Hej alla kurare!
Jag har en son, Sixten, som är 4½månad och som vi ska kura enligt SNH med start onsdag kväll. Det ska bli så spännande och vi ser fram emot det. Jag har dock några frågor som jag skulle behöva hjälp med innan starten och hoppas ni kan hjälpa mig!
Sixten har alltid HATAT att ligga på mage så att kura honom på mage är uteslutet, han kan inte vända sig heller. Han sover jämt på rygg men det skulle nog funka med sidoläge också, så nu undrar jag, är det bättre att kura på sidan än på rygg? Måste han isf alltid ligga på sidan när vi buffar/gör solfjädern (han kommer antagligen vända sig på rygg så snart han kan) och finns det nåt särskilt sidoläge? I SNH-boken finns instruktioner om hur man lägger barnet tillrätta på rygg o på mage men inte på sidan vad jag kan se...
Sixten är en hungrig kille o nu äter han helst med 2½timmes mellanrum. Ska vi ändå köra på 3h mellan målen eller kan vi försöka med 2½h?
Jag har lite svårt att få ihop schemat men har ett förslag, kommentarer mottages GÄRNA!
8.00 Vakna
8.15 Äta ersättning
10.00 Äta gröt och frukt
10.30-12.00 Sova
12.45 Äta puré & frukt
14-15.30 Sova
15.45 Äta ersättning
17.30-18.15 Sova
18.30 Äta gröt och frukt
19.40 Nattslurk, Skratt till gonatt
20-08 Sova
Tacksam för svar!
Behöver hjälp inför starten..
Behöver hjälp inför starten..
Sixten född 100906. Kurstart 26/1-11
Re: Behöver hjälp inför starten..
SHN ska det naturligtvis vara.. Får skylla på sömnbristen... 
Sixten född 100906. Kurstart 26/1-11
-
TorsMamma
- Forumets ordförande
Re: Behöver hjälp inför starten..
Hej och välkommen. Kuren (som man läser i boken) går att göra på rygg, mage och sidan. Det är inte problemet. Jag skulle vilja sätta en PÄNG på att; så fort han kan vända sig kommer han själv att föredra magläget och sova på.
Så av ERFARENHET så skulle jag kura på mage. Jag kan säga att vi har än så länge aldrig haft någon på forum som kurat på mage för att sen gå till rygg. MEN, vi har haft åtaliga som kurat på rygg för att gå över till mage. :^o
=D>
Så, allt jag vill säga endå är OAVSETT läge så bör ni införskaffa andningslarm och kura på det sätt som NI är övertygade kommer ge den bästa sömnen.
Jag vet t.o.m de som låter barnet somna på rygg för att efter 10 min gå in och vända dem till mage, just för att barnet sover längre och djupare så.
Tänk igenom och fatta det beslut som NI känner passar er.
Så av ERFARENHET så skulle jag kura på mage. Jag kan säga att vi har än så länge aldrig haft någon på forum som kurat på mage för att sen gå till rygg. MEN, vi har haft åtaliga som kurat på rygg för att gå över till mage. :^o
Så, allt jag vill säga endå är OAVSETT läge så bör ni införskaffa andningslarm och kura på det sätt som NI är övertygade kommer ge den bästa sömnen.
Jag vet t.o.m de som låter barnet somna på rygg för att efter 10 min gå in och vända dem till mage, just för att barnet sover längre och djupare så.
Tänk igenom och fatta det beslut som NI känner passar er.
Tor 2006
BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån 
FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months.