Ändring i schemat?
Ändring i schemat?
Hej!
Vi har precis börjat kura vår lilla dotter på snart 7 månader och är nu inne på dag 7. Jag har en fråga när det gäller schemat. Vi skulle vilja flytta bak hela schemat en hel timme. Dvs istället för väckning kl 08 så vill vi ändra till 07...dvs hela schemat flyttas tillbaks en timme - dagslurar, mattiderna. Läggdags ändras på samma sätt, från kl 20 till kl 19. När kan vi göra detta och hur? Är det bara att väcka henne en timme tidigare en morgon och utföra allt enligt det nya schemat? Eller kommer vi sätta allt på spel då?
Jättetacksam för svar och kloka råd =) Har inte lyckats hitta någon likande fråga i forumet eller i boken.
Vi har precis börjat kura vår lilla dotter på snart 7 månader och är nu inne på dag 7. Jag har en fråga när det gäller schemat. Vi skulle vilja flytta bak hela schemat en hel timme. Dvs istället för väckning kl 08 så vill vi ändra till 07...dvs hela schemat flyttas tillbaks en timme - dagslurar, mattiderna. Läggdags ändras på samma sätt, från kl 20 till kl 19. När kan vi göra detta och hur? Är det bara att väcka henne en timme tidigare en morgon och utföra allt enligt det nya schemat? Eller kommer vi sätta allt på spel då?
Jättetacksam för svar och kloka råd =) Har inte lyckats hitta någon likande fråga i forumet eller i boken.
Re: Ändring i schemat?
Hej och välkommen hit!
Ändra går bra efter uppföljningsveckan. Då ändrar du genom att använda marginalkvartarna enligt Annas instruktioner som finns på hemsidan:
http://www.annawahlgren.com/index.php/v ... idskillnad
För att flytta en timme bakåt:
"För en timme/dygn:
Säg att barnets måltider ligger på kl 7, kl 10, kl 2, kl 6 med nattslurk och
sova kl 7. Dag ett tar du då upp barnet kvart i 7. Nästa mål serveras med
nästa marginalkvart halv 10. Du har nu "tjänat in" en halvtimme. Tredje
målet kvart över 1 - trekvart. Fjärde målet kl 5 - en timme. Nattslurk och
sova kl 6. Dag två tar du upp barnet kvart i 6. Nästa mål serveras kl 9.
Tredje målet kl halv 1. Fjärde målet kl 4. Nattslurk och sova kl 5. Och så
vidare."
God forts! /Luvisen
Ändra går bra efter uppföljningsveckan. Då ändrar du genom att använda marginalkvartarna enligt Annas instruktioner som finns på hemsidan:
http://www.annawahlgren.com/index.php/v ... idskillnad
För att flytta en timme bakåt:
"För en timme/dygn:
Säg att barnets måltider ligger på kl 7, kl 10, kl 2, kl 6 med nattslurk och
sova kl 7. Dag ett tar du då upp barnet kvart i 7. Nästa mål serveras med
nästa marginalkvart halv 10. Du har nu "tjänat in" en halvtimme. Tredje
målet kvart över 1 - trekvart. Fjärde målet kl 5 - en timme. Nattslurk och
sova kl 6. Dag två tar du upp barnet kvart i 6. Nästa mål serveras kl 9.
Tredje målet kl halv 1. Fjärde målet kl 4. Nattslurk och sova kl 5. Och så
vidare."
Bebispojken född 22 april 2009
Maratonkurning 26 dec 2009 - 12 feb 2010
Petite Soeur född 8 mars 2012
SM rookie
SM rookie
Hej Luvisen!
Tack för välkomnandet och stort tack för ditt snabba svar! =)
En liten fråga - om jag förstått det rätt enligt instruktionerna är det måltiderna som man då skjuter tillbaka en kvart, sedan en halvtimma osv. under en dag, men vad händer då med dagslurarna? Hur anpassar man dom?
Dagens schema ser ut så här:
08 vakna
10-11 lur
11.30 måltid
13-14.30 lur
15 måltid
16.45-17.15 lur
18.30 måltid
19 bad, nattslurk
20 läggning
Hälsningar Cecilia
Tack för välkomnandet och stort tack för ditt snabba svar! =)
En liten fråga - om jag förstått det rätt enligt instruktionerna är det måltiderna som man då skjuter tillbaka en kvart, sedan en halvtimma osv. under en dag, men vad händer då med dagslurarna? Hur anpassar man dom?
