HJÄLP! Har nu buffat i 65 minuter och han gallskriker än!!!!

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
majbrittsanna

Re: HJÄLP! Har nu buffat i 65 minuter och han gallskriker än

Inlägg av majbrittsanna »

Tänk bara på att lilla älsklingen måste ha frisk luft, så du inte täpper till så att det inte blir för instängt och luft inte kan cirkulera. Förut när min lilla sov i vagn hade jag i början dagtid ett skynke över sufletten, men när jag stack in huvudet där för att ta upp henne var luften varm och "tom på syre"... Så det skulle jag tänka på!

God Jul :santa:
Anna - mamma till Loa född 100613
Kurstart 101105 (med kvällsmål kl22)
Minikur för att få bort kvällsmål start 101111
Myne

Inlägg av Myne »

Tack Majbrittsmamma för tipset! :)

God Jul!
Alexander född 2010-05-17, Kurstart kvällen 2010-12-02
Edith född 2012-04-17, Kurstart kvällen 2012-10-26
Myne

daglurs krångel, sätter sig upp!??!!

Inlägg av Myne »

hej och god fortsättning på er alla!

Nu är julen över och trots vårt flängande gick det ändå relativt bra!

nu är vi hemma och det märks på min prins att han sover ännu bättre nu! MEN nu har dagslurarna börjat krångla mycket mer. Han fyller 8 månader den 17 januari. han sover i dagsläget mellan 10-10:45 och 13:30-15:00 och mellan 17:00-17:20.

Jag har alltid lagt honom i vagnen eftersom jag tidigare fått rådet att man ej ska börja växla förrän man är en säker sovare och det har jag bedömt att han ej är. han vagnas alltid minst 5 minuter på dagran. Iaf, så har nu börjat sätta sig själv upp i vagnen, tex på den långa luren så vaknade igår efter 30 minuter och satt då upp när jag kom dit. jag tänkte att jag provar hans säng då och flyttade honom dit, men det resulterade bara i att han galldkrek resterande tid!!! Hur ska jag göra?????

den sista 20 minuters luren, ska jag ta bort den nu när han fyller 8 månader tycker ni???

tusen tack för all hjälp!

/madde
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej Madde.

EGENTLIGEN skall den där 20 min luren inte bort förrän barnet fyller 9 mån. Jag vet att mitt i 8-mån ångesten är det lätt att man vacklar, ändrar och vill fixa en massa. Men detta är det absolut sista tycker jag att man gör.

MEN, man kan tycker jag se till att de får en vila på 20 min, man måste ju inte sova alla min på sitt schema. :wink:

Så kan ni inte gå en prommis på typ 30 min på em och få lite luft, han ligger med skynke över och ni går. så gjorde jag när det var som jobbigast. Även sonen behövde den stunden, Ibland sov han 5 min ibland inget ibland 20. Det är förutsättningar vi talar om här.

Sist, han skall vara fastspännd i vagnen nu! Sover han på mage vet jag vissa som faktiskt spänt fast dem på mage också om vagnen varit platt nog. Eller införskaffat en sån där lös sele som man fäster så de kan röra sig lite, men inte sitta upp.

Så håll ut lite till, det är 8-mån ångest, läs på i BB!
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Myne

8 månaders ångest eller för mkt sömn?

Inlägg av Myne »

Hej igen!

Tack TorsMamma för ditt svar!

Vi har haft strålande resultat med SHN kuren och vi är så glada att vi genomförde den, trots några hemska nätter i början.

Doch har läggningen börjat krångla nu. I tre nätter nu har jag fått ramsa i ca 40 minuter innan han fattat. Vad kan detta bero på? Han har ej verkat jätte trött nu när vi lagt honom, kan han ha för mkt sömn? eller beror det på 8 månaders ångesten? (han fyller 8 månader nu den 17 januari).

