Ny här med 6 mån tjej som ska kuras med start 14/1!

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Marelb

Re: Ny här med 6 mån tjej som ska kuras med start 14/1!

Inlägg av Marelb »

Jo, det känns bra. TRÖTT! Jag har sovit nu på fm. Drog upp min man :mrgreen:

19.35, 00.19, 01.50, 06.25 vaknade hon inatt. Så hon sov ju glatt förbi vargtimmarna! :mrgreen:

Hoppas hon fattar snart att hon inte behöver protestera när jag blir tyst. Svårt att veta ibland hur länge man ska vänta. Men hon gallskrek inte, utan en ren protest bara med skrik. Så jag ramsade igen utanför, men då blev hon oftast mer förbanad.

Ena gången hon vaknade där vid 02 så hörde jag först att hon hostade... Hur går det med högläge av säng när de ligger på mage? Kan man höja upp lite...
kille december 2002 - tjej april 2005 - tjej juli 2010
frk Carlsson

Inlägg av frk Carlsson »

Jadå, jag har ju haft Sigge uppallad hela hösten, körde med ca 1000 sidor under varje sängben :mrgreen: .Ibland halkade han som ner mot fotänden, men på det stora hela så var det inga problems och det hjälpte honom jättemkt.

Nu när du skriver tiderna hon vaknade på så tycker jag spontant att det ser jättebra ut! Hon är på god väg :thumbsup: (känner igen mönstret).

Hur menar du att hon protesterar när du tystnar? Är det en fråga från hennes sida, eller är det mer som du skriver - att hon verkar bli "arg"? Det känner jag igen och det tolkar jag som att Sigge säger att man ska låta honom vara för att han vet vad han ska göra, han behöver bara få lite tid på sig.

Nu under natt nr 3 så ska ni ju börja dra er tillbaka ännu mer, så våga testa hur långt ni kan "stretcha ut". Om hon vaknar, lyssna hur hon låter. Gnyr hon, bökar hon? Bestäm när det är OK att ramsa. Vi hade t ex som regel att ingen ramsa så länge det bara var bök och "ljud" men när det kom gråt, dvs som vi tolkade som en "fråga" -då ramsade vi - och HÄR blir det jätteviktigt att "backa" och låta barnet vara , ÄVEN om det fortsätter gråta, för gråten I SIG kan ju oxå ha olika budskap. Men det tror jag du fattar :thumbsup: Och på så sätt undviker man oxå att klampa på för mkt och göra dem arga.

Oooops...nu är det dax att ta upp Sigge ser jag.

Vi hörs ikväll.
Marelb

Inlägg av Marelb »

Svårt att säga... hon höll ju på till och från... Just när jag blev tyst skrek ganska argt men inget tokskrik, absolut ingen ren förtvivlan, jag väntade ju ut henne, hon lugnade sig, smågnällde lite, skrek i lite mer igen, lugnade sig och gnällde lite... sådär höll hon på. Vissa gånger skrek hon rätt ordentligt och då gick jag in... buffade x8 i två omgångar... Eftersom hon blev så arg av SF. Men inget buffa i natt [-X

Ja, bara att VÄNTA så mycket man kan och LYSSNA inatt då... :D
Marelb

Inlägg av Marelb »

Satte maken på nattningen :mrgreen: Han klarade det galant! =D> Efter genomgång av mig...

Hon skrek när han ramsat klart. Dock det här skriket som övergår i gnäll, mindre gnäll, lite mer skrik igen, gnäll igen
Jag var tvungen att säga åt honom att VÄNTA VÄNTA...
När hon skrek i mer ramsade han igen, mer bestämt.
Hon tystnade och jag skickade dit honom för bekräftelsen. Hon var fortf tyst! Detta var alltså 19.11, det tog 11 minuter så det var ju bra.

Nu jäklar ska här bli en bra natt!!! :!:
frk Carlsson

Inlägg av frk Carlsson »

Marelb skrev:Satte maken på nattningen :mrgreen: Han klarade det galant! =D> Efter genomgång av mig...

