Lillen vaknar 40 minuter för tidigt!

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Elinrubin

Lillen vaknar 40 minuter för tidigt!

Inlägg av Elinrubin »

Hej!
Vi genomförde kuren med början den 28 november. Allt har gått bra bortsett från strulande dagslurar de första veckorna samt en fnurra i helgen. Jag ska genomföra en schemaändring med start idag och fick hjälp med den av Bianca härom dagen.
Nu till min fråga: Olof (sju månader) vaknar sedan ca tio dagar kl 06.20-06.25 istället för 07.00 varje morgon. Först var det skrik, men numera ligger han och pratar fram till fem i sju då han säger till på skarpen att det är dags att gå upp. Vad ska vi göra? Fortsätta avvakta och tro att det ger sig? Som det är nu ger vi honom en ramsa eller två under denna halvtimme, beroende på hur han låter. Eller ska vi börja gå upp halv sju och låta natten vara 11,5 timmar samt ge honom en extra halvtimmes sömn på dagen?
Tacksam för tips och råd!
Elin
Pojke, juni -10
Flicka, juli -12
Oskarsmother

Re: Lillen vaknar 40 minuter för tidigt!

Inlägg av Oskarsmother »

Hej Elin,
Jag har inget svar till dig men vill bara säga att vi har precis samma problem. Vi är inne på dygn 11 nu och första 6 dygnen sov han till 07.15 som vi har som "vakna" tid. Men de senaste nätterna vaknar han 06.30 och är arg och ledsen och skriker. Har tagit upp honom då för det är helt omöjligt att få honom att somna om. Så jag undrar samma sak som dig.. ska man kompensera med extra tid på dagen eller bara låta det vara på det här viset?
Hoppas någon har råd och tips till oss :)

Lycka till Anna-Maria
Systeryster

Inlägg av Systeryster »

Samma problem o fråga!!! Lycka till!
Lilleskrutten född 18 april 2010. Kurstart 5 jan, 2010
Trolldockan

Inlägg av Trolldockan »

Hej!

Vi har oxå samma problem :D . Verkar vanligt.
Var ca 1 mån sedan vi kurade vår son. Sedan någon vecka tillbaka så vaknar han ca 45 min för tidigt. Ibland så småpratas det och ibland skriks det, ibland somnar han om och ibland får jag göra morgon en kvart tidigare i en kort paus. Jag tycker att ramsan inte biter utan tvärtom, han blir argare så jag brukar avvakta och sedan göra husljud om han inte lugnar sig. Det har hjälpt bra :D När han har sovit dåligt på natten så har jag använt mig av marginalkvartarna vid dagslurarna och på så sätt försökt öka den sammanlagda sömnen.

Hoppas du/vi får hjälp snart :D
Charmtroll född 100520, kurad januari 2011.
chokladkaninen

Inlägg av chokladkaninen »

Hej! :D

Jag försöker svara er alla över en kam: 8) är man mitt i kuren så är huvudregeln att hålla tiderna så prick det bara går - för hur ska barnet någonsin lära sig sova ända till morgonen om det konsekvent får extra sovtid på dagen? Så det går för sig att bjuda på en marginalkvart extra här eller där vid behov, men även där bör man alltså snåla så mycket man bara kan.

Sedan finns det lite olika orsaker till att barnen vaknar för tidigt:

:idea: Gäller det ett barn som tidigare har sovit tills morgonen (Trolldockan :wink:) är det förmodligen ett tecken på att det är dags att justera schemat - vid 8 mån behöver barnet ca 14.5h sömn per dygn och vid 1 år ca 13,5h. Så det kan vara värt att fundera över om man ska gå ned till två lurar, eller dra av lite tid från nån av dagslurarna. :D

:idea: Gäller det ett barn som fortfarande kuras/inte har fått till morgnarna ordentligt efter avslutad kur så gäller på kort sikt att ha tålamod och arbeta vidare - tänk på att mörklägga ordentligt så att barnet inte vaknar av ljuset nu när morgnarna börjar komma lite tidigare. Meddelandet vi vill få fram är 1) det är fortfarande natt tills man blir väckt; och 2) på Natten Händer Ingenting Annat Än Att Folk Sover Som Grisar. Så tråkigt och händelselöst ska det vara på morgonen, max en ramsa eller ingenting alls. Och inget spring med buffning etc för då är ju mamma/pappa bevisligen vaken, vilket bryter mot meddelande 2 ovan. :wink:

:idea: På längre sikt är den springande punkten ofta maten - man måste matas så full det går med mat på dagen för att kunna sova hela natten! Särskilt bebisar kring halvåret (Elinrubin :wink:) kan vara EXTREMT, osannolikt, hungriga, så se över om ni kan få i barnet lite mer mat vid någon måltid på dagen. T ex kan det göra skillnad att gå över till 8-månvälling (om man nu ger 6-månvälling eller rent av ersättning) till nattslurk och ordna en flasknapp med större hål så att det inte blir så jobbigt att dricka. Många små är ju trötta vid nattslurken och orkar kanske inte få i sig så mycket som de egentligen skulle behöva. Så var det i alla fall här.... O:)

Att ändra schemat är ingen bra idé. [-( Visst kan man behöva justera det, och då gör man det (efter uppföljningsveckans slut), men att göra det på barnets initiativ brukar sluta med att barnet vaknar ännu tidigare.... och så sitter man kvar i samma problem, fast en halvtimme eller timme tidigare. :^o För då har barnet oftast inte tagit till sig meddelande 1 ovan. Så det gäller att tänka mat, konsekvens och tråkighet och så beväpna sig med tålamod tills poletterna faller ned hos barnet. Det brukar man märka att de gör när man får till ett omsomnande och sedan får väcka. Då är morgontrasslet på god väg att lösa sig. :D

