Ska jag försöka lära min baby att sova på mage?

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
MatildaV

Re: Ska jag försöka lära min baby att sova på mage?

Inlägg av MatildaV »

Hörru.. om du ännu är kvar på tråden Miar70.. måste jag spela mozart hela natten då?? hihi :lol: Jag börjar bli lite trött på de såhär efter dryga 3 timmar... hm... :lol:

...eller blir det för tyst om jag stänger av musiken?
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Oh nej, inte spela hela natten om det inte är så att DU lyssnar på det :wink: många använder Mozart (eller annan musik) för att lugna barnet i framförallt vargtimmen, men du behöver absolut inte spela något nu i början av kuren! "Vanliga" husljud duger så bra så!
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
MatildaV

Inlägg av MatildaV »

ojdå... :oops: ännu en grejj jag missat... :? Jag har försökt läsa på och läsa på, men det är inte lätt å få me allt. :shock:

Nu är jag halvvägs genom min första kurnatt och det är minsann mycket mer jobb än jag nånsin kunde ana.. Viktor har sovit 2 timmar på dessa ca 6 timme!!!

Buffar jag få LITE...? Bara några gånger hittills, mest ramsar jag å så tystnar han å så börjar han gnälla å jag ramsar å han tystnar å vaknar... i all evighet håller vi på...
känns som om jag gör något väldigt fel, men vad??? :( :(

ramsar jag för ofta? ska jag låta han få reagera mer?

det känns så fruktansvärt hopplöst nu! ska jag ramsa till kl. 07:00 ???????

Pjuuuh.. att föda barn gick snabbare och mer smärtfritt än detta! :cry:

...HELP!!!
MatildaV

Inlägg av MatildaV »

...nu är jag bara 50 min ifrån mål på vår allra första shn natt! :D Känner mig redan stolt fast vi har en lång väg att gå ännu...

Det var en tung första natt! pjuuhuu...

En liten praktisk fråga som jag undrar över: vad är draglakan? Är det bara ett extra lakan dom jag dubbelviker och lägger högst upp på madrassen där var man kan tänka sig att en kudde placeras? Så att det blir en pytteliten höjning för huvudet?

..gäääsp, nu känner man sig allt disig, snurrig i huvudet. Snart nalkas sängen, YES!!! :D
MatildaV

Inlägg av MatildaV »

Om det finns nån som läser här så ger jag en liten kort sammanfattning av natt 1:

skrattet-till-gonattet, hejdå - lampan, beskedet, buffa och ut på ramsa gick som smort.. buffa "bara" i 7 min så lugna Viktor sig.
Vaknade dock efter en halvtimme å så körde vi igen, buffade 2 min denna gång... sen BÖRJADE jobbet!
Del 1: Jag ramsar, han skriker - frågar - undrar , jag ramsar, han gnöler - tystnar, jag går kör bekräftelsen och så börjar han igen, protestera - undra - kan inte slappna av, och jag ramsa, lyssnar, han tystnar.. jag kör bekräftelsen och så vaknar han till igen... och allt på nytt.
Sådär håller vi på i en timme, han somnar 22.03 går endast in och buffar 2 gånger. Såhär i efterhand undrar jag om jag buffat för lite... ?? :(
Vill ju INTE att han ska ha kännt sig övergiven.
Snälla, kan någon ge en kommentar på det? Tänker om jag var för tuff me han sådär i början...

Sen sover min skatt i 1 tim och 45 min, vaknar med ett gnöl jag går in och ger besked, buffar (då jagar han riktigt upp sig) och ut med ramsa. Buffar 4 min.
Och sen förlöper sig 3 timmar precis som del 1 . Är inne och buffar 4-5 gånger. Somnar 02.38

Vaknar 04:49 jag går in ger besked, buffar å ut på ramsa + bekräftelseramsa och viktor somnar om.
Väcker honom me glada tillrop kl.07.00

Dag1:
första luren gick toppen, andra luren vakna han en gång. Tredje luren blev jobbig... han somna efter 15 min, men vaknar sedan just när jag ska gå in och hämta honom, det tar sedan 30 min att få han lugn och tyst i 1 minut så att jag kan gå och ta upp han!!! PUH! Kommentarer på det??? Gick jag in för snabbt? Borde jag ha väntat längre? Finns det vargar i sängen nu?

Överlag känner jag mig halvt misslyckad med första natten... Även om jag på sista dagluren upplevde lite kommunikation med min skatt :heart: men sen vakna han ju å allt blev lite tokigt. Snart väntar natt 2, om nån är här innne så skulle lite peppning sitta på plats för mig!!! :shock:

Alla goda råd tar jag emot me glädje också...!
/Matilda
Luvisen

Inlägg av Luvisen »

Hej!

Jag tyckte att natten såg fin ut. Sista vilan verkade ju tuff men det är bara att börja om på nytt imorgon. :mrgreen:

Sängen kan rensa fr vargar genom att ha lite extra skoj i den på dagen när liten ändå är vaken. Det lugnar mamma-nerverna också! :lol:

Kör på nu! Du kan så fint så fint!