Och morgnaran, han vaknar ALLTID 1 timme innan han ska och ligger och gallskriker. jag har testat allt, ramsa några gånger, fungerar ej. Ramsat en bestmd gång och inte mer, fungerar inte heller. Vad gör jag för fel? kommer han någonsin sova till 8???

tacksam för er hjälp!

kram Madde
Acnaib
Rådgivare/advisor

Inlägg av Acnaib »

Hej Myne!

Jag tror alla gånger att det kan bero på 8-mån-ångerstern. Läs om den i SHN och i Barnaboken. Även här på forumet står det en hel del om den. Kika inne på "klistrade favoriter"

gällande morgonen så tror jag att ni ska bestämma er för ett sätt, och sen hålla er till det sättet även om det inte fungerar i början. Det tar sin tid, men så plötsligt släpper det från en dag till en annan! Kl 7 är dessutom en naturlig morgon för de allra flesta små så om man vill att de ska sova länre, exempelvis till kl 8, så får man jobba på det ett tag. Men det går! Målet i sikte och sen inte massa "testningar" av olika strategier. Välj en och håll er till den. :wink:

Bianca
:heart: Freja :heart: 2009-01-03
:heart: Ronja :heart: 2010-05-22
:heart: Franz :heart: 2015-09-20
:heart: Otto :heart: 2017-01-01
Myne

vilken lur ska minskas eller tas bort?

Inlägg av Myne »

hej igen! tack för hjälpen sist, så snällt att ni svarar så snabbt!

Alexander är ju bara 8 månader men jag får för mig att han har för mkt sömn (han vaknar tidigare och vaknar nästan alltid upp på långluren mitt på dagen). Så jag funderar på att bort lite sömn, snart iaf.

Men vad rekommenderar ni, vilken ska jag ta bort/minska?

Han sover såhär nu:
20-8
10-10:45
13:30-15:00
17-17:20

Rent spontant skulle jag vilja ta bort den sista 20 minuters luren, dels för den krånglar ofta (så kort lur med ju) och dels för av egoistiska skäl är det mindre stressande med färre lurar mitt på dagen. Vad tycker ni?

tusen tack!
Kram Madde
Acnaib
Rådgivare/advisor

Inlägg av Acnaib »

Hej!

Jag tror ju egentligen att han behöver alla timmar. Hur har ni det med fysisk aktivitet hemma, social delaktighet, utomhusvistelse, uppfettad mat? :-k
De allra flesta små älsklingar behöver den där lilla luren på eftermiddagen, speciellt om de är inne i 8-mån-ångersten. Men om du tycker att det känns bäst att ta bort den sista luren så gör det. Kör utan den i 3+7dagar och utvädera först efter den tiden! Kanske är det precis så er lille älskling vill ha det. Det vet nog ingen annan än ni bäst.

Bianca
:heart: Freja :heart: 2009-01-03
:heart: Ronja :heart: 2010-05-22
:heart: Franz :heart: 2015-09-20
:heart: Otto :heart: 2017-01-01
Myne

dagslurs krångel, hjälp!

Inlägg av Myne »

hejsan!

Bianca - vi tog till slut bort den där sista 20 minutern, det funkar ändå tycker jag.

Men jag har nu börjat att skifta mellan vagn och säng, det har gått rätt bra fram till förra veckan då han under bla sen 1,5 timmes lur skrek hela tiden!!!! vad sk ajag göra? jag går in och rullar ner och lägger honom i sängen och ger snutte filten (som han alltid har). ramsar och går ut. ramsat några gånger till och gått in och lagt tillrätta några gånger också men INGET hjälper. ngt tips??? snälla! det är inga problem när han ligger i vagnen och vi är ute och går, men han kan ju inte bli bortskämde med det bara.

tacksam för hjälp!

Madde
Myne

Ngt som hunnit se min fråga?

Inlägg av Myne »

Skäms nästan att skriva igen, vet att ni jobbar ideelt, men vore så tacksam om ngn hann hjälpa mig, fasar inför dags luren idag!

