar eller är det bara på daglurarna? Upplever du att vagningen inte riktigt "tar" längre? Jag undrar om det är så att ni har hamnat i ett vagningsträsk. Jag känner nämligen igen mig...
När det gäller napp så tror jag att man kan göra precis som man vill, MEN det hela handlar nog om hur bra man själv är på att inte falla tillbaka i att använda napp i tid och otid. Med första barnet så slängde jag napparna helt. Jag litade inte på att jag skulle kunna låta bli dem och vi använde dem aldrig igen. Det visade sig också att han blev mycket MINDRE gnällig på dagarna när vi slutade med napp. Pinsamt nog. Haha.
Med vår lilla kille nu har jag sparat dem för tex långa bilresor, men nu är det två månader sen vi tog bort den och den har ännu inte behövts, så jag undrar om den kommer att användas nån gång.
Kram
Mamma till en pojke född 8 januari 2007 (kurad vid 6 månader) och en stor liten knodd född 24 juli 2010 (en vecka efter beräknat, 4,5 kg tung) som standardmodellas.
Hej tack för svar!
Alltså jag känner att vagningen tar, hon tystnar så fort jag tar i handtaget och lägger huvudet åt sidan och lägger ner det precis som "åå nu kan jag sova". Så slutar jag direkt, skakar i handtaget och ååå vad arg hon blir.
Jag ger mig inte utan ska sluta innan hon somnar, hon är jättetrött och sover men är lika envis hon. Så håller vi på tills hon inte orkar mer.
Det jag kan tycka är att hon nu blir ledsen så fort jag lägger henne. Så va det inte innan. då kunde hon ligga och prata en stund innan hon sen började jobba och greja och sen somna.
Borde det inte bli bättre? att hon lär sig somna utan protester varje gång?
Det är oftast något uppvak på natten och hon verkar liksom go och glad och pigg. Blir arg när ingen bryr sig och tillslut är hon ledsen.
Hon äter en gång men har nu det sista även varit svår att söva om efter det målet också.
Alltså jag känner att vagningen tar, hon tystnar så fort jag tar i handtaget och lägger huvudet åt sidan och lägger ner det precis som "åå nu kan jag sova". Så slutar jag direkt, skakar i handtaget och ååå vad arg hon blir.
Jag ger mig inte utan ska sluta innan hon somnar, hon är jättetrött och sover men är lika envis hon. Så håller vi på tills hon inte orkar mer.
Det jag kan tycka är att hon nu blir ledsen så fort jag lägger henne. Så va det inte innan. då kunde hon ligga och prata en stund innan hon sen började jobba och greja och sen somna.
Borde det inte bli bättre? att hon lär sig somna utan protester varje gång?
Det är oftast något uppvak på natten och hon verkar liksom go och glad och pigg. Blir arg när ingen bryr sig och tillslut är hon ledsen.
Hon äter en gång men har nu det sista även varit svår att söva om efter det målet också.
Maria
Maja maj 2002
Elias aug 2005 kurad
Maja maj 2002
Elias aug 2005 kurad
Japp. Det här känner jag igen. Precis så blev det med min lille kille. Jag tycker att du ska läsa tråden bland favoriter som heter ”Olika träsk att inte fastna i!” (thaimassagetråden)
http://www.annawahlgren.com/phpBB3/view ... hp?p=91777
och sen tråden som hjälpte mig backa, ”Konsten att backa, skjuta vargar och fixa attityden.” (för barn över 2-3 mån och uppåt)
http://www.annawahlgren.com/phpBB3/view ... hp?t=12068
Om du vill kan du också läsa lite om hur vi hade det i min tråd och hur jag gjorde (efter att jag hade läst trådarna ovan...)
http://www.annawahlgren.com/phpBB3/view ... 24&t=22949
(om du inte orkar läsa hela så läs på sidan 4-5 och framåt, det är där jag första gången nämner träsket, tror jag...).
Du kan väl läsa och återkomma så pratar vi vidare!
Kram
http://www.annawahlgren.com/phpBB3/view ... hp?p=91777
och sen tråden som hjälpte mig backa, ”Konsten att backa, skjuta vargar och fixa attityden.” (för barn över 2-3 mån och uppåt)
http://www.annawahlgren.com/phpBB3/view ... hp?t=12068
Om du vill kan du också läsa lite om hur vi hade det i min tråd och hur jag gjorde (efter att jag hade läst trådarna ovan...)
http://www.annawahlgren.com/phpBB3/view ... 24&t=22949
(om du inte orkar läsa hela så läs på sidan 4-5 och framåt, det är där jag första gången nämner träsket, tror jag...).
