När ska jag börja ramsa ?
-
bellamarie
När ska jag börja ramsa ?
Hej !
Vi började kura vår dotter Ellen 6 månader och är inne på 5:e natten.
Första natten somnade hon på 20 minuter med buffning, solfjäder och ramsa. Andra kvällen var hon tyst efter 2 minuter och så även den 3:dje kvällen.4:de kvällen tog det 5 minuter och nu ikväll tog det 12 minuter. Tror iofs att hon var på gränsen till övertrött ikväll. Känns som det går på fel håll. Vad kan vi ha gjort för fel? Tips? Sen känner jag mig osäker på ramsandet och tycker att boken ger lite dubbla budskap. Enligt den ska man andra natten avvakta med att ramsa (när det känns som om det är dags att gå in och buffa är det läge att ramsa men inte förren då) medans det står på tredje natten att det är tillåtet att avvakta en liten liten stund. Hur snabbt ska jag börja ramsa egentligen? Tycker att hon jobbar upp sig ganska snabbt om hon inte hör oss ganska omedelbart.
Mvh Marie Henrik och Ellen
Vi började kura vår dotter Ellen 6 månader och är inne på 5:e natten.
Första natten somnade hon på 20 minuter med buffning, solfjäder och ramsa. Andra kvällen var hon tyst efter 2 minuter och så även den 3:dje kvällen.4:de kvällen tog det 5 minuter och nu ikväll tog det 12 minuter. Tror iofs att hon var på gränsen till övertrött ikväll. Känns som det går på fel håll. Vad kan vi ha gjort för fel? Tips? Sen känner jag mig osäker på ramsandet och tycker att boken ger lite dubbla budskap. Enligt den ska man andra natten avvakta med att ramsa (när det känns som om det är dags att gå in och buffa är det läge att ramsa men inte förren då) medans det står på tredje natten att det är tillåtet att avvakta en liten liten stund. Hur snabbt ska jag börja ramsa egentligen? Tycker att hon jobbar upp sig ganska snabbt om hon inte hör oss ganska omedelbart.
Mvh Marie Henrik och Ellen
Ellen född 100706 som började kuras 110102
-
MammaFrankie
Re: När ska jag börja ramsa ?
Hej bellamarie!
Jag är ingen profs kurare men ska försöka svara o hoppas att det blir rätt.
Som du skriver.. Enligt boken ska man ramsa då man kanske hade velat gått in.
Vid läggningen fungerar det så här. När man vill ge påminnelsen i form av handling (gå in/buffa/solfjädra) då är det ramsa man ska göra.
Hela poängen är att man ska nu gå in endast vid kris (när barnet är ledset) annars påminner man med ramsan för att lugna.
Däremot... När lilla knytet väl har somnat... Men vaknar igen... Då kan man avakta för att se om lillan somnar om igen själv, utan ramsa (förrutom i vargtimman för då ger man pang ramsa) ibland låter det som om dom jobbar upp sig väldigt fort...för det kan liksom bli som ett gallskrik... Men som ändå inte varar längre än en minut.
Att läggningen nu tar längre tid kan säkert bero på att lilla godingen har helt plötsligt insett att...hallå...vad hände
egentligen...
som att poletten börjar trilla ner liksom...är det här verkligen helt rätt? O då får man vara lika övertygad som innan.
Och det låter ju faktiskt som om det går alldeles utmärkt för er :thumbsup:
Hoppas det här hjälpte
Massa pepp...det här går galant
Jag vet...för jag har precis kurat min lilla som jag aldrig trodde skulle få sova. Han var minst sagt hyperaktiv, vaknade var 20 min o ja... Allt var upp och ner. men jag tvivlade aldrig på shn och attityden är liksom allt. Jag trodde så benhårt och gör fortfarande att Frankie har aldrig fått chansen att tvivla fast jag säkert ramsat vid fel tillfälle tusen gånger men
fått honom att tro att så här är det. Gör jag fel nu...blir det rätt nästa gång. Det är en process
Och nu är han en lugn, jollrande, nöjd sovande bebis
Kör hårt
Jag är ingen profs kurare men ska försöka svara o hoppas att det blir rätt.