Dagens schema ser ut så här:
08 vakna
10-11 lur
11.30 måltid
13-14.30 lur
15 måltid
16.45-17.15 lur
18.30 måltid
19 bad, nattslurk
20 läggning
Hälsningar Cecilia
Jo! Du väcker ju då din älskling kvart i 8 eller hur? Då har du tjänat 15 min och de behåller du så att säga genom att lägga lillen 9.45 och sedan tjänar du en kvart till vid nästa mål som serveras 11 och då lägger du älsklingen 30 min tidigare också, kl 12.30 och sedan forts du så. Är du med? Så håll tiderna blir:
7.45 vakna
9.45-10.30 lur (45 min)
11.00 måltid
12.30-14.00 lur (1,5 tim)
14.15 måltid
16.00-16.45 lur (45 min)
17.30 måltid
18 bad, nattslurk
19 läggning
Voilá! En timme förflyttad!
En grej bara...du har sett att ditt schema inte ligger rätt på de korta dagslurarna,va? Jag ändrade här upp så du ser hur schemat ser ut när det följer de observationer Anna W gjort ang de små barnens sömncykler. (45 minutare inte en timme eller 30 min...)
Nu är det bara att tuta och köra!
Värme!/Luvisen
7.45 vakna
9.45-10.30 lur (45 min)
11.00 måltid
12.30-14.00 lur (1,5 tim)
14.15 måltid
16.00-16.45 lur (45 min)
17.30 måltid
18 bad, nattslurk
19 läggning
Voilá! En timme förflyttad!
En grej bara...du har sett att ditt schema inte ligger rätt på de korta dagslurarna,va? Jag ändrade här upp så du ser hur schemat ser ut när det följer de observationer Anna W gjort ang de små barnens sömncykler. (45 minutare inte en timme eller 30 min...)
Nu är det bara att tuta och köra!
Värme!/Luvisen
SM rookie
SM rookie
Ah, ok! Då vet jag hur vi ska göra dagen vi inför ändringen. Men då kommer nästa fråga - förstår inte varför jag tycker det är så komplicerat det här =)
Hur blir det då nästa dag? För hon bör ju gå upp vid 07 om jag har tidigarelagt läggning en timme...Ska jag väcka henne kl 7 nästa morgon, blir allt i fas då? Dvs att allt i det ursprungliga schemat hamnar en timme tidigare. Ursäkta att jag fattar lite långsamt =)
När jag ändå har dig "på tråden"...tycker du schemat ser bra ut för en 6,5 månaders? Tack förresten för revideringen av lurarna!
En sak till, vi är nu inne på dag 9 av kuren och hon protesterar fortfarande så fort vi lägger henne i sängen, både på dagslurarna och på kvällen. Hon kommer till ro mellan 5-20 min, det varierar, oftast efter 2-3 ramsomgångar. Har du någon tanke om varför hon fortfarande protesterar högljutt så fort vi placerar henne i sängen? Det hade varit så härligt om hon kunde förknippa sängen med ro istället för att börja skrika så fort hon fattar att det är läggdags.
Tack för all hjälp!
Hur blir det då nästa dag? För hon bör ju gå upp vid 07 om jag har tidigarelagt läggning en timme...Ska jag väcka henne kl 7 nästa morgon, blir allt i fas då? Dvs att allt i det ursprungliga schemat hamnar en timme tidigare. Ursäkta att jag fattar lite långsamt =)
När jag ändå har dig "på tråden"...tycker du schemat ser bra ut för en 6,5 månaders? Tack förresten för revideringen av lurarna!
En sak till, vi är nu inne på dag 9 av kuren och hon protesterar fortfarande så fort vi lägger henne i sängen, både på dagslurarna och på kvällen. Hon kommer till ro mellan 5-20 min, det varierar, oftast efter 2-3 ramsomgångar. Har du någon tanke om varför hon fortfarande protesterar högljutt så fort vi placerar henne i sängen? Det hade varit så härligt om hon kunde förknippa sängen med ro istället för att börja skrika så fort hon fattar att det är läggdags.