Du kan väl läsa och återkomma så pratar vi vidare!
Kram
Mamma till en pojke född 8 januari 2007 (kurad vid 6 månader) och en stor liten knodd född 24 juli 2010 (en vecka efter beräknat, 4,5 kg tung) som standardmodellas.
Nu har jag läst, läst och läst.
antar att det är träsk blandat med min attityd faktiskt.
Jag undrar om hon verkligen inte har stort sugbehov än? Hon ligger ju ändå och jobbar intensivt med handen och blir skitsur när där inte är något att suga på (efterrom hon kniper med handen)
Ligger hon verkligen bra? Får hon luft med snuttefilten och allt???
Är hon ledsen nu? eller bara arg?
ja osv osv...
Tycker detta är skitsvårt just nu. Tyckte allt va så enkelt tills nu. Hon skriker ju i regel varje läggning.
Måste ha råd om nätterna också. Jag ammar ju henne då men upplever inte att hon blir mätt längre. Eller hon blir inte sådär sömntung längre och är ganska svår att få att somna om efter. Ligger mer och mer och suger, drar, suger, drar osv. Blir irriterad liksom. Tänker ju inte direkt börja ge henne välling nu. Ska jag bestämma mig för att det inte blir fler nattmål bara?
Hon äter jättebra på dagarna. Mat med kött eller fisk och massa frukt så jag tycker hon borde klara hel natt.
Jag har nog lite väl många frågor.
antar att det är träsk blandat med min attityd faktiskt.
ja osv osv...
Tycker detta är skitsvårt just nu. Tyckte allt va så enkelt tills nu. Hon skriker ju i regel varje läggning.
Måste ha råd om nätterna också. Jag ammar ju henne då men upplever inte att hon blir mätt längre. Eller hon blir inte sådär sömntung längre och är ganska svår att få att somna om efter. Ligger mer och mer och suger, drar, suger, drar osv. Blir irriterad liksom. Tänker ju inte direkt börja ge henne välling nu. Ska jag bestämma mig för att det inte blir fler nattmål bara?
Hon äter jättebra på dagarna. Mat med kött eller fisk och massa frukt så jag tycker hon borde klara hel natt.
Jag har nog lite väl många frågor.
Maria
Maja maj 2002
Elias aug 2005 kurad
Maja maj 2002
Elias aug 2005 kurad
-
Sarisparis
- Rådgivare/advisor
Hej Maria
,
Din tjej börjar bli sâ pass stor att hon nog skulle uppskatta lânga ostörda nätter lika mycket som du!
Jag vet inte om du har ett hum om principerna i Sova Hela Natten-kuren, Lugnet, Säkerheten och Njutningen? Byggstenarna till den berömda Attityden som kan förflytta berg. 8)
Pâ det du beskriver, sâ lâter det som att ni fastnat i Lugnandet, utan att nâ fram till Säkerheten (som sedan leder er till Njutningen
). Lillan slappnar av fint och gör sig redo att sova, sâ länge du lugnar henne (vagnar). Men sâ fort du slutar sâ protesterar hon. Alltsâ, att hon inte är övertygad om att hon befinner sig i Säkerhet, alldeles själv.
Anna beskriver det här jättefint i den här krönikan:
http://www.annawahlgren.com/index.php/v ... r-trygghet
Läs och fundera. Kanske det är dags för att sätta ramsan som främsta verktyg?

Din tjej börjar bli sâ pass stor att hon nog skulle uppskatta lânga ostörda nätter lika mycket som du!
Jag vet inte om du har ett hum om principerna i Sova Hela Natten-kuren, Lugnet, Säkerheten och Njutningen? Byggstenarna till den berömda Attityden som kan förflytta berg. 8)
Pâ det du beskriver, sâ lâter det som att ni fastnat i Lugnandet, utan att nâ fram till Säkerheten (som sedan leder er till Njutningen
Anna beskriver det här jättefint i den här krönikan:
http://www.annawahlgren.com/index.php/v ... r-trygghet
Läs och fundera. Kanske det är dags för att sätta ramsan som främsta verktyg?
Skönt att du skriver det.
Började fundera på när hon ska länga nätterna men tror faktiskt inte hon kommer göra det själv. hon är ju 5 mån nu.
Vi kurade Elias så det borde sitta ganska bra.
Jag har ju faktiskt inte använt ramsa alls nu. Borde jag smyga in den först eller ska jag kura på riktigt med en gång
Det kommer ju bara handla om vargtimmarna.
