Sammanbrottet är nära

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Freedom

Sammanbrottet är nära

Inlägg av Freedom »

Hej allihop!

Jag sitter här med tårar i ögonen och förstår inte vad som inte fungerar, mer än det självklara; att Lilla dottern, 9,5 mån, sover sämre än sämst. Jag läser på och läser på om kuren och surfar runt på forumet för att försöka hitta svar eller läsa nåt som jag tidigare missat, men finner inga mer råd.

Vi började kuren natten till tisdag, vilket gör att denna kväll var den femte. Första kvällen tog vi bort nappen, buffade, solfjädrade och ramsade och det tog ca 40 min innan hon somnade. Natten innebar flera uppvak, en av gångerna tog det en timma innan hon somnade om men sen å andra sidan sov hon fyra timmar i ett streck en gång och det har inte hänt på kanske 3-4 månader. Trots att natten var jobbig, kändes det hoppfullt att hon sov fyra timmar!

Andra natten tog det ca 20 min innan hon somnade, men hon vaknade fler gånger på natten och kom inte till ro med bara ramsor, hon arbetar upp ett vansinne inne i sin säng.
Och så har det fortsatt. Ikväll tex tog det 40 min för henne att somna och hon skriker som om hon höll på att dö. Jag pallar inte mer.

Det är så nära att jag bara ger henne nappen igen och struntar i alltihop för när hon hade den så vaknade hon också många gånger men somnade om fort bara man stoppade in nappen. Att lägga henne var heller aldrig några problem, det tog max ca 10 min. Och hon skrek aldrig som en tok.
Nu rinner tårarna. :cry:

Inget har egentligen blivit bättre sen vi började kuren. Men när man läser tex lathunden så ska allt fungera bättre och bättre för varje dag/natt som går ungefär och det gör att jag utöver tröttheten känner mig fullständigt misslyckad.
VAD ska jag göra.

Hjälp mig snälla. Någon.
Stora tjejen född april 2007. Lilla tjejen född april 2010. <3
Kurstart Lilla 18/1 2010.
Marelb

Re: Sammanbrottet är nära

Inlägg av Marelb »

Vill bara ge dig EN STOR KRAM!!! Det finns väldigt många kloka människor här som säkert kan hjälpa er att komma på fötter igen. Jag vet iaf hur det känns när man är så trött så det känns som om man inte sovit på 100 år... Jag önskar er all lycka till även om det känns hopplöst just nu. Har tyvärr inga bra råd att ge... KRAM!
kille december 2002 - tjej april 2005 - tjej juli 2010
kiki

Inlägg av kiki »

Hej

Jag förstår att det gått lite tokigt för dig och jag ska försöka hjälpa lite grann om jag nu kan.

Inatt, NU alltså (om hon fortfarande gråter förstås) går du in och ger henne en LÅNG solfjäder, så lång så att hon somnar. Du går in efter att du tagit tre djupa andetag och övertygat dig själv om att du kan lugna din dotter där hon ligger, och det kan du ju :D
du går fram till sängen, tyst, ge din dotter en kram och lägg henne sedan tillrätta i sängen och ta en nytt andetag och börja solfjädra (om hon inte lugnat sig så kanske du får buffa lite, jag vet ju inte hur hon låter) sen solfjädrar du och andas och solfjädrar och andas... när du tror att hon sover börjar du räkna ... till 600 fyra gånger :wink: jag vet det låter helt galet men du måste vara säker på att hon sover, detta är för att bryta det mönster ni kommit in i och få till en nystart. Du kommer att vara där inne i över 30 minuter troligtvis mycket längre men det är värt det och det är bara en enda gång det kommer att behövas.

Jag skickar iväg det här nu och hoppas att du hinner läsa innan du gör nåt annat tok :lol:

Jag är säker på att du kommer att fixa det här.

