Vill få råd om min pojkes dag...

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Tiora

Vill få råd om min pojkes dag...

Inlägg av Tiora »

Hej Tiora och varmt välkommen till Forumet!

Har du Barnaboken? Om inte låna eller köp den. Hur är det med delaktigheten? Är sonen med i sysslorna som behöver göras i hemmet? Får han rejäla utevistelser? Ja, jag tror att han behöver mer mat med "tyngd". 7-månaders kan få i sig enorma mängder mat :shock: Här nedan är ett förslag på lite ändringar av era rutiner:

07.00 god morgon
07.10 får välling alt ersättning i sängen 250 ml. "Andra frukost"- ex gröt och plockbitar av bröd.
lektime
09.00 sova 2 h
11.00 Puré av Kött/fisk/fågel och grönskaker. "Toppa" med ex mosad banan eller en flaska välling strax innan lunchluren.
13.30-15.00 sova 1,5 h
15.00 Mellanmål välling 250 ml
18.00 Middag gröt med mosad banan alt fruktpuré eller puré som lunchen
Bad och kvällsrutiner
19.30 nattvälling 250 ml
Skratt, bus och sång.
20.00 Godnatt
Godmorgon 07.00

Använder ni några av verktygen som Anna rekommenderar? Jag tror att det skulle passa er att ändra dagsrutinerna något(ett förslag ovan), läsa på om SHN-kuren, fundera om den passar er och bestäm om ni vill genomföra kuren. Då tar ni alla förändringar på ett bräde, dvs sova i egen säng i eget mörklagt och svalt rum, bort med nappen och lära sig att somna själv och sova gott hela natten igenom till morgonen.

Fundera och återkom så bollar vi vidare :D .

:heart: Elle
Elle

Re: Vill få råd om min pojkes dag...

Inlägg av Elle »

Ujuj, nu blev det tokigt! Jag lyckades redigera ditt inlägg istället för att citera och skriva mitt svar. Har kontaktat admin, för hjälp. Ursäkta mig :oops: ! Snart ser vi tråden som den ska se ut!

:heart: /Slarvern Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
Tiora

Inlägg av Tiora »

Elle skrev:Ujuj, nu blev det tokigt! Jag lyckades redigera ditt inlägg istället för att citera och skriva mitt svar. Har kontaktat admin, för hjälp. Ursäkta mig :oops: ! Snart ser vi tråden som den ska se ut!

:heart: /Slarvern Elle
Lugnt :wink:
Tiora

Inlägg av Tiora »

Vet inte om vi är redo att ta bort nappen, men visst är det ett yttre attribut för tröst...mm

Jag testade idag att lägga honom på mage huvudet åt höger med napp, han godtog det, borrade ned ansiktet några ggr i kudden men somnade sen, men jag märkte efter en stund att han ville lägga sig me ri fosterstyällning, då hjälpte jag honom till hans vanliga sovställning.
Han har i skrivande stund sovit på i 2 h...svalt o ganska mörkt...

Jag kanske ska läsa på mer om shn, jag känner mig lite osäker här o nu, men jag är bra på att förmedla rätt energi till honom..
Jag buffar o ramsar redan, samma sånger o avslutar med sov så gott om o om igen....

Jag tror också på mer mat, han gör mner då vi testar nytt men det är väl bara att prova igen...på hans villkor...

Mer bollanden..;)
Tiora

Inlägg av Tiora »

Mitt förslag på schema....

07.00 God morgon (glatt och ljust)

0715 Välling
Lekdags

08.30 Gröt
09.00 Sova

11.00 Lunch (barmatsportion)
Promenad/Lek

13.00 Mellanmål Välling
13.30 Sova 1.5 h

15.00 Mellanmål ersättning
Lek

17.00 Middag gröt med fruktpure
Kvällsrutiner: (bad), blöja, pyjamas

19.00 Nattvälling
Skratt, bus och sång

19.30 God natt
Buffa rumpan, utan kudde på mage, ingen napp, mörkt och svalt
RAMSA: God natt, sov så gott, God natt, sov så gott……osv….