Igår vid sin fm lur (10-10:45) somnade han kanske 10:05, så det var ju bra. På em luren igår (13:30-15) somnade han efter 30 min gallskrik, sov sen mellan 14-14:30 och skrek sen i 30 minuter till. känns hemskt att han ska behöva skrika så mkt :(

idag så somnade han på sin fm lur efter 13 minuter, han sover nu, ska väcka honon kvart i.

idag ska vi in till stan, vilket innebär att han kommer somna i vagnen (rullade) när vi går hem efter stan. detta oroar mig inte för han somnar alltid då.

åh snälla, vad gör jag för fel? har jag skämt bort honom med för mycket rullande vagn??? men så svårt att inte göra det för man är rätt ofta borta och då somnar han ju nästan alltid i vagnen. i början (den första månaden) var jag noga med att vagna vagnen och låta honom somna sen stilla i vagnen, men nu efter 2 månader tycker jag inte man ska behöva det, eller? eller är det 8-9 månaders ångesten? han sparkar så frenetiskt med fötterna när jag lägger honom, men kanske iinte har ngt med det att göra....

ja ja, vilket tips/råd som helst och jag är SUPER TACKSAM!!!

kram madde
TorsMamma
Forumets ordförande

Re: Ngt som hunnit se min fråga?

Inlägg av TorsMamma »

Myne skrev: idag ska vi in till stan, vilket innebär att han kommer somna i vagnen (rullade) när vi går hem efter stan. detta oroar mig inte för han somnar alltid då.

åh snälla, vad gör jag för fel? har jag skämt bort honom med för mycket rullande vagn??? men så svårt att inte göra det för man är rätt ofta borta och då somnar han ju nästan alltid i vagnen.
Hej, jag tror du sätter lite fingret på det hela själv.

"fasar" förmedlar allt annat än lugn och ro. :wink: Attityden du vet!

Sova i rullande vagn, japp detta vänjer man sig lätt vid. Varför kan du inte vara stilla när han skall sova i vagnen så han vet exakt VAD som händer och inte händer typ? Så har man väl vant sig vill man gärna ha det så....

Sen tror jag ni har 8-mån ångest på besök, då är det inte ovanligt att det krånglar en del. Läs om detta i BB är mitt heta råd!

Sist, Ute en del... Vissa barn tål att vara ute mera än andra. (då menar jag inte utevistelse i skog och mark) shopping centrum, cafe, ÖF osv... detta är för mycket för visas somliga, speciellt om man sen skall ha sin första jobbiga utvecklingsperiod.

Lyssna på barnet och anpassa er därefter. Har ni fastnat i rullande vagn, sluta med det.

Nytt schema tar så klart 3+7 dagar innan man utvärderar.

överstimulerad bland folk? MIndre spring och mera ren utevistelse utan folk, gärna i skog och mark.

Sen fann ju jag att ha kvar sista luren var skönt för alla parter, min son sov sällan denna tiden MEN OJ vad han behövde den vilan, avbrottet som det gav. Det var faktiskt den enda vilan jag tog med promenad för att JAG VILLE det, men då fick jag ju göra så alltid. :wink:

För oss fungerade sällan den långa luren i vagn på rygg, då sonen sov mycket bättre i säng på mage, i mörker.

MEN, jag kunde ta med en resesäng, låna spjäläng där vi var och lägga, hänga skynke över och han sov.

SÅ, alla är olika. Hur är ditt barn? VIsst kanske han är glad när ni är ute, men orkar han det egentligen är min fråga? ÄR svaret otveksamt JA; då är det bara attityden som saknas då. 8) :wink:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Myne

Inlägg av Myne »

Hej Torsmamma!
TUSEN TACK för ditt svar! Måste säga att jag kanske förhastade mig när jag skrev, dels så fasar jag kanske inte, mest att jag tycker det är jobbigt (=ont i hjärtat) när han skriker. Och sen så är vi ej så mycket ute tycker jag, inte jmft med andra. Denna vecka har vi varit på sång på tisdagen och så på stan idag, men alla andra dagar hemma (med ev ngn fika här hemma). Men du har alldeles rätt, man ska ej stressa runt hit och dit, försöker tänka på detta.

