Peppingtråd för er med kurstart i Dec-Jan

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Almas_mamma

Re: Peppingtråd för er med kurstart i Dec-Jan

Inlägg av Almas_mamma »

Hej tjejer!
Hur går det för er? Tycker att det är ett BRA tecken att det blir glesare och glesare mellan inläggen här inne, för det tyder ju på att vi blir säkrare och säkrare och står stadigare och stabilare på våra SHN-ben!

Men tänker på dig, Bellan! Hur går det med nätterna? Har det lugnat sig lite eller vaknas det forfarande? Har du skippat eftermiddagsvilan helt nu?

Här går det bra, men inte perfekt. Min man är aktivt med i matchen nu, han har lagt henne tre kvällar. Två av kvällarna var jag hemma (och då grät hon lite mer än vanligt och jag fick ramsa lite) men under den tredje var jag ute på personalfest (tjoho), och allt hade gått jättebra. Sköööönt!

Vid tre morgonväckningar har hon haft bajs i blöjan... :( Hon har tydligen inte ont av det själv, för hon har inte skrikit något alls på många nätter nu, men det känns ju ändå sådär... Det betyder ju i alla fall att hon vaknar minst en gång under natten (och bajsar) utan att bli ledsen och rädd - ytterligare ett bevis på att kuren funkar, om man ska se det positivt. Nu var det ett tag sedan hon nattbajsade sist (fyra nätter sedan tror jag), men jag zinkar på utav bara helskotta vid sista blöjbytet och smyger alltid in och luktar det sista jag gör innan jag lägger mig. Känns som om jag liksom inte kan göra mer. (Ger henne aldrig plommon eller päronpuré efter kl 10:30, så det tänker jag på redan.) Någon med liknande erfarenhet?

Hon protesterar i regel alltid i ca en halv-en minut när jag lagt ner henne, dag som kväll. Hur gör era små? Är de helt tysta eller får ni också lite missnöje?

Har ändrat schemat med. Har gått över till två vilor. Bara andra dagen vi testar nya schemat, men jag tror att det kommer blir jättebra.

Tänker på er! Hoppas att ni har det bra och sover skönt på nätterna!

:heart:
/Linda
Mamma till Alma, född 15 maj 2010.
Kurstart söndag 2 januari.
Bellan

Inlägg av Bellan »

Hej!

Linda vad skönt med lite lediga kvällar och aldrig fel med lite fest ;)

Här går det inte alls bra. Många och långa nattuppvaknande. Dagvilor som inte funkar och en såååå trött liten tjej :cry:
Sista vilan har vi tagit bort helt, hon det klarade hon bra. Men nu tar det 30+ minuter att somna på middagsvilan (övertrött) och hon vaknar för tidigt :cry:
Vet inte vad vi ska ta oss till. Vet inte om det är ett bakslag eller om vi helt enkelt inte är klara med kuren. Vi vet i alla fall inte vad vi ska ta oss till. Det här är iiiiinge kul för någon av oss. Vi vill ju sova ](*,)
/Bellan
Lillan - 10, Kurad och sover gott sen -11
En ängel som kom och vände - 16
Liten, nyår -18
Almas_mamma

Inlägg av Almas_mamma »

Bellan skrev:Hej!

Linda vad skönt med lite lediga kvällar och aldrig fel med lite fest ;)

Här går det inte alls bra. Många och långa nattuppvaknande. Dagvilor som inte funkar och en såååå trött liten tjej :cry:
Sista vilan har vi tagit bort helt, hon det klarade hon bra. Men nu tar det 30+ minuter att somna på middagsvilan (övertrött) och hon vaknar för tidigt :cry:
Vet inte vad vi ska ta oss till. Vet inte om det är ett bakslag eller om vi helt enkelt inte är klara med kuren. Vi vet i alla fall inte vad vi ska ta oss till. Det här är iiiiinge kul för någon av oss. Vi vill ju sova ](*,)
/Bellan
Men vännen! :( Såg nyss ditt rop på hjälp i den andra tråden! Känner verkligen för er! Jag har inga råd att komma med... Det enda jag kommer att tänka på när jag läser vad du skriver om att ni måste gå in till henne för att lugna henne, är att hon har vant sig vid det. Hon vet att ni kommer om hon inte ger sig, så hon kör på. Men samtidigt är det ju lätt för mig att sitta här och tycka att du ska låta henne avreagera sig medan ni lyssnar. Det är i ditt hjärta det gör ont och du känner ju henne bäst.

Men; som det är nu skriker hon och ni känner att ni har tappat kontrollen, det känns som om ni är på botten helt enkelt. Och varje gång ni öppnar dörren följer den flåsande vargen med er hack i häl, hela vägen fram till sängen. Kan det finnas en chans att ni kan peppa varandra att inte gå in till henne på en natt, om det inte är KRIS-KRIS? Just nu är det en stenhård kamp mellan viljor, och ni håller på att förlora. :shock: Hon vet mycket väl vad hon ska göra för att ni ska komma in till henne och kommer inte sluta förrän ni hittar på något annat och bryter mönstret ni fastnat i. Även om hon är arg och frustrerad hör hon ju er när ni ramsar och vet att ni är nära (även om hon helst vill ha er ännu närmare). Skulle ni palla det? Och bara ramsa, ramsa, ramsa er bort från gå-in-träsket? Som sagt - lätt att skriva, svårare att göra... Önskar jag kunde hjälpa er på något annat sätt...

