Hej!
Vi funderar på att kura vår andra son som nu är 8 månader. Vår första kurade vi framgångsrikt vid 6 månader. Jag har egentligen två frågor, en om han alls behöver kuras, en om schemat.
[b]1) Behöver vi alls kura Tommy?[/b] Orsaken till att vi överväger kuren är helt enkelt att på det sättet bli av med nattätandet, plus att han ska flytta till spjälsäng som nu blivit ledig efter storebror. Han har alltid varit en mycket nöjd bebis som i stort sett somnar in för sig själv och sover gott. Han behöver alltså inte hjälp med att känna sig lugn och trygg där han ligger (om nu inte spjälsängen ändrar på den saken - han har hittills sovit i vagnens bärkass och somnat i vardagsrummet, nu ska han flytta in med storebror i vårt rum som vi alla delar). Han sover ungefär kl 20-08 och fortsätter sova när han ammats på natten. Nu skulle vi vilja hjälpa honom sova över nattammandet som brukar ske 1-2 ggr per natt, dvs. 02-03-tiden och 06-07-tiden (om det nu ska kallas natt mera). [b]Är det överdrivet att kura honom när han redan sover så bra? [/b]Vill bara undvika att avvänjningen från nattätandet (och flytten till spjälsäng i mörkt rum) blir utdragen och att vi sen börjar bära runt på honom när han vaknar och vill ha mat - kuren skulle ge verktygen för att hindra det. Och så skulle han bli av med nappen.
2) Jag har problem med att göra ett schema som passar med storebrors schema, eftersom alla dagar inte ser lika ut då storebror går i klubb några timmar 2-3 dagar i veckan och vi andra dagar är länge ute på förmiddagen i lekparken. Jag skäms att säga att det blivit lite si och så med Tommys rutiner. Oftast sover han tre lurar, ibland två. Är vi mycket i farten kan det t.o.m. hända att han sovit fyra små lurar eftersom han tuppat av i vagnen. Jag vet, inte bra. Nu tänkte jag ändå göra ett schema som är anpassat till storebrors (nya) klubbverksamhet. Skulle gärna se att Tommy sov i vagnen när vi hämtar storebror kl. 12 men jag får det inte att gå ihop så han får vara vaken i vagnen, det är en kort väg. Natt är alltså kl. 20-08.
8.00 vakna
8.30 gröt + amning
10.00 sova 45 min
11.00 lunch + amning
13.00 sova 1,5h (eller 2h?)
14.30 middag + amning
18.30 gröt + amning
19.30 kvällsslurk
20.00 sova natt
Här finns alltså bara två lurar, vet inte om Tommy är färdig för det. Hans långa lur kl. 13 är anpassad till att jag ska lägga storebror i samma rum 13.30-tiden för en 1h lur (är det tänkt - jag vet inte hur detta kommer att fungera!) [b]Är det för lång vakentid mellan andra luren och läggandet? [/b] Jag kan också skjuta på bådas sömn med 1/2h.
Tusen tack till den som orkar svara på detta svammel!
Kura lillebror 8 mån för att bli av med nattamning?
Re: Kura lillebror 8 mån för att bli av med nattamning?
Gick igenom schemat tillsammans med min man och vi flyttade lunchen så den sammanfaller med storebrors (såhär har vi gjort hittills och hungern har inte blivit för stor). Då flyttades även middagen fram med en halv timme:
8.00 vakna
8.30 gröt + amning
10.00 sova 45 min
12.30 lunch + amning
15.00 middag + amning
18.30 gröt + amning
19.30 kvällsslurk
20.00 sova natt
Kanske jag borde klämma in en 20 min lur kl. 17? Tror nästan Tommy ännu skulle behöva det. Vi brukar gå ut med storebror den tiden (har ofta uteblivit nu under mörka vintern), så en kort lur passar inte helt bra in där eftersom Tommy då får hänga med vaken i vagn en del av utevistelsen.
Hur tycker ni det ser ut? Stort tack igen på förhand!