Värme/Luvisen
Bebispojken född 22 april 2009
Maratonkurning 26 dec 2009 - 12 feb 2010
Petite Soeur född 8 mars 2012
SM rookie
MatildaV

Inlägg av MatildaV »

Tack Luvisen för svaret och peppningen! :)

Det med att ha lite busroligt på dagtid i spjällsängen för Viktor ska jag testa på imån! Låter som ett bra tips! :idea: :)

Jag är nu inne på natt2, tog bara ca 20 min att få Viktor att somna, och han sover ännu.. (3,5 tim senare) :!: :!: :!: Känner mig så GLAD för min lilla gosunge som äntligen har fått LITE mer trygghet i sitt liv så han har ro att sova lite. :heart:

Spännande att se hur natten fortlöper..
MatildaV

Inlägg av MatildaV »

Tack Luvisen för svaret och peppningen! :)

Det med att ha lite busroligt på dagtid i spjällsängen för Viktor ska jag testa på imån! Låter som ett bra tips! :idea: :)

Jag är nu inne på natt2, tog bara ca 20 min att få Viktor att somna, och han sover ännu.. (3,5 tim senare) :!: :!: :!: Känner mig så GLAD för min lilla gosunge som äntligen har fått LITE mer trygghet i sitt liv så han har ro att sova lite. :heart:

Spännande att se hur natten fortlöper..
MatildaV

Inlägg av MatildaV »

..och angående frågan jag ställde om draglakan, så har jag nu fatta vad det innebär! :lol: Så ingen behöver slösa sin tid på att svara på den frågan :wink:

Jag har hittat massa bra information nu när jag lärt mig använda forumet bättre!!! :mrgreen:

Fantastiskt forum! Beröm till alla aktiva här! =D> Tack för all hjälp!!! :heart:
Almas_mamma

Inlägg av Almas_mamma »

Vad duktig du har varit, härligt att det går så bra! Bra jobbat! :D =D>
Mamma till Alma, född 15 maj 2010.
Kurstart söndag 2 januari.
MatildaV

Inlägg av MatildaV »

Tack Almas mamma! :mrgreen:

En sammanfattning av natt2: Viktor somna på ca 20 min, (buffade bara som markering vid beskedet). Sova sedan 8 tim och 20 min!!! :o :!: :!: :!: Vad ska man säga.. förrutom att jag är positivt överraskad! Jag hade räknat med att min lilla skatt sover som bäst 6 tim... men där slog han sin morsa me häpnad! 8)
SEDAN... vakna han. Jag lyssnade, han ställde en stark fråga, jag ramsa. Han fråga igen, tystnade, mummlade.. och ev lite arg i mellanåt :wink: ..i 20 min höll vi på, sen somna han igen och sov till 06.57 då han vakna med en protest! Jag lugna han och 07.03 gick jag och min man in och väckte vår lill´kille som var på strålande humör! :D :D O:) O:)

Dagslur 1 gick toppen, dagslur 2 vakna han men somna om efter ramsa. Nu är bara dagslur 3 kvar... å sen är det natt igen. Spännande fortsättning... :)

Jag avger en liten rapport imorgon också! :)

Snart är min belöning här... nämligen :sleep: :sleep: :sleep: JAG LÄNGTAR!!! hihi :mrgreen:
Luvisen

Inlägg av Luvisen »

Kanon MatildaV! =D> =D> =D> =D> =D> /Luvisen
Bebispojken född 22 april 2009
Maratonkurning 26 dec 2009 - 12 feb 2010
Petite Soeur född 8 mars 2012
SM rookie
MatildaV

Inlägg av MatildaV »

Tack Luvisen! :D

Ett problem har dock dykt upp som jag gärna hör er kommentar på!
Dag2, dagslur 3 kl.17.15-18.00 går inge bra! Första dagen (se ovan) var ju kämpig. MEN tyvärr blev det t.o.m värre dag2!