Vad tror du?
chokladkaninen

Inlägg av chokladkaninen »

Hej Tiora! :D

Nu vet ju jag tyvärr inte vad som var din ursprungliga fråga :lol: - handlar det om nätterna, eftersom Elle svarade om SHN-kur?
Tyvärr är det nog så att ett barn i 7-månåldern har svårt att sova stabilt hela natten med napp, eftersom de är för små för att själva ta upp den när de tappar den. Så den stora risken är att de vaknar av ständiga napptapp... :wink: Sedan kan man förstås vända på frågan också och fundera på varför han skulle behöva napp :shock: - det stora sugbehov som helt nyfödda barn har avtar drastiskt vid 4 månader, så efter det blir nappen mindre av ett hjälpmedel och mer av en ovana och ....ja, en propp, faktiskt, som barnet suger på istället för att ventilera sina känslor. 8)

Ang schemat så är det oklart hur långa sömnpassen är men vid 7 mån behövs det 14,5-15h sömn totalt per dygn. Så om du vill ha natt på 11,5h har du 3,5h kvar att lägga på dagslurar. :D De flesta 7-månaders funkar fortfarande bäst på 3 lurar (t ex 45 min morgonlur, 2h lunchlur och 20 el 45 min emlur) men endel fixar redan att hålla två lurar (t ex 1,5h morgonlur och 2h lunchlur). Vidare så ligger måltiderna för tätt i ditt schema för att det ska vara optimalt - helst ska det vara 3,5-4h mellan början på varje mål för att barnet ska hinna få lite aptit, som i Elles schema ovan. Möjligen kan man kosta på sig en extra efterrätt i form av t ex mosad banan precis före lunchluren - det brukar hjälpa ifall barnet har tendens att vakna mitt i den luren.

Vidare tycker jag att du ska försöka få in mer riktig mat på schemat - jag skulle satsa på massor av välling till frukost (andra frukosten blir mest lite plockande medan du själv äter), mos/puré i mängder till lunch (med smör i! :D) samt ev bananefterrätt före luren, välling eller gröt till mellanmål (ersättningen kan du rent av fasa ut helt nu när älsklingen redan är så stor :heart: - vällingen mättar mycket bättre!), ännu mer mos/puré till middag och slutligen välling igen till nattslurk.

Lägger du upp ett sånt schema så tror jag att du ger din lillkille bästa möjliga förutsättningar. :D Men, alltså, beroende på hur er situation ser ut idag så är det kanske en SHN-kur som måste till för att få ordning på nätterna. Skriv igen och berätta mer! :D
Mamma till :heart: Storasyster f feb 07
och :heart: Lillebror f okt 08
Tiora

Inlägg av Tiora »

Tack snälla för svaret kaninen!

Jag blev en hel del klokare på ditt svar, låter himla logiskt med napp som propp, jag vill allt annat än att hindra min son från att agera ut sina känslor, men vet inte om jag/vi är redo att droppa nappen, vad gör jag när han öppnar munne i sömnen o formar munnen efter den i mörkret, jag ger honom dne idag, men vad händer om jag inte ger honom den, vaknar han då?? *osäker mamma*

Jag är inte redo för shn kura men är inne på vagga rumpan, ramsa o tonläge, attityd.... mörkt o svalt rum, svag belysning utanför..
babyvakten på..

jag ska kolla ditt förslag på matschema, för idag blir det lite hej o hå.... ska fasa ut ersättningen, han ber ju inte om den direkt, jag själv tycker dne smakar mums..haha
Har faktiskt undrat hur man tar bort dne o när..........

Sovvanorna ser ut så här idag:
07.00 vaknar
09.00-11.00 sover (om jag ligger brevid o fixar nappen etc, själv blir det kortare)
14.00-15.00 sover

äsch jag ser redan nu att han bör sova kortare på morgonpasset, vad sägs om detta förslag..

07.00 vaknar
09.00 sover 1 h
11.00 LUNCH
12.00 lunchlur 2 h
14.00 mellanmål
16.00 eftmlur 1 h
17.00 Middag
19.00 bad
välling
19.30 gonatt

Vad svårt det är, eller? :wink:
Tiora

Inlägg av Tiora »

Jag läste att det ska avra roligt att vakna, glatt o ljust men innebär det rent konkret, hög glad röst, upp med rullgardinen direkt, jag har ju knappt fått ur gruset själv ur ögonen.
Han väcker ju mig.............

Hur gör jag?
Sen undrar jag om puffandet i rumpan kan variera, ibland puffar jag i takt med sången jag sjunger.... blir det rörigt då? Jag byter ju sånger...;) =D>
chokladkaninen

Inlägg av chokladkaninen »

Hej igen! :D

Ja, nu börjar schemat likna nåt! :thumbsup: Men 1h är inte ett naturligt sömnpass - 45 min är det. Så det funkar antagligen bättre. Och 1 + 2 + 1 + 11,5 blir för mycket sömn totalt för en 7-månaders så satsa hellre på 11,5 + 45 + 2 + 45 och håll beredskap för att snart korta ned den sista luren till bara 20 min (också ett naturligt sömnpass :wink:). Med de förändringarna är du hemma! :D
Tiora skrev:Jag läste att det ska avra roligt att vakna, glatt o ljust men innebär det rent konkret, hög glad röst, upp med rullgardinen direkt, jag har ju knappt fått ur gruset själv ur ögonen.
Han väcker ju mig.............
Jag är också extremt morgontrött och tar nån halvtimme på mig att bli människa... :mrgreen: och mina bästa strategier är dessa: ställ väckarklockan på 7 (eller kvart i så hinner du morgna dig en liten smula själv :lol:) och gör ditt bästa för att vara den som väcker. Och när han hinner före dig så gäller fake it 'til you make it; vi har 5 steg till barnens rum och på det hinner man harkla sig, blinka igång ögonen och skruva fram ett leende...8)

