Förkyld, igen, och "galen" vid dagsömn!

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Helene

Förkyld, igen, och "galen" vid dagsömn!

Inlägg av Helene »

Sonen har efter en veckas uppehåll blivit förkyld igen. Snoret rinner som bare den och han är grinig, stackarn...
vid första läggningen idag gick allt åt skogen rejält. Lade honom på mage i spjälsängen, som vanligt. Han grät och jag buffade om honom, som jag brukar. Men nu bidde det inge bra. Sonen skrek som besatt och "storknade" nästan i allt snor och gråt. Fick ta upp honom och ge alvedon (storkning igen på mixturen :cry: ) och näsdroppar, trots att det bara var två timmar sedan förra näsdropparna...
Det gick INTE att lägga honom på mage. Verkar dock inte ha ont i öronen för han reagerade inte då jag tryckte in "flärpen".
Lade honom på rygg under djurspeldosan och gav nappen. Han låg vaken och smågrät och lekte med nappen omvartannat. Efter en timme gav jag upp och mannen fick ta på overall och ta ut honom i vagnen. Han somnade efter ca 20-30 min.

Ska jag/vi skippa spjälsängen och gå ut med honom då han ska sova nu då han är så förkyld?

Vaknade även ca 300 ggr i natt, men det hade jag räknat med...

"Trötter" :wink:
F?rstag?ngsmamma med son f?dd 17/5-04. Gift, 30 ?r.
Sagomamma
Kontakt:

Inlägg av Sagomamma »

Hur länge höll ni på i sängen? Saga verkar också som hon aldrig kommer kunna somna när hon är förkyld, men hon fixar faktiskt det -det tar bara lite längre tid :!:

Och näsdroppar -det är väl bara för täppta näsor, inte för snuviga :?: Det sa dom till mig på apoteket i alla fall, att det inte hjälper mot rinnande näsa...
Helene

Inlägg av Helene »

Jag kör med näsdroppar för att försöka minimera risken för täppa. Är livrädd för öroninflamation nämligen...
F?rstag?ngsmamma med son f?dd 17/5-04. Gift, 30 ?r.
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:shock: Hm, "jag buffade om honom. som jag brukar. Men den här gången bidde det inge bra." Det låter inte som besked eller svar till en ung man som befinner sig i kurens två första dygn :shock: utan snarare som ett klappande, tröstande, mycket tveksamt försök till lugnande.

Jag skulle föreslå solfjädern i det läget (och en upparbetad, efferktivt inövad ramsa efter det) men framför allt mycket, mycket mer förtroende för barnet, som du måste lära dig låta vara i fred - och mycket, mycket mindre trafik :idea: Man vill inte gärna tro det, men faktum är att man inte är Guds allena saliggörande välsignelse på jorden för de små barnen alla gånger :oops:

Jag ber er läsa på igen, läsa på och läsa på - så att ni verkligen förstår exakt vad det är ni gör och varför :lol: Då kommer er säkerhet. Och då kommer lilla barnets :!:

På mage rinner snoret ut och näsdroppar är ingenting jag skulle gödsla med. Snälla, var försiktig med allsköns medikamenter :!: Ute sover han bra och då är det ingen dålig medicin
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"