STOR styrkekram!

/Linda
Bellan

Inlägg av Bellan »

Tack Linda för din hjälp och för styrkekramen! :heart:

Ja, jag känner också att hon vill att vi ska gå in :wink: och så gör vi det. Hon vill att vi ska lägga henne tillrätta. Och det är här det är så svårt. För jag tror samtidigt att hon inte har fått med sig lugnet ännu. Vi fick tipset från Bianca i andra tråden att back till natt 1 eller 2 och gå in och buffa/solfjädra vid minsta pip. Men det blir ju så klurigt. Hon vill ju att vi ska gå in :( , men lugnet före säkerheten står det ju i boken. Så ramsa vid minsta pip? Vad tror du om det? Har tänkt precis som dig, "gå inte in" men hon lyssnar ju inte till ramsorna än så då ligger hon bara där och gråter sig till sömns och det är ju inte det vi vill :( Jag vet varken ut eller in. Bara ramsa eller börja om från natt 1 eller 2?

Tack för alla kloka råd, även om jag låter som jag inte kommit fram till något är det såååå mycket värt att få bolla med någon [-o<
/Bellan
Liten, nyår -18
Almas_mamma

Inlägg av Almas_mamma »

Hon är klok, Bianca. :-D Det är det mest omtänksamma och humana att göra. Istället för en tuff natt när ni ska lyssna på hennes rop :( och "vänja henne av" med att ni kommer in kör ni om från början. Det blir en större trygghet för er också (som verkligen behöver få ert självförtroende boostat nu när ni stött på motstånd av detta slag). Då vet du att du ska in vid första pip, du vet vad du ska göra och det är "tillåtet" att buffa. Andra natten vet du också precis vad du ska göra. Din lilla älskling får en påminnelse om vad detta skulle gå ut på nu igen (sooova gott) och ni får möjlighet till positiv omstart. Jag tycker att det är en jättebra idé. Mycket bättre än min. Så hade jag gjort. :thumbsup: Ni kommer fixa detta, Bellan!
Bubbelgumman

Inlägg av Bubbelgumman »

Almas mamma: Om hon protesterar en halv till en minut låter det som hanterbart :D Vår lille kan protesterar inte direkt på kvällen, han ligger och pratar för sig själv och det kan han göra upp till en kvart. Men han måste ju få prata... Vi låter det vara, han somnar så småningom iaf.
Vårat stora problem är fortfarande mornarna. Han vaknar för tidigt och skriker! Provat med pangramsa också - funkar inte!
Bellan: Usch vad jag lider med er! Man står ju bara inte ut med det där hjärtskärande skriket. Ser att du fått fina goda råd, hoppas det funkar och att ni alla får en god natts sömn inom en snar framtid!

Kram :heart:
Bellan

Inlägg av Bellan »

Hej !

Linda: Nu har vi fått lite mer tips och vi kommer ramsa och inte gå in, det är ju det hon vill, precis som du skrev. Det som är problemet är att hon inte tar ramsan och vi fattar inte hur vi ska ramsa för att få det att funka. När vi läser förstår vi att vi ska få sista ordet men vi ska också lyssna och då måste vi ju vara tysta, sen vi ska låta henne reagera men vi ska ramsa vid minsta pip. Vi är helt snurriga :oops: Men det är väl det som är problemet från början, att vi inte fattat hur vi ska gå över från buffning/solfjäder till ramsa.... Några tips?

Bubbegumman: Känner med dig, har inge tips tyvärr, hoppas att du kan få hjälp från någon annan. Styrke kram!

/Bellan
Liten, nyår -18
Bellan

Inlägg av Bellan »

Hej!
Hur går det för er? Hoppas att det går framåt och att 12-timmars nätterna börjar komma. Har ni kommit igång med utflykter och annat kul?

Här går det bättre :D Vi fick lite mer tips och nu är vi på rätt väg igen \:D/ Hon har sover på nätterna och somnar om själv när hon vaknar. Fortfarande vaknar hon lite tidig på morgonen fast nattningen tar kortare tid. Tipset vi fick var att skaffa attityd och arbeta med säkerheten, alltså sluta solfjädra och ramsa och låta henne somna själv (hon är ju bara väldigt arg för att vi inte kommer när hon ropar och ger "massage" :wink: )

Vi gjorde en tur till stan här om dagen och då somnade hon i vagnen, med ramsa och filt över vagnen, med massa ljud runt omkring. Ska väl ta och vagna henne ordentligt när hon är en säkrare sovare men väldigt nöjd med att det funkade :D

/Bellan
Liten, nyår -18
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"