8.00 vakna
8.30 gröt + amning
10.00 sova 45 min
12.30 lunch + amning
15.00 middag + amning
18.30 gröt + amning
19.30 kvällsslurk
20.00 sova natt
Kanske jag borde klämma in en 20 min lur kl. 17? Tror nästan Tommy ännu skulle behöva det. Vi brukar gå ut med storebror den tiden (har ofta uteblivit nu under mörka vintern), så en kort lur passar inte helt bra in där eftersom Tommy då får hänga med vaken i vagn en del av utevistelsen.
Hur tycker ni det ser ut? Stort tack igen på förhand!
Hej och välkommen hit! 
Jag tror inte det är överdrivet att kura lilla älsklingen, men jag tror inte ni behöver kura i lika stor omfattning som "de andra". Lägg ni älsklingen som ni brukar (om han somnar bra själv, utan hjälp) ramsa er ut (bort). Sen när han vaknar på natten och vill ha mat (om han vaknar) så börjar ni kuren där från natt 1, med tillrättaläggning, buffning ramsa ut (bort). Sen andra natten gör ni på samma sätt. Somanr han själv på kvällen så gör ni inget mer än ramsar er bort och sen "kurar" ni när han vaknar för mat. Andra natten kurar ni då med ramsa vid minsta pip (inte buff)
Hänger du med?
Ang schemat så tycker jag att det ser fint ut. Dock är det lite tätt mellan lunchen och middagen. Går det att skjuta fram middagen 30 min, så den infäller 15:30 istället?
Om du väljer 2 lurar så bör älsklingen ha 2h långlur, väljer du att lägga en kortis (20 min) vid exemplenvis 16:40-17:00 (starta luren vid 17:00 tror jag blir för sent med tanke på natten) så väljer du en lunchlur på 1,5h.
Du känner din lilla älskling bäst och om du tror att han behöver en lur på eftermiddagen så ge honom det! När han är omkring 9 månader så kommer den isf falla bort.

Bianca
Jag tror inte det är överdrivet att kura lilla älsklingen, men jag tror inte ni behöver kura i lika stor omfattning som "de andra". Lägg ni älsklingen som ni brukar (om han somnar bra själv, utan hjälp) ramsa er ut (bort). Sen när han vaknar på natten och vill ha mat (om han vaknar) så börjar ni kuren där från natt 1, med tillrättaläggning, buffning ramsa ut (bort). Sen andra natten gör ni på samma sätt. Somanr han själv på kvällen så gör ni inget mer än ramsar er bort och sen "kurar" ni när han vaknar för mat. Andra natten kurar ni då med ramsa vid minsta pip (inte buff)
Hänger du med?
Ang schemat så tycker jag att det ser fint ut. Dock är det lite tätt mellan lunchen och middagen. Går det att skjuta fram middagen 30 min, så den infäller 15:30 istället?
Om du väljer 2 lurar så bör älsklingen ha 2h långlur, väljer du att lägga en kortis (20 min) vid exemplenvis 16:40-17:00 (starta luren vid 17:00 tror jag blir för sent med tanke på natten) så väljer du en lunchlur på 1,5h.
Du känner din lilla älskling bäst och om du tror att han behöver en lur på eftermiddagen så ge honom det! När han är omkring 9 månader så kommer den isf falla bort.
Bianca
Tack för svaret!
Ungefär något sånt hoppades jag få höra, dvs. vanlig insomning för sig själv och sedan kurstart på natten när han vaknar. Det blir intressant att se hur han reagerar på att buffas första gången mitt i natten, han kommer ju inte att fatta vad som pågår. Men det tar vi som det kommer.
Tack för tipsen om framskjuten middag och kortlur tidigare än kl. 17. På helgen (eller nästa helg) kör vi!
Ungefär något sånt hoppades jag få höra, dvs. vanlig insomning för sig själv och sedan kurstart på natten när han vaknar. Det blir intressant att se hur han reagerar på att buffas första gången mitt i natten, han kommer ju inte att fatta vad som pågår. Men det tar vi som det kommer.
Tack för tipsen om framskjuten middag och kortlur tidigare än kl. 17. På helgen (eller nästa helg) kör vi!
Hej!
Hur går det för er?
Har ni startat kuren nu i helgen eller väntar ni till nästa? *Nyfiken ju!*

Bianca
Hur går det för er?
Har ni startat kuren nu i helgen eller väntar ni till nästa? *Nyfiken ju!*
Bianca