Min Son vaknar minst 10ggr på natten! Hjälp

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Tomb

Min Son vaknar minst 10ggr på natten! Hjälp

Inlägg av Tomb »

Hej på er alla! jag hoppas att jag kan få stöd här med mina funderingar.
Jag har en son på 5 månader och en vecka. Han har aldrig sovit mer än 3 timmar i streck, och det var då när han var mindre än två månader. Sedan dess vaknar han väldigt ofta och får ersättning men kan ej somna om utan han måste snutta på mig i alla fall. jag har försökt att sluta amma på natten då min sambo kan ta honom men det har inte gått så bra. Han somnar endast vid bröstet, och förstås i vår säng. Han har somnat själv två gånger i sin säng, annars sover han endast hos oss och jag har knappt sovit två timmar i streck sedan han föddes.

Jag är helt slut och är stel i kroppen och har ont överallt. Jag måste vara jätte nära honom och han måste känna min andetag för att somna om. Det är väldigt häftigt förstås men har ont i ryggen och är hela hela tiden trött:-( Ibland när jag nattar honom, så snuttar han i minst 2 timmar.

Min frågor är:
1) hur ska jag göra för att han ska somna om utan tutte? han får endast ersättning på dagarna sedan en vecka tillbaka, då vill jag sluta amma. Han tar absolut inte napp.
Jag vill också sluta ge honom ersättning på natten , men när han vaknar och börjar gråta hur ska jag göra för att han ska somna om utan mat och tutte? Han sover aldrig i sin säng!!

Vi har kört shnk två ggr men jag avbröt för att han gallskrek i 45 minuter, då kunde jag inte låta bli. Men vi har tänkt att köra igen. en till fråga måste man buffa på det sättet som Anna Wahlgren visar i filmklippet?

Jag har ett schema som fungerar inte riktigt bra men jag vet inte vad som är fel, hoppas att ni hjälper mig att korrigera det, observera att han inte är hungrig när han vaknar sista gången på morgonen för att han har snuttat på mig hela natten och hela morgonen. Min son vill sova mycket på dagen, för att han sover jätte dåligt på natten. ska jag väcka honom då?

kl 09 godmorgon,
09-09 30 Ensam lek i sin säng.
09-10 frukost ersättning 50--100 ml+ fruktpuré (någon tesked)
10-11 lek
11-12:30 sova
12:30-13 lunch ersättning 100-120 (han äter aldrig mer än 100ml) + matpuré några teskedar.
13-14:30 lek.
14:30-17 promenad/sova.
17 lek och mellanmål
18:30 äter familjen middag, ersättning försöker 160 ml men det går inte så bra.
19-20:30 bad, lek och lite påfyllning.
20:30-21 godnatt, men tar minst en timme tills han somnar.
Jag är väldigt tacksam för alla svar som jag får.
Acnaib
Rådgivare/advisor

Re: Min Son vaknar minst 10ggr på natten! Hjälp

Inlägg av Acnaib »

Hej och välkommen hit! :D :heart:

Du skriver att ni kört kuren innan, men att dte inte fungerade då du avbröt den. Jag tror att det bästa för er vore att läsa på om kuren igen. Ni har internationella SHN va? Och sedan genomföra den på nytt och då enligt konstens alla regler. :wink:

Jag har kikar lite på ert schema. Natten ni spikar kan vara 11-12h, och när det är natt så är det natt (i det räknas även den tid in som det ev. tar att somna). Lilla älsklingen ska ha ca 15h sömn och om ni då väljer 12h natt så återstår 3 timmar vilkar du fördelar på tre lurar. Väljer ni 11h natt så har du 4 timmar till dagen, ja du förstår säkert. 8)
Om du vill att dagen ska börja kl 9, så kan du tidigast lägga älsklingen vid 21. Längre natt än 12h fungerar inte så bra.
Det vanligaste och kanske mest enkla är att ha natt mellan 19-07, men där bestämmer ni ju själv vilket som passar bäst.
På det har ni sedan 4 stora mål mellan vilka det är minst 3 (max 4) timmar, sedan har ni även en nattslurk precis innan läggning och den kan komma inom en timme efter sista målet.
Ett schemaförslag skulle kunna se ut så här:

