Ska strax börja

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Mangol

Ska strax börja

Inlägg av Mangol »

Vår tjej är 4 månader och vi har nu läst boken och ska bara sätta ett start datum.
Imorgon tisdag ska vi börja med smakportioner hon helammas just nu.
Mina frågor är:Innan vi läste boken så lägger vi henne så att vi säger godnatt och går ut hon brukar böka lite, klaga lite men sen somna (när hon va yngre och tok skrek så va vi inne en stund och lugnade henne med rösten och sen gick ut.
Hon somnar snällt MEN VAKNAR ALLTID efter ca 45 min. då går det att söva om henne några gånger men aldrig längre än 3 timmar då tokskriker hon så vi tillslut tagit upp henne och jag har ammat och hon somnar med mig. Kan det va hunger efter dessa 3 timmar?
Sen kan jag vakna till och lägga över henne i sängen utan problem.
Min fråga är nu innan vi börjar följa kurningen till punkt och pricka:
Varför tror ni att hon vägras somna om efter 3 timmar? Kan det va hunger? Hon tokäter inte när jag tar henne till mig (hon äter självklart) men somnar fort vid mig.
Ioch med att hon verkar ha det lätt att komma till ro själv, jag vet också gånger hon vaknat till men somnat om av sig själv.
så det verkar väl inte va problemet.
Jag vill att vi är ordentligt rustade innan vi börjar.
Hur länge måste vi hålla på med mat innan vi kör?
VI är laddade och vill gärna börja på fredag men som sagt imorgon är det första gången hon ska få äta mat.
SKulle jag kunna få bra tips på schema till henne?
Vi vill gärna att hon sover 20-08
När hon va yngre va hon övertrött och kunde sova 3 timmar i sträck på natten. Men nu när hon sover sina 15-16 timmar per dygn så vaknar hon alltid till efter 45 min. är hon vid mig somnar hon om direkt är hon i sin säng somnar hon om själv ibland men oftast måste vi prata med henne i ca 2 min innan hon somnar om. Men alltid alltid helt galet arg efter 3 timmar och somnar inte om av våra röster hon jagar upp sig rejält då.
VOre tacksam för vad ni tror är skon som klämmer så vi är väl förberedda.
En fråga till. I boken och videon sägs det att man kan få buffa så länge som 45 min första kvällen, har sett här på trådarna att det kan ta längre tid för vissa.Har man fel teknik om det tar längre än 45 min. Vad gör man för att inte börja tveka på sig själv om hon nu skulle skrika och jaga upp sig mer och mer och buffning i 45 min inte hjälper?
Emma80

Re: Ska strax börja

Inlägg av Emma80 »

Hej och varmt välkommen!

När ni börjar med kuren kommer ni möta en helt ny verklighet, så vilka mönster och tendenser ni kunnat urskilja hittills kommer inte spela så stor roll då. Ni börjar om på nytt kan man säga. Jag hade själv velat ge mat i några dagar innan, så mycket det bara går och sen börja kura på kvällen.

Anna har ett schemaförslag i boken:
Första målet: kl 7- (högst) 8, ca 200 g, trugas!
Sova 1,5 tim: kl 8.30-10
Andra målet: kl 10-11
Sova 1,5 tim: 11.30-13
Tredje målet: kl 13-högst 14
Sova 45 min (håll tiden!) t ex 15-15.45
Fjärde målet: kl 16-högst 17
Sova 45 min, t ex 18-18.45
Femte målet: kl 19-högst 20 - sova natt.

Det är jättebra att du vill vara väl påläst innan, det är också förutsättningen för att du ska orka om det skulle bli en utdragen första läggning. Läs pepp-tråden som morot för att orka fortsätta förmedla trygghet de första läggningarna: http://www.annawahlgren.com/phpBB3/view ... f=7&t=2010

Lycka till!
Kram Emma
:heart: Emil född 070510 :heart:
:heart: Elias född 081005 :heart:
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"