Uppvaknande kl. 5 på morgonen, fel på schema?

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
amanda05

Uppvaknande kl. 5 på morgonen, fel på schema?

Inlägg av amanda05 »

Min tjej är snart 15 månader och kurades när hon var 8.5 månad.
Hon är visserligen förkyld men inte nämnvärt trött eller hängig.

Hon har sedan en vecka tillbaka börjat vakna klockan 5 på morgonen.
Jag ramsar och hon tystnar, men efter ca 10 minuter ropar hon "mamma" och vill inte alls sova. Jag har försökt allt känns det som. Imorse tog jag upp henne och la henne i vagnen, tänkte att det kunde vara skönt att bli lite vaggad och halvliggandes om hon är snorig. Men hon kunde inte somna om där heller. Känns som om hon verkligen försöker, hon gäspar och så, men lyckas inte. Sen har det gått 1 1/2 h och klockan är 6:30, då brukar jag göra morgon. Hon har ändå hunnit bli hungrig vid den tiden.

Hon sov tidigare 1 1/2 h / dag, men nu när hon vaknar så tidigt så sover hon 2 h istället. Hur många timmars sömn behöver hon per dygn?
Som hon sover nu så blir det bara 12 h per natt, det är väl för lite?

Schema:
5:00 vaknar och försöker få henne att somna om
6:45 frukost
11:00 lunch
12:00-14:00 sova
14:30 mellis
17:00 middag
18:30 välling
19:00 (har ändrat sen igår, tidigare 19:30)

Tacksam för alla tips!!
Kram!
Linda & Fredrik med v?r lilla prinsessa Amanda f?dd 9/9 2004.
B?rjat SHN kuren 20/5

Mina bilder p? mig finns p? http://spaces.msn.com/members/amanda040909
Katarina-Mamma duracell
Kontakt:

Inlägg av Katarina-Mamma duracell »

Hej!
Nu har jag aldrig kurat ett så litet barn, min son fick första kuren vid 2års ålder, men det jag får i åtanke är att du antagligen stör henne när du går in och ramsar och sedan flyttar henne till vagnen.
Har du funderat på att introducera ensamlek i sängen? Min kille hade från det att han kunde sätta sig upp själv i sängen något som jag kallade för lektäcke hängande på huvudgaveln i sängen, ett täcke som var ordentligt förankrat rejält i sängen och med fastsydda fickor, och prassliga figurer att pilla på. I dessa fickor placerade jag sedan olika sorters leksaker och böcker som lillkillen kunde titta och pilla med om han vaknade till en stund, oftast somnade han sedan om utan knot eller gnäll och sov tills det var dags att stiga upp. men för din dotter om hon inte kan sitta själv kanske du kan introducera hängande mobil el dylikt att titta och leka med, görs enkelt av en rundstav som du kan sätta fast ordentligt i sängen och sedan hänga ned leksaker i band på såpass avstånd att hon når att röra vid dem men inte tillräckligt nära för att hon ska kunna fastna eller riva ned leksakerna. det är ju iallafall värt ett försök :?
Mamma till två barn som får Emil i Katthult att blekna

blogg om pyssel och allt därtill: krumelurans.blogg.se
amanda05

Inlägg av amanda05 »

Naturligtvis har jag redan försökt att få henne att somna om i sängen dagarna innan, vagn-lösningen var en sista utväg imorse, tänkte jag.
Det där med ensamlek har jag inte testat, men hon har idag en mobil som hänger över sängen och några mjuka djur där, men jag tror inte det intresserar henne vid den tiden. Kanske ska hänga upp ett täcke med fickor och stoppa böcker där i...

Ikväll var hon jättetrött, ville varken äta middag eller välling...la henne kvart i sju, hoppas hon inte vaknar mitt i natten och är jättehungrig...stackars lill-skruttan...inge glad alls..är nog förkylningen som spökar.
Linda & Fredrik med v?r lilla prinsessa Amanda f?dd 9/9 2004.
B?rjat SHN kuren 20/5

Mina bilder p? mig finns p? http://spaces.msn.com/members/amanda040909
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D 13,5 tim/dygn behöver hon :D

Nog låter det som lite väl mycket trafik på morgonkulan, och vagnen är hon väl ändå alldeles för stor för :?:

Läs "Tips på vägen" och ge henne ramsan upplysningsvis och ganska bestämt men också glatt och betryggande, x 4. Upphör sedan med all trafik :!:

Blir hon verkligen ledsen, så ramsa igen och stadigt, och i nödfall får du gå in EN enda gång och lägga tillrätta (distinkt och tyst), ge lite solfjäder och trycka till och gå ut igen. Sedan måste det vara absolut slut.

Står du inte ut själv så sätt på musik, gör andra ljud i huset, gör något som förtar överkoncentrationen, vilket blir till en lättnad för både henne och dig :lol:

Hungrig på natten är hon inte mer än du :idea:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"