Mina tvillingar tappade aptiten dag 1 på SHN?!

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
pyretochkråkan

Mina tvillingar tappade aptiten dag 1 på SHN?!

Inlägg av pyretochkråkan »

Har just kurat första natten, gick bra, tjejerna (9 månader) delar rum men det är bäcksvart och de ser inte varandra. De tycks inte störas av varandra heller, de var inte vakna samtidigt så det gick bra att kura ensam. Dagen idag har dock varit knasig, dels har de ju varit såååå trötta, nästan sett drogade ut, har vi aldrig varit med om förut, jag tar det som ett tecken på att kuren gör sitt, problemet är dock att dessa normalt väldigt matglada små flickor idag inte velat äta nästan någonting! Jag är givetvis orolig för att detta kommer att sabotera nu nästkommande natt för oss. De är pangförkylda och snoret rinner men feberfria. Vet inte om det kan påverka?

Är det vanligt? Allt jag läser är att de ska vara hungriga som små vargar! :cry:
Tvillingflickor födda april-2010
Började kura 14 jan 2011
ebson-2010

Re: Mina tvillingar tappade aptiten dag 1 på SHN?!

Inlägg av ebson-2010 »

Hej!
Välkommen hit! Och kul att det funka bra första natten!
Jag är ingen expert på detta men har precis kurat min 9månaders tjej! Och hon var suuuuper trött de första dagarna! Och det är fullt normalt! Angående maten så kommer även de att släppa... har också ett matmonster här hemma men åt väldigt lite de första dagarna.. men nu äter hon som bara den igen! Även det är normalt så du behöver inte oroa dig!!

Lycka till med fortsättningen av kuren! Det kommer gå kanon! Min familj har fått ett helt nytt liv här hemma nu när vi alla äntligen får sova!

:heart: Maria
Mamma till
Ebba född 3april 2010
Kurstart 30/12-10
Axel född 2feb 2013
Kurstart 4/10-13
Luvisen

Inlägg av Luvisen »

Hej och välkommen pyretochkråkan! :P

Vilket gulligt cyberalias! Ville bara säga det. :D

Iaf, som ebson2010 säger så kommer aptiten så oroa dig inte. Men säg mig, vad händer med de små när de inte vill ha mat? Spottar de ut maten, gråter, vänder huvudet? Vi kanske har ngt bra tips på lager om du säger mer konkret vad som händer. :wink:

Värme :heart: /Luvisen

PS. Vilken superfin första natt du fick till! Well done! :thumbsup: /Luvisen
Bebispojken född 22 april 2009
Maratonkurning 26 dec 2009 - 12 feb 2010
Petite Soeur född 8 mars 2012
SM rookie
pyretochkråkan

Hej!
Tack för snabba svar! Så bra, då kan jag ju passa på att ställa ytterligare frågor nu när flickorna somnat för natten :D

När de inte vill äta låter de helt sonika bli att öppna munnen, alternativt vänder på huvudet. Estelle, min ena lilla flicka, har precis lärt sig att spotta och tycker att det kommer väl till pass ibland....

Samma lilla tjej har precis fått grepp om hur man vänder sig i sängen, hitintills har vi varit väldigt bortskämda med att de sover stilla, men nu vänder hon över till rygg och stannar där, som en liten skalbagge. Igår, under första natten kunde jag ju vända henne tillbaka varje gång jag jag besked och la tillrätta, det blir ju klurigare inatt när jag ska försöka klara mig på ramsan så gott det går. Hon rullar nämligen ur täcket och vaknar efter en stund då hon vill tillbaka till mage. Nu ikväll följde jag instruktionerna i boken och gick in när hon sovit i 10 minuter och la på filten men hon ligger fortfarande på rygg tvärs över hela sängen...vet ju att det kommer att väcka henne snart...

/pyret och kråkans mamma :P
Började kura 14 jan 2011
pyretochkråkan

Hej!
Nu har vi då klarat av andra natten....vet inte om jag ska tycka det gick bra eller dåligt, bra utifrån att buffandet var begränsat till en gång och en tvilling dåligt utifrån att de vaknade ofta!! Mycket oftare än första natten. Återigen är de dödströtta nu på dagen och äter extremt dåligt. Vi har fått återinföra flaskan för att få i dem ngt alls nu till lunch.