9:00 Morgon, ensamlek.
9:30 Frukost
10:45-11:30 Sova 45 min
12:30 Lunch
13:30-15:00 Sova 1,5h
15:30 Mellanmål
17:00-17:45 vila 45 min
18:30 Middag
20:30 Nattslurk
21:00 Sova natt

Alt. om du vill ha 19-07:

7:00 Morgon, ensamlek.
7:30 Frukost
8:45-9:30 Sova 45 min
11:30 Lunch
12:00-13:30 Sova 1,5h
14:30 Mellanmål
15:30-16:15 vila 45 min
17:30 Middag
18:30 Nattslurk
19:00 Sova natt

Första natten kommer älsklingen att fråga (skrika) mycket. Allt är nytt och förändrat och därför skriker han, han frågar vad sjutton det är frågan om nu. Och då svarar du honom enom att lugna honom med buff, så som AW visar. Det är väldigt skönt och lugnande att bli buffad så och därför fungerar det bäst första natten. Men buffar älsklingen, kortsolfjäder då han är lugn och så ramsar man sig ut. Skriker/frågar älsklingen igen så går man tillbaka in och buffar till älskling är tyst och lugn igen, kort solfjäder, ramsar man ut och så håller man på till älsklingen somnat.
Andra natten så svarar man älsklingen med att ramsa. Du lägger man buffet och solfjädrandet åt sidan och sparar det tills det verkligen är KRIS - alltså älsklingen är ledsen (inte arg, eller frågande, utan ledsen)
Tredje natten så backar man även något med ramsandet och ger älsklingen en chans att lugna sig själv först.
Och tutten kommer älsklingen glömma på en natt.
Prima att han inte tar napp :thumbsup: Nappen stör sömnen mer än den hjälper! :wink:

:heart:
Bianca
:heart: Freja :heart: 2009-01-03
:heart: Ronja :heart: 2010-05-22
:heart: Franz :heart: 2015-09-20
:heart: Otto :heart: 2017-01-01
Tomb

Inlägg av Tomb »

Tack för ditt svar, jag ska göra vad jag kan.
Acnaib
Rådgivare/advisor

Inlägg av Acnaib »

:thumbsup:
Acnaib
Rådgivare/advisor

Inlägg av Acnaib »

Tomb skrev:Vår son är 5 månader och två veckor. Han vaknar minst 10ggr på natten. Sover jätte dåligt och har tandprickning. Jag vet inte om det är därför han sover så dåligt. Men han har aldrig sovit mer än 3 timmar i sträck. I alla fall så har jag läst Barna boken och där står det hur man ska köra barnvagnen över tröskeln. Är det nån som har gjort det? jag känner mig så osäker för att ibland är det dubbla budskap, på filmklipparna så ska man buffa och solfjädra men i boken står det nåt annat. I boken står att man ska inte prata med barnet eller röra barnet alls. Men hon visar nåt annat i filmklippet. Jag är förvirrad !!
Att buffa och solfjädra i sängen funkar absolut inte, han HATAR att ligga på magen. Jag vet inte var jag ska ta vägen, ju mer jag läser desto fler frågor får jag. Är det nån som kan kurat barnvagnen över tröskeln?? hur har ni gjort?? snälla hjälp mig....
Acnaib
Rådgivare/advisor

Inlägg av Acnaib »

Hej igen!