Tack för all hjälp!
-
chokladkaninen
Hej Cecilia! 
Schemat ser bra ut! :thumbsup: Lagom mycket sömn och lagoma intervaller mellan måltiderna, vilket är det viktigaste.
Om du skjuter på schemat en kvart i taget som Luvisen förklarade idag så kan du väcka kl 7 och köra det nya schemat sedan (fast vänta tills uppföljningsveckan är slut). Och se till att du håller det nya schemat på pricken sedan! 
Ang läggningen så gäller det på kort sikt att själv vara glad, tvärsäker och full av tillförsikt. 8) Inga oroande tankar, utan bara känns själv hur skönt det ska bli att få sova. Och när du har ramsat ut för du oväsen - hårtork, dammsugare, musik, TV, slamra i skåpen etc, gärna medan du visslar muntert!
Allt för att visa att Livet är Finfint!
På längre sikt är det allra viktigaste för att få till lugna och belåtna läggningar att styra upp intressanta dagar.
Ett sexmånadersbarn är förmodligen ganska ålningsintresserat? Så stimulera det genom mycket tid på magen och spännande saker omkring så att hon har nåt att försöka få tag i. Ta med henne i matlagning etc och låt henne ligga på diskbänken/matbordet (akta så hon inte rullar ned!), hålla saker, smaka på saker, tända och släck lysknappar etc. Och försök gå ut och visa saker även om vädret inte är det bästa just nu. Livet ska vara spännande, intressant - och tröttsamt... 
Har du Barnaboken? Annars, skaffa den! Du har nytta av den i 16 år framåt så det blir en god investering. Läs särskilt kapitlet om Sofia, 4 mån, som beskriver grunderna för ensamlek och social delaktighet, och kapitlet om Arbetaren, Upptäckaren och Flörtisen, 6 mån. Du kommer att få massor av idéer! 
Schemat ser bra ut! :thumbsup: Lagom mycket sömn och lagoma intervaller mellan måltiderna, vilket är det viktigaste.
Ang läggningen så gäller det på kort sikt att själv vara glad, tvärsäker och full av tillförsikt. 8) Inga oroande tankar, utan bara känns själv hur skönt det ska bli att få sova. Och när du har ramsat ut för du oväsen - hårtork, dammsugare, musik, TV, slamra i skåpen etc, gärna medan du visslar muntert!
På längre sikt är det allra viktigaste för att få till lugna och belåtna läggningar att styra upp intressanta dagar.
Mamma till
Storasyster f feb 07
och
Lillebror f okt 08
och
Tack för er hjälp med nya schemat, nu är jag på tåget och förstår precis hur jag ska göra!
O tack för tipsen om läggningen! Kan meddela förresten att i natt sov hon 12 timmar på raken för första gången =). Dagslurarna strulade som attan igår, däremot gick kvällsläggningen över förväntan. Jag hoppas det håller i sig idag. Första dagsluren gick iallafall bra idag så jag är helt inställd på att resten av dagen ska gå lika galant =).
Aptiten är däremot inte på topp, har svårt att få i henne mat trots att hon börjar sova så mkt bättre. Men det kanske finns bra tips i Annas barnabok. Boken är beställd och dimper ner nu i början av veckan =)
Tack åter igen!
O tack för tipsen om läggningen! Kan meddela förresten att i natt sov hon 12 timmar på raken för första gången =). Dagslurarna strulade som attan igår, däremot gick kvällsläggningen över förväntan. Jag hoppas det håller i sig idag. Första dagsluren gick iallafall bra idag så jag är helt inställd på att resten av dagen ska gå lika galant =).
Aptiten är däremot inte på topp, har svårt att få i henne mat trots att hon börjar sova så mkt bättre. Men det kanske finns bra tips i Annas barnabok. Boken är beställd och dimper ner nu i början av veckan =)
Tack åter igen!
-
chokladkaninen
:thumbsup:
Själv har jag ett lager Barnaböcker hemma som jag pyttsar ut i present till vänner och bekanta som föder barn.... Man har ju liksom nytta av den lite längre än en tröja i stl 50! 8)
Grattis också till 12h-natten!
Grattis också till 12h-natten!