Som du skriver.. Enligt boken ska man ramsa då man kanske hade velat gått in.
Vid läggningen fungerar det så här. När man vill ge påminnelsen i form av handling (gå in/buffa/solfjädra) då är det ramsa man ska göra.
Hela poängen är att man ska nu gå in endast vid kris (när barnet är ledset) annars påminner man med ramsan för att lugna.
Däremot... När lilla knytet väl har somnat... Men vaknar igen... Då kan man avakta för att se om lillan somnar om igen själv, utan ramsa (förrutom i vargtimman för då ger man pang ramsa) ibland låter det som om dom jobbar upp sig väldigt fort...för det kan liksom bli som ett gallskrik... Men som ändå inte varar längre än en minut.
Att läggningen nu tar längre tid kan säkert bero på att lilla godingen har helt plötsligt insett att...hallå...vad hände
egentligen...
Och det låter ju faktiskt som om det går alldeles utmärkt för er :thumbsup:
Hoppas det här hjälpte
Massa pepp...det här går galant
Jag vet...för jag har precis kurat min lilla som jag aldrig trodde skulle få sova. Han var minst sagt hyperaktiv, vaknade var 20 min o ja... Allt var upp och ner. men jag tvivlade aldrig på shn och attityden är liksom allt. Jag trodde så benhårt och gör fortfarande att Frankie har aldrig fått chansen att tvivla fast jag säkert ramsat vid fel tillfälle tusen gånger men
fått honom att tro att så här är det. Gör jag fel nu...blir det rätt nästa gång. Det är en process
Och nu är han en lugn, jollrande, nöjd sovande bebis
Kör hårt
Mamma till älskade Frankie, född:10.05.21 kurstart:10.12.05
och älskade Sid, född 12.04.29 med SM i bakhuvudet från start
-
bellamarie
Tack för ditt svar. Inatt sov hon bättre än någon natt innan med bara 3 uppvak så jag antar att det går på rätt håll ändå 
Underbart att det går så bra för er! :thumbsup:
MammaFrankie - Du är inne i kurandet just nu, har rett ut det kanon och har allt fräscht i minnet. Man kan väl inte bli mer proffsigt!? =D>

Bianca
MammaFrankie - Du är inne i kurandet just nu, har rett ut det kanon och har allt fräscht i minnet. Man kan väl inte bli mer proffsigt!? =D>
Bianca
bellamarie skrev:Hej! Idag är vi bortbjudna till kl 15. Då vi håller på att kura dottern 6 mån (är inne på 6:e dygnet) undrar jag lite vad som blir bäst att göra. Ska vi köra hem och lägga henne till kl 19 eller ska hon få somna där i resesäng. Risken om vi kör hem vid 18 tiden är ju att hon somnar i bilen. Lite olyckligt att det här kom mitt i, jag vet.
Mvh Marie
milla82 skrev:hej!
är bara inne på vår 2 dag men vad jag förstått så ska man inte göra något extra under de första 11 dygnen (kuren + uppföljningsveckan). jag skulle stanna hemma för att inte riskera nånting. Hoppas nån korrigerar mej ifall jag har fel.
MammaFrankie skrev:Jag skulle gjort det samma. Stannat hemma alltså.
Det är ju väldigt korta 11 dygn när man ser på helheten o sen kan ni ju fara hur mycket som helst.
Jag är inget pro. Men AW föreslår kuren hemma för att inte lillen ska bli förvirrad o behöva koncentrera sig på andra intryck än att få till sitt nya njutbara liv. Tiderna ska följas till punkt o pricka o därför kanske dumt att riskera att lillen somnar i bilen osv.
bellamarie skrev:Hej och tack för svaren som jag inte hunnit svara på förren nu.