De har visserligen en envis hosta vilket jag tror bidrar till en del av gångerna de vaknat under natten plus att de båda vänder och vrider sig och vid flera tillfällen legat så knasigt att de slagit huvudet i spjälorna och därmed haft svårt att komma till ro.

Roligt att inse att de verkligen svarar på ramsan, lilla Lovisa svor åt mig ett par gånger i natt när jag ramsade henne. Bekräftelsen får de alltid men ett par gånger har jag upplevt att den störde, har läst att det är ganska vanligt. Usch, nu tryter tålamodet då det känns som om vi är i ond cirkel...ingen aptit ger dålig nattsömn. Jag vågar nog säga att så ofta som de vaknade i natt har nog kanske aldrig hänt? Kan de vara oro och förvirring över att vi nu testar ngt nytt som orsakar det?
Inatt är det pappas tur att ta hand om kuren, vad tror ni, låter det som att vi gör ngt galet eller är det vanligt att det blir så här?

Lina :shock:
Började kura 14 jan 2011
chokladkaninen

Inlägg av chokladkaninen »

Hej Pyretochkråkan! :D

Jag tycker att det låter som att ni gör helt rätt - och som en fullständigt normal andra natt. :wink: Tänk så här: de SKA ju fråga under andra natten, så att de verkligen får svar på sina frågor! 8) Att införa Lugnet klarade du ju redan under första natten (dvs verktygen tar) men för att få till Säkerheten måste man ju faktiskt få till en dialog med frågor och svar. Om de hade sovit hela natten igenom så hade ramsan inte fått nåt tillfälle att sätta sig, och då hade ni fastnat i kurens första stadium (vilket händer rätt lätt, för när man har levat i kaos och plötsligt lär sig ett sätt att verkligen lugna vill man ju gärna fortsätta med det, istället för att hålla på och "bråka" med bekräftelseramsor och backning.... :mrgreen: Fall inte i den fällan!).

Redan nu inatt kommer deras uppvak förmodligen att glesa ut och imorgon får de bättre aptit. :D Så friskt mod och full fart framåt! :thumbsup:

PS Helt OK att ge extra välling till måltiderna idag tycker jag, så att ni inte behöver oroa er för att de vaknar av hunger i natt - en varg mindre att tampas med, liksom! Mot hostan är det rätt effektivt att halvera en lök och lägga på en tallrik inne i rummet. Så minimerar ni det obehaget också. :wink:
Mamma till :heart: Storasyster f feb 07
och :heart: Lillebror f okt 08
pyretochkråkan

Tack för svar chokladkaninen!

Du kanske kan ge råd hur jag ska göra när de gnäller på natten, som i natt, och jag nästan är säker på att de vänt sig och tappat täcket altenativt ligger så knasigt att de slår huvudet mot spjälorna och därför inte kommer till ro?
Mvh
Lina
Började kura 14 jan 2011
chokladkaninen

Hej igen! :D

Ja, med tanke på att det är så tidigt under kuren så tycker jag att du ska insistera med ramsan och inte springa inne i rummet och sprida vargar omkring dig.... 8) De är ganska rörliga, eller hur, och borde kunna kravla sig iväg från det som stör (passa gärna på att öva ålning på dagarna!). Och somna på rygg kan man också. Så sikta på att gå in och lägga barn och täcken tillrätta först när de sovit 10 min. Ligger de riktigt absurt galet som kommer du att höra det. :wink:

Lycka till ikväll! :D
pyretochkråkan

ske pris! en varsin stadig portion lax, potatis och majs gick just ned tillsammans med en halv burk efterrätt var och 1,5 dl ersättning!