Slutligen - att "halvkura" är sällan en bra idé - för om din egen grej inte lyckas så har du ju liksom tagit udden av Annas verktyg och det blir svårare att göra det på riktigt senare om det behövs. ](*,) Så antingen kollar du på filmerna som finns under SHN-fliken ovan och buffar som Anna visar (inget sjungande utan saklig och o-tröstande attityd) eller så är det bättre att inte buffa alls förrän du har bestämt dig för att kura. Förstår du hur jag tänker? :D
Mamma till :heart: Storasyster f feb 07
och :heart: Lillebror f okt 08
Tiora

Inlägg av Tiora »

Jag förstår....tack!!!
Clara Cecilia

Inlägg av Clara Cecilia »

Chokladkaninen är inte bara bra, hon grym!

Hör av er!

:heart:

Clara
Mamma till V 2008, L 2010
Tiora

Inlägg av Tiora »

Allt går bra, men nu ska jag introducera min 9 mån till egen säng, är vi ovanligt sena med det? Han börjar bli så stor så han riskerar att rulla ur vår säng, idag bygger vi upp vall runt om honom och på med babyvakten.

Jag är rädd för introduktionen, trots att jag dagligen har min lugna attityd med bestämd och tydlig stämma.

tips råd?
Pappas roll, kanske han ska natta?
LindaVega

Inlägg av LindaVega »

Tiora skrev:Allt går bra, men nu ska jag introducera min 9 mån till egen säng, är vi ovanligt sena med det?
Ja i det här sällskapet vågar jag nog lova att ni är det :lol: :mrgreen:

Skämt åsido, vad är det mer konkret du är rädd för? När jag känner mig osäker inför nyheter, och det är inget ovanligt, brukar jag ta tag i känslan och verkligen känna vad rädslan består av. Ofta är det inte så farligt när jag har funderat en stund. Vad är det värsta som kan hända är en bra fråga? Svara på den ärligt!

Visst vill du att din lilleman ska kunna sova lugnt och tryggt i egen säng hela natten. Det är en av de finaste gåvan man kan ge sitt barn. Du har möjlighet att ge honom det. Fint va?

Hur använder ni verktygen idag? Ramsa vid läggning. Daglurar?
Är du påläst om SHN eller standardmodell?

Om pappan känner sig mer säker så är det väl jättebra om han kan natta.

Återkom

Linda
Vega 050416 :heart: Malte 070109 :heart: Oskar 100923
Clara Cecilia

Inlägg av Clara Cecilia »

He Tioraj!

Mitt bästa tips är Kalas! Flytta in i nya sängen kalas!
Bygg gärna ihop den tillsammans med diverse verktyg där alla jobbar ihop, härlig madrass, en liten kudde, en mjukt puffigt täcke och Kanske en liten present?
En mjuk kanin med långa öron att bita i? exempelvis..

En eller två extrakuddar för att göra det trångt och mysigt, ett vackert spjälsängskydd monterat med gemensamma krafter under Oh va fint! och Ah va skönt du kommer sova Här! gör också susen.

Lek ihop i rummet/sängen, provligg, provkänn, hoppa i, hoppa ur (med viss hjälp då :D ) och allmän positiv Attityd..

Vid nattningen håller du kvar känslan av kalas tillsammans med den vanliga rutinen och ramsan.

Ungefär så brukar funka :lol: !

Clara
Mamma till V 2008, L 2010
Tiora

Egen-säng-introduktion

Inlägg av Tiora »

Ja jag tänkte smygprova under lustfyllda former på dagtid;)

Ärligt det jag är rädd för är nog att han ska vara ledsen och streta mot så jag får hålla ne rhonom. (jag vet att det inte är synd om ett barn som ska sova) MEEEN, svårt att hantera för mig.
Jag är rädd för att inte fullfölja och vara konsekvent, ha dåligt tålamod, stjälpa min lille prins chans till en fin nattning i egen säng.
Min onda rygg, hur ska dne klara den ställningen, kanske jag kan ha stol bredvid? (barstol)

Där kom mina neggotankar, vänd dem åt mig nu;) #-o
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"