Mamma till
Storasyster f feb 07
och
Lillebror f okt 08
och
Tack! Nu har vi två 12timmars natten på raken här =)
Hoppas det är ok att jag ställer en ytterligare fråga, och det gäller napp. Vi har helt tagit bort nappen på natten, helt enligt Anna Wahlgrens rekomendationer, och jag kan förstå hur nappen kan störa nattsömnen. Men på dagen...är det ok med napp då på dom korta dagslurarna?
Hoppas det är ok att jag ställer en ytterligare fråga, och det gäller napp. Vi har helt tagit bort nappen på natten, helt enligt Anna Wahlgrens rekomendationer, och jag kan förstå hur nappen kan störa nattsömnen. Men på dagen...är det ok med napp då på dom korta dagslurarna?
Nix! [-X Nappen är en napp tills barnet blir ca 4 mån då sugbehovet går ned drastiskt. Ditt barn är hela sjumånader
och nappen har blivit en propp, istället.
Släng nappen i sopen och uppskatta att ditt barn alltid kan reagera och uttrycka sig även om det ibland förstås är krävande. Men i Barnaboken kommer du finna sätt att gå genom er vardag med ett 85% förnöjt barn!
Ibland blir det skrik och gråt men livet rymmer ju tyvärr tidvis frustration och besvikelser. Such is life.
Värme! /Luvisen
Släng nappen i sopen och uppskatta att ditt barn alltid kan reagera och uttrycka sig även om det ibland förstås är krävande. Men i Barnaboken kommer du finna sätt att gå genom er vardag med ett 85% förnöjt barn!
Värme! /Luvisen
SM rookie
SM rookie
Hej igen, jättetacksam för hjälp!
Nu är jag så smått desperat...dagslurarna går inte bra. Kl 10 och kl 13 fungerar relativt bra, men den vid 16.45 går inte alls. Hon kan skrika, och det rejält, i ca 20 min innan hon somnar och jag vet inte vad jag ska göra. Jag prövade att använda mig av kvarten, och la henne en kvart senare idag för att se om det gick bättre då men icke. Hon låter riktigt förtvivlad. Ramsan lyssnar hon inte på. Jag har på musik, går runt och skramlar men inget funkar. Igår gick jag t.o.m in och buffade, men det tog inte det heller. När hon väl somnar så har jag så svårt att väcka henne i och med att det varit ett sådat sjå att få henne att somna. Så idag fick hon sova 20 min när hon väl somnat, vilket ju då blev helt utanför schemat.
Nu till min fråga: skulle jag kunna ändra schemat, nu när uppföljningsveckan är över och istället lägga in två dagslurar istället för tre? Så att hon vid två tillfällen sover i 1,5 timme (+12 timmar på natten). Kan man göra en sådan "drastisk" ändring, och hur skulle isåfall ett vettigt schema se ut? De exempel jag sett i boken innehåller bara 3 dagslurar. Men det känns så himla jobbigt att få henne att sova vid tre tillfällen när hon så gärna vill vara vaken.
Och en fråga till...ibland vaknar hon en halvtimma,trekvart innan hon ska gå upp på morgonen - hon blir jätteledsen och sur när hon då inte får gå upp. Vi ramsar, men hon vill inte alls lyssna utan gråter/skriker. Detta händer inte varje morgon, men lite då och då. Hur hanterar man det? När kl börjar närma sig tiden för att man ska ta upp henne och hon är ledsen blir det ju problematiskt då man inte ska ta upp barnet när hon är gråter. Hur gör man då?
Så tacksam för hjälpen jag får här på forumet!
ps! Napparna har lagts i sophinken =)
Hälsningar Cecilia
Nu är jag så smått desperat...dagslurarna går inte bra. Kl 10 och kl 13 fungerar relativt bra, men den vid 16.45 går inte alls. Hon kan skrika, och det rejält, i ca 20 min innan hon somnar och jag vet inte vad jag ska göra. Jag prövade att använda mig av kvarten, och la henne en kvart senare idag för att se om det gick bättre då men icke. Hon låter riktigt förtvivlad. Ramsan lyssnar hon inte på. Jag har på musik, går runt och skramlar men inget funkar. Igår gick jag t.o.m in och buffade, men det tog inte det heller. När hon väl somnar så har jag så svårt att väcka henne i och med att det varit ett sådat sjå att få henne att somna. Så idag fick hon sova 20 min när hon väl somnat, vilket ju då blev helt utanför schemat.