Vi hoppas att det vänder nu! :D
Började kura 14 jan 2011
Luvisen

Inlägg av Luvisen »

Psst! Man kan alltid vaddera sängen åt alla håll och kanter :lol: för rörligare blir det och då kan de slå sig på spjällor eller så tror man det och blir...just det- OROlig. Men med helvadderad säng behöver man ju aldrig bli orolig. :P

Värme i ert forts arbete!/Luvisen
SM rookie
pyretochkråkan

nu har vi en tvilling som vaknat betydligt färre gånger än vanligt och som låtit sig lugnas snabbt! Den andra lilla damen vaknar av sin elaka hosta! Inatt hostade hon tills hon kräktes men en rådig pappa lyckades byta både lakan och pyjamas utan att hon vaknade till för mycket. Det är bara att vänta ut gissar jag, hostan rår vi ju inte på?!
De är betydligt piggare idag iallafall! :D
Började kura 14 jan 2011
Anna09

Inlägg av Anna09 »

Hej,

vet inte om du redan fått det tipset, men hackad lök kryddad med timjan under sängen till natten gör susen mot hosta. Du kan även lägga hela hacket i kokande vatten och ställa in, så ångar det skönt upp mot slemanfrätt liten hals. :wink:

Skriv gärna i din signatur under Profil, när tvillingarna är födda och när ni började kura. Blir lättare för oss som hjälper och svarar. :thumbsup:
//Anna
Mamma till Ester - :heart: född feb 09, kvällsmålskurad juni 09
Luvisen

Inlägg av Luvisen »

pyretochkråkan skrev:
Inatt är 4e kurnatten för våra tvillingar och flickornas pappa får ligga en natt till på madrassen utanför deras rum. Hur ska det funka med ramsandet härefter, under uppföljningsveckan, hur snabbt ska man vara på plats och hur mycket ska man ramsa? Vi har vårt sovrum på en annan våning, inget alternativ, vågar vi börjar sova däruppe redan imorgon natt eller måste någon fortsätta vara beredd att störta upp?

Ytterligare en fråga, mina tjejer har en tendens att somna så fort vi går på promenad i vagnen, inte nödvändigtvis på de tider jag önskar de ska sova, vad gör man åt det? Ska man isolera sig inne hela uppföljningsveckan då? Visserligen tycker jag vagnssömnen är mer dvalaktig än djupsömn så det kanske inte har så stor påverkan....?

Lina
Nu ska ni verkligen sluta att störta upp. Gå in vid behov ja, men inte störta. :wink: Sov ni en trappa upp, men försäkra er om att ni fortf kan höra dem om det skulle vara kris.

Det är väl olika hur man gör men har det inte satt sig ordentligt än (dvs de somnar lite hipp som happ) så tycker jag personligen ni kan stanna hemma en vecka. Trots allt är det ju bara en vecka. :idea: Ingen evighet. När jag körde kuren så rensa jag kalendern HELT. Jag ruvade. :P

Därefter kan man tassa iväg när man vill och verkligen känna friheten av att VETA när de små behöver vad och är beredd! :P Jättenice, verkligen!

Det kan hända att de små ändå slumrar till vid ngt tillfälle även efter uppföljningsveckan och då får man ge dem 5 min powernap. MEN sedan måste man väcka dem annars kan det bli knas. SKulle de bli superduper trötta ngn enstaka gg så kan man bjuda på 20 min, MAX.

Värme :heart: /Luvisen
SM rookie
pyretochkråkan

Tack för svar!

Så är fjärde natten avklarad, det gick bra tycker jag! :D De vaknar ju fortfarande en del, det känns väl mycket också när det är två som vaknar förstås.

Men vi är fortfarande inte i hamn, vi gör som du rekommenderar iallafall, vi flyttar upp.... Med kris, då menar du skrik? När de ligger och gnyr ska man alltså i det längsta försöka få dem att somna om själva?

Lina
Började kura 14 jan 2011
chokladkaninen

Hej! :D

Ja, gny behöver inte verktygas alls! Då stör man mest... :wink: Däremot ska ju frågor, i form av skrik, fortfarande ha svar. Men du kommer kanske att märka att när det tar några sekunder mer för er att hinna fram till barnens dörr för att ramsa så har de redan hunnit somna om... 8) Så var det i alla fall för mig när jag vågade börja backa lite mer.

Hur har det gått med kravlandet och tillrättaläggandet?
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"