Hon skrek när han ramsat klart. Dock det här skriket som övergår i gnäll, mindre gnäll, lite mer skrik igen, gnäll igen
Jag var tvungen att säga åt honom att VÄNTA VÄNTA...
När hon skrek i mer ramsade han igen, mer bestämt.
Hon tystnade och jag skickade dit honom för bekräftelsen. Hon var fortf tyst! Detta var alltså 19.11, det tog 11 minuter så det var ju bra.

Nu jäklar ska här bli en bra natt!!! :!:
Det är klart att det kommer bli det! :thumbsup: Lilla :heart: har börjat fatta vad det handlar om och det verkar ju din man göra oxå :-) Precis som du beskriver ska man göra! Det är nu ni verkligen manifesterar "lugnet" hos lill :heart: (de kaptilen som inte fanns i den boken du hade).

Att somna på 11 min är skitbra ju!

Spännande detta, tycker jag som följer det på sidan om.
Marelb

Inlägg av Marelb »

Konstaterar aningen snopet att det blev en 11 timmars natt :mrgreen: =D> :!:

Hon pep till vid 22.50 men blev tyst på en gång. Så det lilla räknar jag inte ens...

Hon vaknade kl 06. Skrik/gråt... Hade lite problem med att få henne tyst och lugn då hon började om hela tiden. 2 ggr under den timmen somnade hon dock om själv korta stunder. Hon var rätt snorig sen när hon kom upp. Det kommer väl när hon skriker och det är ju inte roligt, skulle inte jag tycka heller. Grejen är ju att man ser ju inte det i mörkret. Hörde liksom inte heller... Ja, ja... en bra natt iaf!!!

Det häftiga är att nu börjar hon "säga till" när det är dax att sova på dagen. Nu började hon gnälla som 17 vid 08.44. Jag tittade på klockan, Hjälp, hon ska ju sova nu!!! :mrgreen: tack för att du sa till :wink:

Nu ska bara ätas bättre också... Och allt vska sätta sig... och vi måste klara av alla bakslag... :mrgreen:
Acnaib
Rådgivare/advisor

Inlägg av Acnaib »

Härligt jobbat!! \:D/ :thumbsup: :heart:

:heart:
Bianca
:heart: Freja :heart: 2009-01-03
:heart: Ronja :heart: 2010-05-22
:heart: Franz :heart: 2015-09-20
:heart: Otto :heart: 2017-01-01
frk Carlsson

Inlägg av frk Carlsson »

:thumbsup: :heart:

=D> Duktiga er!
Marelb

Inlägg av Marelb »

Ja, vi är rätt bra... :mrgreen: :wink:

Jag undrar en liten sak... Daglurarna går utmärkt. Hon sover alla i vagnen så där gjorde vi det lätt för oss. Dessa funkade ju hyfsat även innan. Vi behöver inte ens ramsa eller något. Säger den som markering när jag lagt henne och gått därifrån. Måste man hålla på och ge en bekräfgtelse här med? Känns liksom onödigt?

En sak till, fm luren somnar hon nog på nån minut bara. Em luren däremot brukar ta upp till 10 min. Ska jag ändå väcka henne på utsatt tid? Eller ska hon få sova 10 min extra? Inom marginalkvarten?

Och vet ni vad??? HON ÄTER IDAG JÄTTEBRA!! :mrgreen:
frk Carlsson

Inlägg av frk Carlsson »

Marelb skrev:Ja, vi är rätt bra... :mrgreen: :wink:

Jag undrar en liten sak... Daglurarna går utmärkt. Hon sover alla i vagnen så där gjorde vi det lätt för oss. Dessa funkade ju hyfsat även innan. Vi behöver inte ens ramsa eller något. Säger den som markering när jag lagt henne och gått därifrån. Måste man hålla på och ge en bekräfgtelse här med? Känns liksom onödigt?

En sak till, fm luren somnar hon nog på nån minut bara. Em luren däremot brukar ta upp till 10 min. Ska jag ändå väcka henne på utsatt tid? Eller ska hon få sova 10 min extra? Inom marginalkvarten?