Jag tror det är som du säger. jag har skämt bort honom med rullande vagn. jag tänkte att det efter månad inte gjorde ngt + att jag ska erkänna att jag tyckte det var jobbigt att stå stilla för då passade jag på att ut och gå och sånt när han skulle sova.

Men ok, nu ska jag försöka vänja bort detta med rullande vagn. Hur gör jag då tycker du? Ska jag bara lägga i sängen? eller ska jag vagna i vagnen inomhus och sen stilla vagnen? om jag kör sängen, ska jag ramsa bara en gång eller flera gånger?

Vore jättesnällt om du ville hjälpa mig med detta!

Kram Madde

ps. det där med attityden är ngt som man verkligen måste jobba med, har varit det jobbigaste för mig ska erännas! :)
Luvisen

Inlägg av Luvisen »

Sängen eller vagnen- det bestämmer du! :wink:
Tar du vagnen så läs nogsamt kap Verktyg- Vagningen. :idea:
Tar du sängen så läs kap: Frågor och svar kring SHN-kuren- Dagslurar i sängen :idea:

Värme!/Luvisen
Bebispojken född 22 april 2009
Maratonkurning 26 dec 2009 - 12 feb 2010
Petite Soeur född 8 mars 2012
SM rookie
Myne

sätter sig upp, vad göra?

Inlägg av Myne »

hej på er!

först och främst tack uvisen för tipsen! jag körde sängen benhårt.... har gått bra ändå tycker jag förrutom igår på ans em lur då han skrek i 1 TIMME, pust!

ett annat "problem" nu dock.... han har börjat rulla till mage och sätta sig upp (ej gjort innan). jag har då gått in och lagt honom tillrätta (vilket har varit rygg för oss) när han skrikit. men ibland an jag hålla på så länge - vad ska jag göra?

parantes- vi var vinterkräksjuka i helgen som var, gick bra med alexander ändå men han är fortfarande konstig i magen (dvs diarré) - kan det kanske vara att han har ont i magen nu så därför han skrek i 1 timme igår? han bajsade nog 5-6 ggr igår...

kram madde
Luvisen

Inlägg av Luvisen »

Hej igen!

Vad roligt att det går frammåt och älsklingen utvecklas! =D>

Varför han skrek 1 timme vet jag icke. Jag vet inte om ni kör med välling...för det är inte så snällt för lilla maggen när den är i olag, så då kanske ni kan köra med risvälling (risenta har recept på pkt), majsväling eller varför inte bovetemjöl välling? Kanske hans mage repar sig fortare med mildare innehåll? (Stoppande kan du också ge honom: omogen banan, blåbärsmos, rivet äpple)
ett annat "problem" nu dock.... han har börjat rulla till mage och sätta sig upp (ej gjort innan). jag har då gått in och lagt honom tillrätta (vilket har varit rygg för oss) när han skrikit. men ibland an jag hålla på så länge - vad ska jag göra?
Ja, vi kan inte vända de små liven i all evighet. Er vändningscirkus har kommit till stan. Och sedan när det rullat vidare så kommer nästa: ståcirkus... :roll: Läs den här och begrunda:

http://www.annawahlgren.com/phpBB3/view ... ght=#97055

Förhållningssättet är detsamma oavsett cirkus och dagträning är A och O. :idea:

Värme! /Luvisen
Bebispojken född 22 april 2009
Maratonkurning 26 dec 2009 - 12 feb 2010
Petite Soeur född 8 mars 2012
SM rookie
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"