Behöver lite råd...

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Johanna K

Behöver lite råd...

Inlägg av Johanna K »

Hej,

Vi är inne på natt fyra i kuren. Nätter rullar på jätte fint... vår lille kille sover riktigt bra... vaknar någon enstaka gång på natten och grymtar lite för att sedan somna om själv utan ramsa och ingripande från oss. Först på morgonen vid sextiden som han börjar vakna och vi får ingripa med ramsa.

Vårt stora problem är nattningen! Han vill inte somna! Han är jätte arg och ledsen... det tar allt från 1 timme till 2 innan han till slut somnar... ramsan biter inte... han går igång på ramsorna och vill inte lugna sig! Vi försöker att inte gå in till honom.. och vi har slutat att buffa. Om vi går in så lägger vi honom till rätta sedan solfjäder och snabbt ut med ramsan... redan på vägen ut blir han arg och sen så fortsätter det...
Nu har det ca 50 minuter sen vi la honom ikväll... nu har han lugnat sig och ligger och pratar med sig själv men det känns inte okej att han ska vara arg och ledsen så länge innan han lugnar sig.

Vi vet inte hur vi ska fortsätt ska man börja om???
Tacksam om någon kan hjälpa oss och ge oss lite råd på vägen!
Mamma till Karl född 2 augusti 2010
Anna09

Re: Behöver lite råd...

Inlägg av Anna09 »

Hej,

ni behöver läsa på igen. Som jag förstått ditt inlägg lägger ni tillrätta, fjädrar, ramsar ut. Hur gör ni sedan?

Jag frågar för att om ni ramsar ut, och sedan kanske någon mer gång utanför dörren och sedan gå in igen och gör om samma procedur, så avväpnar ni ramsan. Han lär sig att ni ändå kommer in om man säger.... Så bestäm er för hur ni skall göra.

Så här har vi gjort: la till rätta, KORT fjäder (en sekund som en förstärkning av nedläggandet) och sedan ramsa ut. I ert fall tycker jag ni skall ramsa tills ni får sista ordet, hur många verser det än tar. Jobba på tonfall och volym - lyssna av och anpassa.

Detta är om han är ledsen... märk väl.

Är han arg - ja då ramsar ni fyra STENSÄKRA verser på väg ut från läggningen, sedan går ni direkt på något behagligt husljud att lyssna på. Ett argt barn tar varken till sig ramsa, buffning eller annat verkryg. Däremot är husljud toppen, särskilt om den som utför dem visslar, nynnar eller på annat sätt svarar (för detta är också svar på frågor) att allt är OKEJ och att han kan sova hur bra som helst.

Det viktigaste är att ha en uttänkt strategi - och en attityd av sälvklarhet.

:thumbsup:
//Anna
Mamma till Ester - :heart: född feb 09, kvällsmålskurad juni 09
Johanna K

Inlägg av Johanna K »

Hej igen,

Tidigare så la vi tillrätta sen solfäjder kort och så ramsa ut... vi försökte verkligen att hålla tillbaka på att gå in till honom... det var bara i nödfall då han va riktigt ledsen... vilket säkert var för många gånger...

Igår och idag så har jag VERKLIGEN hållt tillbaka på att gå in till honom... om han varit ledsen så har jag ramsat utanför tills jag fått sista ordet, vilket funkat vissa gånger och inte vissa andra... han har alltid lugnat sig lite men gått igång igen efter en stund. Han är mest arg... han vill verkligen inte ligga där inne själv och sova... igår kväll tog den 1,30 timma innan han somnade... jag hoppas verkligen att det går snabbare ikväll... det skulle ge oss lite hopp om att det ialla fall går framåt.

Det som känns jobbigt är att han så arg och bara skriker... och att han blir ledsen... :( det tar sån tid för honom att lugna ner sig.
Vi vill verkligen att det här ska funka... han sover ju hur bra som helst sen när han väl somnar... natten till idag så sov han från 21:50 till 8:00 då jag väckte honom. :D

Finns det något som vi bör tänka på som vi missat?

