Är det nödvändigt med kur för oss?

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
zinq

Är det nödvändigt med kur för oss?

Inlägg av zinq »

Nu är tiden äntligen inne. Vår sötnos är 4 månader och vi har planer på att kura henne.

Har några frågor som jag varken finner svar på i Barnaboken eller Internationella SHN, om det finns där ber jag om ursäkt. Sömnbristen försvårar allt.

Hon somnar 00:30 efter att ha ätit 160-200 ml, matpaus vid 03 och 07, och kl 10:30 är det morgon. Hon sover 4-6 ggr per dag. Oftast 4x1h och 1x3,5h. Är det nödvändigt att kura henne? Hon vaknar inte 20 ggr/natt och skriker i princip bara när hon är hungrig.

Vid läggdags lägger vi ner henne i sängen och hon somnar efter att ha stökat runt i ca 20 sek. Vi måste inte hjälpa henne. Men detta fungerar endast då hon är trött, vi har vid flera tillfällen försökt ändra hennes dygnsrytm (den är ganska tokig för tillfället) men hon totalvägrar somna tidigare än 00:30. Ska man lägga en pigg bebis? Hur gör man för att få henne trött? Vi har prövat bad, bus, buffningar och mycket mat, men hon håller sig vaken till 00:30 ändå.

Tacksam för svar :)
ilindstrom

Re: Är det nödvändigt med kur för oss?

Inlägg av ilindstrom »

Hej och välkommen hit!

Om ni ska kura eller ej är det bara ni som kan avgöra. Men om ni upplever det som om lillan och ni har störd sömn så kanske SHN är något för er?

det första jag skulle göra om jag ville att hon skulle somna tidigare på kvällen är att väcka henne på morgonen någon gång mella 7-8. Så att det går att lägga tidigare på kvällen.

Lycka till med det ni bestämmer er för.
Ida
Storbus :heart: -02
Mellanbus :heart: -04
Lillbus :heart: -07

www.sovgott.net
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"