Ska jag försöka lära min baby att sova på mage?

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
MatildaV

Ska jag försöka lära min baby att sova på mage?

Inlägg av MatildaV »

Hej!

Jag är helt ny på detta med SHN, försöker läsa på så gott det går med mina trötta ögon..!

Nu har jag lite funderingar som någon förhoppningsvis har tid att svara på. Vi, jag och min man, ska börja med SHN inom några dygn. Jag har dock lite funderingar. Det här med att sova på mage... min son Viktor 5 mån, som ska kuras har från början sovit på rygg eftersom det var de jag fick höra "gällde", jag har alltså inte någonsin gett han chansen att testa sova på mage. Och nu kan han ju vända själv men har fortsatt sova på rygg. Min fråga: nu när vi börjar med shn kuren, ska jag lägga han att sova på mage? Eller fortsätta med det han är van med, dvs att sova på rygg. Råd?

Sen det här med tutten. Vi reser en hel del då jag bor i Finland men är svensk och har hela min familj, släkt och många vänner i Sverige. Tutten har fungerat som en bra tröst när han sitter fast i bilbarnstolen och vi exempelvis åker på motorväg och det finns inga möjligheter att stanna och lugna om så har behövts. Ska jag sluta med tutten helt ändå? Även under bilresorna?

Och så det här med schemat, jag tittade i SHN boken på ett exempel på hur ett schema kan se ut för en 5 månaders baby. Det såg ut såhär (för er som inte har det färskt i minnet):

Natt: 20.00-07.00
Äta: 07.00
Sova: 08.00-08.45 (45 min)
Äta: 08.45
Sova: 09.45 - 10.30 (45 min)
Äta: 12.00
Sova: 13.00-15.00 (2 tim)
Äta: 15.00
Sova: 17.00-17.45 (45 min)
Äta/Nattslurk: 18.30
Sova natt: 20.00

Mina funderingar kring schemat är framför allt detta: kan jag slå ihop de två 45 minuters sovstunderna på morgonen till en lång sovstund på 1,5 tim ??? Eller finns det en poäng med att ha korta sovstunder? Såhär tänkte jag mitt schema, ge gärna synpunkter på det. Om jag är helt vilse..

Mitt eventuella schema för Viktor 5 mån.:

Natt: 20.00-07.00
Äta: 07.00 (ammar)
Äta: 08.30 (gröt)
Sova: 09.00-10.30 (1,5 tim)
Äta: 10.30 (ammar)
Äta: 12.30 (barnmat)
Sova: 13.00-15.00 (2 tim)
Äta: 15.00 (ammar)
Äta: 16.30 (barnmat)
Sova: 17.00-17.45 (45 min)
Äta: 18.00 (ammar)
Äta: 19.30 (gröt)
Sova natt: 20.00

Kanske bör tillägga att Viktor gröt- och matpotioner är smakpotioner ännu, då jag har gott om bröstmjölk fortfarande.

Jag hoppas nån har tid att svara mig då jag känner mig lite "ensam" på detta område, i mina kretsar är SHN kuren relativt obekant. Så några goda råd har jag inte tillgång till förrutom här (hoppas jag!). :)

Mvh
Matilda V
Emma80

Re: Ska jag försöka lära min baby att sova på mage?

Inlägg av Emma80 »

Hej och varmt välkommen Matilda :heart:! Kul att du hittat hit.

Att kura på mage (med larm!) gör att ni kan använda verktygen mer effektivt och de flesta barn föredrar magläget när de väl fått smak för att sova. Mindre skarvar, djupare sömn. Så hade jag gjort men bara ni kan känna vad som känns rätt för er.

Nu blir jag ju väldigt nyfiken, hur 17 ger du tutten mitt på motorvägen?! Ser framför mig en akrobatkonst som jag inte är kapabel till :oops: . När han blir säker sovare kommer ni kunna ramsa och täcka över med en filt så sover han när han ska sova. Tror han kommer bli mer nöjd i största allmänhet (egen erfarenhet :wink: ) så problemet kommer nog lösas ändå. Men du behöver såklart inte sluta med tutten! Däremot är det bra att begränsa ätandet till när det är mat på schemat, inget småätande.