Nu till min fråga: skulle jag kunna ändra schemat, nu när uppföljningsveckan är över och istället lägga in två dagslurar istället för tre? Så att hon vid två tillfällen sover i 1,5 timme (+12 timmar på natten). Kan man göra en sådan "drastisk" ändring, och hur skulle isåfall ett vettigt schema se ut? De exempel jag sett i boken innehåller bara 3 dagslurar. Men det känns så himla jobbigt att få henne att sova vid tre tillfällen när hon så gärna vill vara vaken.
Och en fråga till...ibland vaknar hon en halvtimma,trekvart innan hon ska gå upp på morgonen - hon blir jätteledsen och sur när hon då inte får gå upp. Vi ramsar, men hon vill inte alls lyssna utan gråter/skriker. Detta händer inte varje morgon, men lite då och då. Hur hanterar man det? När kl börjar närma sig tiden för att man ska ta upp henne och hon är ledsen blir det ju problematiskt då man inte ska ta upp barnet när hon är gråter. Hur gör man då?
Så tacksam för hjälpen jag får här på forumet!
ps! Napparna har lagts i sophinken =)
Hälsningar Cecilia
Hej igen!
Tro på att det fungerar. Att du VET när älsklingen behöver sin sömn och inte förväntar dig ngn som helst ledning fr ditt barn. Inte en gäspning.
OCH framförallt att du känner att sömnen är like självklar som att jorden är rund.
Om jag skrek som en galning till dig: Hjääääälp! Jag kommer trilla av jordens kant! Hjäääälp! Hur skulle du svara mig? Att jorden är rund och därför går det inte. Eller hur? Utan tvekan.
Det är så du måste ta dig an det här med sovandet. Dag som natt.
Barnet skriker, det betyder inte att barnet nödvändigtvis vill vara vaken. Övertrötta barn är supersvåra att lägga. Därför tror jag på att du rakt av inför schemat med start kl 7 på morgonkvisten och läggning sju. Passar det barnet kommer det att visa sig ganska omgående.
Jag tycker du kör på det och se om ni hamnar rätt.
Grejen är den att man ALLTID missar ngt så det är värt att läsa igen. Ngn liten detalj, ngt sammanhang som inte har gått in liksom.
Är barnet ledsen/arg när man går in så får man lugna barnet på plats i lilla sängen. Då den lilla människan är lugn att kort stund så fiskar man ur henne. Det är allt. OCH det går över, jag vet det för vi hade det hiskligt jobbigt med att vår son jämt var sååååå ledsen när vi kom och gjorde god morgon. Och vi var inte så där jättesäkra direkt och överhuvudtaget så upplevde jag min sons skrik som väldigt svåra att höra. Jag var tvungen att lära mig att mästra mitt känsloliv som till en början liknade en bergodalbana. Det var inte det lättaste, men det gick!
Och kan jag så kan du! Tro mig!
Skickar massa värme!
/Luvisen
Det får du inte bli för då kryper vargarna upp i hövet på dig.Nu är jag så smått desperat...
Åhå, så du har inte ändrat till natt 7-19 då? Mitt första förslag är att du ändrar till det. Många älsklingar diggar att få komma till ro 19 och ta sin sista lur vid 16. Så det kanske löser sig redan där.dagslurarna går inte bra. Kl 10 och kl 13 fungerar relativt bra, men den vid 16.45 går inte alls.
Det viktigaste i hela den här processen är din tro!Men det känns så himla jobbigt att få henne att sova vid tre tillfällen när hon så gärna vill vara vaken.
Om jag skrek som en galning till dig: Hjääääälp! Jag kommer trilla av jordens kant! Hjäääälp! Hur skulle du svara mig? Att jorden är rund och därför går det inte. Eller hur? Utan tvekan.
Barnet skriker, det betyder inte att barnet nödvändigtvis vill vara vaken. Övertrötta barn är supersvåra att lägga. Därför tror jag på att du rakt av inför schemat med start kl 7 på morgonkvisten och läggning sju. Passar det barnet kommer det att visa sig ganska omgående.