:heart: Kämpa på nu, duktiga kurföräldrar! =D>
Mamma till :heart: Storasyster f feb 07
och :heart: Lillebror f okt 08
Elinrubin

Inlägg av Elinrubin »

Tack för tankar, idéer och råd!
Det som gör oss så förbryllade är att Olle sov ända till väckning i tre veckor och så plötsligt började vakna hela 40 minuter för tidigt. Idag låg han och pratade för sig själv ända till tio i sju då han grymtade lite förargat! Men, det är alltså bäst att mata mycket och fortsätta vänta till sju med "väckning"?
Ok, heja, heja...
Elin
Pojke, juni -10
Flicka, juli -12
chokladkaninen

Hej igen Elin! :D

Visst diskuterade vi schemaförändring i nån annan tråd? Hur har det gått med det? 8)
Elinrubin

Inlägg av Elinrubin »

Tack för att du tar dig tid!
Jo, vi fick ett schemaförslag som vi nu kör för fjärde dagen och det har fungerat fantastiskt bra. Passar Olle jättebra och mig med!

7.00 - morgon och frukost
9.15-10.00 - lur
11.00 - lunch (lagad mat)
12.15-13.45 - långlur
14.30 - mellanmål (gröt+ev frukt)
16.10-16.30 - lur
17.30 - middag (lagad mat)
18.30 - nattslurk (välling)
19.00 - sova natt

Det är helt nytt för Olle med lagad mat två gånger om dagen, och när jag gjort välling på två deciliter så dricker han bara ungefär hälften...

Elin
Pojke, juni -10
Flicka, juli -12
chokladkaninen

Elinrubin skrev: Jo, vi fick ett schemaförslag som vi nu kör för fjärde dagen och det har fungerat fantastiskt bra. Passar Olle jättebra och mig med!
Vad bra! :thumbsup: Då är min teori att morgnarna kommer att lösa sig alldeles strax genom lagom mycket sömn på dagen och så mycket mat som bara får plats. :wink: Redan att han ligger och snackar är bra, eller hur, då är han ju inte olycklig. Jag skulle inte göra nåt väsen av mig ö h t om det är så det ser ut - tråkigt ska det vara att vakna för tidigt! Helst ska du inte ens veta att han snackar utan sova gott själv tills det är dags att gå upp.... :sleep:

Snart är ni där! :D
Elinrubin

Inlägg av Elinrubin »

Fint, då kör vi på helt enkelt!
Tack snälla och ha det så bra!
Elin
Pojke, juni -10
Flicka, juli -12
Manfred10

Inlägg av Manfred10 »

Hejsan!
jag är oxå ny, när min lilla goding vaknar för tidigt sätter jag på musik. I början var jag lite osäker hur jag skulle göra, ramsade ibland, musik ibland lät honom stöka på ibland.... Jag fick rådet att bestämma mig för ett sätt så att han inte ligger där och funderar "vad ska hon hitta på nu tro?" Jag sätter på lite klassisk musik (skönare för mig oxå, jag orkar inte direkt gå upp och dammsuga då... :wink: )och så får han ligga där och småprata för sig själv tills klockan är 7, då vi har morgon. Ibland somnar han om och ibland inte men han är glad och nöjd när jag kommer in. :D

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
Elinrubin

Inlägg av Elinrubin »

Hej igen!
Vi verkar nu (efter många om och men) ha fått ordning på morgnarna - peppar, peppar... och schemat som vi haft i en månad har passat oss superbra. Dock, plötsligt strular dagslurarna igen. Vad kan kan detta bero på tror ni? När Olle nu sover hela 12 timmars natt vaknar han för tidigt på långluren och kan inte somna alls på den lilla eftermiddagsluren. Är vi ute på promenad somnar han som han ska men inte hemma i sängen.
Schemat ser ut som följer:
7.00 - morgon och frukost
9.15 - 10.00 - lur
11.00 - lunch
12.15 - 13.45 - lur (ute i vagnen, vaknar oftast tio-femton minuter för tidigt)
14.30 - mellanmål
16.10 - 16.30 - lur (denna strular nu för tiden om vi inte är ute)
17.30 - middag
18.30 - nattslurk
19.00 - sova natt.

Kan det vara så att det är dags att göra om schemat och ha endast två lurar? Vill någon hjälpa mig med schemaförslag?
Tacksam för råd!
Elin
Pojke, juni -10
Flicka, juli -12
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Det kan absolut vara så att han är redo att ta bort eftermiddagsluren. Jag skulle då senarelägga den längre vila 30 minuter.

Lycka till!
Ida
Storbus :heart: -02
Mellanbus :heart: -04
Lillbus :heart: -07

www.sovgott.net
Elinrubin

Inlägg av Elinrubin »

Tack snälla för svar. Det skulle alltså betyda att han var vaken mellan kvart över två och sju... Låter långt, men nu är han ju vaken från kvart i två förstås efter som han inte somnar... Men, du skulle alltså inte ändra i schemat i övrigt?
Elin
Pojke, juni -10
Flicka, juli -12
Emma80

Inlägg av Emma80 »

Jag tycker schemat ser kanon ut! Hoppas det funkat bra att ta bort sista luren!

Kram Emma
:heart: Emil född 070510 :heart:
:heart: Elias född 081005 :heart:
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"