15 h sömn per dygn ska ni sträva mot, tre lurar ska de fördelas på. Så du kan ta bort en halvtimme om jag räknat rätt. Anna rekommenderar sen fyra mål samt en nattslurk, så begränsa måltiderna mer så aptiten hinner arbetas upp. Fundera på hur ett bra schema för er schema skulle kunna se ut om du tar det jag skrivit i åtanke.

Hoppas det var till någon hjälp!
Kram Emma
:heart: Emil född 070510 :heart:
:heart: Elias född 081005 :heart:
Almas_mamma

Inlägg av Almas_mamma »

(Såg nu när jag skulle posta att Emma redan svarat, men jag skickar iväg mitt svar ändå. :) )
MatildaV skrev:Min fråga: nu när vi börjar med shn kuren, ska jag lägga han att sova på mage? Eller fortsätta med det han är van med, dvs att sova på rygg. Råd?

Ska jag sluta med tutten helt ändå? Även under bilresorna?
Hej Matlida!
Grattis till ett klokt och bra beslut! Inom kort kommer ni njuta av lugna, sömnfyllda nätter! :sleep: Jag är själv inne i uppföljningsveckan (slut på tors) med min dotter, och det har gått över förväntan! De två första nätterna är tuffast, men om man stålsätter sig och inte ger upp tron på att detta är RÄTT och BÄST för ditt barn kommer det gå som en dans!

När det gäller dina frågor kan jag svara på de två första, men schemafrågan lämnar jag över till någon mer insatt. Har själv en åttamånaders tjej, så jag vet inte vad som funkar bäst för din lilla Viktor.

Min Alma har alltid sovit på rygg eller på sidan men kurades på mage. Hon älskar (tydligen) att sova på mage, för trots att hon kan vänder hon inte på sig. Lägger henne på mage, väcker henne på mage. Jag hör henne kravla runt ibland (innan hon somnar, främst på dagarna) och flytta på sig, man aldrig att hon överger magläge.

Det finns de som kurar i ryggläge (buffar genom att hålla upp benen - solfjädern får mest bli en trygg hand på eftersom man inte kan trycka på sama sätt på mage och bröst), men jag tycker nog att du ska lägga Viktor på mage. Som Anna skriver i boken, det är naturligast för små att sova så.

Gällande nappen - bort med den! Han behöver den inte (sugbehovet avtar efter 4 mån), och jag tror att det kan vara förvirrande för honom att ha den ibland men inte hela tiden. Han vänjer sig SNABBT av med den. :D

Stor lycka till nu! :-D Det kommer bli så himla bra och du kommer märka hur snabbt det går att förändra hans somnvanor.

Kram!

/Linda
Mamma till Alma, född 15 maj 2010.
Kurstart söndag 2 januari.
MatildaV

Inlägg av MatildaV »

Hej Emma!
Tusen tack för ditt svar, känns bra att nån hade tid att svara! :D :heart: Tack det hjärtligaste för det! :thumbsup:

Jag är rätt vig, hehe, MEN en akrobat är jag inte! Jag sitter förståss brevid Viktor i bilen och då har tutten fungerat som en "propp" emellanåt när han blivit tjurig och inte nöjt sig med annat när vi sitter fastspända i bilen flera timmar. MEN nu när jag fått tänka till lite längre tid och begrunda mig mer i SHN boken så tror jag inte att det blir nå problem me tutten!!! 8)

Jag får fundera vidare om att sova på mage eller inte... min man noterade faktist ikväll att Viktor försökte vända sig i sömnen/ eller om han var halvt vaken till mage. Huvudsaken är väll att man bestämmer sig å kör på det! Alltså attityden, att om han ska sova på magen så kör jag bara på det! Eller tycker du jag ska testa en natt innan att söva han på mage (för att se om han gillar det bättre än rygg)..??? Problemet me att vara på mage för min lille Viktor, är att när han är på mage längre stunder på dagen så spyr han väldigt ofta. Även om jag väntar en extra stund innan jag lägger han på mage efter att han ätit.

Jag måste fundera vidare med mitt schema. Vad tror du om denna tanke: 4 måltider med minst 3 timmars mellanrum MEN med en extra tisseslurk innan varje sovstund??? En liten tissetår.. (så som jag tar mig en kaffetår, dock ej samtidigt!)

Verkligen tacksam för svar! :D

/Matilda V
MatildaV

Inlägg av MatildaV »

Hej Linda!