Jag tycker du kör på det och se om ni hamnar rätt.
Det är vargtimmen och att ni inte har så varje morgon får du vara tacksam för. Så hon vet och KAN sova. Stå tillbaka i förtroende och ramsa inte sönder henne. Har ni lilla SHN-boken? Läs igen. Jag vet att man tänker : Ja, men det har jag ju gjort!Och en fråga till...ibland vaknar hon en halvtimma,trekvart innan hon ska gå upp på morgonen - hon blir jätteledsen och sur när hon då inte får gå upp. Vi ramsar, men hon vill inte alls lyssna utan gråter/skriker. Detta händer inte varje morgon, men lite då och då. Hur hanterar man det? När kl börjar närma sig tiden för att man ska ta upp henne och hon är ledsen blir det ju problematiskt då man inte ska ta upp barnet när hon är gråter. Hur gör man då?
Är barnet ledsen/arg när man går in så får man lugna barnet på plats i lilla sängen. Då den lilla människan är lugn att kort stund så fiskar man ur henne. Det är allt. OCH det går över, jag vet det för vi hade det hiskligt jobbigt med att vår son jämt var sååååå ledsen när vi kom och gjorde god morgon. Och vi var inte så där jättesäkra direkt och överhuvudtaget så upplevde jag min sons skrik som väldigt svåra att höra. Jag var tvungen att lära mig att mästra mitt känsloliv som till en början liknade en bergodalbana. Det var inte det lättaste, men det gick!
Skickar massa värme!
SM rookie
SM rookie
Åh, jag glömde säga: Här får du applåder för att de små nappisarna ligger i sopen. Heja dig!
=D> =D> =D> /Luvisen
=D> =D> =D> /Luvisen
SM rookie
SM rookie
-
chokladkaninen
... och så mera mat!
Halvårsbarn kan vara så absurt hungriga ibland, så se om du inte kan få i henne lite mer mat vid nån dagsmåltid! Det är ofta där det kärvar med de tidiga morgnarna i allafall. 8)
Mamma till
Storasyster f feb 07
och
Lillebror f okt 08
och
Hej igen!
Nu har vi testat ett tag med det nya schemat och det har gått superbra! Med er superba hjälp och peppande svar tror jag vi fick fram rätt "attityd" och allt gick jättebra, hon somnade förnöjt varje dagslur och kväll utan att säga ett pip. Helt fantastiskt. Fram tills för några dagar sedan då hon återigen blir ledsen så fort vi lägger ner henne i sängen på dagarna. Igår grät hon en halvtimme innan hon äntligen somnade in. Vet inte riktigt vad som kan ha hänt. Det enda jag kommer på är att hon började vakna lite tidigare på den långa dagsluren och häromdagen lyckades hon inte komma till ro i vagnen när vi var ute och gick, och började gråta...sedan dess har det gått "utför". Är det så sårbart att en "rubbad" dagslur kan sätta hela sovschemat ur fas?
O hur gör man nu när man hållit på ett tag om hon inte somnar förren låt säga en halvtimma efter tänkt tid, ska man dra nytta av marginalkvarten då eller väcka henne enligt schemat?
Stort tack för att ni finns där för hjälp och stöd!
Nu har vi testat ett tag med det nya schemat och det har gått superbra! Med er superba hjälp och peppande svar tror jag vi fick fram rätt "attityd" och allt gick jättebra, hon somnade förnöjt varje dagslur och kväll utan att säga ett pip. Helt fantastiskt. Fram tills för några dagar sedan då hon återigen blir ledsen så fort vi lägger ner henne i sängen på dagarna. Igår grät hon en halvtimme innan hon äntligen somnade in. Vet inte riktigt vad som kan ha hänt. Det enda jag kommer på är att hon började vakna lite tidigare på den långa dagsluren och häromdagen lyckades hon inte komma till ro i vagnen när vi var ute och gick, och började gråta...sedan dess har det gått "utför". Är det så sårbart att en "rubbad" dagslur kan sätta hela sovschemat ur fas?
O hur gör man nu när man hållit på ett tag om hon inte somnar förren låt säga en halvtimma efter tänkt tid, ska man dra nytta av marginalkvarten då eller väcka henne enligt schemat?
Stort tack för att ni finns där för hjälp och stöd!