Det känns som om du blandar ihop böckerna lite. I Internationella Sova Hela Natten så skriver AW om hur man buffar och solfjädrar älsklingen när man kurar. I Barnaboken skriver AW om hur man lugnar ett barn som levt enligt Standarsmodellen, och då kan man dra vagnen över tröskeln om man vill. Men när man kurar så kurar de allra flesta i säng med buff och solfjäder. Vissa kurar på rygg, de flesta på mage.
Jag sjäv kurade på rygg, men efter en tid (några veckor) så la jag älsklingen på mage eftersom hon sov så dåligt på rygg och vaknade ofta.
Min tös hatade oxå att ligga på mage, men det är som med allt annat - 3 dagar och sen accepterar älsklingen det.

I filmklippet (här på webben) där anna buffar den lilla tösen så pratar hon, ja, men där visar hon mer bara tekniken hur man buffar. På natten, när man kurar så buffar man i mörker och utan prat. Röra barnet måste man ju, om man buffar eller solfjädrar, däremot så kan man i vagn vagna utan att röra barnet. Men om barnet strävar med huvudet uppåt så trycker man till lite lätt för att älsklingen ska få budskapet att man ligger ner och sover.

Sen finns det även dem som kurat i vagn, men då har de "vagnat". Har du tittat på det filmklippet? (på webben)

Blev du nåt klokare? :-k

Bianca
Tomb

Inlägg av Tomb »

Vad glad jag blir när jag får ett sånt snabbt svar! Jag nu förstår jag bättre, jag har läst båda böckerna men jag har trott att vagna över tröskeln är att kura barnet . Jag har sett filmklippet på hemsidan och vår som sover på dagen endast i vagnen över tröskeln. Men jag tror att vi kör buffning men det blir nog på sidan eftersom vår son tycker om att sova på sidan, men då tror jag inte att man kan solfjädra ? ska man undvika ha kudde ? han grät sist 45 minuter, ska jag fortsätta i så fall? Hur läge är det ok att gråta?
Tack för ditt svar
Acnaib
Rådgivare/advisor

Inlägg av Acnaib »

Hej igen!

Härligt att du hänger med!
Kura du älsklingen på sidan, det blir så bra så! Och visst kan du lägga en kort solfjäder efter buffandet. Bred ut händerna över lilla kroppen som den nu ligger och tryck till lite lätt, då blir det som en markering.
Barn som sover på rygg ska ha kudde för att inte få platta huvuden, barn som sover på mage ska inte ha kudde (iaf inte tills de själva vänder sig som de vill) och barn som sover på sidan ska ha en liten platt kudde. :wink:
Älsklingen ska inte vara ledsen, och som jag förstått det nu så har ni inte börjat kuren ännu va? :-k Så nu är det svårt för mig och säga om det är "ok" att han skriker i 45 min. Att kan skriker i 45 min är inget ovanligt när ni genomför kuren sedan. Första natten kan han skrika länre, men då skriker han inte av ledsenhet utan av förvirring och frågande. Då besvarar du alla hans frågor (skrik) med buff vid minsta pip (första natten) de andra nätterna svarar du på frågorna med hjälp av ramsan och har buffandet till krissituationer, alltså då du måste lugna älsklingen för att han är ledsen.

Men! det viktiga är nu att du inte börjar använda verktygen innan du börjar genomföra kuren! Då kommer de tappa effekten till kurstart. Så nu får du lugna älsklingen på alla andra möjliga tänkbara sätt men inte med verktygen som du behöver för SHN-kuren sen, alltså buffning, vagning, solfjädring och ramsa (som svar på frågor).

Hur går det med schemafunderingarna?