Ja, jag vet att det helt klart att det bästa hade varit att stanna hemma och jag hade inte så lite ångest för att vi åkte iväg. Men vi åkte trots allt och anpassade det efter Ellens tider. Det blev en femminutare på vägen dit men sen kunde vi hålla tiderna exakt. Det som blev annorlunda var att hon fick somna för natten i vagnen istället för sängen. Men det verkar trots allt gått bra.I natt vaknade hon till tre gånger men somnade om på ganska lite ramsande. Dagen idag har varit superlugn och tiderna har hållts på minuten. Jag fick dock tratta i henne lite extra gröt när det inte vara mattid för hon var mer hungrig kom jag på efter en stunds ihärdigt gnällande. Är ju inte van vid att hon äter så mycket!
-
MammaFrankie
Härligt att höra att det gick bra Bellemarie! :thumbsup:
Bianca - åhh...tack!
Bianca - åhh...tack!
Mamma till älskade Frankie, född:10.05.21 kurstart:10.12.05
-
bellamarie
På fel väg?
Vi började kura Ellen natten till den 2/1. Allt gick superbra i början. Nu går daglurarna bra men nätterna blir värre och värre. Inatt hade vi uppvak ca 1 gång per timme och från kl 4 oftare än så. Vi ramsade och la tillrätta för hon vänder sig gärna till rygg och då blir hon förbaskad men hon somnar inte om. Vi ramsade igen. Till slut gick min man upp 05.30 och ramsade, buffade och lät henne vara. Provade allt men hon fortsatte att skrika. Provade för mycket kanske? Läggningarna går också ganska bra. Vissa kvällar skriker hon en stund men somnar oftast inom 10 minuter då vi gett henne ett par påminnelser. Känder så bra att det funkade så bra i början men detta nederlaget tar knäcken på mig känner jag. Ska vi börja om från början, med vaknätter så att hon blir säker på att vi verkligen alltid är där? Hon vaknar alltid när vi går och lägger oss, som om hon registrerar att TV:n tystnar och det blir helt tyst. Finns vi kvar, verkar hon fråga sig. Ska vi låta TV: vara på hela natten? Verkar ju lite konstigt, hon ska ju lära sig sova och på natten är det tyst i huset men man ska sova ändå.Många frågor men jag behöver hjälp, känner att jag snart inte klarar av mer sömnbrist. Vi delar allt vad vi kan men min man jobbar nätter och behöver ju sova på dagarna och då är det svårt att dela.
Hej! 
Det känns som om ni har fastnat i ett nytt mönster där ni verkar överarbeta på tok för mycket. [-X
Börja om frågar du. :-k Tar ramsan på natten/dagen? Om den tar så letar ni rätt på attityden och börjar backa betydligt. Men om det är så att den inte tar längre så kan man backa till natt 1 eller natt 2, vilket man tycket verkar bäst.
När älsklingen vaknar i vargtimmen (efter kl 04) så ger man en pangramsa/upplysningsramsa. En saklig glad upplysande ramsa i förbigående så fort älsklingen vaknar. Man väntar inte, PANG på med en gång. Sen gör man inte mer. Man kan göra husljud eller spela klassisk musik. Men man undviker allt vad trafik heter! Vilket strategi man väljer (musik, husljud, ingenting) spelar oftast inte så stor roll, men det viktiga är att man gör precis på samma sätt varje natt.
Här kommer lite råd som TorsMamma gav en annan mamma:

Bianca
Det känns som om ni har fastnat i ett nytt mönster där ni verkar överarbeta på tok för mycket. [-X
Börja om frågar du. :-k Tar ramsan på natten/dagen? Om den tar så letar ni rätt på attityden och börjar backa betydligt. Men om det är så att den inte tar längre så kan man backa till natt 1 eller natt 2, vilket man tycket verkar bäst.