Och vet ni vad??? HON ÄTER IDAG JÄTTEBRA!! :mrgreen:
Såklart =D> Hon är ju piggelin nu - då sätter aptiten in, kommer som ett brev på posten :-)

Jag tycker att du kan fortsätta och ge bekräftelsen kuren ut. Under uppföljningsveckan kan du dra ihop ramsan istället: så att sista gången på ramsan gör du rösten mjuk och bekräftande.

Visst gör du så - att du låter henne få 10 min extra eftersom det tog henne 10 min att somna. Det är ju därför man har marginalkvarten oxå, inte bara för att lägga el plocka upp tidigare el senare :-) Samma sak om hon vaknar mitt i luren, då får hon oxå extra tid, men max 15 min som sagt. Det är ju det hela antalet timmar sömn/dygn som räknas i slutändan av dagen, och hon ska väl ha 15, el om det är 15,5 (minns ej riktigt?) Dessutom är det viktigt nu under kuren att hennes kropp får in känslan för hur mkt hon ska sova. De vaknar ju ofta efter utsatt tid när de är säkra sovare, men ibland sover de över...

Vad härligt att allt verkar funka så bra. Är så glad för er skull :heart:
Marelb

Inlägg av Marelb »

Hej! Hon somnade på två röda igår kväll. Natt 4 avklarad. Det blev nästan 10 tim sammanhängande sömn. 04.50 vaknade hon, men somnade om med ramsa utanför dörren. Sen vaknade hon igen vid 06 och då var det svårare. Den där timmen känns som att vi får kämpa med lite. Jag ramsade och avvaktade länge mellan varven. Hon är som vanligt, skriker (men åt gråt/ledsamt hållet) men lugnar ner sig själv mellan varven. Sen börjar hon om... Jag gick in en gång och solfjädrade men jag märkte att hon bara blev argare av min närvaro, eller argare när jag gick än om jag bara var utanför. Satte på tv:n och började stöka i köket och duka frukost. Det där med "husljud" jag jag inte riktigt fattat men har ju läst om det här på forumet. Jag, menar, man gör husljud så att barnet ska tänka att allt är normalt. men mitt i natten är det faktiskt tyst och de måste ju kunna sova/somna om när det är tyst?

/Maria
frk Carlsson

Inlägg av frk Carlsson »

Marelb skrev:Hej! Hon somnade på två röda igår kväll. Natt 4 avklarad. Det blev nästan 10 tim sammanhängande sömn. 04.50 vaknade hon, men somnade om med ramsa utanför dörren. Sen vaknade hon igen vid 06 och då var det svårare. Den där timmen känns som att vi får kämpa med lite. Jag ramsade och avvaktade länge mellan varven. Hon är som vanligt, skriker (men åt gråt/ledsamt hållet) men lugnar ner sig själv mellan varven. Sen börjar hon om... Jag gick in en gång och solfjädrade men jag märkte att hon bara blev argare av min närvaro, eller argare när jag gick än om jag bara var utanför. Satte på tv:n och började stöka i köket och duka frukost. Det där med "husljud" jag jag inte riktigt fattat men har ju läst om det här på forumet. Jag, menar, man gör husljud så att barnet ska tänka att allt är normalt. men mitt i natten är det faktiskt tyst och de måste ju kunna sova/somna om när det är tyst?

/Maria
God förmiddag :-)

Härligt att höra =D> !

Jag kan säga såhär, att man får NÖTA dels vargtimmen, men även den där timmen mellan 6-7 som du beskriver. Timmen 6-7 är ju svår eftersom barnen känner sig så utsövda när de vaknar då.

Jag fick hålla på o gneta med detta hela uppföljningsveckan samt nån vecka efter det oxå. Under uppföljningsveckan var det enbart vargtimmen som spökade, men jag märkte att för varje natt så sköt han den 1-1.5 tim framåt - så kämpa på bara och ge inte upp! Timmen mellan 6-7 tog lite längre att fixa till, men han lärde sig till slut att det var OK att ligga kvar, dvs han skrek inte eller så. Jag kände mig jävulskt missmodig kan jag säga, spec det där med att göra husljud kändes ju hur knäppt som helst (det gjorde vi aldrig när vi kurade Vilda, vet inte varför - kanske missade vi det då?) att stå i köket kl 4 på morgonen och plocka ur diskmaskinen.