Bianca
Tomb

Inlägg av Tomb »

OK jag och min sambo ska köra tillsammans, nej vi har inte kurat honom än, men "vagnat" och det funkade inte så bra. sonen vänder och vrider på sig väldigt mycket. Han brukar hamna på magen i sömnen sedan börjar han skrika. Han kastar sig fram och tillbaka i sömnen och då har han fått diagnosen reflux s.k syreuppstötningar. Jag har kört ditt förslag på schemat 21 till 09 och det har funkat så där tycker jag, för att han sover väldigt väldigt dåligt på nätterna och sover bättre på dagen, då vill jag inte väcka honom för han sover så skönt. Han sover aldrig så djupt på nätterna som han gör på dagen. Men jag och min sambo jobbar på det. Jag behöver verkligen professionell hjälp, för att jag är helt slut och orkar inte med någonting. jag har väckt honom kl 09 på morgonen nu i fyra dagar och han är helt slut efter någon timme. jag ger honom mat var fjärde timme och det funkar mycket bättre. Han vaknade igår kl 12 på natten och kunde inte sova fram till kl ett. jag vet inte vad det kan bro på att han sover så oroligt på nätterna. Han sover bredvid mig och måste snutta hela tiden för att känna sig trygg. jag vet inte vad jag gör för fel??
Luvisen

Inlägg av Luvisen »

Du gör så gott du kan Tomb. :heart: :heart:

Din son är 5 mån och sover som en kratta. Det gjorde min son med. Inget konstigt med det. Han mår som du, pyton. Plus att han har ej stillad överlevnadsångest och refluxen. Det är mkt som spökar! Mkt för en liten. :cry:

Skaffa nu en kurare och gör slag i saken så alla får sova gotti gotti. Er son behöver det verkligen. :heart: :heart:

Skickar massa värme :heart: :heart: /Luvisen
Bebispojken född 22 april 2009
Maratonkurning 26 dec 2009 - 12 feb 2010
Petite Soeur född 8 mars 2012
SM rookie
Tomb

Inlägg av Tomb »

Tack så mycket Luvisen. Jag ska göra mitt bästa.
Tomb

Inlägg av Tomb »

Luvisen känner du en bra kurare? Hur hittar man?
mvh
Tomb
Acnaib
Rådgivare/advisor

Inlägg av Acnaib »

Här hittar du kontaktlistan för diplomerade kurare. :D :heart:
http://www.annawahlgren.com/phpBB3/viewforum.php?f=27

Bianca
Tomb

kurar min son , 3e natten

Inlägg av Tomb »

i natt är det 3 e natten. första natten gick så där. Han var vaken nästan hela natten och vi buffade och solfjädrade hela natten. Han sov sammanlagt 4 timmar på hela natten. han var helt slut på dagen förstås. Andra natten som var igår , buffade vi tills han somnade , för läggningen gick inte så bra. Han var jätte ledsen i ca 45 min. Han sov 3 timmar i sträck och vaknade kl 1:30 och somnade kl 3 . han var jätte ledsen och vi buffade en hel del och ramsande funkade inte så bra:-- sen somnade han till kl 06 och sen sov han till 09.
Nu i natt så har han varit ledsen i ca en timme, läggningen gick inte så bra. han gråter fortfarande , jag ramsade några gånger men så fort han hör min röst blir han ännu mer ledsen.
vad ska jag göra , det verkar som att ramsandet funkar inte alls. Han är hes och gråter mycket när han vaknar. han sover på sidan men jag är rädd för att han hamnar på magen och inte kan få luft. Hur gör man annars när små bebisar vänder och vrider sig så mycket? Nu har min sambo buffat i ca en halv timme, för att han ska bli lugn. hur länge ska man vänta för att gå in, han var ledsen i ca en halv timme innan vi gick in. Vad har vi gjort för fel?? tacksam för svar

schemat 21 till 09 funkar bättre och bättre för varje dag.
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Hej!

Hur har det gått för er?

Min tanke när jag läser ditt inlägg är att hom han är ledsen så ska han lugnas på en gång. Inte avvakta utan ni ska förmedla lugn och trygghet.

Hur äter han?

hälsningar
Ida
Storbus :heart: -02
Mellanbus :heart: -04
Lillbus :heart: -07

www.sovgott.net
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"