Kristina
Mamma till Felix född januari 92, och Mio augusti 06

Social delaktighet
http://www.facebook.com/home.php?ref=ho ... 1060030067
Freedom

Inlägg av Freedom »

TACK!
För kram och för svar.

Hon somnade till slut, efter 35 min strul, skrik, ramsor och solfjädrar. Den sista solfjädern var låååång, så lång att hon nästan somnade där. När jag släppte, reste mig och gick och ramsade, gnydde hon lite och kravlade lite i sängen. Men sen har det varit tyst, i snart 2 timmar.

Men facit i hand skulle jag ha gått och lagt mig då, för då hade jag ju kunnat sova de här två timmarna iaf.

Men att göra en sådan lång solfjäder som du Kiki beskriver, kan/bör jag göra det i natt igen om hon inte somnar om vid uppvaknande? Eller tex i morgon kväll om det är lika illa då som det var idag?

Har jag hamnat i solfjäderträsket? Någon enstaka buffning har jag "slängt in" också, men de är få. Hur tar man sig ur solfjäderträsket annars?
En lååååång solfjäder, löser det egentligen problemet till nästa dag?
Ska jag bryta hennes skriksessioner med tillrättaläggningar och väntan? Har jag inte nästan hamnat i femminutersmetoden då?

Och en sak till. Samma natt som jag tog bort nappen tog jag också bort en nattflaska välling. Och mer mat på dagarna får jag nog inte i henne. Jag försöker truga i henne så mycket mat som möjligt vid varje tillfälle, men får just nu inte i henne ens så mycket som hon ätit innan jag började kuren.

Många frågor...
kiki

Inlägg av kiki »

:D Bravo =D> =D> =D>

Jag tror du har brutit mönstret redan, och nu kan du återgå till ramsandet . Den långa solfjädern är till för att vid riktigt riktig KRIS och den tiden är förbi för dig nu :D Ikväll lägger du henne med STORT självjförtroende (attityd) som förmedlar till henne att hon kan det här och är trygg att sova skönt själv i sin härlig säng, och glöm inte att skratta till natten.

Ang maten så kommer det, jag lovar, erbjud henne plockmat, små smörgåsar i sockerbitar stora bitar med massa smör mums, leverpastej i bitar, små ärtor, så skyfflar du in medan hon är upptagen med att pilla.

Ser fram emot rapport om resten av natten.

Kristina

Social delaktighet
Freedom

Inlägg av Freedom »

Tack Kiki! :-)

Nu sover hon förmiddag och den läggningen gick mycket bättre än det gjort de andra dagarna.
Och natten till idag var ev, kanske, möjligen lite bättre än tidigare även att läggningen var hemsk.
Det kändes som att hon lyssnade på ramsan bättre i natt och jag låg tom kvar i sängen och ramsade ett par gånger. Hon vaknar fortfarande många gånger men att hon verkar lyssna på ramsan måste väl vara ett bra steg på väg?!

Kan man tillämpa marginalkvarten på dagsömnen också?
När börjar man räkna tiden hon sover? Från det att hon läggs eller från det att hon somnat?

Jag kämpar på. Jag börjar dessutom jobba i morgon, så vi bara måste få detta att funka.

Stödet är värt massor!
kiki

Inlägg av kiki »

Härlig att höra, nu är du på banan med ny attityd och ikväll skrattar hon hela vägen till sängen läggs tillrätta och du ramsar glatt ut :D

Visst kan du använda marginalkvartar på luren också det går bra.

/Kristina

Social delaktighet
Luvisen

Inlägg av Luvisen »

Kan man tillämpa marginalkvarten på dagsömnen också?
När börjar man räkna tiden hon sover? Från det att hon läggs eller från det att hon somnat?
Räkna fr det att hon somnat eller du tror att hon somnat. :wink:

Vad fint du vänder skutan. :heart: =D> =D> =D> /Luvisen
Bebispojken född 22 april 2009
Maratonkurning 26 dec 2009 - 12 feb 2010
Petite Soeur född 8 mars 2012
SM rookie
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"