17.15 besked, solfjäder, ut på ramsax4
blir en hel del ramsapåminnelser, en misslyckad bekräftelse innan Viktor slutligen somnar 17.30
Men så händer det igen att min älskling vaknar 17.56 fyra ynka minuter innan jag skulle gå å väcka han. Jag påminner med ramsa x4 (jag bestämmer mig då att han måste vara lugn 2min innan jag hämtar upp han) så jag kämpar på med ramsa påminnelse, varje gång han tystnar trycker jag på mitt tidtagarur men kommer bara upp till minuten innan han börjar böka igen. MEN DET BLIR BARA VÄRRE OCH VÄRRE!
18.33 går jag och gör solfjäden tills han blir mjuk i kroppen och tystnar, hinner inte ens ut innan protesterna kommer. Ramsar och påminnelseramsa följer varann... men Viktor kan inte slappna av och ur han kommer ett aldrig sinande: "uuuääääääää"!!! Tittar på mitt tidtagarur, nu kan han som max vara tyst 4 sek!!!! Känner mig missmodig och bestämmer mig för att om jag får tyst på han i mer än 5 sek så går jag in, det visar sig bli allt svårare. jag öser lite mozart ur högtalarna för att eventuellt kunna distrahera han ur sitt gnöl..men icke! 18.45 går jag in och gör solfjäden igen, tystnar mjuknar men innan jag är ute på första versen så är han igång igen. Jag kämpar vidare.. klockan börjar närma sig sju... (hmm... hans kvällsgröt skulle vara kl.18.15)
18.55 händer det magiska (jaaa, just då känns det som magi att få han så lugn att han tystnar!) och han är tyst i 8 sek! Jag stormar in med a big smile on my face och köra glada uppmuntringar som: "heeej, nu ska vi stiga upp! va kul!" Viktor bryter förståss ihop i min famn, men jag får dock honom att skratta lite, men han riktigt håller om min hals om och om igen! (känns inte bra, jag vill ju inte sända ut signalen att jag just räddat han från vargen). Sen är han förståss vråååååålhungrig, har aldrig sett han äta så mycket gröt + bröstmjölk!

Trots en 45 min försening i schemat så fortsätter vi enligt planerna.
skrattet-till-gonattet och sen i säng kl.20.00
besked,solfjäden ut på ramsa x4.
Blir nån påminnelseramsa innan han somnar kl.20.17
Vaknar 03.10 kör ramsa x4 ramsa igen x4, slutligen bekräftelse x4 och så sover han 03.15 TOPPEN! :)
Vaknar 05.15 får han att somna om med ramsa x4, påminnelseramsa x4, bekräftelseramsa x4. Sover 05.21 TOPPEN det me! :)
Väcker honom 07.00 och Viktor är glad som en solstråle!!! :D :heart:
Natt 3 är jag alltså nöjd med!

Såå.. jag tar gärna emot lite tips,tankar kring den där förgrymmade dagsluren. Kan man nöja sig med 8-10 sek tystnad ifall situvationer ser ut som den gjorde för mig och Viktor? Vad säger ni kloka morsor som finns här?

En till sak: det är väll okey att jag kör 4 första nätterna och min man sen får ta över? Orsaken till det är kanske främst jag (lika å va ärlig!), tyvärr! Vågar inte riktigt släppa taget och ge nattansvaret till han, väldigt dumt av mig men sanningen! 8-[ Dessutom har han sömnens gåva (lycko han :lol: ) och jag är tveksam om han skulle vakna när Viktor vaknar ÄVEN om han sover i hallen utanför Viktors rum! :wink: Bör vi räkna med NYA frågor när min man tar natt 5 ??? (jaaa.. jag ger över ansvaret ändå FAST det känns svårt :wink: hehe!)

Varma hälsningar /Matilda
MatildaV

Inlägg av MatildaV »

Hhmm... den dårliga traditionen kring dagslur 3 fortsatte idag också (dag 3). Läggningen går sådär, gick ca 15 min innan Viktor sov. Men även idag vakna han för tidigt och vägrar komma till ro. Idag vakna han 17.53 fick han lugn (att han är helt tyst i 8 sek) kl 18.04 Tog upp han då..
Jag känner mig ändå lugn kring detta.. men vill ju förståss få till det med tredje dagsluren också.. :-k Funderade på om han är hungrig, det ligger ju väldigt nära hans kvällsgröt som är kl. 18.15 och även ikväll åt han med mycket god aptit! :) Det är ju positivt!

Så tips eller kommentarer mottages gärna! :wink:
MatildaV

Inlägg av MatildaV »

..jag här IGEN, sorry! :?

...Men jag har ju en till fråga som jag försökte söka svar på här på forumet men jag lyckades tyvärr inte... så jag hoppas nån kan svara eller länka mig till vart ett liknande svar har givits på denna fundering!
Vid läggningen natt 4 (ikväll alltså) så gav jag besked, kort solfjäder ut på ramsa x4. sen fick jag köra några påminnelseramsor + bekräftelseramsor.
Första frågan lyder; vid natt 4 vid läggningen får Viktor ligga å gnöla lite efter min bekräftelseramsa???
Han ligger å gnölar lite i ca 10 min (!) gnölar.. är tyst en minut.. å så lite gnöl igen, tystnar en minut.. å så lite gnöl igen, osv! Det låter som om han försöker komma till ro... jag känner att jag stör om jag springer å bekräftar varje gång han tystnar..
ska jag ändå göra det? alltså köra bekräftelseramsa x4 varje gång han tystnar?
..eller "får" han komma till ro själv nu vid natt 4 och uppföljningsveckan???
Han skriker absolut inte, och han frågar inte... han bara försöker slappna av (menar jag)!

:?: :?: :?:

/Matilda
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"