..och tack för ditt svar! :D Massa kloka mammor på denna sajt, häftigt! :wink:

Du har nog rätt, det kan bli lite förvirrande med tutten ibland å ibland inte. Jag tror bestämt att den får åka bort! Tack för den insikten! :)

...jag får nog ta och köp ett larm å köra på mage! Jag sover ju själv på mage å det är ju skönt! :)

Nu gäller det för mig att peppa peppa peppa så jag är redo på fredag, för då kör vi!!! \:D/ \:D/ \:D/ Känner mig faktist nervös inför det, får jobba lite till med attityden!

En till fråga: filmsnutten som visar hur ett kurbarn somnar själv efter lite bökande, säger kuraren en bekräftelseramsa efter att filmsnutten tagit slut, eller? Ska bekräftelseramsan ha absolut sista ordet, eller "får" Viktor reagera efter det med exempelvis lite "gnöl"...???

///Matilda
Almas_mamma

Inlägg av Almas_mamma »

Det är med glädje jag försöker dela med mig av det jag snappat upp! Har själv fått så mycket stöd och stöttning här, så man vill ju ge tillbaka! :D

Gällande bekräftelsen hade jag också funderingar på den ibörjan och jag frågade också just den. Som jag förstår det nu ska man vara noga med den i början, när allt fortfarande är nytt för Viktor. Då kommer han ställa tusen frågor och undra vad sjutton du håller på med. Innan poletten har trillat ner för honom är den jätteviktig. Då ska du ha sista ordet, punkt.

Men - när du märker att han börjar få grepp om grejerna och kan tystna och somna in själv, utan ramsa, då kan du börja släppa bekräftelsen lite. Min Alma kunde vakna, fråga lite i några minuter (2-3) men sen somna om själv under andra natten. Så fort man märker att ens lilla älskling börjar fixa det, då är det dags att backa. Man vill ju inte tjata på dem om de redan har förstått vad det handlar om, då är det bättre att gå bort från dörren och hoppa över den. Till sist så är det ju bara ramsan vid läggning som ska finnas kvar, det är ju slutmålet. :) När jag lägger Alma nu (klar med uppföljningsveckan imorgon) protesterar hon alltid lite. Vad jag förstår kan det ta ett litet tag innan de är helt tysta när man lägger ner dem. Hon gnölar och hojtar ett tag, men jag säger bara ramsan vid utgång, inget mer. Och efter ett par inuter sover hon lugnt och tryggt. Snart är ni också där! :thumbsup:

Själv var jag STENFOKUSERAD och hade en konstigt blanding av förväntan och nervositet i kroppen när det var dags att starta kuren. Det viktiga är bara att du inte får låta Viktor känna något av det på fredag (om det är du som kör först). Men lite nervositet är ju bara bra, för så skärper man till sig. Och precis som du själv skriver, attityden är nyckeln till framgång, ni ska visa med allt ni säger och gör att ni vet vad ni sysslar med och att han kan slappna av och sova. Då kommer Viktor snart sova 12 h (och mamma och pappa med) om natten.... :sleep: Stort lycka till!

Kram!

/Linda
Almas_mamma

Inlägg av Almas_mamma »

..."kan tystna och somna OM själv, utan ramsa" skulle det stå, för man ramsar ju alltid när man går ut. :)
MatildaV

Inlägg av MatildaV »

Emma; (eller någon annan erfaren kurare) :)

skulle du/någon ha möjlighet att kommentera mitt nya schema innan fredag kväll (imorgon) då jag sätter igång med SHN kuren.
Det jag är osäker på är om det verkligen ska räcka med dessa få matstunder.. Viktor äter ju ännu "smakpotioner", och jag har för vana att ge en tisseslurk (amma honom) innan han lägger sig. Viktor är en stor grabb till på köpet... men men... om någon van kurare bekräftar att dessa matstunder RÄCKER för en 5 månaders baby så litar jag på det. Nu känner jag mig dock osäker. :?

Såhär skulle nya schemat se ut:

Viktor 5 mån, sammanlagd sömn 15 tim.

Natt: 20.00-07.00 (11 tim)
Äta: 07.15 (bröstmjölk + gröt)
Sova: 09.15-10.45 (1 tim 30 min, ute i vagnen)
Äta: 11.00 (barnmat + bröstmjölk)
Sova: 13.00-15.00 ( 2 tim, ute i vagnen)
Äta: 15.15 (barnmat + bröstmjölk)
Sova: 17.15-17.45 (30 min, i egen säng)
Äta: 18.00 (gröt + bröstmjölk)
Nattslurk: 19.30 (bröstmjölk)
Skrattet-till-go´nattet: 19.50
Sova: 20.00

Kommentarer?