När älsklingen vaknar i vargtimmen (efter kl 04) så ger man en pangramsa/upplysningsramsa. En saklig glad upplysande ramsa i förbigående så fort älsklingen vaknar. Man väntar inte, PANG på med en gång. Sen gör man inte mer. Man kan göra husljud eller spela klassisk musik. Men man undviker allt vad trafik heter! Vilket strategi man väljer (musik, husljud, ingenting) spelar oftast inte så stor roll, men det viktiga är att man gör precis på samma sätt varje natt.
Här kommer lite råd som TorsMamma gav en annan mamma:
TorsMamma skrev:Hej, det är vargtimmen det handlar om och den är SVÅR!!
---
Det är nämnligen så här att när man hålt på med kuren en kort tid tror barnet att det är "utsövt" vid vargtimmen. ---
När vi kurar i Gastsjön så spelar vi klassisk musik typ Mozart eller Strauss riktigt högt! JÄTTEHÖGT. Så högt att barnet hör detta genom sitt eget skrik och får något annat att lyssna på. Vi har i perioder försökt att "verktyga" genom just vargtimmen, men det enda som händer är att:
1. vargtimmen kommer tidigare och tidigare
2. man fastnar i buffträsket.
Det du kan göra för att se att han verkligen inte är förtvilad (samma misstag som de flesta av oss kurare har gjort) är att gå in och buffa, du kommer märka att han antingen
1. slutar skrika direkt du kommer in (alltså inte förtvivlad)
2. ligger och låter sig buffas i en evighet och skriker som en stucken gris så fort du går ut. (alltså inte förtvivlad då heller)
Så alltså blir ju då buffningen inte något SVAR på frågan. Hänger du med?
Då har vi ibland solfjädrat, för att liksom inte göra det hela för skönt. då får vi samma reaktioner som ovan, eller
De skriker som stuckna grisar under solfjädern och man vill genast börja buffa.
Prova gärna en morgon om du vill för att själv se. När du själv märker att din blotta närvaro faktiskt inte hjälper mot tidiga mornar så föreslår jag i alla fall att du kör på HÖG musik eller dammsuger direkt utanför dörren så han MÅSTE lyssna på annat! HUSLJUD.
jag vet att detta kan kännas tufft. MEN; det är inte 5 min metoden och vet du varför? Jo, 1 du har gett ett solklart besked med ramsan först och 2 han har redan fått sina frågor svarade. Han är inte frågande längre om du hänger med? Han blir skitförbannad, han undrar om morgonen inte börjar snart och han tycker du skall komma in och underhålla honom tills han behagar somna om. VAd är då svaret på denna fråga?
Jo, På natten skall man sova. Även om det är 4 eller 06 på morgonen måste DU se det som om det vore 01 på morgonen.
jag vet att det är tufft, men du kommer märka att husljud är lika kraftfulla verktyg som buffningen om bara DU tror på det!
---
Läs krönikan om säkerhet EN gång till! Det är viktigt nu när du kan lugna att du också lär dig förmedla just säkerheten. Det är nyckeln till en framgångsrik kurning.
http://www.annawahlgren.com/index.php/v ... r-trygghet
---
Bianca
-
bellamarie
Tack för ditt svar Bianca. (Ser nu när jag läser igenom vad jag skrev att jag var otroligt trött) Har upplevt det som om ramsan inte riktigt tar. Natten som gick backade jag till natt 2 och jag upplevde det som om hon lyssnade mer till ramsan faktiskt. Mellan 3 och 6 vaknade hon till 4 gånger, 3 gånger ramsade jag men sista uppvaket som var kl 05:52 somnade hon om själv! 06:10 vaknade hon "riktigt" men skrek inte utan låg och jollrade och småpratade till 06:45 då hela familjen gick in och gjorde glad morgon. Men inatt var här lite ljud hela tiden. Problemet annars är att hon drar igång när vi stänger Tv:n och släcker ner. Det upplever jag nästan som ett större problem än vargtimmen för den vet jag kan vara seg.