/Johanna
Emma80

Inlägg av Emma80 »

Hej Johanna! Vad tror du själv är anledningen till att han inte somnar? Finns det något du själv kan se, är det supertydligt vad som gäller? Säkra besked, lugna föräldrar?

Kram Emma
:heart: Emil född 070510 :heart:
:heart: Elias född 081005 :heart:
Johanna K

Inlägg av Johanna K »

Hej,

Jag vet faktiskt inte... vi försöker verkligen att vara lugna och självsäkra, men efter 1 timmes skrik så börjar man ju fundera på vad vi gör för fel...
Vet inte om det är så att han är övertrött... vi har redan funderat på att lägga honom tidigare men som jag förstått det så ska man avvakta med förändringar i schemat tills efter uppföljningsveckan???

/Johanna
Anna09

Inlägg av Anna09 »

Hej igen,

hur ser ert schema ut? Och hur går er läggning till, dvs från middagen och framåt?

Jag får intrycket att du själv är osäker och det smittar av sig till honom. Du förutsätter att han är arg för att "han inte vill ligga i sin säng och sova"... det tror jag inte det minsta. [-X Detta är en av de vanligaste fördomarna som finns när det gäller små barn, eller barn överhuvudtaget. Att det just inte vill ligga och sova - varför skulle de inte vilja det? :shock:

Omvärdera era motiv till varför ni kurar, varför ni inför den ljuvliga sömnen i er familj så skall du se att din attityd, som DÅ kommer utstråla just den här ljuvligheten, får effekt!

Sen är det så att vissa barn frågar mer än andra - men rucka inte på varken målet eller attityden. Vår dotter gick inte "efter boken" heller, hon frågade mer än andra. Men vi nådde målet som alla andra, det tog bara lite längre tid.

TRO PÅ DET NI GÖR... 8)
//Anna
Mamma till Ester - :heart: född feb 09, kvällsmålskurad juni 09
Johanna K

Inlägg av Johanna K »

Så här ser schemat ut på kvällen

16-17 sovtid
17-18 matdags
18-19:30 "lek", vakentid
19:30 grötdags
20:00 nattslurk sen skratt till gott natt.
20:30 sovdags

Det känns som om han är trött mycket tidigare och att vi skulle behöva lägga om schemat och tidigarelägga hans läggning. Men vi kanske ska avvakta med det?

Vi ska bli bättre på att förmedla vår självsäkerhet när det gäller detta. För vi vill verkligen att det ska fungera. Som jag sa tidigare så sover han tio gånger bättre nu på nätterna... han vaknar inte överhuvudtaget och det är helt fantastiskt! :D
Men det är jobbigt under nattningen... det tycker vi båda två, man känner sig elak som låter honom skrika och ja det e klart att det smittar av sig på honom.

Ikväll ska vi peppa varandra så att vi inte ger upp!

Tack för alla råd!
Johanna K

Inlägg av Johanna K »

Kanske ska skriva hela vårat schema...

7:30 väckning
7:30 amning
9-10 sovtid en timma
11-12 lunch
12-14 sovatid 2 timmar
14-15 mellanmål
16-17 sovtid 1 timma
17-18 middag
19:30 gröt, amning
20:00 pyjamas, byta blöja, borsta tänder, skrattet till go nattet.
20:30 sovdags
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Jag tror att du är rätt ute. Ivarjefall har mina barn alltid varit trötta redan vid 19.00. Tror inte de klarat att vara vaken till 20.30. Min erfarehet är att de flesta barn är kvällströtta och behöver lägga sig runt 19.00 allra senast 20.00. Kanske kan ni lägga hnom lite tidigare på kvällen?

hälsningar
Ida
Storbus :heart: -02
Mellanbus :heart: -04
Lillbus :heart: -07

www.sovgott.net
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"