TACK på förhand! :P :heart: :heart: :heart:

Mvh /Matilda
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej, jag tror nog att han kommer att klara sig på dessa måltider.

Det jag gjorde vid 6 mån då aptiten ökar ENORMT var att jag lade in en liten "extra frukost" men i ert fall skulle det kunna se ut så här.

07 vakna
07.10 amma
08.00 MASSA gröt
12.00 Lunch.

Sen är 30 min inte ett naturligs sömnpass då dessa normalt är 20 min, 45 min, 1,5 tim, 2 tim, 3 tim. OM man inte vet med sig att man har ett rent präglat 30 min barn, har du det? Då är schemat kanon. Annars kan hända att du vill göra sista luren till 45 min. (som tips) :wink:

Sist, tänk på att om man har lurar i vagnen skall dessa vara i stillastående vagn när man somnar. Måste man promenera görs detta tidigast då barnet sovit i 10 min.

Man kurar lika på dagen som natten men man vagnar istället för att buffa. Annars samma med ramsa och allt! :D
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
MatildaV

Inlägg av MatildaV »

Hej TorsMamma och tusen tack för dom givande svaren!!! :)

Du har rätt, jag ändrar sista luren till 45 min, samt kör på ditt förslag:
07 vakna
07.10 amma
08.00 MASSA gröt
12.00 Lunch.
:!: :!: :!:

Angående att sova ute i vagnen så har du rätt där också, det är min man som ska köra dag1 och dag2 (medans jag sover), har verkligen försökt påminna han om det om och om igen! Han kanske inte har hajjat allt om SHN kuren än.. MEN jag tror det kommer snart! Han pratar ju finska så det är lite svårt att översätta allt, väldigt bra att det fanns en del på finska här på hemsidan. Förslag: SHN boken på finska!!! Jag tror absolut det finns en marknad här, finländare, upplever jag, har en annan syn på barn än i Sverige. Redan på BB önskar dom mig välkommen tillbaka snart igen... :D Nåja... nog om det. NU är det SHN för hela slanten.. \:D/

andingslarmet är installerat, jag laddar med kaffe å godis.. ikväll kör vi!!! :D :D :D Känner mig nästan överladdad.

Men med rätt attityd så går det ej att misslyckas! :wink:

/Matilda
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Pepping pepping, det kommer gå strålande.

Och du, SHN finns STRAX på finska. Den är översatt och jag tror den håller på att korrekturläsas. :P
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
MatildaV

Inlägg av MatildaV »

Fantastiskt!!! =D> =D> =D> Då har jag förhoppningsvis snart en bok att rekomendera mina finska vänner! :D

Är mitt inne i första kurnatten, insåg att jag fortfarande hade lite frågor kvar...
Efter första uppvaknandet, frågade Viktor, jag gick genast in gav beskedet, buffa till han blev lugn. So far allt väl MEN.. nu till frågan: ska jag in vid varje uppvaknande första natten? Eller räcker det med att först svara med ramsa (förrutom vid första uppvaknandet)??? och gå in först om han skriker upp sig??

OM du eller nån skulle se denna fråga NU så skulle jag blir toppenglad! *hoppas!*

/Matilda
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Gå in och buffa varje uppvak, gå ut med ramsa! Första natten ska barnet inte behöva vänta på besked :D
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
MatildaV

Inlägg av MatildaV »

Miar70: tack kära du för svaret! :heart:

Vilken sajt alltså! :-) Man får svar mitt i nöden på sena kvällskvisten! :D

Alltså, under denna första natt går jag in vid varje uppvaknande mellan sovstunderna och ger besked + buffa och ut på ramsa!
UPPFATTAT! :wink:

nu fortsätter jag och känner mig ÄN mer redo att skjuta vargar så min lilla skatt kan sova tryggt! :)
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

MatildaV skrev:
Alltså, under denna första natt går jag in vid varje uppvaknande mellan sovstunderna och ger besked + buffa och ut på ramsa!
UPPFATTAT! :wink:
Jepp :D
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"