Hej igen.
Får jag be dig skriva din dotters ålder och när ni började kura i din signatur?
Om du klickar på "kontrollpanel" upe i vänstra hörnet så hittar du profil och signatur där.
Va fint ni jobbade med ramsan! :thumbsup: Hur går det nu?
Ang. TV vet jag itne riktigt hur man ska göra där. :-k Hon känner kanske att det blir tyst och att ni "försvinner". Det jag hade gjort då är nog att jag hade jobbat med ramsan även då, så att hon får trygghet i att ni finns där om hon frågar efter er. Om ni gör så så kommer hon nog snart inte vakna längre när det blir tyst, för då vet hon att ni finns där även om det är tyst och då känner hon sig trygg.

Bianca
Får jag be dig skriva din dotters ålder och när ni började kura i din signatur?
Om du klickar på "kontrollpanel" upe i vänstra hörnet så hittar du profil och signatur där.
Va fint ni jobbade med ramsan! :thumbsup: Hur går det nu?
Ang. TV vet jag itne riktigt hur man ska göra där. :-k Hon känner kanske att det blir tyst och att ni "försvinner". Det jag hade gjort då är nog att jag hade jobbat med ramsan även då, så att hon får trygghet i att ni finns där om hon frågar efter er. Om ni gör så så kommer hon nog snart inte vakna längre när det blir tyst, för då vet hon att ni finns där även om det är tyst och då känner hon sig trygg.
Bianca
-
bellamarie
Hej !
Tack för ditt engagemang !
Jo vi tycker nog att det går bättre. Läggningen har de senaste dagarna varit helt underbar. Hon somnar så gott som direkt. Förra veckan var det ganska skrikigt vid läggdags. Hon vaknar fortfarande när vi går och lägger oss när det blir tyst men vi ramsar lite och hon lugnar sig efter en stund. De senaste nätterna har hon somnat om själv flera gånger. När hon vaknar i vargtimmen lyssnar vi på Mozart, högt ibörjan när hon klagar som mest och sen sänker vi efter hand. Verkar funka ganska bra.
Jag tror vi hade lite för stora förhoppningar att allt skulle lösa sig direkt. De första nätterna gick alla framstegen så fort och ingen var lyckligare än vi men när bakslagen sen kom kändes det såå kämpigt. Har börjat förstå att det är en process som får ta lite tid. På nätterna för vi fortfarande lite "logg" och på det sättet kan vi lättare se de små framstegen.
Marie
Tack för ditt engagemang !
Jo vi tycker nog att det går bättre. Läggningen har de senaste dagarna varit helt underbar. Hon somnar så gott som direkt. Förra veckan var det ganska skrikigt vid läggdags. Hon vaknar fortfarande när vi går och lägger oss när det blir tyst men vi ramsar lite och hon lugnar sig efter en stund. De senaste nätterna har hon somnat om själv flera gånger. När hon vaknar i vargtimmen lyssnar vi på Mozart, högt ibörjan när hon klagar som mest och sen sänker vi efter hand. Verkar funka ganska bra.
Jag tror vi hade lite för stora förhoppningar att allt skulle lösa sig direkt. De första nätterna gick alla framstegen så fort och ingen var lyckligare än vi men när bakslagen sen kom kändes det såå kämpigt. Har börjat förstå att det är en process som får ta lite tid. På nätterna för vi fortfarande lite "logg" och på det sättet kan vi lättare se de små framstegen.
Marie
-
ilindstrom
Vad klokt du tänker i ditt sista inlägg. Med den inställningen kommer ni snart vara i mål. Du ha så rätt när du skriver att det är en process som tar sina veckor att ta sig igenom.
Lycka till!
Ida
Lycka till!
Ida