Det är då hon vaknar och verkar hungrig.
Fast jag vet att hon inte svälter. Hon är inte vidare hungrig vid frukosten
Jag måste erkänna att min annars väldigt övertygande attityd försvann nån gång när Julia kom.
Plötsligt frågar jag väldigt mycket.
Tror jag håller på att skämma bort vår lilla sladdis!
borde kanske kura mig först
Började fundera på när hon ska länga nätterna men tror faktiskt inte hon kommer göra det själv. hon är ju 5 mån nu.
Vi kurade Elias så det borde sitta ganska bra.
Jag har ju faktiskt inte använt ramsa alls nu. Borde jag smyga in den först eller ska jag kura på riktigt med en gång
Det kommer ju bara handla om vargtimmarna.
Det är då hon vaknar och verkar hungrig.
Fast jag vet att hon inte svälter. Hon är inte vidare hungrig vid frukosten
Jag måste erkänna att min annars väldigt övertygande attityd försvann nån gång när Julia kom.
Plötsligt frågar jag väldigt mycket.
Tror jag håller på att skämma bort vår lilla sladdis!
borde kanske kura mig först
Maria
Maja maj 2002
Elias aug 2005 kurad
Maja maj 2002
Elias aug 2005 kurad
-
Sarisparis
- Rådgivare/advisor
Förlât, jag missade att du hade kurat storebror.
Men dâ skulle jag tippa att det räcker att du läser om (hela!) SHNboken, särskilt kapitlen Lugnet, Säkerheten och Njutningen, sâ att hela du blir alldeles fullkomligt övertygad om att Pâ Natten Sover Man, stora som smâ. Attityden, du vet!
Ja, jag skulle börja med ramsan direkt, vid alla läggningar. Men känner du att en regelrätt kur är pâ sin plats sâ hâll inne med alla 'nya' verktyg innan kurstart.

Men dâ skulle jag tippa att det räcker att du läser om (hela!) SHNboken, särskilt kapitlen Lugnet, Säkerheten och Njutningen, sâ att hela du blir alldeles fullkomligt övertygad om att Pâ Natten Sover Man, stora som smâ. Attityden, du vet!
Ja, jag skulle börja med ramsan direkt, vid alla läggningar. Men känner du att en regelrätt kur är pâ sin plats sâ hâll inne med alla 'nya' verktyg innan kurstart.
Det gör du enkelt genom att läsa pâ ordentligt. Fram med Internationella SHN ögonabums!Maria1984 skrev:borde kanske kura mig först
japp kvällen är räddad.
Här ska läsas igen!
Hör av mig efter helgen med uppdatering
Här ska läsas igen!
Hör av mig efter helgen med uppdatering
Maria
Maja maj 2002
Elias aug 2005 kurad
Maja maj 2002
Elias aug 2005 kurad
Läser och läser...
kom på en fråga
hon blir 5 mån nu. Ska jag ända något i schemat nu? Eller vänta på strul?
så här ser det ut
sover 19-7
7 välling
9:15 sova 45 min
10:30 Mat och välling
12:00 sova 2 tim
14:00 välling och frukt
16:00 sova 45 min
17:00 gröt ovh frukt
18:30 välling
19:00 sova
Räcker det att dra ner sista sovpasset till 20 min. Schemat funkar ju sååå bra!
kom på en fråga
hon blir 5 mån nu. Ska jag ända något i schemat nu? Eller vänta på strul?
så här ser det ut
sover 19-7
7 välling
9:15 sova 45 min
10:30 Mat och välling
12:00 sova 2 tim
14:00 välling och frukt
16:00 sova 45 min
17:00 gröt ovh frukt
18:30 välling
19:00 sova
Räcker det att dra ner sista sovpasset till 20 min. Schemat funkar ju sååå bra!
Maria
Maja maj 2002
Elias aug 2005 kurad
Maja maj 2002
Elias aug 2005 kurad
-
Clara Cecilia
Hej!
Avvakta till första tecken på att sömnen räcker och blir över och dra då ner sista luren. Inga vargar i förtid min rara
!
Du jobbar finfint!
Clara
Ja.maria1984 skrev: Räcker det att dra ner sista sovpasset till 20 min. Schemat funkar ju sååå bra!
Avvakta till första tecken på att sömnen räcker och blir över och dra då ner sista luren. Inga vargar i förtid min rara
Du jobbar finfint!
Clara
Mamma till V 2008, L 2010