MEN! Jag ska säga en sak - att jag är 100% övertygad över att det var husljuden som hjälpte Sigge att komma över såväl vargtimmen som 6-7-timmen. Jag gjorde som så att jag klev upp - gav en sk pangramsa, dvs en vänlig upplysningsramsa som säger att "allt är som vanligt, du ska fortsätta sova" och sen gav jag ingen fler ramsa än så utan började stöka runt istället. Visst hade jag hjärtat i halsgropen ibland, men eftersom jag märkte att husljuden kunde ersätta ramsan (han lugnade sig sig lika mkt av att höra en påse som prasslade som av ramsan) så kändes det bra till slut. Och han skrek/grät ju för att han var ARG och ville somna OM, inte för att han ville komma upp. Precis som jag uppfattar att du tolkar L:s gråt :) [

Som du säger ska de ju kunna somna om utan att det är ljud ute i huset. Men de måste ju få hjälp att fatta att de ska somna om! Jaha, men ramsan då kan man ju tycka?Husljuden ser jag som en ersättning för ramsan - den stör barnet mindre än vad ramsan gör, man förfinar tekniken helt enkelt.

:!: Vill oxå förtydliga - att detta med husljuden alltså pågick i typ 2 v tid för vår del, de måste få tid att ta sig till den tekniken oxå :wink:

Ja, jag vet inte om du blev ngt klokare av det svaret :? Jag känner bara att jag vill göra "reklam" för husljud, finns säkert nån annan som kan förklara bättre varför de behövs. Jag vet bara att de funkade galant och troligtvis har hjälpt mkt.

Ha en fin dag! :heart: :thumbsup:
Marelb

Inlägg av Marelb »

Ja... vi får väl se hur det utvecklar sig... :D Får väl gå upp i ottan, ge en "pangramsa", slå på nyhetsmorgon, sätta på vattenkokaren, ladda en maskin tvätt på kvällen så man bara kan trycka på start, plocka ur diskmaskinen... Det är ju inte det att det INTE finns att göra precis :mrgreen: !

Hur länge har man detta schema, alltså, när kortar man ner sovtiderna? 8-9 mån? Ja, det står väl i boken kanske? :roll:

Somnar utan problem på kvällen gör hon iaf. Idag blev det bara en omgång ramsor! Hon kan knöla lite dagtid och vakna efter 20 el 30 min. Det är ju lustigt det där... hur det kan vara på MINUTEN i dessa intervaller...

När man får uppleva första 12 timmars natten får man väl fira :mrgreen: :!: Jag börjar slappna av lite mer kände jag inatt men jag vaknar ju en del. Man är ju som en okurad värstingbebis själv! :mrgreen: :roll:

Men Sigges knöl på morgonen gav sig efter två veckor? Ja, det är underbart när de sover och är glada och pigga när de är vakna!
Emma80

Inlägg av Emma80 »

Hej! Vid 7 månader brukar man dra ner till 14,5 h sömn. Vissa piggisar får redan här två lurar, andra har kvar tre lurar över 8-månadersångesten.

Kram Emma
:heart: Emil född 070510 :heart:
:heart: Elias född 081005 :heart:
frk Carlsson

Inlägg av frk Carlsson »

Jo, det tog bra precis 2 v (inkl uppföljningsveckan) att få honom att sova 12 tim/natt utan ngt slags intermezzo. Det var ju inte så att han direkt vaknade mitt i natten el så utan det kunde vara så enkelt som att han vaknade 15 min för tidigt el att han ropade till ngn ggn tidigt på morgonen. Men sen kom ern period då det var knäpptyst i 12 tim. Nu är det lite olika, han snurrar mkt i sängen så man får gå in och vända honom vissa nätter. Men jag tror det är dax att ändra schemat för oss, såg vad Emma skrivit till dig...kan vara därför han är lite orolig framåt morgontimmarna och börjar snurra runt.

Ska klura på detta idag :-)

Hoppas ni haft en bra natt och att ni får en bra dag :-)
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"